Як розпорядитися прибутком: залишити в бізнесі чи забрати

14 серпня 2020

Скільки грошей залишити в бізнесі, а скільки забрати і витратити на себе.

Часто власники без вагань забирають прибуток наприкінці місяця. А невеликі ФОП протягом місяця беруть виручку з каси, не розрізняючи особисті гроші та гроші бізнесу. Не беруться до ваги ні потреби бізнесу, ні заборгованості перед контрагентами, ні тривалість фінансового циклу.

Так робити не можна: може з'ясуватися, що прибутку як такого немає і вам нема чим розрахуватися за зобов'язаннями, касових розривів не минути.

Із самого початку треба визначитися з цілями стосовно бізнесу, тоді простіше вирішити, що робити з прибутком.

  1. Бізнес вас годує, планів на розвиток, масштабування, захоплення ринку та залучення інвестицій немає. Ви можете забирати весь чистий прибуток і витрачати на себе та сім'ю, розрахуйте фінансовий мінімум для підтримування бізнесу на одному рівні. Так робить більшість підприємців.
  2. Бізнес — справа життя. Для розширення асортименту, відкриття нових точок і нових напрямів потрібні гроші. Це означає, що доведеться прибуток вкладати в розвиток, маркетинг, у поліпшення продукту або навіть залучати інвестиції.

Коли є бізнес-партнери, стратегію треба вибирати з урахуванням їхніх інтересів, щоб не вийшло, що хтось вибирає до копійки свою частину грошей, а інший свою вкладає в розвиток і місяцями чекає віддачі. Як варіант — частину прибутку використовувати на розвиток, решту пропорційно розділити між партнерами. 

Як працювати з прибутком

Порахуйте фінансовий результат звітного періоду й визначте чистий прибуток. Допоможе звіт про прибуток і збиток, якщо ведете облік методом нарахування, стане зрозуміло, як компанія попрацювала в періоді: є прибуток чи увійшли в мінус і ділити нема чого.

Управлінський звіт про доходи та витрати

Якщо звіт не складаєте, порахуйте прибуток приблизно: із суми виручки за місяць відніміть витрати звітного місяця.

Виручку обчислюйте за підписаними документами (актам, накладним), а не за фактичними оплатами, особливо якщо працюєте з відстроченням платежу. Адже виручка не дорівнює залишкам грошей у касі: це і суми, які клієнти винні за відвантажений товар, виконані послуги. І неважливо, отримали ви вже оплату від клієнта чи ні.

Запам'ятайте бізнес-правило: якщо прибуток є, ви можете розпоряджатися сумою не більше величини чистого прибутку.

Чистий прибуток = прибуток до оподаткування − податки/збори – амортизація

Заберете грошей більше — є ризик, що не покриєте постійні витрати та потрапите в ситуацію, коли нема чим платити зарплату, податки, оренду. А ще є ризик не закрити угоди за авансами клієнтів, вчасно не розрахуватися з постачальниками, кредиторами, а це вже санкції та підвищені відсотки за прострочення.

Приміром, у поточному місяці агентство планувало завершити чотири проєкти з розробки сайтів і отримати остаточний розрахунок — 360 тис. грн. Нових проєктів не брали. Але погодження з одним із клієнтів затяглися, дизайнер раптом занедужав, зрештою встигли завершити лише два проєкти, одержали розрахунок — 180 тис. грн.

Тобто місячна виручка — 180 тис. грн.

Витрати на оплату роботи команди — 120 тис. грн, податки та інші поточні витрати — 30 тис. грн.

Чистий прибуток: 180 тис. – 120 тис. – 30 тис. = 30 тис. грн.

Вільно розпоряджатися грішми можна, коли угоду закрили повністю — отримали оплату й підписали документи (накладну, акт). До цього забирати й ділити прибуток зарано — угода може зірватися, клієнт захоче повернути передоплату або знадобиться закупити додатково матеріали, щоб виконати замовлення. Якщо потрібної суми на рахунку не буде, доведеться залучати позикові кошти або брати гроші з інших проєктів.

Прогнозуйте виплати наперед. Залишки в касі й на рахунках наприкінці місяця — ще не ваші власні гроші.

Наприклад, ви працюєте з клієнтами за передоплатою та отримали аванси. Гроші вже у вас, але ще не ваші: адже щоб виконати замовлення, треба заплатити постачальнику за матеріали в наступному місяці й тільки тоді закрити угоду.

Як працювати з дебіторською заборгованістю

Щоб розуміти, скільки грошей винні вам (дебіторка) і скільки треба на виплату своїх боргів (кредиторка), порахуйте оборотний капітал. Це ваші активи (гроші, товари на складі, заборгованість клієнтів) мінус кредиторка.

Оборотний капітал = гроші + запаси + дебіторська заборгованість − кредиторська заборгованість

Як працювати з кредиторською заборгованістю

Якщо активи покривають борги — оборот позитивний, коштів вистачає для розрахунків. Коли навпаки — компанія використовує зайві (залучені) гроші, фінансування (овердрафт, кредити банків, ін. позики). Вилучати гроші з обороту в такій ситуації недоцільно.

Приклад.

ФОП продає тканини, на кінець липня має такі результати:

  • у касі — 30 тис. грн (зі звіту про рух грошових коштів);
  • на рахунку — 14 тис. грн (зі звіту про рух грошових коштів);
  • на складі зберігається 40 рулонів тканини на 60 тис. грн;
  • заборгованість перед постачальником — 50 тис. грн;
  • оборотний капітал = 30 + 14 + 60 − 50 = 54 тис. грн.

Коштів достатньо для покриття зобов'язань, можна розрахувати чистий прибуток і забрати частину.

Звіт про рух грошових коштів у ФОП

Перш ніж забирати прибуток, порахуйте майбутні витрати на наступний місяць — чи вистачить грошей до нової виручки.

Що врахувати:

  • щомісячні постійні витрати: оренда й комунальні, зарплата, реклама, інші постійні платежі. Якщо платежі на початку місяця і виручки не вистачає, доведеться платити з прибутку минулого місяця;
  • виплати постачальникам і кредиторам — розрахунки за товар, щомісячні платежі за кредитами і позиками мають бути за графіком;
  • плановані інвестиції — закупівля обладнання, ремонт складу, модернізація шоуруму, доробка CRM, навчання відділу продажів тощо.

До підсумкової суми додайте суму на випадок форс-мажору та непередбачених платежів (10–20%). Різницю між чистим прибутком і витратами можна забрати собі.

Тут ми знову повертаємося до того, що треба вести платіжний календар, щоб урахувати всі суми.

Як вести платіжний календар

Відрахування для накопичення фінансової подушки

Це опційно, але ми рекомендуємо збирати не тільки особисту фінподушку, а й для бізнесу, щоб підготуватися до непередбачених витрат, на навчання собі та команді тощо.

Як створити грошовий резерв: відраховуйте туди щомісяця відсоток із прибутку: відсоток від виручки або чистого прибутку. Спочатку він може бути невеликий — 2–3 %, згодом можна збільшувати (до 10%), якщо прибуток росте.

Такий запас неабияк допоможе у складній ситуації, коли терміново знадобляться гроші на лікування, оплату навчання, послуг адвоката, ремонт авто чи обладнання, а бізнес у поточному місяці збитковий.

Надійніше накопичувати на підприємницькому депозитному рахунку, окремому від поточного, щоб було складніше забрати. Можете збирати й на особистих рахунках.

Рекомендуємо зробити так:

  1. Відкрийте окремий рахунок у своєму банку, краще депозитний — на суму накопичень буде нараховуватися додатковий дохід у вигляді відсотків.
  2. Щомісяця відраховуйте комфортний відсоток від виручки, наприклад 2–5%. 
  3. Коли знадобляться гроші, перераховуєте на поточний рахунок і оплачуєте покупку.

Коли врахували всі свої зобов'язання та перестрахувалися, створивши резерв, можна забирати прибуток, що залишився.

Виплата прибутку ФОП

Виплата підприємницьких «дивідендів» не відображається в обліку у ФОП-єдинника і не вважається витратою ФОП на загальній системі, це не підприємницька витрата, у книзі запис робити не потрібно.

Забрати прибуток можна: з каси, переведенням з рахунку на особисту картку. Важливо правильно вказати призначення платежу: «Виплата підприємницького доходу» або «Поповнення власного карткового рахунку», щоб платіж не визнали оплатою іншій фізособі й ви як податковий агент не повинні були утримати ПДФО і ВЗ. У разі перевірки потрібно буде доводити, що рахунок одержувача відкритий на вас.

Одержання. У вас можуть бути інші бізнеси, наприклад, ви — засновник в інших компаніях і одержуєте дивіденди, це ваш пасивний дохід, єдиним податком оподатковувати не треба (пп. 1 п. 292.1 ПКУ). Такий дохід ви отримуєте як звичайний громадянин, ваш податковий агент у цьому разі — платник дивідендів, він утримає ПДФО і ВЗ. Декларацію про доходи фізособи ви не подаєте.

Приміром, як підприємець ви займаєтеся перекладами текстів і є засновником юрособи «Абетка», яка торгує книгами й друкованою продукцією. Наприкінці місяця отримуєте дохід — виплачуєте собі на картку частина підприємницького прибутку за переклади, і «Абетка» платить вам дивіденди з продажів книг за вирахуванням податків.

Дивіденди в юрособи на ЄП

Одержання. За загальним правилом для ЮО-єдинників отримані дивіденди є пасивним доходом і не оподатковуються ЄП. Але важливо враховувати, хто виплачує дивіденди:

  1. Якщо їх виплачує підприємство-загальносистемник, воно має виплатити зі своєї сторони податки згідно з ПКУ (пп. 10 п. 292.11 ПКУ), тобто авансовий платіж з податку на прибуток (ст. 57.11.2 ПКУ). Лише тоді суму отриманих дивідендів можна не включати в дохід.
  2. Якщо виплачує єдинник, нерезидент або платник податку на прибуток, який забув про свої податки, доведеться включити суму дивідендів до оподатковуваного доходу датою одержання.

Дивіденди виплачуєте ви — також залежить від одержувача:

  1. Якщо виплачуєте засновнику-фізособі, як податковий агент ви маєте утримати 9% ПДФО та 1,5% ВЗ із суми виплати й перерахувати до бюджету (пп. 167.5.4 ПКУ). Виплату дивідендів фізособі слід показати і в розрахунку № 1ДФ, з ознакою доходу «109».
  2. Якщо серед засновників є юрособа — при виплаті дивідендів жодних додаткових податків не виникає, виплачуєте всю суму без утримань.

Закладайте суму дивідендів у платіжний календар, щоб виплати були планові та систематичні.

Автор: Олександра Джуріло, фінансовий аналітик

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки