Зміна адреси реєстрації підприємця

21 листопада 2019 Стане у пригоді для: Підприємці

Коли місце проживання змінюється, треба внести зміни до реєстраційних даних у держреєстратора, до реєстрів, оновити документи, у яких зазначена стара адреса.

У підприємця місце проживання — це його податкова адреса. Йдеться про адресу реєстрації, вона зазначена в паспорті.

Адреса, за якою підприємець зареєстрований як ФОП, значиться в реєстрах, дозвільних документах. За цією адресою ви перебуваєте на обліку в податковій, подаєте звітність, повідомлення про прийняття нових співробітників.

Заповнити заяву і сплатити збір

Перше, що потрібно зробити, — внести зміни до Єдиного держреєстру. Для цього ви подаєте держреєстратору заяву за формою 11.

Заява про держреєстрацію змін до відомостей про ФОП (Форма 11), 2020 рік
Якщо будете заповнювати на папері, пишіть друкованими літерами, можна заповнити й на комп'ютері, але обов'язково українською мовою.

У блоці «Перелік змін до відомостей про ФОП» поставте відмітку напроти поля 5 «Зміна місця проживання/місцезнаходження» і вкажіть нову адресу реєстрації в блоці 5.

Із заявою треба подати квитанцію про сплату адмінзбору, в 2020 році — 210 грн. 

Збір треба сплатити до подання документів, квитанцію про сплату додати до заяви (копія квитанції, копія платіжного доручення з відміткою банку, квитанція термінала, якщо оплачуєте збір у Центрі адмінпослуг).

Реквізити для сплати адмінзбору ви знайдете на сайті управління юстиції у вашій області. У призначенні платежу вказують: «За державну реєстрацію змін відомостей про місцезнаходження фізичної особи — підприємця».

Куди подавати документи

Документи треба подати держреєстратору. Його функції також виконують нотаріуси, але не всі; виконкоми на місцях і акредитовані суб'єкти.

Як подати документи держреєстратору (ст. 14 ЗУ № 755).

  1. Надіслати рекомендований лист із описом вкладення поштою. У цьому разі ваш підпис на заяві треба засвідчити в нотаріуса. А на копії квитанції про сплату адмінзбору повинна стояти відмітка банку.
  2. Особисто. При собі потрібно мати документ для ідентифікації особи — паспорт.
  3. Відправити представника з нотаріально засвідченою довіреністю на подання документів, це може бути як ваша мама, так і представник посередницької фірми, яка надає послуги з реєстрації змін за гроші. При собі теж має бути паспорт для ідентифікації особи.

Через сервіс «Дія» подати заяву немає можливості, в онлайн-формі нема пункту про зміну адреси ФОП. Зате є можливість подати заяву про реєстрацію нових КВЕДів.

Як зареєструвати новий КВЕД

У сервісі iGov є можливість подати заяву про зміну даних про ФОП для підприємців із реєстрацією в Донецькій, Дніпропетровській і Тернопільській областях. 

Коли зміни набудуть чинності

За законом зміни в Держреєстр мають внести протягом 24 годин після подання документів, і із цього моменту вони набувають чинності.

Держреєстратор передасть інформацію в ДПС, а податківці внесуть вашу нову адресу до реєстру платників і страхувальників.

А протягом 10 днів держреєстратор за новою адресою отримає вашу реєстраційну справу.

Після того як нова адреса з'явилася в Держреєстрі, вам треба внести зміни до інших реєстрів і документів, одержати нові ліцензії, повідомити банк ви маєте самостійно.

Особисто повідомляти податкову про зміну адреси не потрібно ні єдинникам, ні загальносистемникам.

Як перевірити, чи внесена нова адреса до Держреєстру: зробити безкоштовний запит на сайті Мінюсту. Введіть свій податковий номер і отримаєте актуальну інформацію.

За ненадання інформації про зміну — штраф 340 грн (п. 117.1 ПКУ).

Два місця обліку

Важливий момент: ви перебуватимете на обліку в двох податкових (п. 7.6 Порядку № 1588), у старій за неосновним місцем обліку — до кінця року й у новій за основним місцем обліку, але з відміткою, що платитимете податки за новою адресою вже з 1 січня.

Зміна даних у Держреєстрі та інформація від держреєстратора — це підстава для зняття ФОП з обліку в одній податкової та взяття на облік в іншій (п. 10.2 Порядку № 1588).

Якщо переїхали в іншу область або місто, у вас зміниться податкова. Якщо переїзд у межах одного міста чи району міста, залишитеся на обліку в старій ДПС (пп. 1 п. 10.13 Порядку № 1588).

Куди подавати звітність і платити податки

Якщо адресу змінили в 2020 році, до кінця року ви залишаєтеся на обліку в старій податковій, отже платити податки й подавати звітність до 31 грудня поточного року треба за старою адресою (п. 10.13 Порядку № 1588).

ФОП на єдиному податку в 2020 році змінив адресу.

  • До кінця 2020 року платить ЄПЄдиний податок і подає декларацію з ЄП (3-я група) у стару податкову.
  • З 1 січня сплата єдиного податку й подання звітності з нього — у нову податкову.
  • Це ж стосується й ПДФОПодаток на доходи фізичних осіб та звіту № 1ДФ: якщо в 2020 році змінили адресу, до кінця поточного року платите податок і подаєте звіт у стару податкову (консультація в ЗІР, підкатегорія 103.25).

ФОП на загальній системі. В 2020 році змінив податкову адресу.

Подає декларацію за 2020 рік до 9 лютого 2021 року в податкову за новим місцем обліку. Сплачує ПДФО й військовий збір на нові рахунки нової податкової.

У випадку з ЄСВ усе працює інакше. Платити ЄСВЄдиний соціальний внесок за себе й за працівників і здавати звітність із внеску зразу треба за новим місцем обліку (п. 8 розд. III Порядку № 435). Тобто якщо в 2020 році змінили адресу, внесок сплачуєте в нову податкову вже в цьому році. Це стосується і єдинників, і загальносистемників (лист ДФС № 3247/6/99-99-13-02-03-15/ІПК).

Внесення змін до реєстру єдинників

Підприємцю на спрощеній системі потрібно актуалізувати дані в реєстрі платників ЄП. Автоматично ці зміни не вносяться.

Заява про застосування спрощеної системи оподаткування — 2020
При зміні адміністративного району, треба подати заяву про застосування спрощеної системи в стару податкову (консультація в ЗІР, підкатегорія 107.01.01).

Заповнюєте так:

  • п. 4 — нова податкова адреса.
  • пп. 5.4 «Внесення змін до реєстру платників єдиного податку щодо» — поставте позначку напроти рядка «податкової адреси суб'єкта господарювання».

Якщо зміна податкової адреси якось вплинула на місце провадження діяльності, заповніть також пункт 6, укажіть нову адресу.

Як подати. Заяву можна віднести в податкову особисто або надіслати поштою рекомендованим листом з описом вкладення. Дистанційно подати заяву поки можна тільки через програму податкової «Єдине вікно» (код форми — F/J 0102003), завантажити її можна з сайту податкової.

Подання через кабінет платника поки не реалізоване. 

У які строки подати заяву про зміну адреси в реєстрі єдинників (п. 298.5 ПКУ):

  • 1–2-а групи — не пізніше 20-го числа після місяця, у якому в Держреєстр внесли зміни;
  • 3-я група — разом із декларацією з ЄП за квартал, у якому зареєстрували зміну адреси.

Зміни до реєстру повинні внести в день подання заяви. Перевірити можна в реєстрі, потрібно внести свій податковий номер.

Можете відразу отримати витяг з реєстру платників ЄП з оновленими даними, податкова видає його безкоштовно.

Зареєструвати нову книгу обліку

Вести нову книгу потрібно з нового року. Так, якщо адресу змінили в червні 2020 року, нову книгу треба зареєструвати до січня 2021-го, якщо вирішите продовжувати її вести.

Все, що потрібно знати підприємцю про книгу обліку доходів

Податківці за новою адресою можуть відмовити вам у реєстрації книги й запропонувати спокійно продовжувати вести стару — не рекомендуємо так робити, адже в офіційних коментарях вони озвучують іншу позицію.

Буває, що після переїзду адреса змінилася, а податкова — ні, реєструвати нову книгу не потрібно.

Книга обліку доходів і витрат ФОП-загальносистемника

На титульній сторінці самостійно виправте адресу на актуальну і продовжуйте вести книгу, допоки вона не закінчиться (консультація в ЗІР, підкатегорія 107.07). Те саме стосується і зміни прізвища, щоправда, попередньо потрібно зареєструвати зміну прізвища ФОП у держреєстратора.

Що із ключами ЕЦП

Коли ви отримували електронний ключ, у реєстраційній картці вказували місто й область. Виходить, якщо місце проживання змінюється, цю інформацію треба актуалізувати (ст. 25, ч. 2 ст. 12 ЗУ № 2155).

Ключ ЕЦП: отримання, продовження, скасування

Після реєстрації нової адреси звертаєтеся з проханням скасувати сертифікат до Кваліфікованого постачальника електронних довірчих послуг, де отримували підпис (п. 14 Порядку № 557). І отримуєте новий КЕП.

Тепер вам треба укласти договір з податковою про визнання нового електронного підпису, заяву про приєднання до договору подаєте до старої податкової (п. 5 розд. ІІІ Порядку № 557).

У всіх інших випадках заява подається за основним місцем обліку (нової реєстрації).

У заяві на одержання ЕЦП і в сертифікаті вказують тільки назву міста й область; якщо зміна адреси відбулася в межах одного населеного пункту, не потрібно скасовувати старий і отримувати новий сертифікат.

Перереєстрація РРО

 При зміні місця проживання ФОП, внаслідок якої змінилася податкова, де він перебуває на обліку, протягом двох робочих днів після переведення в ДПС за новим місцем обліку потрібно перереєструвати РРО (п. 4 гл. 3 наказу Мінфіну № 547). 

РРО: кому використовувати і як зареєструвати

Як про зміну адреси інформують фізособи

Фізособи теж є платниками податків — земельного, транспортного, податку на нерухомість. І податківці наполягають, що такі платники податків, щоб не потрапити в список боржників, при зміні місця проживання мають інформувати ДПС.

За новим місцем проживання вони подають заяву за формою 5-ДР.

Якщо працюєте не за місцем прописки

Якщо зареєстровані в Харкові, переїхали до Одеси й орендували там квартиру та ведете підприємницьку діяльність із Одеси, реєструвати зміни не треба. Адже податкова адреса у вас залишилася такою самою. Навіть якщо вам було би зручніше перебувати на обліку в одеській податковій, це неможливо.

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки