Мін’юст роз’яснив порядок подання скарг у сфері державної реєстрації
21 листопада 2025 Стане у пригоді для: Підприємці
Затверджено План комплексних перевірок на 2026 рік.
Мораторій на планові перевірки контролюючими органами під час війни, встановлений Постановою КМУ №303 від 13.03.22. «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) в умовах воєнного стану» формально діє, але деяким контролюючим органам все одно дозволено їх проводити. 14.11.25. Державна регуляторна служба України Наказом №189 затвердила План здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) органів державного нагляду (контролю) на 2026 рік. Загалом до Плану включено 31 876 суб'єктів господарювання (СГ). У відомстві пояснили, що порядок планування заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності встановлено Законом (№877-5 від 05.04.07.) «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Тож, відповідно до Закону, державна регуляторна служба (ДРС) продовжує щороку затверджувати план попри мораторій уряду на перевірки. Крім того, у ДРС нагадали, що перевірки (СГ) здійснюються відповідно до річних планів органів державного нагляду. І, якщо один і той же суб’єкт було внесено до річних планів різних наглядових органів, це є підставою для проведення комплексного планового заходу контролю. Варто також пам'ятати, що у визначених ситуацій під час воєнного стану позапланові перевірки все ж проводяться (наприклад, якщо йдеться про права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища, забезпечення безпеки держави, виконання міжнародних зобов’язань тощо). План здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) органів державного нагляду (контролю) на 2026 рік можна завантажити у форматі .xlsx. на сайті ДРСУ.
ФОП для торгівлі в інтернеті: все про онлайн-продажі для підприємців-початківців
Комітет Гетманцева підготував Законопроект №14097, який стосується не тільки банків.
12.11.25. Комітет з податкової політики на своєму засіданні рекомендував Верховній Раді прийняти у другому читанні та в цілому Законопроект N14097 від 01.10.25. «Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування банків податком на прибуток підприємств у 2026 році». Про це повідомив Д. Гетманцев у своєму Телеграм-каналі. Він зауважив, що положення Законопроекту, якими передбачено підвищення ставки податку на прибуток для банків до 50% у 2026 році, залишилися такими самими, як і після першого читання. Водночас, під час підготовки документа до другого читання було враховано низку нових пропозицій, зокрема:
- відтермінування запровадження е-акцизу до 1 листопада 2026 року;
- звільнення банків від виконання обов'язків податкового агента у разі банкрутства фізичних осіб;
- продовження до 1 січня 2027 року пільг з ПДВ по енергетиці;
- продовження до 1 січня 2027 року пільг з ПДВ для БПЛА, тепловізорів, антидронових рушниць тощо;
- вдосконалення умов перебування платників податків у межах Території високого рівня податкової довіри (Клуб білого бізнесу);
- скасування єдиного податку для охоронної діяльності;
- скасування обов'язку нарахування компенсуючих зобов'язань з ПДВ у разі здійснення операцій, звільнених від оподаткування на підставі пп. 5 п. 32 підрозділу 2 розділу 20 Податкового кодексу;
- деякі зміни до Закону України №2258-8 від 21.12.17. «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність»
Пам’ятка платника: Довідник кодів ризиковості.
Нагадаємо, Державна податкова служба України Наказом №195 від 05.03.25. «Про внесення змін до наказу ДПС від 11.01.2023 № 17» оновила Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості. Зазначений Довідник використовують комісії ДПС при розгляді питань про відповідність платника критеріям ризиковості. Головне управління ДПС у Запорізькій області опубліковано відповідну інфографіку.
ВРУ прийняла за основу Законопроект про цифровізацію виконавчого провадження.
04.11.25. Верховна Рада України прийняла за основу Законопроект №14005 «Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо спрощення виконавчого провадження через цифровізацію». Мета Законопроекту - забезпечити виконання судових рішень і рішень інших органів (посадових осіб) шляхом цифровізації окремих етапів виконавчого провадження, оптимізації його стадій та скорочення строків вчинення виконавчих дій. Законопроект передбачає розширення можливостей автоматизованої системи виконавчого провадження, її взаємодію з державними реєстрами, банками та іншими установами, встановлює механізм виключення боржника з реєстру та зняття арештів після погашення заборгованості. Спрощення процедур виконання судових рішень відповідає рекомендаціям експертів Ради Європи.
Як ФОП на ЄП приймати оплату: готівкові та безготівкові розрахунки
Мінфін вніс зміни до порядку повернення коштів, помилково зарахованих до бюджету.
Міністерство фінансів України Наказом №479 від 22.09.25. «Про внесення змін до Типової програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету» оновило Порядок повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів. Документом, зокрема уточнено, що повернення помилково або надміру сплачених сум з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення, визначених як Активи природних ресурсів, з дати набрання чинності Угодою про фонд відбудови, ратифікованою Законом №4417-9 від 08.05.25. «Про ратифікацію Угоди між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки про створення Американсько-Українського інвестиційного фонду відбудови», але не раніше дати набрання чинності Угодою про обмежене партнерство, здійснюється в установленому законодавством порядку. Такі кошти, що надійшли до спеціального фонду державного бюджету та підлягають поверненню, повертаються за рахунок відповідних поточних надходжень до спеціального фонду державного бюджету. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування, але не раніше набрання чинності Законом №4468-9 від 04.06.25. «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реалізації Угоди між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки про створення Американсько-Українського інвестиційного фонду відбудови».
Мін’юст роз’яснив порядок подання скарг у сфері державної реєстрації.
Розгляд скарг у сфері державної реєстрації - чітко регламентована процедура, яка забезпечує захист прав громадян та суб’єктів господарювання. Міністерство юстиції України розглядає такі скарги лише за умови дотримання вимог до їхнього оформлення.
Відповідно до Закону України №755-4 від 15.05.03. «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», а також Закону України №1952-4 від 01.07.04. «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» можна поскаржитись на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації - до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду. Мін’юст розглядає:
- скарги на проведені державним реєстратором реєстраційні дії;
- скарги на рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Міністерства юстиції;
- повідомлення державних реєстраторів про факт несанкціонованого використання їхніх ідентифікаторів доступу до державних реєстрів.
Скарга подається у письмовій або електронній формі (з накладенням кваліфікованого електронного підпису). До скарги можуть бути додані документи (або їхні копії), що підтверджують порушення прав скаржника. Якщо скарга подається представником, обов’язково додається довіреність або інший документ, що підтверджує його повноваження. Важливо, що скарга, подана без дотримання вимог законодавства, повертається скаржнику не пізніше ніж через 15 днів з дня її надходження. Повернення скарги не позбавляє права на повторне її подання.
Як ФОП-єдиннику декларувати цивільні доходи
Найбільш вразливі категорії громадян отримають 6500 грн від держави.
Кабінет Міністрів України підтримав Постанову про підтримку окремих категорій громадян для комфортного проходження зими, розроблену Міністерством соціальної політики, сім’ї та єдності України. Відповідна програма стартує вже з початку грудня. Мінсоцполітики передбачило одноразову виплату у розмірі 6500 грн для таких категорій:
- діти під опікою чи піклуванням; діти з інвалідністю, діти-вихованці прийомних сімей і ДБСТ, в тому числі діти з інвалідністю;
- люди з інвалідністю 1 групи серед ВПО;
- діти із малозабезпечених сімей до 18 років;
- одинокі пенсіонери, які отримують надбавку на догляд.
Витратити зазначену допомогу можна буде на зимові речі - одяг та взуття та лікарські засоби. Кошти потрібно буде витратити протягом 180 днів після зарахування. Одноразова цільова виплата буде нарахована автоматично для вказаних категорій населення. Пенсійний фонд України самостійно встановлює право на отримання допомоги та здійснює виплату. Кошти надійдуть на поточний рахунок із спеціальним режимом використання або на віртуальну платіжну карту «Дія.Картка».
ДПС запускає цифровий сервіс «TAX Control».
ДПС запускає цифровий сервіс «ТAX Control». Це інструмент для виявлення порушень у сфері торгівлі, послуг чи громадського харчування. Цифровий інструмент розміщений на вебпорталі ДПС - слід лише натиснути на віджет «TAX Control» у правому верхньому куті і відправити повідомлення. Все доступно 24/7 з будь-якого пристрою. Можна повідомити: про невидачу фіскального чека, торгівлю без ліцензії, відмову прийняти картку, роботу без державної реєстрації, неоформлених працівників. Вся персональна інформація заявників захищена. Вона не передається третім особам і використовується виключно для розгляду повідомлення. Сервіс «TAX Control» працює для всієї України, крім тимчасово окупованих територій, де ДПС наразі не здійснюють діяльність: АРК Крим, Донецької, Луганської, Херсонської областей.