Бізнес у спадок, чи що робити спадкоємцям та працівникам померлого ФОП?
07 вересня 2023
Фізособа - власник бізнесу раптово помер. Що робити у разі його потенційним спадкоємцям? Як бути у ситуації, коли у померлого ФОП залишилися борги? Що робити зі звітністю та сплатою податків та зборів. Про це та багато іншого поговоримо в даному матеріалі.
Питання 1. Чи спроможний спадкоємець на продовження бізнесу померлого ФОП?
Та це можливо. Однак останньому слід пройти реєстрацію як ФОП. Ведення справ від імені померлого законом не передбачено, так само як і заборонено ведення підприємницької діяльності без державної реєстрації ФОП.
Таким чином, якщо ви вирішили продовжити бізнес, слід грамотно юридично оформити, а не вести його в тіні. З недавнього часу через ухвалення правлінням НБУ деяких підзаконних актів, якщо ви не зможете підтвердити суми, що надходять на ваш особистий банківський рахунок, це, крім описаного вище, може спричинити накладення штрафу завбільшки 85 000 грн.
Важливо знати! За провадження підприємницької діяльності у відсутність зареєстрованого ФОП може загрожувати отриманням адмінштрафу за ст. 164 КУпАП величиною 17000-34000 грн. з можливою конфіскацією результатів праці та коштів, які були отримані внаслідок вчинення такого правопорушення.
Питання 2. Як зняти з реєстрації померлого ФОП?
Щодо померлого ФОП потрібно провести реєстрацію припинення підприємницької діяльності. При цьому немає значення, продовжите ви справу чи ні.
З 16.09.2022 року до Закону №755 від 15.05.2003 року було внесено норму, згідно з якою подібна реєстрація здійснюється за допомогою ПЗПрограмне забезпечення ЄДРЄдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, при отриманні даних з Державного реєстру актів цивільного стану у порядку обміну інформацією.
А саме, не буде потрібно участі родичів ФОП/інших осіб, а також держреєстратора, оскільки реєстрацію припинення підприємницької діяльності померлого ФОП буде здійснено без їхньої участі.
Однак практика показує, що подібна участь все ж таки необхідна. Так ініціаторами здатні виступати родичі ФОП/інші особи, які отримали свідоцтво про смерть (п. 6 ст. 17, п. 2 ст. 19 Закону № 2398 від 01.07.2010 року, п. 2.1 Інструкції № 545, завізована наказом МОЗ 08.08.2006 No545).
Краще не чекати на дії податкової з цього питання, а самостійно проконтролювати це питання.
Як це здійснити? Потрібно надати копію свідоцтва про смерть:
- або держреєстратору (ч. 4 ст. 18 Закону № 755);
- або податківцям. А вони вже перешлють цю копію на адресу держреєстратора п.п. 8 п. 11.18 розд ХІ Порядку No 1588, завізованого наказом Мінфіну від 09.12.20011 року. Далі держреєстратор зафіксує припинення померлого ФОП у Держреєстрі, а фіскали знімуть останнього з обліку. Цей механізм працює незалежно від обраної системи оподаткування. Надіслати документ можна і поштою.
Однак, якщо ви захочете направити копію свідоцтва про смерть поштою на адресу фіскалів, слід заздалегідь провести її нотаріальне посвідчення (п. 3 розд. VI Положення № 822, завізованого наказом Мінфіну від 29.09.2017 року № 822).Це ж стосується й держреєстратора.
Надсилати документи краще рекомендованим листом з описом вкладення.
Що з приводу онлайн-закриття ФОП? На жаль, ця опція поки що не передбачена. На порталі Дія такої можливості не передбачено. Тобто знімати з реєстрації слід особисто.
Можна спрямувати скан свідоцтва про смерть за допомогою Електронного кабінету. Однак для цього потрібна наявність електронного підпису (ЕП). Її можна отримати через 2 хвилини через інтернет-банкінг. Направити документ можна в пункті меню «Листування з ДФС», і прикріпити до листа скан свідоцтва про смерть у вкладенні.
Важливо знати! Скористатися ЕП, що належала померлому, заборонено, навіть якщо ви маєте доступ. Оскільки це вважається компрометацією ЕП, а також через припинення з моменту смерті ФОП документообігу між останнім та фіскалами (п. 42.6 ПКУ, категорія 129.03 БЗ ).
За будь-яких обставин податківці будуть обізнані про смерть фізособи протягом місяця, оскільки про це донесуть органи РАГС (п.п.70.16.4 ПКУ). У такому разі відбувається ануляція ІВН колишнього підприємця (категорія 116.09 БЗ).
Однак це не є окремою передумовою для ануляції статусу ФОП. З цієї причини краще спрямувати копію свідоцтва про смерть (категорія 116.07 БЗ).
Важливо знати! Немає потреби подавати заяву про відмову від спрощеної системи, з чим погоджуються і співробітники ДПС – БЗ 107.01.07.
Питання 3. Чи слід спрямовувати звітність за померлого ФОП?
Тут все однозначно. Звітність спрямовувати не потрібно: ні з податків, ні з ЄСВЄдиний соціальний внесок. У цьому немає вирішального значення, який системі оподаткування перебував померлий ФОП. ПКУПодатковий кодекс України не містить вимог щодо подання звітності за останній звітний період, який позначився датою смерті ФОП. Так само, як і закон No2464 від 08.07.2010 року.
Із цим погоджуються і податківці:
- щодо будь-яких ФОП та будь-яких податків (категорія 129.02 БЗ);
- щодо ЄСВ (категорія 201.04 БЗ). Це стосується не лише ЄСВ-додатку до декларації ФОП, а й об'єднаної звітності з ПДФОПодаток на доходи фізичних осіб та ЄСВ «за найманих співробітників» (якщо такі були). Цю звітність також не потрібно надсилати.
Важливо знати! Родичі, спадкоємці не несуть обов'язки щодо подання жодних звітів, ні за ФОП, ні за його найману працю. Якщо є не спрямовані декларації за минулі періоди, їх також не слід подавати, оскільки це стосується особисто ФОП. Така ж ситуація у разі визнання фізособи померлою або безвісно відсутньою.
Тобто звітність не приноситиме головний біль, тому що в законі відсутня вимога про її подачку спадкоємцями.
Питання 4. Чи слід сплачувати податкові борги та ЄСВ за померлого ФОП?
Хороші новини – жодні ЄСВ-борги не підлягають сплаті з боку спадкоємців. З якої причини? Оскільки Закон No2464 не визначив осіб, які мають зобов'язані нараховувати та сплачувати ЄСВ після смерті ФОП. Таким чином, вся ЄСВ-недоїмка після смерті ФОП має бути списана за ч.7 ст.25 Закону No2464. З цим твердженням погоджуються і податківці (категорія 201.04 БЗ).
Важливо знати! Вся ЄСВ-заборгованість померлого ФОП (зокрема ЄСВ «за найману працю») підлягає списанню, і її слід сплачувати.
Стосовно фіскальної заборгованості ситуація інша. ПКУ містить норму, яка накладає на спадкоємців зобов'язання щодо погашення всіх податкових зобов'язань та заборгованостей померлого ФОП (п.99.1 ПКУ). Однак не зрізу, а через півріччя після прийняття спадщини. Протягом цього півріччя пеня не нараховується. Цей підхід поділяють і фіскали (категорія 129.02 БЗ).
При цьому, податкові заборгованості не мають окремих прерогатив перед іншими кредиторами. Тобто погашати їх слід у порядку черговості.
Нарахування податкових платежів завершується датою смерті ФОП (п.п. 37.3.2 ПКУ). Тобто погашати буде потрібно борги, які виникли за життя ФОП.
Важливо розуміти! Після закінчення терміну прийняття спадщини, саме через півріччя після смерті, податкові заборгованості та зобов'язання останнього адресуються спадкоємцям. Тобто їх слід закрити.
Питання 5. Що слід зробити, якщо величина боргів померлого ФОП більша за вартість успадкованого майна?
Не слід відчувати хвилювання, подібного відбутися не може, оскільки у п.99.1 ПКУ та ст.1282 ЦКУ зафіксовано, що родичі ФОП, які прийняли спадщину, зобов'язані відшкодувати податки та заборгованості виключно в рамках вартості майна, що міститься у комплексі спадщини, та релевантно частки у ньому.
А саме якщо масив боргів більший, ніж саме майно, борги слід гасити частково, а все інше підлягає списанню як безнадійний борг.
Важливо знати! Спадкоємцям не варто побоюватися податкових заборгованостей померлого ФОП, оскільки за гіршого розкладу на їх погашення можна пустити все майно, але не більше. Тобто ризики є мінімальними. А зиск бачиться можливим: або отримати деяке майно, або вийти в нуль.
Питання 6. Чи можна відмовитись від спадкування?
Так, ця опція доступна. Подібну заяву слід подавати до нотаріуса або для сільських пунктів – чиновника релевантного органу місцевого самоврядування за місцем відкриття спадщини (ст. 1273 ЦКУ).
Якщо ви заздалегідь обізнані, що померлий ФОП назбирав багато боргів, які не погашені, і сумніваєтеся в тому, що спадок здатний покрити ці витрати, то найкращим рішенням буде відмова від отримання спадку.
Питання 7. Чи можна прийняти спадок померлого ФОП і відмовитися від боргів?
Ні це не можливо. Оскільки прийняття спадщини передбачають перехід всього масиву спадкових правочинів. За цими причинами так зробити не вийде.
Якщо родич прийняв спадщину, це означає, що до нього входять і заборгованості ФОП.
Питання 8. Як спадкоємець може отримати переплату по податках та ЄСВ померлого ФОП?
Ст. 1218 ЦКУ пояснює, що до спадкового комплексу входять усі права та обов'язки ФОП на дату прийняття спадщини, та були припинені внаслідок його смерті.
Однак фіскали вважають, що:
- податкову переплату спадкоємець може забрати (категорія 129.04 БЗ). Для цього в ДПС необхідно направити відповідну заяву та свідків про спадщину. Тимчасові рамки досягають 1095 днів із моменту виникнення переплати.
- проте перебіг даних термінів припинено за п.п. 69.9 подразд. 10 розд. XX ПКУ;
- правом на отримання ЄСВ-переплати спадкоємець не наділений (категорія 201.04.02 ЗІР).
Запитання 9. Чи слід знімати з реєстрації РРО/ПРРО померлого ФОП?
Ні, не слід. Фіскали про це подбають самостійно (ч. 9 п. 1 гл. 4 розд. ІІ Порядку реєстрації РРО, завізованого наказом Мінфіну від 14.06.2016 року №547, п. 3 розд. ІІІ Порядку реєстрації ПРРО*, завізованого наказом Мінфіну від 23. 2020 No317).
Питання 10. Як оформити припинення трудових угод із померлим ФОП?
Цей механізм став можливим лише з 19.07.2022 року. До цього моменту звільнення було можливим лише за допомогою суду.
Тепер у п.8-1 ст.36 КЗпП зафіксовано, що трудові відносини можуть бути завершені через смерть роботодавця. Як це оформити?
Співробітник повинен самостійно зв'язатися з Центром зайнятості та направити заяву про завершення дії трудової угоди (на папері чи електронному вигляді), а також прикріпити папери, що підтверджують обставини, прописані у пункті 8-1 ст.36 КЗпП.
А саме копію свідоцтва про смерть, яку можна запитати у родичів ФОП. А потім прикріпити останню до заяви. Датою звільнення буде дата поводження з цим питанням до Центру зайнятості.
Тобто, якщо в минулому, для завершення трудових відносин, колишнім співробітникам потрібно судитися. Тепер це можна зробити набагато простіше.
Проте, ще слід почекати на анонсування відповідного порядку від Кабміну. Зрозуміло, що він міститиме всі нюанси та необхідні кроки. Щодо зарплатних боргів. Її мають відшкодувати спадкоємці, оскільки у спадковий комплекс входять як майнові права, а й низка обов'язків, серед яких погашення зарплатних боргів.
У разі, якщо спадкоємець бажає продовжити бізнес, то останньому слід спочатку отримати статус ФОП, а також провести переукладання всіх трудових угод зі співробітниками на своє ім'я (як спадкоємця), а також повідомити ДПС про застосування найманої праці у своїй діяльності.
Запитання 11. Що слід зробити з угодами, укладеними померлою ФОП з партнерами, частково виконаними, а частково – ні?
Справа в тому, що кожен договір вимагає індивідуального підходу, який залежить від предмета договору, цілей договору, змісту інших розділів. Слід розуміти, кожен договір вимагає індивідуального підходу, і регулюється релевантними нормами, які безпосередньо відносяться до конкретного виду угоди.
У будь-якому договорі може бути пункт, що передбачає смерть передумовою для завершення дії договору в односторонньому порядку. Якщо таке зафіксовано у змісті, це означає, що цей договір втрачає юридичну силу через смерть ФОП на дату смерті.
Також існує низка угод, що втрачають чинність через смерть ФОП, оскільки вони нерозривно ставляться до особи померлого ФОП, і їх виконання є неможливою іншою особою (ст. 608 ЦКУ).
Як приклад можна навести отримання аліментних виплат, відшкодування шкоди тощо.
ЦКУ містить у собі низку договорів, у яких слід чітко прописувати про те, що вони втрачають свою силу через смерть ФОП.
Серед них:
Важливо знати! Щодо договору найму, за яким ФОП є орендодавцем, ЦКУ не передбачає жодних лімітів, а саме навіть після смерті ФОП такий договір не втрачає своєї юридичної сили.
Таким чином, комплекс спадщини містить весь перелік прав та обов'язків, які мав ФОП на момент смерті, та які не втратили чинності через його смерть (ст. 1218 ЦКУ).
Це означає, що багато угод не припинять свою дію через те, що не були нерозривно пов'язані з померлим ФОП. Проте нічого військового у цій ситуації немає.
У разі рішенням буде переоформлення договорів він. Для цього правильним рішенням буде підписання додаткової угоди з кожним контрагентом про заміну сторони в договорі на себе (замість ФЛП), а також надати нові банківські реквізити для здійснення проплат за такими угодами. Таким чином, ви зможете вести справи після смерті ФОП.
Із договорами все зрозуміло. Що робити з боргами? Слід згадати, що весь комплекс боргів, незалежно від того, хто і кому заборгував, також входять у спадок, тому ФОП був наділений до смерті не лише правами.
З цієї причини:
- якщо контрагенти заборгували померлому ФОП, їм слід сплатити борг на адресу спадкоємця. Коли? Найкраще після отримання свідоцтва про спадщину (після 6 місяців від дати смерті). Якщо не згодні, знайдіть нотаріуса, який згоден приймати кошти від контрагентів на депозитний рахунок (багато хто візьме на себе подібні зобов'язання).Навіть якщо ви знайдете такого нотаріуса, для отримання коштів із депозитного рахунку спадкоємцю, все одно час очікування буде півроку.
- якщо ФОП заборгував партнерам, то знову необхідно почекати оформлення свідоцтва про смерть для спадкоємця, а потім уже направляти останньому вимогу про закриття заборгованості, яке задовольнятиметься в порядку черговості та в рамках успадкованого майна.
Первинні документи ФОП
Смерть фізособи, що має статус ФОП, породжує безліч питань для його спадкоємців. У цьому матеріалі ми спробували відповісти на найпоширеніші та найгостріші з них.
На жаль, у сучасних економічних реаліях смерть осіб, які мають статус ФОП, не є рідкістю.
Це пов'язано з тим, що багато підприємців поповнили лави Збройних сил України. І, як це не сумно, деякі з них вже ніколи не повернуться додому, оскільки віддали своє життя для захисту Батьківщини.