Як знизити податкові ризики: інформує ДПС
27 червня 2025 Стане у пригоді для: Підприємці

Зміни до Інструкції про порядок нарахування і сплати ЄСВ набрали чинності.
Нагадаємо, що Мінфін Наказом №231 від 05.05.25. вніс зміни до Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (Інструкція №449). Також нагадаємо, що відповідно до ч. 13 ст. 8 Закону №2464-6 від 08.07.10. із змінами «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» єдиний внесокДропшиппінг і ПДВ: як не опинитися в «групі ризику»
на загальнообов’язкове державне соціальне страхування для підприємств, установ, організацій та фізичних осіб-підприємців, у тому числі тих, які обрали спрощену систему оподаткування, в яких працюють особи з інвалідністю, встановлюється в розмірі 8,41% бази нарахування ЄСВ для працюючих осіб з інвалідністю. Згідно з нормами чинної Інструкції підтвердженням встановлення працівнику інвалідності є завірена копія довідки до акту огляду медико-соціальною експертною комісією (МСЕК) про встановлення групи інвалідності. У зв’язку з законодавчими змінами виникла потреба внесення редакційних змін до Інструкції, а саме абзаци 7 та 8 підпункту 5 пункту 2 розділу 3 Інструкції викладено в новій редакції, а саме: «Підтвердженням встановлення працівнику інвалідності є належним чином засвідчений (1) витяг із рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи щодо встановлення інвалідності, отриманий відповідно до Постанови КМУ №1338 від 15.11.24. «Деякі питання запровадження оцінювання повсякденного функціонування особи» або (2) копія довідки до акту огляду МСЕК про встановлення групи інвалідності, яка видана до 1 січня 2025 року. Нарахування ЄСВ в розмірах, визначених в абзацах 3 – 5 цього підпункту, здійснюється роботодавцем із дати отримання від працівника документів щодо встановлення інвалідності та проводиться протягом строку, встановленого Постановою КМУ №1338 від 15.11.24. Наказ Мінфіну №231 набирає чинності з дня його офіційного опублікування. Цей Наказ опубліковано 20 червня, тобто зміни до Інструкції №449 набрали чинності з 20 червня.
Підприємства, установи та організації на підконтрольних територіях знову повинні подавати статистичну та фінансову звітність.
18.06.25. Верховна Рада України підтримала зміни до законодавства, які відновлюють обов'язкове подання статистичної звітності під час воєнного стану. Йдеться про зміни до пункту 1 Закону України №2115-9 від 03.03.22. із змінами «Про захист інтересів суб'єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни». Підприємства, установи та організації, які перебувають на підконтрольних територіях, повинні знову подавати статистичну та фінансову звітність, як це було до початку повномасштабного російського вторгнення. «Відновлення звітування - стратегічно важливий крок для України. Прийняття змін до Закону дозволить Держстату збирати повні дані та забезпечити якісну офіційну статистику. Це також важливо для виконання євроінтеграційних зобов'язань, зокрема передачі даних до Євростату. Це також означає поступове повернення до довоєнного рівня обсягу даних і повноцінне відновлення нашої роботи, яка була обмежена через війну», - зазначив голова Державної служби статистики України А. Макарчук. Зміни до Закону відновлюють:
- регулярне та обов'язкове подання звітності від бізнесу;
- можливість проведення вибіркових обстежень населення щодо умов життя, доходів, зайнятості, сільськогосподарської діяльності тощо;
- статистичне обґрунтування соціальної, економічної, демографічної політики тощо.
Підприємства, які не подавали звітність у період дії воєнного стану, отримали 3 місяці для подачі звітів за увесь період неподання.
ДПС продовжує профілактику порушень суб’єктами господарювання.
Державна податкова служба продовжує працювати над упередженням можливих порушень суб’єктами господарювання порядку проведення розрахунків та трудового законодавства. Податківці повідомляють, що понад 3,3 тис. суб’єктів господарювання отримали упереджувальні повідомлення від ДПС через е- кабінет. Основна мета - попередити бізнес та дати можливість виправити ситуацію. За результатами аналізу звітності платників податків за березень 2025 року виявлено підприємства, у яких кількість активних реєстраторів розрахункових операцій (РРО) перевищує кількість офіційно оформлених працівників на дві і більше одиниці. Це може свідчити про використання незадекларованої праці або недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці. ДПС продовжує аналізувати звітність платників за інші місяці. Профілактика порушень сприяє захисту прав найманих працівників, легалізації праці та детінізації виплат заробітних плат (зупинення «зарплат в конвертах»). Суб’єкт господарювання може своєчасно відреагувати на виявлені недоліки в роботі та в подальшому їх уникати.
Зміна правил сплати судового збору і судових витрат – прийнято новий Закон.
Верховна Рада України ухвалила в другому читанні та в цілому Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення порядку розподілу судових витрат та судового збору» (Законопроект №13192). Закон покликаний зробити систему судових витрат прозорішою та ефективнішою. Зокрема, пропонується врегулювати питання ухвалення додаткових судових рішень у письмовому провадженні - без обов'язкового виклику сторін. Це дозволить уникнути зайвого навантаження на судову систему, прискорити процес, зменшити витрати учасників справ. Водночас передбачено перегляд підходів до розміру судового збору. У зв'язку з рішенням Конституційного Суду України щодо недопустимості надмірних ставок для фізичних осіб, Законопроект встановлює граничні розміри судового збору для подання апеляційних і касаційних скарг. У справах соціального характеру надається можливість звільняти особу від сплати судового збору, якщо він перевищує 5% її річного доходу. Також Закон України «Про судовий збір» ( №3674-6 від 08.07.11. із змінами) доповнено положеннями, що визначають ставки судового збору у справах про банкрутство.
Гетманцев розповів про плани впровадження «податку на olx».
Голова податкового Комітету ВРУ Д. Гетманцев навів свою думку щодо чергової «зради» про так званий «податок на olx». Про це він повідомив у Телеграм-каналі:
«По перше. Дійсно, Парламент отримав від Кабінету Міністрів Законопроект, в якому пропонується порядок оподаткування цифрових платформ. Там передбачено, що цифрові платформи повинні звітувати про операції, які на них здійснюються, і утримувати податки з тих, хто користується ними. Це стосується і послуг, і товарів. По друге. Нинішня опозиція, яка намагається сіяти паніку серед людей, замовчує, що є стара діюча норма, за якою операції з продажу будь-якого майна (і не тільки через інтернет, а взагалі будь-яких вживаних речей) оподатковуються за загальною ставкою ПДФО. Натомість Законопроект Мінфіну якраз передбачає зменшити ставку зі звичайної 18% до 5%. Тому тут мова не про драконівський законопроект Мінфіну, а про драконівську норму, яку ще давно ввели в Податковий кодекс»,- наголосив Д. Гетманцев. І далі він додав: «По третє, і головне. Моя позиція, як і позиція Комітету: ми не пропустимо жодне рішення, що тягнутиме за собою сплату податків за продаж особистих речей, тобто додаткове оподаткування людей, які не здійснюють бізнес».
ВРУ підтримала Закон про множинне громадянство.
18.06.25. Верховна Рада України підтримала Законопроект №11469 від 07.08.24. «Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення реалізації права на набуття та збереження громадянства України», який дозволяє множинне громадянство в Україні. «За» проголосували 243 народні депутати. Про це повідомляє «РБК-Україна» з посиланням на Телеграм-канал народного депутата Я. Железняка:
Множинне громадянство дозволить українця, які були змушені виїхати за кордон під час повномасштабної війни, зберегти зв’язок з Україною. Цей крок також сприятиме залученню інвестицій і фахівців з-за кордону. Закон про множинне громадянство передбачає для українців:Що робити, якщо ФОП зняли з ЄП: підстави анулювання статусу, наслідки
- можливість мати іноземне громадянство без загрози втрати українського, якщо це громадянство отримане від держави, включеної до спеціального переліку, затвердженого урядом;
- право офіційно набути громадянство іншої держави без обов’язку відмовлятися від українського, за умови, що ця держава входить до вказаного переліку уряду.
Для громадян інших країн:
- право набуття українського громадянства за спрощеною процедурою для осіб українського походження;
- запровадження нової процедури набуття громадянства для іноземців без українського етнічного коріння;
- можливість зберегти наявне громадянство під час отримання українського (крім випадків громадянства держави-агресора);
- спрощене набуття громадянства для іноземців, які проходять службу в ЗСУ;
- право на українське громадянство для осіб, які зазнають політичного переслідування у своїх країнах.
Онлайн- кабінет підприємця: персоналізовані фінансові можливості для бізнесу.
На підприємців чекає ще більше зручностей - скоро на порталі «Дія.Бізнес» з’явиться «Онлайн-кабінет підприємця» з персоналізованими пропозиціями з Маркетплейсу фінансових можливостей, які надходитимуть просто в застосунок «Дія» у вигляді push-сповіщення. Це будуть добірки актуальних програм підтримки, зібраних саме під потреби конкретного бізнесу в їхньому профілі, що допоможе швидше та легше знаходити актуальні можливості для розвитку й масштабування бізнесу. Уряд уже затвердив відповідну постанову та порядок реалізації проекту «Онлайн-кабінет підприємця», який триватиме в пілотному режимі два роки. Докладніше про це на порталі «Дія»:Як підприємцю оформити працівника
Як знизити податкові ризики: інформує ДПС.
Наразі Державна податкова служба реалізовує експериментальний проект щодо функціонування системи управління податковими ризиками. Проект передбачає розподіл податкових ризиків на чотири основні види: ризик реєстрації, ризик звітності, ризик сплати, ризик декларування. ГУ ДПС у Львівській області надало рекомендації для платників, як знизити податкові ризики за кожним видом:
- перевіряйте правильність усіх реєстраційних даних у ЄДР; не використовуйте сторонні юридичні адреси; уникайте зв’язків із фіктивними або сумнівними контрагентами;
- перевіряйте повноту, правильність усіх поданих звітів; автоматизуйте облік;
- проводьте регулярний внутрішній аудит податкової звітності;
- збирайте та зберігайте документи що підтверджують законність операції;
- уважно ставтеся до формування податкового кредиту та витрат;
- уникайте «оптимізаційних схем», які не мають реального економічного змісту;
- вчасно контролюйте строки сплати податків;
- використовуйте електронні сервіси ДПС для перевірки розрахунків із бюджетом;
- при виникненні податкового боргу - оперативно реагуйте для врегулювання ситуації.