Ключ ЕЦП: отримання, продовження, скасування

30 серпня 2019 Стане у пригоді для: Підприємці

Як отримати особистий ключ кваліфікованого електронного підпису в податковій, подання заяви, підписання договору з ДПС, е-токени.

Чому ЕЦП став КЕП

У листопаді 2018 року набув чинності ЗУ «Про електронні довірчі послуги», ним введено поняття «кваліфікований електронний підпис», замість «електронного цифрового підпису». КЕПКваліфікований електронний підпис — це вдосконалений ЕЦПЕлектронний цифровий підпис.

АЦСК перетворилися на кваліфікованих постачальників електронних довірчих послуг.

Де отримати електронний підпис

Ми рекомендуємо отримати особистий ключ у Кваліфікованого постачальника електронних довірчих послуг ІДД ДПС.

Податкова видає свої ключі безкоштовно, діють вони два роки, а ще з їхньою допомогою можна без проблем працювати з усіма електронними державними сервісами, чого не скажеш про КЕП інших АЦСК.

Так, за відгуками наших читачів, підпис від АЦСК «Україна» не підтримує сервіс Мін'юсту, за допомогою якого можна зареєструватися підприємцем он-лайн.

Як зареєструватися підприємцем

Щоправда видають електронний підпис тільки в обласних ДПІ та в податкових у великих містах. Адреси є на сайті кваліфікованого постачальника електронних послуг.

До речі, вам не обов'язково отримувати ключі в податковій за пропискою, можете прийти в будь-який АЦСК поблизу.

Якщо отримуєте ключ кваліфікованого електронного підпису перший раз, доведеться йти по нього до податкової, можливо, стояти в черзі. Втім, потім ви зможете продовжити його дистанційно, як — розповімо нижче.

Якщо отримувати ЕЦП за гроші, ключ коштуватиме вам від 96 грн.

Де видають: «Національні інформаційні системи». Вартість: 96 грн, сертифікат строком дії рік. MASTERKEY — вартість пакета «Базовий» — 178 грн, «Ключові системи», вартість: 132 грн на рік (пакет «Легкий»), та інші АЦСК.

ЕЦП можна отримати й у банку, запитайте про таку можливість там, де відкрито ваш рахунок ФОП. Так, ПриватБанк видає своїм клієнтам ФОП ключі ЕЦП, якими можна підписувати податкову звітність, використовувати для входу в кабінет платника.

Отримати можна лише особисто

КЕП видають тільки персонально отримувачу. Зараз не передбачена можливість отримання представником за довіреністю, як було раніше.

Це ускладнює життя підприємцям, які працюють за кордоном або не мають фізичної можливості особисто прийти по ключ.

Які документи потрібні для отримання ЕЦП

Коли підете в АЦСК, візьміть такі документи для отримання ЕЦП.

  1. Заяву на отримання ключа ЕЦП. Заповнювати її треба українською мовою від руки, в двох екземплярах.
  2. Зробіть копії 1–6-ї сторінок паспорта й сторінки зі штампом реєстрації місця проживання. На копіях поставте підпис.
  3. Копію податкового номера — РНОКППРеєстраційний номер облікової картки платника податків (якщо через релігійні переконання податковий номер не отримували, у вас має бути відмітка в паспорті про це, тоді ви подаєте копію цієї сторінки).
  4. Із собою також треба мати паспорт для посвідчення особи, і візьміть із собою флешку, на неї вам збережуть сертифікат. Також ви можете завантажити його собі на сайті АЦСК, але тоді в заяві поставте відмітку, що погоджуєтеся щоб його там розмістили.

Як заповнити реєстраційну заяву на ЕЦП

Форма заяви на ЕЦП єдина для звичайних фізосіб і для підприємців.

Реєстраційна картка на отримання ЕЦП-2019

Що заповнити:

  • Ваші ПІБ і податковий номер, якщо з релігійних причин не отримували РНОКППРеєстраційний номер облікової картки платника податків, вказуєте серію і номер паспорта або номер ID-картки.
  • Інформацію про місце проживання, вказуйте область і населений пункт, зазначені в паспорті.
  • Номер телефону та електронну адресу для зв'язку з вами.
  • Ще потрібно придумати секретне слово і ключову фразу автентифікації на випадок, якщо будете блокувати ключ телефоном. Ось номер АЦСК ДПС: +380 44 284 00 10. 
  • Поставте відмітку, якщо хочете, щоб ваш сертифікат був опублікований на сайті АЦСК податкової.

Записують ключі на е-токени скасували

Згідно з редакцією регламенту Кваліфікованого постачальника електронних довірчих послуг ІДД ДПС з 1 серпня 2019 року електронні ключі мали генеруються виключно на захищені носії — е-токени і смарт-карти, а не на звичайні флешки й диски, як було завжди.

Спочатку податкова перенесла цей термін, а тепер взагалі скасувала. 

Що таке токен? Це захищений носій ключової інформації. Захищений паролем доступу, виглядає як звичайна флешка або смарт-карта. Ваш особистий ключ на ньому існує в єдиному екземплярі, його не можна скопіювати, а операції з ним відбуваються всередині носія. Є обмеження на кількість спроб підбору пароля — сім, якщо вичерпаєте цей ліміт, е-токен блокується і стає непридатним.

Коштують е-токени від 680 грн, смарт-карти — від 200 грн, перелік СПД, у яких можна купити розміщений на сайті ДПС.

Якщо будете отримувати ключі КЕП в інших АЦСК, і вам запропонують записати їх на захищений носій, ви маєте право відмовитись. 

Заява про приєднання до договору

Ключ ви отримали, але щоб підписувати ним звітність, потрібно подати заяву про приєднання до договору про визнання електронних документів.

Іти в податкову для цього не треба, договір укладається онлайн, зробити це можна через сервіси «Таксер», M.E.Doc або ін.

Ми покажемо, як це зробити через кабінет платника податкової.

В меню оберіть розділ «Заяви, запити для отримання інформації», у полі «Запити» виберіть «всі». На четвертій сторінці буде потрібна вам форма «F1392001 Заява про приєднання до договору про визнання електронних документів».

Перейдіть до форми заяви й натисніть кнопку «Створити».

Більша частина даних підставиться автоматично — ваш податковий номер, ПІБ, податкова, номер і дата договору про визнання електронних документів.

Вам треба тільки додати номер і дату запису в Єдиному держреєстрі про реєстрацію вас підприємцем. Знайти цю інформацію ви можете у виписці або на сайті Мін'юсту за своїм РНОКПП.

Натискаєте на кнопку «Зберегти». Ставите галочку навпроти заяви і натискаєте «Відправити» й чекаєте відповідь від податкової:

Спочатку вам надійде квитанція № 1 про надходження документа на сервер, потім квитанція № 2, що документ підписаний ДПС.

Зверніть увагу, якщо будете підписувати в договір у день отримання ключа, квитанція № 2 може прийти зі статусом «Невірний підпис. Сертифікат відсутній в базі сертифікатів». Не панікуйте, можливо, причина в тому, що сертифікат поки не опублікований на сайті АЦСК, й спробуйте надіслати ще одну заяву пізніше.

Перевірити сертифікат можна на сайті АЦСК.

На розгляд договору в податкової за законом є 5 робочих днів. Про те, що договір прийнятий або відхилений, податкова повідомить у квитанціях, вони прийдуть у сервіс, через який надішлете документи.

Де брати дані для заповнення заяви

На випадок, якщо будете подавати заяву через інші сервіси й інформацію доведеться вводити вручну, нижче наводимо, де брати деякі дані.

Номер і дату договору про визнання електронних документів ви знайдете в кабінеті платника:

  • З головної сторінки перейдіть у пункт меню «Договір про визнання електронних документів».
  • У п. «Регіон» зі списку треба вибрати свою область і податкову, де перебуваєте на обліку.
  • Інформацію з граф «Дата» і «Номер» перенесіть у свою заяву.

У полі «адреса субсайту» вкажіть: https://cabinet.sfs.gov.ua/contract

Як продовжити ключ ЕЦП дистанційно

Ключ ЕЦП податкової дійсний два роки. Якщо строк дії ключа закінчується, за новим не треба йти до податкової. Вам потрібно встановити на комп'ютер програму «ІІТ Користувач ЦСК-1».

Ще можна це робити онлайн. На сайті Кваліфікованого постачальника електронних послуг податкової перейдіть на сторінку повторного (дистанційного) формування сертифікатів за електронним запитом.

Додайте ключ, введіть пароль і підтвердить, що підписуєте договір «Про надання електронних довірчих послуг».

Якщо ключ пошкоджений або ви забули пароль, скористатися цим способом не вдасться.

Як скасувати сертифікат ключа ЕЦП

Ключ ЕЦП можна дистанційно скасувати за електронним запитом через ту саму програму «ІІТ Користувач ЦСК-1». 

Цим варіантом можна скористатися, якщо сертифікат ключа пошкоджений або втратили пароль.

Скасувати сертифікати ключів ЕЦП можна особисто в представництвах АЦСК податкової.

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки