ФОП для торгівлі в інтернеті: все про онлайн-продажі для підприємців-початківців
12 листопада 2025
Онлайн-торгівля – приваблива сфера бізнесу для багатьох підприємців-початківців. Інтернет надає практично необмежені можливості для продаж. Торгівля через онлайн-магазини, соціальні мережі, маркетплейси та інші сервіси дозволяє ефективно продавати товари як в Україні, так і за кордон.
Далі в статті розберемося, з чого почати бізнес, коли варто реєструвати ФОП для торгівлі в інтернеті та як найшвидше це зробити, чи потрібні для онлайн-продаж касові апарати, які податки необхідно сплачувати та які вимоги до первинної документації в даній сфері підприємницької діяльності.
ФОП для торгівлі в інтернеті: коли потрібно відкривати ФОП
Податкове законодавство визначає, що здійснення підприємницької діяльності можливе лише після реєстрації ФОП чи набуття статусу юрособи. Систематичний продаж товарів (більше 3 товарів на рік) є ознакою того, що особа займається підприємництвом. Виходячи з цього, юридично правильно займатися онлайн-торгівлею лише після того, як відомості про ФОП внесені в ЄДРЄдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань та відкритий бізнес-рахунок в банку.
Але на практиці онлайн-бізнес нестабільний, тому багато підприємців приймають рішення спочатку «запустити» проект, почати отримувати прибуток, а вже потім реєструвати ФОП. Такий варіант допустимий лише за умови, якщо дохід від інтернет-продаж є нерегулярним або незначним.
Якщо ж надходження коштів на рахунок підприємця є регулярними та перевищують 30 000 грн, велика ймовірність, що це викличе зацікавленість відділу фінансового моніторингу банку. Підприємцю доведеться надавати пояснення про походження коштів. У випадку, якщо мова йде про підприємницьку діяльність без належного юридичного оформлення, банк може заблокувати рахунок свого клієнта та передати інформацію про нього в податкову.
На інтернет-магазин чи іншу онлайн-площадку для продажу товарів можуть звернути увагу безпосередньо і самі податківці, особливо, якщо на продавця надійде скарга. Здійснивши «контрольну закупку» і перерахувавши кошти на особисту картку продавця, вони отримають підтвердження того, що він займається незареєстрованою підприємницькою діяльністю. А після запиту до банку і отримання виписки по рахунку, податкова матиме підтвердження, що дії продавця носять систематичний характер.
Також інформацію про незареєстровану діяльність податкова може отримати через:
- NovaPay – сервіс подає звітність до податкової про всі рухи коштів за формою ФКЧ-3.
- Маркетплейси, платіжні системи – вони передають інформацію про отримані платежі.
При виявленні незареєстрованої підприємницької діяльності на підприємця може очікувати донарахування податків на отриманий дохід фізособи – 18% ПДФОПодаток на доходи фізичних осіб + 5% військового збору. Також на нього може бути накладений штраф у розмірі від 17 000 до 85 000 грн за діяльність без реєстрації.
Тому продаж товарів в інтернеті без оформлення ФОП – досить ризиковий вибір, який виправданий лише на старті бізнесу. Разом з тим, непрактично відразу реєструвати ФОП, не спробувавши навіть продати кілька товарів. Адже попиту на товари може не бути взагалі, але це не знімає з продавця обов’язку сплачувати податки та подавати звітність в податкову.
Як відкрити ФОП для інтернет-торгівлі: реєстрація, КВЕД
Подати заяву на відкриття ФОП можна офлайн у ЦНАП. Щоб зареєструватися як платник єдиного податку, необхідно у визначені для обраної групи терміни (для 1-2 групи – в місяць реєстрації ФОП, для 3 групи – протягом 10 днів після реєстрації) подати заяву ще і податковий орган.
Однак значно простіше і швидше це можна зробити в онлайн-режимі через сервіс «Дія». Для цього потрібно завчасно отримати електронний підпис, наприклад, «Дія.Підпис» або «Вчасно.КЕП».
Під час реєстрації потрібно обрати:
- Групу оподаткування – для сфери інтернет-продаж це буде 2 або 3 група.
- КВЕДи для інтернет-діяльності. Основний КВЕДКласифікація видів економічної діяльності – 4791 (торгівля в інтернеті). Додатково потрібно вказати КВЕДи для продажу конкретних товарів. Якщо планується отримання окремої оплати за доставку – потрібно додати КВЕД 5320 («послуги доставки»).
Якщо підприємець буде займатися іншими видами діяльності, краще відразу обрати відповідні КВЕД. Обмежень щодо кількості КВЕД, які можна зареєструвати, немає. Тому при відкритті ФОП варто продумати, які види діяльності будуть здійснюватися. Хоча додати потрібний КВЕД можна й пізніше, на будь-якому етапі розвитку бізнесу. Головне пам’ятати – отримання платежів по незареєстрованих КВЕД є суворим порушенням та може призвести до позбавлення права працювати на спрощеній системі оподаткування.
Також потрібно вказати адресу реєстрації ФОП, куди надходитимуть офіційні листи й за якою сплачуватимуться податки, а також адресу місця здійснення діяльності (для онлайн-торгівлі рекомендовано вказати «вся територія України»).
Первинні документи
Згідно зі ст. 44 ПКУ, ФОП має вести облік доходів та витрат на підставі первинних документів:
- виписки з банку;
- виписки з касового апарату;
- документу на купівлю товару.
Варто пам’ятати, що інвойси з AliExpress чи подібних платформ не вважаються первинними документами за українським законодавством.
ФОП, які здійснюють продаж товарів з ризикової групи (техніка, ювелірні вироби, лікарські засоби), мають вести облік товарних запасів, що неможливо здійснити без наявності первинних документів на товар. Проте первинна документація повинна бути і в ФОП, які торгують «простими» товарами, що не належать до ризикових. Документи можуть знадобитися:
- при проходженні фінмоніторингу як підтвердження походження товару чи його відповідність заявленій ФОП діяльності;
- для декларування доходів та витрат;
- для податкових перевірок;
- в разі судових розбірок з покупцями та вирішення спірних питань.
За відсутність первинної документації на ФОП може бути накладений штраф у розмірі 100% від суми реалізації ризикових товарів, та 1020 грн за весь обсяг продажу неризикових товарів.
Яку групу оподаткування обрати
Для вибору групи оподаткування на спрощеній системі потрібно відштовхуватися від розміру запланованого доходу та від видів діяльності, які буде здійснювати ФОП.
Для онлайн-продажів підходять 2 та 3 групи ЄПЄдиний податок.
Податкове навантаження для 2 групи становить 4160 грн на місяць:
- 1600 грн ЄП;
- 800 грн військового збору;
- 1760 грн ЄСВЄдиний соціальний внесок.
Допустимий річний ліміт доходу для 2 групи 834 «мінімалки», що у 2025 році становить 6 672 000 грн.
ФОП, які обрали роботу на 3 групі, щомісячно доведеться сплачувати:
- 3% + ПДВПодаток на додану вартість чи 5% ЄП;
- 1% військового збору;
- 1760 грн ЄСВ.
Ліміт доходу для 3 групи – 1 167 мінімальних зарплат або 9 336 000 грн.
Таким чином, якщо ФОП за місяць отримує менше 40 000 грн, то вигідніше працювати на 3 групі, адже розмір податків пропорційний обороту. Натомість, якщо сума обороту вище 40 000 грн, то робота на 2 групі передбачає менше податкове навантаження.
Чи потрібен для онлайн-продаж РРО/ПРРО
При реєстрації ФОП підприємець обов’язково повинен відкрити окремий бізнес-рахунок в банку для отримання на нього платежів від покупців. Приймати кошти на особистий рахунок фізособи заборонено. При виявлені цього порушення може бути донарахування податку в розмірі 18% ПДФО та 5% військового збору.
При визначенні необхідності використання РРОРеєстратор розрахункових операцій (касовий апарат)./ПРРОПрограний реєстратор розрахункових операцій потрібно відштовхуватися від способу отримання платежів. Без фіскалізації платежів ФОП може працювати у випадках, коли:
- отримує оплату за продані товари виключно на IBAN-рахунок, в тому числі і за допомогою QR-коду;
- продає товари через «Укрпошту» (компанія напряму перераховує кошти від покупця продавцю).
Натомість обов’язково необхідно використовувати касовий апарат, якщо підприємець:
- отримує оплату через ключ-карту;
- здійснює продажі товарів через «Нову пошту» (кошти перераховує компанія NovaPay, яка виступає посередником);
- здійснює розрахунок з покупцем через кур’єра з використанням POS-терміналу;
- отримує оплату через сервіси еквайрингу чи через маркетплейси.
Якщо ж ФОП крім інтернет-магазину має фізичну точку продажу товарів, він повинен забезпечити можливість покупцям розраховуватися карткою за допомогою POS-терміналу.
Робота без РРО/ПРРО тимчасово дозволена ФОП, місце реєстрації яких знаходиться в зоні бойових дій. Також, згідно ст. 9 закону про РРО, дозволяється не здійснювати фіскалізацію платежів продавцям цифрових товарів (електронних книг, гайдів, тощо).
При здійсненні продаж через «Нову пошту», потрібно врахувати важливі нюанси:
- Співпраця можлива на підставі договору, в якому підприємець має вказати види діяльності.
- Переказ коштів здійснюється через сервіс компанії NovaPay, яка має право запитати звітність, первинні документи, підтвердження походження товару тощо. Якщо підприємець не надасть достовірної інформації, його рахунок може бути заблоковано.
- NovaPay передає інформацію про всі платежі до податкової (заповнює форму звіту ФКЧ-3).
Важливо пам’ятати, що доходом вважається вся сума платежу, включаючи комісію NovaPay.
При здійсненні продажів через іноземні маркетплейси і отриманні доходу у валюті, кошти потрібно перераховувати на банківський рахунок ФОП в українському банку та вказувати у звітній декларації розмір доходу по курсу НБУ на день отримання.
Що стосується торгівлі на українських маркетплейсах, які мають власні платіжні сервіси, підприємці повинні здійснювати фіскалізацію платежів. Також ФОП при заповненні декларації в розмір доходу мають враховувати комісію сервісу (зазвичай, кошти на рахунок ФОП надходять вже після списання комісії за переказ).
Дропшипінг
Часто підприємці, які бажають розпочати бізнес в сфері онлайн-продаж, проте не мають стартового капіталу, обирають співпрацю з виробниками чи іншими продавцями по системі дропшипінгу. Така діяльність для ФОП має суттєві переваги:
- не потрібно закуповувати товари;
- не потрібно витрачати кошти на оренду складу;
- організацію пакування та логістику бере на себе продавець, а не дропшипер.
Роль підприємця зводиться до пошуку покупців (запуску рекламних кампаній, наповнення сторінок в соціальних мережах чи сайтів/маркетплейсів) та комунікації з ними. Також дропшипер вирішує спірні питання, організовує заміну чи повернення товарів.
Зазвичай, такий спосіб продаж передбачає два варіанти отримання платежів:
- Напряму від клієнта, коли гроші за товар покупець перераховує в повному обсязі дропшиперу. В такому разі ФОП несе відповідальність за наявність первинної документації на товар, фіскалізацію та гарантії якості.
- У вигляді комісії, коли покупець відразу перераховує кошти за товар постачальнику, а той в свою чергу виплачує ФОП його надлишок – комісію з продажу. В такому разі підприємець виступає посередником і не несе відповідальність за товар і його облік.
Проте для комісійної моделі дропшипінгу варто оформити договір комісії та супровідні документи:
- звіт комісіонера про реалізовані товари;
- акт приймання-передачі наданих послуг;
- акт передачі товару під реалізацію.
Також важливо підібрати відповідні КВЕДи: для роздрібної комісійної торгівлі – 4791 + 4799 та для оптової – 4619.
Поради для здійснення підприємницької діяльності
Підприємці при здійсненні онлайн-продаж часто допускають помилки, які можуть мати досить неприємні наслідки – донарахування податків, штрафні санкції, позбавлення права працювати на єдиному податку.
Щоб зменшити ризики податкових перевірок, не викликати зацікавленість відділу фінмоніторингу банку та успішно розвивати бізнес в сфері продаж, варто дотримуватися деяких рекомендацій.
- Регулярна перевірка виписки по рахунках. Покупці інколи допускають помилки в призначенні платежів, що може обернутися для ФОП зняттям зі спрощеної системи оподаткування. Адже отримання коштів по незареєстрованих КВЕД є суворим порушенням.
- Контроль за лімітом доходів. Перевищення ліміту – позбавлення права працювати як платник ЄП. Рекомендується річний ліміт по займаній податковій групі розбити на 12 місяців і стежити, щоб дохід за місяць не перевищував умовної норми. В разі «вичерпання» ліміту доходу можна буде перейти на іншу групу чи змінити систему оподаткування.
- Реєстрація торгової марки. Краще подбати про це завчасно, адже конкуренти можуть скористатися успіхом підприємця та «вкрасти» в нього його ж власний бренд.
- Відкриття рахунків в різних банках. Розподіл обороту між банками зменшить ризик здійснення фінмоніторингу. Якщо різні види платежів розділити між банками, буде зручніше готувати податкову звітність.
- Проходження податкових перевірок. Не варто ігнорувати листи від податкової, за це передбачається штраф. Разом з тим при перевірці потрібно пам’ятати про свої права – фактична перевірка здійснюється тільки при наявності відповідних документів у податківців; при фактичній перевірці банківські виписки не перевіряються, а документи на касу, працівників і товари можуть вимагатися лише при продажу ризикових товарів. Якщо ФОП не згоден з результатами перевірки, акт і податкове повідомлення-рішення можна оскаржити в суді.
Підсумовуючи вищесказане, варто зазначити, онлайн-торгівля відкриває перед підприємцями широкі можливості для розвитку власної справи, однак потребує чіткого дотримання вимог законодавства. Зареєструвати ФОП та розпочати продажі можна досить швидко – для цього навіть не завжди потрібний стартовий капітал. Проте перед відкриттям ФОП варто детально розібратися з вимогами діяльності на обраній групі, правилами фіскалізації та веденням первинної документації. Такий підхід допоможе уникнути перевірок, штрафів і блокування рахунків, забезпечивши стабільну роботу в сфері інтернет-продаж.
