Дропшипінг як різновид інтернет-торгівлі

14 червня 2023

Здійснення торгівлі різними товарами і послугами в мережі Інтернет особливо в ці складні часи набуває все більшої популярності як вид госпдіяльності як серед підприємців, так і юросіб.

Дропшипінг як різновид інтернет-торгівлі

У даному матеріалі обговоримо нюанси такого цікавого виду інтернет-торгівлі, як «дропшипінг», - коли товари проходять повз інтернет-торговців. Тому останні не потребують ні товарних запасів, ні наявності складського приміщення.

Давайте розглянемо процес оформлення дропшипінгу, а також нюанси здійснення такого виду торгівлі.

Що являє собою дропшипінг?
 

Визначення схеми праці

Дропшипінг прийнято називати проведення продажів товарів в мережі Інтернет через посередників (дропшипперів). Також ще визначають як дропшипінг «пряме постачання» (буквальний переклад з англійської має саме таке значення), оскільки товар відправляється на адресу покупця безпосередньо від виробника, оптового торговця/імпортера і т.п. при цьому оплата товару посередником зазвичай відбувається після отримання оплати від покупця за подібний товар.

Дропшиппер пересилає подробиці замовлення безпосередньо постачальнику, які проводить виконання всіх робіт з упаковки та пересилання товару на адресу покупця.

При цьому відправлення проводиться від імені дропшиппера, про що укладається безпосередня угода з постачальником. У заздалегідь встановлений термін (залежно від характеру оплати товару) дропшиппер відсилає на адресу постачальника кошти як оплату такого товару.

З отриманих дропшиппером коштів як оплати за реалізований товар його гешефт складається з різниці між роздрібною ціною, через яку він реалізував товар у Інтернеті, і оптовою ціною, за якою він здійснює розрахунки з виробником, оптовим торговцем і т.п.

Найчастіше дропшиппінг проводиться за допомогою інтернет-магазину або інтернет-аукціону, на яких дропшиппер виставляє, рекламує, продає товари від інших виробників/імпортерів/продавців.

Які переваги?

Дропшипінг для посередників - відрізняється зручністю схеми продажів, яка не передбачає великих фінансових вливань.

Важливо розуміти! Дропшиппер не задіяний у товарних турботах (зберігання, отримання, відправлення товарів), оскільки ці зобов'язання бере він сам відправник-поставщик.

Однак для покупця проведення закупівель через дропшиперів здатне припускати наявність певних ризиків. Тому їм краще домовлятися безпосередньо з виробником (імпортером) або дистриб'ютором. Однак як без посередників?

Оформлення договірних відносин
 

Варіанти угод

Найчастіше між дропшиппером та її центральним контрагентом (постачальником, оптовим продавцем тощо.) оформляються посередницькі угоди: комісії, доручення, агентські тощо.

Для цілей подібних стартапів у сфері дропшипінгу договори доручення чи агентські на реалізацію товарів, можливо, комусь і підійде. Однак у такому разі посередник має діяти від імені принципала – суб'єкта, у чиїх торгових інтересах останній діє (ч. 1 ст. 295 ГКУ та ч. 1 ст. 1000 ЦКУ відповідно). Однак через здійснення продажів через особистий інтернет-магазин від свого імені, на практиці застосовуються договори комісії.

Чому саме комісія?

Велике застосування практично договорів комісії виправдано тим, що посередник діє від імені, а чи не від імені принципала-комитента. За цими причинами часто оформляється договір комісії, за яким комісіонер-дропшиппер бере на себе зобов'язання щодо укладання договорів купівлі-продажу з покупцями від свого імені, проте за рахунок комітента, а комітент – з відправлення товару покупцям.

Крім цього, подібні угоди комісії мають достатню гнучкість у питання винагороди посередника, а саме – дропшиппера. А закон не створює перешкод визначення величини винагороди комісіонера-дропшиппера у формі різниці між цінами, за якими продається товар комітентом, і цінами, які були призначені комітентом.

Однак такі умови щодо визначення винагороди потрібно вказати у змісті договору комісії, інакше за загальним правилом додатково одержана вигода буде у власності комітента (ч. 2 ст. 1014 ЦКУ).

Як оформляється документообіг?

Найчастіше при дропшипінгу, який оформлений із постачальником товару за договором комісії, а з покупцями товару в інтернет-магазині – своєрідними договорами купівлі-продажу (із застосуванням норм Закону «Про електронну комерцію» від 03.09.2015 року №675-VIII), побудова схеми документообіг виглядає так.

Накладні. При отриманні заявки (замовлення) від потенційного клієнта та отриманні даних про наявність товару у постачальника, дропшиппер отримує всі необхідні реквізити від покупця для відправки товару, а також виставляє покупцеві рахунок проведення оплати.

Далі дропшиппер надсилає ці реквізити для відправки товару постачальнику, який оформляє датою відправлення товару видаткову накладну на комісіонера (дропшиппера). А останній оформляє тією ж датою накладну від свого покупця, яку постачальник часто вкладає у відправлення.

Важливо розуміти! При фактичному відправленні на адресу покупця замовленого товару комітентом видаткова накладна на покупця оформляється самим дропшиппером.

Аналогічна схема (проте за датою першої події) комітент і комісіонер складають податкові накладні (ПН) на конкретну особу, якщо обидва мають статус платника ПДВПодаток на додану вартість .

Постачальник оформляє ПН на дропшиппера, а дропшиппер оформляє ПН на товар покупця, а на постачальника (комітента) складає ПН на свої посередницькі послуги.

Звіт та акт. Крім цього, за підсумками звітного періоду, визначеного в договорі комісії, дропшиппер оформляє звіт комісіонера, яким визначаються обсяги продажу та величина комісійної винагороди.

Крім того, на практиці за завізованим комітентом звітом оформляється ще й акт на виконання дропшиппером посередницьких послуг з найменуванням загальної суми винагороди за надані послуги.

Договірні умови можуть мати різний характер: або сторони визначають, що вся сума, яка була отримана від товару перераховується на адресу комітента, або що дропшиппер залишає конкретну частину отриманих коштів у себе як винагороду. У першому варіанті цей звіт/акт виступатиме як підстава для перерахування винагороди.

А в другому варіанті акт заразом буде підтвердженням проведення сторонами заліку однорідних заборгованостей на суму залишеної собі дропшиппером комісійної винагороди.

Через те, що інтернет-магазин може підпасти під податкову перевірку, необхідно дуже ретельно ставитися до питань складання, оформлення та наявності необхідних законом документів. Необхідно мати весь комплекс дропшиппінгових паперів: договорами, звітами (актами), рахунками-фактурами, накладними тощо.

Застосування РРО/ПРРО при інтернет-продажах

 

Вперше швидкі банківські кредити для бізнесу онлайн

Подати заявку

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки