Працівники завели пацюків в офісі, роботодавець невдоволений

01 липня 2020 Стане у пригоді для: Підприємці

Працівники завели в офісі декоративних пацюків, керівництво і частина працівників проти. Чи є законні заборони?

Недопрацьовуєте в сфері охорони праці

Пацюки в офісі — наслідок недопрацювання в сфері охорони праці з боку роботодавця. Нею взагалі часто нехтують, особливо в невеликих організаціях. 

Прямої заборони на утримання домашніх тварин в офісі немає, але є низка обов'язків у роботодавця.

За законом роботодавець зобов'язаний створити безпечні умови праці, у тому числі забезпечити санітарно-гігієнічні умови на робочому місці, щоб запобігти профзахворюванням у працівників (ст. 153 КЗпП). Роботодавців-ФОП це теж стосується.

Ви повинні контролювати, чи дотримуються технологічні процеси, чи правильно працівники поводяться з обладнанням, засобами виробництва, чи використовують засоби захисту, якщо вони мають використовуватися (ст. 13 ЗУ «Про охорону праці»). Усе це треба, щоб роботи виконувалися відповідно до вимог з охорони праці й у випадку перевірки до вас не було претензій.

І взагалі, за законом витрати на охорону праці повинні становити не менше 0,5% фонду оплати праці за попередній рік (ст. 19 ЗУ № 2694).

На працівників також покладені певні обов'язки (ст. 14 ЗУ № 2694). У процесі роботи й під час перебування на території офісу/підприємства вони мають піклуватися про безпеку та здоров'я, своє та оточуючих, повинні виконувати вимоги нормативки з охорони праці тощо. Вони відповідають за порушення зазначених вимог.

Людина, яка принесла декоративних пацюків до офісу, по суті порушила правила охорони праці.

Адже напевно не всім працівникам до душі сусідство з новими членами колективу: тварини можуть напасти на людину, а укус може стати причиною інфікування. А ще в якихось працівників може бути алергія на шерсть.

Саме ця категорія співробітників може допомогти вам вирішити питання з пацюками — письмово повідомити про небезпечні умови праці й попросити вжити заходів. Посилаючись на ч. 1 ст. 6 ЗУ № 2694, вимагати, щоб ви створили їм сприятливі санітарно-побутові умови для роботи, без сусідства з пацюками.

А ще працівник має право відмовитися виконувати роботу, якщо створилася виробнича ситуація, небезпечна для його життя чи здоров'я (ч. 2 ст. 6 ЗУ № 2694).

Рішення завести офісного вихованця має бути погоджене зі співробітниками та керівництвом, щоб нічиї права не утискалися.

Порушення законодавства про захист тварин

Рішення завести декоративних пацюків на робочому місці може трактуватися як порушення ст. 9 і ст. 22 ЗУ «Про захист тварин від жорстокого поводження», які зобов'язують дотримуватися:

  • санітарно-гігієнічних норм співжиття з тваринами;
  • вимог нормативно-правових актів, санітарно-гігієнічних і ветеринарних норм і правил, а також не допускати порушень прав і законних інтересів інших осіб.

Порушення правил утримання тварин — це пряме порушення ст. 1 ЗУ № 3447.

Правила утримання домашніх тварин встановлює місцева влада, приміром, у Києві власники тварин зобов'язані стежити, щоб тварина не зникла з місця утримання, запобігати проявам агресії з боку тварин стосовно людей.

Якщо ваші пацюки вільно переміщаються по офісу та обідають разом зі співробітниками — так не має бути. До того ж тварини можуть пошкодити обладнання.

Досі діють правила 80-х років про утримання собак, кішок і хижих тварин, у яких встановлено, що їхнім власникам заборонено проводити їх у місця загального користування. А згідно зі ст. 1 ЗУ № 3447 декоративні пацюки віднесені до домашніх тварин, отже ці норми треба враховувати.

Покарання за порушення правил утримання собак і кішок — від попередження до 85 грн (це п'ять НМДГ), за повторне порушення — до 119 грн (це сім НМДГ) (ст. 154 КпАП).

Тваринки на офісній кухні

Ще один фактор не на користь тварин в офісі — обладнана зона або кімната для приймання їжі. Негарно, якщо там бігатимуть пацюки, хай навіть декоративні.

Для місць приймання їжі встановлений цілий ряд вимог, такі приміщення треба обладнати умивальником із каналізацією, гарячою та холодною водою, а сама вода повинна відповідати Держсаннормам і правилам «Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною» (ДСанПіН 2.2.4-171-10).

У приміщенні має бути холодильник, можна встановити мікрохвильову піч і чайник. А сама кімната повинна провітрюватися.

Якщо місце для приймання їжі облаштували в складському або підвальному приміщенні, обов'язково проводити періодично дезінфекцію, два рази на рік — дератизацію, що може дуже нашкодити домашнім тваринам в офісі.

Інструктаж працівників 

При прийманні на роботу і згодом працівникам треба проводити інструктаж з техніки безпеки та охорони праці, у вас на руках мають бути документи з підписами працівників, що такий інструктаж проводили, співробітник із правилами ознайомлений і зобов'язаний дотримуватись інструкцій.

Про які ще інструкції мова: інструкції для вступних інструктажів про пожежну безпеку; про першу долікарську допомогу; із санітарії та гігієни; про техніку роботи на копіювальному обладнанні та персональних комп'ютерах; із загальних питань електробезпеки тощо.

Якщо ви категорично проти домашніх тварин, у тому числі декоративних пацюків, це можна прописати в правилах і дати ознайомитися працівникам під підпис.

За невиконання вимог охорони праці, викладених в інструкціях, працівники несуть дисциплінарну відповідальність за КЗпП у вигляді догани й навіть звільнення, адміністративну — штраф — 68–170 грн (ст. 44 КпАП), матеріальну — відшкодування збитків.

Відповідальність за порушення законодавства про охорону праці, якщо заподіяна шкода здоров'ю, — штраф 17 тис. – 151 тис. грн або виправні роботи до 2 років. А якщо ці порушення спричинили загибель людей, то посадові особи можуть бути позбавлені волі на строк до 7 років (ст.271 ККУ). 

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки