За неподання Заяви за ф. № 20-ОПП передбачена відповідальність
05 грудня 2025 Стане у пригоді для: Підприємці
Мін’юст відновлює оприлюднення даних з Єдиного державного реєстру.
Міністерство юстиції України Наказом №3168/5 від 18.11.25. «Про відновлення оприлюднення інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань у формі відкритих даних» відновлює доступ до відкритих даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (ЄДР). Це рішення ухвалене у відповідності до Закону України №4576-9 від 21.08.25. Згідно з новим Наказом інформація з реєстру буде знову доступна у формі відкритих даних для громадськості. Публікація даних буде здійснюватися відповідно до Переліку, затвердженого Наказом Мін’юсту № 897/5 від 28.03.16. «Про затвердження Переліку інформації, що підлягає оприлюдненню у формі відкритих даних, розпорядником якої є Міністерство юстиції України». Державному підприємству «Національні інформаційні системи» доручено забезпечити технічну реалізацію відновлення публікації відкритих даних, що дозволить громадянам і організаціям отримувати актуальну інформацію в електронному вигляді. Документ набирає чинності через два місяці з дня набрання чинності Законом України №4576-9 (набув чинності 18.11.25.), тобто з 18.01.26.
ФОП для торгівлі в інтернеті: все про онлайн-продажі для підприємців-початківців
Вимоги до України від МВФ на 2026 р.: «податок на OLX», нові правила для ФОП і зміни ознак трудових відносин.
Народний депутат Я. Железняк у своєму Телеграм-каналі підкреслив, що у представників МВФ є вимоги для Держбюджету-2026.
В пресрелізі представників МВФ йдеться не тільки про необхідність реалізації стратегії реструктуризації боргу для відновлення боргової стійкості, але й про обовʼязок влади активізувати зусилля щодо запобігання ухиленню від сплати податків і мінімізації оподаткування, а також розширити податкову базу. Зокрема, йдеться про оподаткування доходів, отриманих через цифрові платформи, закриття митних лазівок для імпорту споживчих товарів і скасування винятків щодо обов’язкової реєстрації платників ПДВ. У перекладі на просту мову на платників податків чекає:
- «податок на OLX»;
- зміна пільги на посилки;
- зміни критеріїв, коли ФОП має платити ПДВ;
- зміни критеріїв ознак трудових відносин.
Порядок обміну електронними документами між платниками податків та ДПС буде змінено.
На сайті ДПС оприлюднили проект Наказу Міністерства фінансів України зі змінами до Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Наказом Мінфіну №557 від 06.06.17. «Про затвердження Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами». Змінами визначають спрощений механізм організаційно-правових засад електронного документообігу між самозайнятими особами та контролюючими органами. У Порядку уточнюють, що фізичні особи, крім самозайнятих осіб, для яких згідно з податковим законодавством встановлено обов’язок подання звітності та інших електронних документів засобами електронного зв’язку в електронній формі, автоматично вважаються СЕД та мають право подавати електронні документи до контролюючих органів виключно з використанням кваліфікованого або удосконаленого електронного підпису та печатки (за наявності). Керівник та самозайнята особа, для якої згідно з податковим законодавством встановлено обов’язок подання звітності та інших електронних документів засобами електронного зв’язку в електронній формі, для надання кваліфікованого або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, зобов’язані на електронних документах під час передачі їх до ДПС використовувати особистий ключ, кваліфікований сертифікат якого надано керівником або самозайнятою особою до ДПС з першим електронним документом або повідомленням про надання інформації щодо кваліфікованого або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису. У разі прийняття, Наказ набере чинності через один місяць з дня його офіційного опублікування.
Щодо переходу ФОП на єдиному податку першої групи на безготівкові розрахунки.
Головне управління ДПС у Вінницькій області нагадує, що Постановою Кабінету Міністрів України №894 від 29.07.22. зобов’язано торгівців забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або пристроїв) за продані ними товари (надані послуги), включаючи товари (послуги), реалізація (надання) яких здійснюється дистанційно. Відтак, з 1 січня 2026 року фізичні особи-підприємці (ФОП) - платники єдиного податку першої групи, торговці, які здійснюють торгівлю з використанням торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю, продаж власноручно вирощеної або відгодованої продукції, повинні забезпечити можливість покупцям здійснювати безготівкові розрахунки (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або пристроїв). Звертаємо увагу, що вимоги Постанови не поширюються на торговців, які провадять господарську діяльність на територіях територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), Перелік яких затверджено наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, та протягом трьох місяців після припинення проведення воєнних (бойових) дій на таких територіях та/або деокупації, звільнення від оточення (блокування) цих територій.
Ризики при укладенні договорів з контрагентами
За неподання Заяви за ф. № 20-ОПП передбачена відповідальність.
У Головному управлінні ДПС у Хмельницькій області повідомили, що відповідно до п. 63.3 Податкового кодексу України (ПКУ) платники податків повинні реєструватись або ставати на облік у ДПС:
- за місцезнаходженням юридичних осіб та їх відокремлених підрозділів;
- за місцем проживання фізичних осіб (основне місце обліку);
- за місцем розташування чи реєстрації підрозділів, рухомого та нерухомого майна, інших об'єктів, що підлягають оподаткуванню або пов'язані з ним (не основне місце обліку).
Об’єктами оподаткування і об’єктами, пов’язаними з оподаткуванням, є майно та дії, у зв’язку з якими у платника податків виникають обов’язки щодо сплати податків та зборів. Платник податків зобов’язаний повідомляти про всі об’єкти оподаткування і об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, ДПС за основним місцем обліку. Заява про взяття на облік платника податків за не основним місцем обліку подається у відповідний ДПС протягом 10 робочих днів після створення відокремленого підрозділу, реєстрації рухомого чи нерухомого майна чи відкриття об’єкта чи підрозділу, через які провадиться діяльність або які підлягають оподаткуванню. Форму заяви про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою №20-ОПП визначено у додатку 11 до Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого Наказом Мінфіну №1588 від 09.12.11. «Про затвердження Порядку обліку платників податків і зборів». Згідно з п. 117.1 ПКУ неподання заяв чи документів у встановлені строки, подання їх з помилками або у неповному обсязі, а також ненадання інформації про осіб, які відповідають за бухгалтерський облік та звітність, тягне за собою штраф:
- для самозайнятих осіб - 340 грн; для юридичних осіб, їх підрозділів - 1020 грн.
Якщо порушення не усунуто або повторюється протягом року, штрафи зростуть:
- для самозайнятих осіб - 680 грн; для юридичних осіб, їх підрозділів - 2040 грн.
Виплати «Національного кешбеку» можуть припинитися з 1 січня 2026 року.
Кабінет Міністрів України вніс зміни до проекту «Національний кешбек», які передбачають припинення фінансування програми з 1 січня 2026 року через відсутність коштів у бюджеті. Відповідна Постанова КМУ №1510 від 22.11.25. оприлюднена на Урядовому порталі, передає «Укрінформ». Змінами передбачено доповнити п. 16 Постанови КМУ №952 від 20.08.24. абзацами такого змісту: «Перерахування отримувачу нарахованого кешбеку за грудень 2025 року здійснюється у лютому 2026 році у разі наявності бюджетних коштів за програмою «Підтримка внутрішнього попиту на вітчизняні товари та послуги». У разі відсутності бюджетних коштів за програмою «Підтримка внутрішнього попиту на вітчизняні товари та послуги» в наступному бюджетному періоді для надання державної грошової допомоги покупцям нарахування кешбеку отримувачам припиняється, починаючи з 1 січня зазначеного бюджетного періоду», - йдеться в повідомленні. Відповідно, перерахування отримувачам нарахованого кешбеку за грудень 2025 року не здійснюється. У Постанові також зазначається, що нарахування кешбеку в 2026 році припиняється з 1 травня 2026 року. Перерахування коштів кешбеку за квітень 2026 року буде здійснено у травні 2026 року. Крім того, згідно з Постановою №1510, тепер українці можуть розрахуватися отриманим кешбеком лише за комунальні послуги, за продукти в супермаркетах, на ринках, в аптеках, у книгарнях, а також сплатити за поштові послуги чи перерахувати гроші на благодійність. Решта товарів та послуг в попереднього переліку (понад 70) виключені.
Оцифрування трудових книжок можуть продовжити: у ВРУ зареєстровано Законопроект.
У Верховній Раді України 27.11.25. зареєстровано Законопроект №14257 «Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі» щодо подовження строку оцифрування трудових книжок», який передбачає продовження строку оцифровування трудових книжок на період дії воєнного стану та три роки після його припинення чи скасування. Передбачено, що таке оцифрування може і далі проводити як роботодавець так і фізична особа самостійно. Нагадаємо, що на сьогодні, всі застраховані особи повинні оцифрувати (подати скановані копії) документи про трудову діяльність та інші підтверджені документи до 10.06.26.
Повторна реєстрація ФОП: особливості оподаткування
Як будуть працювати банки та Держказначейство на новий 2026 рік.
Національний банк України запропонував до обговорення проект регламенту роботи системи електронних платежів НБУ (СЕП) та порядок роботи банківської системи України в період завершення 2025 року та на початку 2026 року. Так, передбачається, що в цей період, як і впродовж усього 2025 року, СЕП працюватиме в штатному режимі (24/7) згідно з Технологічним регламентом роботи системи. На підставі звернення Державної казначейської служби України пропонується встановити обмеження на роботу в СЕП для Державної казначейської служби 31 грудня 2025 року та 1 січня 2026 року. Своєю чергою, банківська система України 1 січня 2026 року буде працювати у звичайному режимі.