Зміна адреси реєстрації підприємця

01 липня 2020 Стане у пригоді для: Підприємці

Коли місце проживання змінюється, треба внести зміни до реєстраційних даних у держреєстратора, до реєстрів, оновити документи, у яких зазначена стара адреса.

У підприємця місце проживання — це його податкова адреса. Йдеться про адресу реєстрації, вона зазначена в паспорті.

Адреса, за якою підприємець зареєстрований як ФОП, значиться в реєстрах, дозвільних документах. За цією адресою ви перебуваєте на обліку в податковій, подаєте звітність, повідомлення про прийняття нових співробітників.

Заповнити заяву і сплатити збір

Перше, що потрібно зробити, — внести зміни до Єдиного держреєстру. Для цього ви подаєте держреєстратору заяву

Якщо будете заповнювати на папері, пишіть друкованими літерами, можна заповнити й на комп'ютері, але обов'язково українською мовою.

У блоці «Перелік змін до відомостей про ФОП» поставте відмітку напроти поля 5 «Зміна місця проживання/місцезнаходження» і вкажіть нову адресу реєстрації в блоці 5.

Із заявою треба подати квитанцію про сплату адмінзбору, в 2020 році — 210 грн. 

Збір треба сплатити до подання документів, квитанцію про сплату додати до заяви (копія квитанції, копія платіжного доручення з відміткою банку, квитанція термінала, якщо оплачуєте збір у Центрі адмінпослуг).

Реквізити для сплати адмінзбору ви знайдете на сайті управління юстиції у вашій області. У призначенні платежу вказують: «За державну реєстрацію змін відомостей про місцезнаходження фізичної особи — підприємця».

Куди подавати документи

Документи треба подати держреєстратору. Його функції також виконують нотаріуси, але не всі; виконкоми на місцях і акредитовані суб'єкти.

Як подати документи держреєстратору (ст. 14 ЗУ № 755).

  1. Надіслати рекомендований лист із описом вкладення поштою. У цьому разі ваш підпис на заяві треба засвідчити в нотаріуса. А на копії квитанції про сплату адмінзбору повинна стояти відмітка банку.
  2. Особисто. При собі потрібно мати документ для ідентифікації особи — паспорт.
  3. Відправити представника з нотаріально засвідченою довіреністю на подання документів, це може бути як ваша мама, так і представник посередницької фірми, яка надає послуги з реєстрації змін за гроші. При собі теж має бути паспорт для ідентифікації особи.

Через сервіс «Дія» подати заяву немає можливості, в онлайн-формі нема пункту про зміну адреси ФОП. Зате є можливість подати заяву про реєстрацію нових КВЕДів.

Як зареєструвати новий КВЕД

У сервісі iGov є можливість подати заяву про зміну даних про ФОП для підприємців із реєстрацією в Донецькій, Дніпропетровській і Тернопільській областях. 

Коли зміни набудуть чинності

За законом зміни в Держреєстр мають внести протягом 24 годин після подання документів, і із цього моменту вони набувають чинності.

Держреєстратор передасть інформацію в ДПС, а податківці внесуть вашу нову адресу до реєстру платників і страхувальників.

А протягом 10 днів держреєстратор за новою адресою отримає вашу реєстраційну справу.

Після того як нова адреса з'явилася в Держреєстрі, вам треба внести зміни до інших реєстрів і документів, одержати нові ліцензії, повідомити банк ви маєте самостійно.

Особисто повідомляти податкову про зміну адреси не потрібно ні єдинникам, ні загальносистемникам.

Як перевірити, чи внесена нова адреса до Держреєстру: зробити безкоштовний запит на сайті Мінюсту. Введіть свій податковий номер і отримаєте актуальну інформацію.

За ненадання інформації про зміну — штраф 340 грн (п. 117.1 ПКУ).

Два місця обліку

Важливий момент: ви перебуватимете на обліку в двох податкових (п. 7.6 Порядку № 1588), у старій за неосновним місцем обліку — до кінця року й у новій за основним місцем обліку, але з відміткою, що платитимете податки за новою адресою вже з 1 січня.

Зміна даних у Держреєстрі та інформація від держреєстратора — це підстава для зняття ФОП з обліку в одній податкової та взяття на облік в іншій (п. 10.2 Порядку № 1588).

Якщо переїхали в іншу область або місто, у вас зміниться податкова. Якщо переїзд у межах одного міста чи району міста, залишитеся на обліку в старій ДПС (пп. 1 п. 10.13 Порядку № 1588).

Куди подавати звітність і платити податки

Якщо адресу змінили в 2020 році, до кінця року ви залишаєтеся на обліку в старій податковій, отже платити податки й подавати звітність до 31 грудня поточного року треба за старою адресою (п. 10.13 Порядку № 1588).

ФОП на єдиному податку в 2020 році змінив адресу.

  • До кінця 2020 року платить ЄПЄдиний податок і подає декларацію з ЄП (3-я група) у стару податкову.
  • З 1 січня сплата єдиного податку й подання звітності з нього — у нову податкову.
  • Це ж стосується й ПДФОПодаток на доходи фізичних осіб та звіту № 1ДФ: якщо в 2020 році змінили адресу, до кінця поточного року платите податок і подаєте звіт у стару податкову (консультація в ЗІР, підкатегорія 103.25).

ФОП на загальній системі. В 2020 році змінив податкову адресу.

Подає декларацію за 2020 рік до 9 лютого 2021 року в податкову за новим місцем обліку. Сплачує ПДФО й військовий збір на нові рахунки нової податкової.

У випадку з ЄСВ усе працює інакше. Платити ЄСВЄдиний соціальний внесок за себе й за працівників і здавати звітність із внеску зразу треба за новим місцем обліку (п. 8 розд. III Порядку № 435). Тобто якщо в 2020 році змінили адресу, внесок сплачуєте в нову податкову вже в цьому році. Це стосується і єдинників, і загальносистемників (лист ДФС № 3247/6/99-99-13-02-03-15/ІПК).

Внесення змін до реєстру єдинників

Підприємцю на спрощеній системі потрібно актуалізувати дані в реєстрі платників ЄП. Автоматично ці зміни не вносяться.

Заява про застосування спрощеної системи оподаткування — 2020
При зміні адміністративного району, треба подати заяву про застосування спрощеної системи в стару податкову (консультація в ЗІР, підкатегорія 107.01.01).

Заповнюєте так:

  • п. 4 — нова податкова адреса.
  • пп. 5.4 «Внесення змін до реєстру платників єдиного податку щодо» — поставте позначку напроти рядка «податкової адреси суб'єкта господарювання».

Якщо зміна податкової адреси якось вплинула на місце провадження діяльності, заповніть також пункт 6, укажіть нову адресу.

Як подати. Заяву можна віднести в податкову особисто або надіслати поштою рекомендованим листом з описом вкладення. Дистанційно подати заяву поки можна тільки через програму податкової «Єдине вікно» (код форми — F/J 0102003), завантажити її можна з сайту податкової.

Подання через кабінет платника поки не реалізоване. 

У які строки подати заяву про зміну адреси в реєстрі єдинників:

  • 1–2-а групи — не пізніше 20-го числа після місяця, у якому в Держреєстр внесли зміни (п. 298.5 ПКУ);
  • 3-я група — не пізніше останнього дня кварталу, в якому зміна адреси (ст. 298.6 ПКУ).

Зміни до реєстру повинні внести в день подання заяви. Перевірити можна в реєстрі, потрібно внести свій податковий номер.

Можете відразу отримати витяг з реєстру платників ЄП з оновленими даними, податкова видає його безкоштовно.

Зареєструвати нову книгу обліку

Вести нову книгу потрібно з нового року. Так, якщо адресу змінили в червні 2020 року, нову книгу треба зареєструвати до січня 2021-го, якщо вирішите продовжувати її вести.

Все, що потрібно знати підприємцю про книгу обліку доходів

Податківці за новою адресою можуть відмовити вам у реєстрації книги й запропонувати спокійно продовжувати вести стару — не рекомендуємо так робити, адже в офіційних коментарях вони озвучують іншу позицію.

Буває, що після переїзду адреса змінилася, а податкова — ні, реєструвати нову книгу не потрібно.

Книга обліку доходів і витрат ФОП-загальносистемника

На титульній сторінці самостійно виправте адресу на актуальну і продовжуйте вести книгу, допоки вона не закінчиться (консультація в ЗІР, підкатегорія 107.07). Те саме стосується і зміни прізвища, щоправда, попередньо потрібно зареєструвати зміну прізвища ФОП у держреєстратора.

Що із ключами КЕП

Коли ви отримували електронний ключ, у реєстраційній картці вказували місто й область. Виходить, якщо місце проживання змінюється, цю інформацію треба актуалізувати (ст. 25, ч. 2 ст. 12 ЗУ № 2155).

Ключ ЕЦП: отримання, продовження, скасування

Після реєстрації нової адреси звертаєтеся з проханням скасувати сертифікат до Кваліфікованого постачальника електронних довірчих послуг, де отримували підпис (п. 14 Порядку № 557). І отримуєте новий КЕП.

Тепер вам треба укласти договір з податковою про визнання нового електронного підпису, заяву про приєднання до договору подаєте до старої податкової (п. 5 розд. ІІІ Порядку № 557).

У всіх інших випадках заява подається за основним місцем обліку (нової реєстрації).

У заяві на одержання ЕЦП і в сертифікаті вказують тільки назву міста й область; якщо зміна адреси відбулася в межах одного населеного пункту, не потрібно скасовувати старий і отримувати новий сертифікат.

Перереєстрація РРО

 При зміні місця проживання ФОП, внаслідок якої змінилася податкова, де він перебуває на обліку, протягом двох робочих днів після переведення в ДПС за новим місцем обліку потрібно перереєструвати РРО (п. 4 гл. 3 наказу Мінфіну № 547). 

РРО: кому використовувати і як зареєструвати

Як про зміну адреси інформують фізособи

Фізособи теж є платниками податків — земельного, транспортного, податку на нерухомість. І податківці наполягають, що такі платники податків, щоб не потрапити в список боржників, при зміні місця проживання мають інформувати ДПС.

За новим місцем проживання вони подають заяву за формою 5-ДР.

Якщо працюєте не за місцем прописки

Якщо зареєстровані в Харкові, переїхали до Одеси й орендували там квартиру та ведете підприємницьку діяльність із Одеси, реєструвати зміни не треба. Адже податкова адреса у вас залишилася такою самою. Навіть якщо вам було би зручніше перебувати на обліку в одеській податковій, це неможливо.

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки