Як найняти фінансового фахівця під свій бізнес

11 серпня 2021 Стане у пригоді для: Підприємці

Рішення про наймання фінансового керівника повинен приймати власник бізнесу.

Часто компанії затягують з прийняттям на роботу фінансового директора, керівництво розподіляє фінансові обов'язки між членами команди: так операційні, інвестиційні директори, аналітики й менеджери беруть участь у фінансовій функції бізнесу.

Але ці люди часто не мають належної фінансової підготовки й досвіду, навіть дуже сильний бухгалтер не замінить фінансового директора, адже у них різні функції. Такий перерозподіл обов’язків призводить до більшого хаосу у звітності, бухгалтерському обліку, податковому та фінансовому плануванні.

Як впровадити фінансову управлінську звітність у компанії

А от правильно обраний фіндиректор стимулюватиме розвиток бізнесу і вбереже його від фінансових труднощів, забезпечивши сталий розвиток компанії. Він зв'язує і налаштовує всі бізнес-операції.

Як визначити, що настав час найняти фінансового директора

Найкращий час для наймання фінансового директора або старшого фінансового менеджера — коли компанія потребує постійної допомоги з бухгалтерією, фінансами, податками, аудитом і довгостроковим стратегічним плануванням.

Це відбувається, коли починають швидко зростати доходи, наближається зовнішній аудит, планується залучення інвестицій.

Як стартапу на ранній стадії підготуватися до фінансового аудиту

Бізнеси з невеликим оборотом можуть обходитися без фінансового директора, силами економістів, фінансовим контролером або бухгалтером, за умовою, що й СЕО приймає активну участь у цих процесах. Але оборот не єдиний критерій, є й інші: географія клієнтів, кількість транзакцій, надає компанія послуги або займається торгівлею, чи є у компанії виробництво тощо.

Найістотніший сигнал, що компанії потрібен фінансист, — якщо власник бізнесу приймає рішення, не спираючись на фінансові розрахунки та ​​прогнози.

Чи легко знайти спеціаліста на цю посаду

Професіоналів у сфері бухгалтерії та фінансів багато, але аж ніяк не всі мають потрібні навички, щоб стати справжнім CFO нової епохи.

Функції фінансового директора вже не зводяться до вивчення цифр, презентації звітів і подання податкових декларацій.

Як структурувати процес приймання на роботу

Фінансовий директор — це діловий партнер і довірений радник ради директорів.

Опис вакансії. Краще не делегувати це менеджеру з персоналу. Управлінська команда компанії має вирішити, які сфери в компанії потребують поліпшення, яких процесів не вистачає, які зміни необхідні, щоб бізнес працював ефективніше. Годинна зустріч команди дасть змогу визначити ключові сфери, які охопить фінансовий директор.

Тримайте в голові, що фінансовий директор відвідує всі головні зустрічі керівництва, забезпечує взаємодію між відділами і відіграє життєво важливу роль у розробці ключових показників ефективності компанії. Вам потрібен далекоглядний фінансовий директор, який не зосереджуватиметься лише на минулих даних і результатах роботи.

За умовчанням важлива бухгалтерська і фінансова експертиза — це взагалі поріг входу для будь-якого кандидата. А також членство в професійних організаціях і наявність галузевих сертифікатів (ACCA, CIMA, CPA). Так, фахівець з АССА сертифікацією очікуватиме зарплату від $ 3 тис.

Досвід роботи в галузі. В більшості випадків ваш ідеальний кандидат має бути добре обізнаний із галуззю, в якій ви працюєте. Така людина краще й швидше увіллється у ваш бізнес, зможе поліпшити процеси й процедури.

Якщо у людини відповідного досвіду немає, але до співбесіди вона вивчила специфіку індустрії компанії хоча б поверхнево — це показник, що людина здатна швидко навчитися.

Де шукати: стандартно розміщують вакансію на популярних ресурсах пошуку роботи, таких як work.ua, rabota.ua, шукають по мережі контактів, через соцмережі компанії та власників.

Що запропонувати: крім грошей, CFO мотивує можливість впливати на результати діяльності компанії, бути частиною керівництва, брати участь у всіх ключових аспектах бізнесу й мати довіру ради директорів.

Зарплата хорошого фінансового директора в Україні стартує від 3–4 тис. доларів.

Коли прописуєте посадові обов'язки фінансового директора, уникайте формулювань «допомога», «підтримка» тощо. Використовуйте слова «мотивація», «планування», «керування». Добрий професіонал знає різницю між внутрішнім бухгалтером, який допомагає або підтримує процеси, і стратегічним радником, який веде, мотивує й планує.

Поділіться описом вакансії зі своїми колегами з галузі, агентствами, щоб перевірити, чи дозволяють запропоновані вами опис і пакет винагороди знайти професіонала, який вам підійде.

Співбесіда. Після початкового відбору постарайтеся вибрати для співбесіди не більше 5–10 кандидатів.

Цей процес важливий для обох сторін: не лише кандидат продає себе вам, а й ви також повинні переконати його, що ваша компанія варта того, щоб до неї приєднатися. Це допоможе вам знайти правильні слова і запитання.

Запитайте кандидата, як він може поліпшити ваш бізнес і які кроки він зробить у першу чергу.

  • Зверніть увагу, якщо кандидат запитує про ресурси, які йому потрібні для досягнення цілей (скільки співробітників / яка команда на аутсорсі допомагатиме йому). Це вказуватиме на те, що в нього є управлінський досвід і він може оцінити, чи є достатньо ресурсів для реалізації планів.
  • Оцініть комунікативні навички й лідерські якості. За умови, що ви правильно провели відбір кандидатів, це важливіше, ніж перевірка hard skills, які, як ми згадували раніше, є основною граничною вимогою. Фінансовий директор — це голос компанії, який висвітлює проблеми, бачить можливості й підтримує бізнес-рішення. Щоб бути сильною фігурою в управлінській команді, він повинен уміти управляти командою, переконувати та вести комунікацію із внутрішніми й зовнішніми стейкхолдерами.
  • Намагайтеся не затягувати процес, поважайте час кандидатів. Не забувайте, що інші компанії теж шукають свого ідеального фінансового директора. Якщо ви впевнені, що людина підходить, зробіть пропозицію про роботу якомога швидше, не дозволяйте повільним кадровим процедурам втратити співробітників.

Фінансовий спеціаліст дуже важливий для бізнесу, що зростає: він бере участь у прийнятті ключових стратегічних рішень компанії, висвітлює проблеми й допомагає їх уникнути.

Наймання CFO — непростий процес. Потрібно враховувати не тільки професійну кваліфікацію, а й знання певної галузі, комунікативні навички та лідерські якості. Перш ніж почати пошуки фахівця, визначте з командою, які процеси в компанії потребують поліпшення, які сфери зміг би охопити CFO, щоб ваш бізнес працював ефективніше.

Сподіваємося, наші поради допоможуть вам спросити процес пошуку та найняти відмінного CFO.

Автор: Олексій Книш, старший партнер, керівник відділу фінансового консалтингу для бізнесу Finance PM

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки