Як оформляти цінники на товар

23 серпня 2019 Стане у пригоді для: Підприємці

Цінники на продукти та непродовольчі товари, меню в кафе й ресторанах, ціна зі знижкою, штрих-коди та штрафи.

Харчові продукти та непродтовари

У кожного товару повинен бути окремий правильно оформлений цінник. Ціна має бути в гривнях (п. 8 ст. 3 ЗУ «Про РРО», п. 6 ст. 15 ЗУ № 1023). Однакова для покупців, які платять готівкою та платіжною карткою. Решта інформації, яка повинна бути на ціннику, залежить від виду товару — продукти чи продтовари (п. 7 Інструкції № 2).

Цінник на продукти: назва товару, сорт, ціна, вага, дата й підпис відповідального:

  • товар на вагу — ціна за кілограм або 100 г;
  • фасований товар — вага й ціна;
  • напої й товари на розлив — ціна за одиницю місткості або ваги;
  • поштучний і бутильований товар — місткість i вага, ціна за штуку.

Що має бути на ціннику для непродовольчих товарів (одяг, косметика, техніка тощо): назва, ціна за один метр, кг чи одиницю розфасовки (упаковку). Якщо ціна залежить від сорту — зазначте сорт.

Для дрібних штучних товарів, таких як парфумерія, ремені тощо, — назва, вага або місткість, ціна за штуку чи упаковку.

Якщо торгуєте друкованою продукцією — книгами, буклетами, журналами — цінники клеїте просто на книги та ін., вказуєте ціну й дату позначення ціни.

Як ви розумієте, не можна написати на ціннику саму лише ціну, якщо не вистачає інформації — це привід для штрафу, бо цінник оформлений неправильно.

Ціну вказуйте з урахуванням податків, не потрібно писати розмір ПДВ окремо (лист Мінекономіки № 55).

Виробник товару може зазначити вартість на етикетці або упаковці, якщо продаєте за такою самою вартістю — цінник необов'язковий, із націнкою — цінник потрібен (п. 8 Інструкції № 2).

Покупці мають право вимагати у вас документи, що підтверджують ціну товару (п. 16 Інструкції № 2). Що це може бути: рахунок-фактура, накладна, описи-акти уцінки та інші документи.

Товари закінчилися — не забудьте прибрати цінники.

Вимог до дизайну немає

Вимог до одноманітності дизайну, кольору, форми й матеріалу цінників нема.

Інформацію на ціннику можна надрукувати, проштампувати, поставити етикет-пістолетом або написати вручну, ручкою чи маркером, не олівцем, і — важливо — розбірливо.

Щоправда, у п. 14 Інструкції № 2 зазначено, що меню та прейскуранти в ресторанах класів люкс і вищий мають бути оформлені на «високому художньому рівні».

Що в закладах громадського харчування 

У кав'ярнях, кафе, барах і ресторанах обов'язково має бути меню з назвами страв, кондитерських виробів і десертів, випічки, напоїв власного виробництва. Вага на виході й ціна за порцію або за 100 грамів.

У кав'ярнях ціни оформляють на грифельних дошках, так теж можна.

Параметри для меню з напоями — з алкоголем чи без, місткість пляшки, ціна за пляшку або за 50 і 100 мл.

Розміщуєте в доступному для ознайомлення відвідувачів місці.

Хто ставить підпис на ціннику

Торгуєте продуктами в роздріб. Цінники і прейскурант підписує підприємець або працівник, відповідальний за формування цін, ще ставите дату; печатка для ФОП необов'язкова (п. 9 Інструкції № 2).

Відповідальних за ціни визначає підприємець.

Маркуєте товари штрих-кодами — підписи не потрібні.

Якщо користуєтесь етикет-пістолетом або ярликами на клейкій стрічці, теж можна без підпису відповідального.

Дрібнороздрібна виїзна торгівля. На цінниках має бути дата й підпис відповідального (п. 10 Інструкції № 2).

Виїзна торгівля: документи, працівники, перевірки

Меню і прейскурант у кафе й ресторанах підписує керівник, бухгалтер і матеріально відповідальний працівник. А прейскурант на алкоголь — підприємець і бухгалтер.

Уцінка, знижки, розпродажі

Якщо провели переоцінку й вирішили знизити ціни товар або продати зі знижкою, це треба відобразити на цінниках.

Тут важливо, щоб цінники не вводили покупця в оману.

Знижки й розпродажі. Буде помилкою, якщо залишите тільки акційну ціну, — законодавство вимагає інформувати клієнтів про ціну товару до знижок/розпродажів і про нову (п. 15 Правил № 104).

У магазині або кафе треба розмістити оголошення про нові ціни, висіти воно має, допоки не скінчаться такі товари.

Переоцінка. Стару ціну закреслити, поруч написати нову й поставити підпис — ФОП або відповідального за ціни. Писати ніде — наклейте новий цінник зверху старого (п. 11 Інструкції № 2). Уцінили товар, який втратив якість, — на ціннику чи упаковці ставите букву «П» (перемаркування ціни).

Декілька товарів за ціною одного

Якщо за однією ціною продаєте кілька товарів або при купівлі одного другий іде за зниженою ціною, відобразіть це на ціннику. Як (ст. 15 ЗУ № 1023):

  • ціна за кожен окремо взятий товар;
  • умови — строк дії пропозиції, обмеження, у тому числі щодо кількості.

Різні ціни на ціннику і в чеку

У такому разі покупець має право вимагати, щоб ви продали йому товар за ціною на ціннику. Держспоживслужба вчить покупців, що, якщо заплатили за товар дорожче за ціну на ціннику, вони мають право вимагати від вас повернути різницю. 

Не варто йти на конфлікт із покупцем, якщо вчасно не замінили цінники: це може вилитися в скарги до Управління захисту прав споживачів, до вас прийдуть із перевіркою, і є ймовірність штрафів.

Цінник відсутній або неправильно оформлений

Штраф за товар без цінника — 30% його вартості, але не менше 85 грн (п. 7 ч. 1 ст. 23 ЗУ № 1023).

Адмінштраф — від 17 до 170 грн за перше порушення, 85–459 грн — за повторне протягом року (ст. 155 КпАП).

Ще можуть оштрафувати за надання недостовірної інформації на суму від 170 до 850 грн, а за повторне порушення — на 850–3400 грн (ст. 1561 КпАП).

Тому доручіть співробітникам контролювати актуальність інформації на цінниках.

Коли потрібно маркувати товари штрих-кодами

Виробники товарів самі реєструють коди і вказують їх на товарі чи упаковці. Якщо підприємець для своїх товарів хоче отримати унікальні ідентифікаційні номери штрих-кодів GS1, потрібно укласти договір з Асоціацією «ДжіЕс1 Україна».

Якщо самостійно фасуєте товари — етикетки можна друкувати через ваги з внутрішніми штрих-кодами, якщо ваги звичайні — етикетки з кодами друкують на спеціальному принтері. У цьому разі використовують ідентифікаційні номери GS1 обмеженої сфери обігу, починаються із цифр 020–029 для України (п.п. 7–8 Положення про штрих-коди № 255). 

Таке перемаркування потрібно робити за стандартами й нормативно-технічними документами Асоціації «ДжіЕс1 Україна».

Не треба перемарковувати імпортні товари з кодами GS1.

Якщо використовуєте РРО, потрібно маркувати товари штрих-кодами, а найменування й ціну кожного товару вносять до пам'яті касового апарату.

РРО: кому використовувати і як зареєструвати

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки