Як оформити повернення

29 січня 2019 Стане у пригоді для: Підприємці

Покупці часто просять ФОП повернути гроші за товар або передоплату, та й ви можете відмовитися від угоди.

Повернення товарів

У вас магазин одягу чи продуктів, салон краси або ви торгуєте технікою — повернення для вас звичайна справа. Покупці спочатку купують, потім вирішують, що річ їм не потрібна, не підходить за розміром і несуть вам назад із проханням повернути гроші.

За законом покупець може повернути якісний товар протягом 14 днів, дата купівлі не враховується.

14 днівє у покупця на повернення товару

Права покупців захищає Закон про захист прав споживачів, вони можуть повернути вам товар і вимагати повернення грошей у таких випадках:

  1. Ви продали неякісний непродовольчий товар, а покупець у період гарантійного строку виявив істотні недоліки (ч. 1 ст. 8 ЗУ № 1023).
  2. Ви продали прострочений продукт або придатний за строками, але непридатний до вживання за фактом (ч. 8 ст. 8 ЗУ № 1023).
  3. У покупця після купівлі виникли претензії до кольору, розміру, фасону, габаритів і форми товару або якісь інші. Він має право обміняти непродовольчий товар на такий самий за якістю і вартістю або повернути протягом 14 днів (ст. 9 ЗУ № 1023).

Повернення якісного товару

Покупець у 14-денний термін може звернутися до вас із проханням обміняти чи повернути гроші за товар, яким не користувався. Обов'язково перевірте, чи не користувалися річчю. Якщо збережений його товарний вигляд і споживчі властивості, пломби, ярлики й у покупця є чек, квитанція, що підтверджує придбання товару, повернення можливе.

Повертайте гроші виходячи з вартості товару на момент купівлі.

Буває, що потрібної суми грошей у вас немає, — домовтеся з покупцем, що повернете пізніше, але за законом це треба зробити не пізніше ніж протягом 7 днів (абз. 3 ч. 7 ст. 8 ЗУ №1023). 

Товари, які не підлягають обміну й поверненню, перераховані у додатку 3 до Постанови КМУ № 172.

Коли гроші можна не повертати

Якщо 14-денний строк пропущений, а про інший ви з покупцем не домовлялися, то обмінювати товар чи повертати гроші ви не зобов'язані. Це правило не стосується товарів на гарантії.

А ще бувають несумлінні покупці — користуються річчю 14 днів на повну, а потім приносять назад ФОПФізична особа — підприємець і просять повернути гроші. Ви не зобов'язані робити обмін або повернення, якщо товар уже використовували й не зберігся його товарний вигляд (п. 1 ст. 9 ЗУ № 1023). Знову-таки, шукайте сліди носіння, просіть покупця детально описати в заяві, чому саме повертає товар. 

Ще покупці приводять товар у непридатний стан неправильною експлуатацією. Якщо доведете, що недоліки виникли тому, що замовник неправильно використовував або зберігав товар, вимоги покупця про повернення не матимуть підстав (п. 14 ст. 8 ЗУ № 1023). Для цього проводять експертизу, оплачує її продавець.

Якщо експертиза встановить, що поломка чи дефекти виникли через дії покупця, він повинен буде відшкодувати ваші витрати на експертизу. Не згодні з результатами експертизи — можете звернутися до суду.

Товар на гарантії, вам можуть повернути протягом гарантійного терміну

Варіанти домовитися з покупцем, який приніс товар на повернення: зменшити ціну, безкоштовно усунути недоліки в розумний строк або частково відшкодувати витрати на усунення недоліків, запропонувати аналогічний товар або який-небудь інший товар із перерахунком вартості.

Повернення грошей за послугу

Замовник може виявити недоліки виконаних вами робіт або наданих послуг під час їх виконання або вже протягом гарантійного строку. Строк на претензії можна прописати в договорі, якщо строки не встановлені, то до вас можуть звернутися протягом 2 років від дня приймання виконаної роботи (наданої послуги).

Повідомити про виявлені недоліки замовник має не пізніше трьох діб відтоді, як виявить їх.

Альтернативу поверненню замовник може обрати на свій розсуд: щоб виконавець у розумні терміни безкоштовно усунув недоліки, зменшив вартість послуги, безкоштовно виготовив іншу річ з того ж матеріалу, такої ж якості або повторно виконав роботи (п. 3 ст. 10 ЗУ № 1023).

Для оформлення повернення замовник повинен мати на руках розрахунковий документ і акт виконаних робіт або наданих послуг, які обов'язково видаються при переданні йому результатів.

Документи при поверненні

Коли покупець повертає товар або просить повернути гроші за послугу, він має надати документ, що підтверджує придбання:

  • чек, квитанцію тощо з відміткою про дату продажу — для всіх товарів;
  • розрахунковий документ і техпаспорт або інший документ, що його замінює, з відміткою про дату продажу — якщо повертає товар з гарантією;
  • чек РРО й техпаспорт або інший документ, що його замінює, з відміткою про дату продажу — для технічно складних побутових товарів;
  • чек РРО, якщо повертає лікарські засоби й медвироби.

Покупку в інтернет-магазині підтверджує: чек, накладна, квитанція про проведення платежу з післяплатою.

Без документів, які підтверджують купівлю, про повернення грошей не може бути й мови.

Причини повернення покупець має пояснити в заяві.

Як провести повернення через РРО

Якщо розрахунки за товар провели через РРО, віддали чек покупцю, а тепер він вимагає повернути гроші, а чека в нього нема, сміливо можете йому відмовити — це законно.

Якщо чек є й вимоги покупця про повернення справедливі, оформляйте повернення через РРО (ст. 2 ЗУ «Про РРО»). Просто так взяти і віддати гроші з касового апарата не можна.

Як оформити видачу: реєструєте в РРО від’ємну суму, що дорівнює сумі повернення, як при скасуванні помилково пробитої суми (п. 7 розд. ІІІ Порядку № 547). Якщо на вашому пристрої нема такої функції, проводите операцію як службову видачу.

Коли повертаєте більше 100 грн, касир додатково складає акт видачі грошей (п. 8 розд. ІІІ Порядку № 547 ). Затвердженої форми акта немає, але в ньому повинна бути така інформація:

  • дані документа, який підтверджує особу покупця, це може паспорт, ID-картка або права;
  • дані про товар;
  • сума грошей, яку повернули;
  • номер касового чека, що підтверджує покупку, дата й час.

Тільки після складання акта проводите повернення через РРО й видаєте чек.

РРО: кому використовувати і як зареєструвати

Повернення при оплаті карткою

Якщо покупець розплатився за покупку платіжною карткою через POS-термінал або в інтернет-магазині, при поверненні гроші теж перераховуєте йому на картку — повернення має проходити без видачі готівки (консультація в ЗІРЗагальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс податкової, підкатегорія 109.02).

ДФСДержавна фіскальна служба вважає, що якщо оплата за товар (послугу) здійснювалася в безготівковій формі, то повернення коштів за неодержаний товар (ненадану послугу) також має проходити в безготівковій формі через установу банку.

Якщо ж оплачували карткою за місцем реалізації через РРО з видачею чека, то і повернення слід проводити в такому самому порядку.

При оплаті платіжними картами банк-еквайєр утримує з продавця комісію, зазвичай це 2% від суми транзакції. Якщо покупець оплатив вам 300 грн, вам на рахунок надходить 294 грн, комісія банку — 6 грн. Втім, при поверненні ви повинні перерахувати покупцеві повну суму, яку він заплатив вам, тобто 300 грн.

Повернення за договором

Причини повернення прописують у договорі, серед них такі: немає документів на товар, товар неналежної якості, є недоліки або некомплект, не той асортимент тощо, вони перераховані в ст.ст. 666, 670, 672, 678, 684, 697 ЦКУ.

Процедура повернення виглядає так: покупець направляє вам претензію, на підставі якої розривають договір, повертає вам товар, а ви йому гроші. Якщо ви складали письмовий договір купівлі-продажу без нотаріального оформлення, розірвати його теж можна на підставі письмового договору без нотаріуса.

Покупець має право відмовитися від покупки чи послуги, якщо товар/послугу ви ще не передали, і зажадати повернення передоплати (авансу).

Як продавець ви можете не поставити покупцю товар, за який отримали оплату, а покупець може у відповідь вимагати повернути гроші (ч. 2 ст. 188 ГКУ), повернення передоплати відбувається за домовленістю сторін (ч. 1 ст. 651 ЦКУ).

Якщо покупець порушив строк оплати, зафіксований у договорі, й не було переходу права власності на товар до покупця, ви може вимагати повернути вам товар назад (ч. 2 ст. 697 ЦКУ).

ФОП повертає товар і оплату постачальнику

Ви запросто можете опинитися в ролі незадоволеного покупця, наприклад за договором купівлі-продажу ви оплатили товар, а постачальник порушив умови договору або надав товар неналежної якості. Ви можете відмовитися від угоди й зажадати повернути гроші з тих самих причин, що й покупець.

Як ви дієте. Спочатку направляєте претензію постачальнику:

Потім лист-заяву на повернення грошей і розриваєте договір купівлі-продажу.

Як відобразити повернення в обліку єдиннику

На спрощеній системі доходом підприємця вважається готівкова й безготівкова виручка. Якщо гроші покупцю повертаєте, треба скоригувати дохід.

Повернення грошей покупцю. Якщо спочатку отримали аванс або передоплату від клієнта, а потім повернули — ця сума не включається в підприємницький дохід (пп. 5 п. 292.11 ПКУ).
Як скоригувати дохід у книзі обліку:

  • для повернень призначена графа 3, туди ви вписуєте суму повернення без знака «мінус», на дату повернення;
  • у графі 4 указуєте скориговану суму доходу: із суми виручки за день, у якому було повернення, віднімаєте суму, яку повернули покупцю (графа 2 мінус графа 3).

Ось приклад.

14.01.2019 р. ФОП отримав від замовника 8 тис. грн передоплати за монтаж перил. Але зварник, який мав працювати на цьому об'єкті, захворів, заміну йому ФОП не знайшов і виконувати замовлення вчасно не почав.

Замовник не може чекати, йому треба терміново здати об'єкт, він знайшов іншу бригаду й зажадав від нашого ФОП повернути передоплату.

Сторони підписали угоду про розірвання договору, замовник направив підприємцю лист-заяву про повернення грошей, і 25 січня ФОП перерахував гроші замовнику. Загальна виручка за цей день була 28 тис. грн.

У книзі обліку доходів це повернення відображають так:

Сума повернення перевищує виручку. Поставте прочерк у графі 4 — податківці забороняють писати суми з мінусом у графах 4 і 6 (консультація в ЗІР, підкатегорія 107.07).

У день повернення немає виручки. Графу 4 не заповнюєте. Суми повернень зарахуються в підсумках за місяць.

Якщо отримали й повернули аванс в одному кварталі, цю суму не включаєте до складу доходу й не відображаєте в декларації з ЄП.

Якщо отримали аванс, приміром, у І кварталі, а повертаєте в ІІ, ФОП 3-ї групи включають у дохід аванс у звітному періоді, коли отримали ці гроші. А у кварталі, коли повернули гроші, проводять перерахунок — зменшують доходи на суму повернення.

Все, що потрібно знати підприємцю про книгу обліку доходів

Документи на повернення. У вас повинен бути лист-заява про повернення грошей від покупця або документ, що підтверджує розірвання договору (пп. 5 п. 292.11 ПКУ). Підтверджує повернення також платіжне доручення про повернення грошей покупцю.

Постачальник повернув гроші. Коли ви виступаєте в ролі незадоволеного покупця й контрагент повертає вам гроші за неодержаний товар або послугу, цю суму до доходу не включаєте. Але важливо правильно відобразити її в обліку.

Коли ви перерахували оплату продавцю, у вас в обліку це ніяк не відобразилося, адже єдинник не веде обліку витрат. І коли надійшло повернення, ці гроші ви також не включаєте в дохід на підставі пп. 5 п. 292.11 ПКУ. І не відображаєте в книзі обліку — там нема окремої колонки для такого повернення. У декларації з ЄП повернення теж не показуєте.

Як оформити повернення ФОП-загальносистемнику

У підприємців на ЗС оподатковується чистий дохід — дохід мінус витрати на госпдіяльність. І облік ви ведете як доходів, так і витрат.

Якщо договір розірвано, до покупця не переходить право власності на товар і не складається документ, яким підтверджується виконання робіт або надання послуг, тому нема й доходу від цієї операції.

Повертаєте оплату покупцеві. Ви не включаєте в дохід гроші, які спочатку отримали на рахунок, а потім повернули, через те що розірвали договір (консультація в ЗІР, підкатегорія 104.04).

У книзі доходів і витрат повернення фіксуєте без знака «мінус» у графі 3 «Сума повернутих коштів за товари (роботи, послуги)».

Якщо передали товар і показали суму у витратах у графі 6 книги, у цьому ж рядку в графі 5 треба вилучити раніше відображену собівартість товару, що повертається, і вказати реквізити документа, який підтверджує повернення грошей покупцю (платіжне доручення, чек, квитанція тощо) і повернення товару продавцю (акт повернення товару, ТТН, претензія тощо), тобто записати її зі знаком «мінус».

14.01.2019 року ФОП отримав оплату за п'ять столиків для кафе на суму 18 тис. грн. Собівартість товару — 12 тис. грн.

15.01 при одержанні товару покупець виявив, що столи виглядають не так, як описано на сайті, та ще й ніжки столів різної довжини. Цього ж дня покупець написав ФОП претензію й повернув товар.

Договір розірвали, і на підставі претензії й листа-заяви про повернення грошей 17.01 наш ФОП перерахував гроші назад покупцю. Загальна виручка за цей день була 20 тис. грн.

У книзі в графі 2 відображають одержання грошей — 18 тис. грн і одночасно витрати — собівартість проданого товару, 12 тис. грн.

У графі 3 — повернення на дату перерахування грошей покупцеві — 18 тис.

До графи 4 потрапить скоригована сума доходу за день — 2 тис. грн. Як отримали: з доходу за день 20 тис. грн відняли 18 тис. повернення.

Треба скоригувати витрати – відняти з витрат собівартість повернутих товарів — у графі 6 показуємо суму 12 тис. грн зі знаком «−». У графі 9 отримаємо загальну суму граф 4 і 6 — 14 тис. грн.

Постачальник повернув вашу передоплату. Якщо ваші ж гроші повертають вам, у дохід цю суму не включаєте. До книги обліку доходів і витрат її записувати також не треба. Але тільки якщо раніше ви не відобразили цю оплату у витратах.

Але якщо гроші вам повернули готівкою, запис краще зробити, щоб не заробити штраф за неоприбуткування готівки в 5-кратному розмірі від суми. У день отримання грошей відобразіть суму в гр. 2 і одночасно в гр. 3. При такому записі сума повернення до доходу не потрапить.

Якщо передоплату вже відобразили у витратах у гр. 6 книги, при поверненні суму треба зменшити, записати рядок із витратами, але зі знаком «−» у гр. 6. У гр. 5 при цьому вкажіть реквізити документа, що підтверджують повернення, — це може бути договір про розірвання, платіжне доручення, квитанція тощо.

Питають

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки