Як розрахувати точку беззбитковості

08 листопада 2019 Стане у пригоді для: Підприємці

Коли обчислюють в грошовому вираженні, а коли в натуральному, які дані потрібні, приклад розрахунку. 

Навіщо обчислювати точку беззбитковості

Розрахунок точки беззбитковості покаже, за якої виручки прибуток дорівнюватиме нулю й покриє операційні витрати бізнесу. Йдеться саме про прибуток, а не про доходи: виручка мінус витрати — це прибуток.

Інакше кажучи, до того, як точка беззбитковості буде досягнута, бізнес працює в мінус, коли подолаєте ТБ — починається зростання і прибутковість.

Розрахунок ТБ дає вам розуміння:

  • коли окупиться бізнес, тому є сенс порахувати ТБ до запуску бізнесу. ФОП може зробити це самостійно;
  • наскільки треба збільшити обсяг продажів, нижче якої ціни продавати не можна, яка вартість товарів і послуг оптимальна, щоб дохід зростав;
  • про мінімальний поріг виручки, з яким бізнес не стане збитковим;
  • на точку беззбитковості зверне увагу інвестор/кредитор, якщо захочете залучити його у свій бізнес;
  • інформацію для аналізу й планування залежно від того, досягаєте ТБ у середині місяця чи в останні кілька днів місяця.

Де брати дані для розрахунку

Щоб порахувати ТБ, треба знати показники бізнесу, а отже, вести управлінський облік.

Управлінський звіт про доходи та витрати

Вам треба знати свої операційні витрати, вони бувають:

  1. Змінні — залежать від росту або падіння виручки, тобто більше продаєте — ростуть змінні витрати. До них відносять: собівартість проданих товарів, бонуси й відсотки від продажів співробітникам, витрати на доставку, еквайринг, упаковку — чим більше продаємо, тим більше витрачаємо. Вартість роботи підрядників, які виконують для вас певну роботу. Витрати на рекламу, якщо такі рекламні кампанії залучають клієнтів і збільшують продажі. Податки, які обчислюються у вигляді відсотка від доходу: єдиний податок на 3-й групі, ПДФОПодаток на доходи фізичних осіб й ВЗВійськовий збір у загальносистемників; 
  2. Постійні — це витрати, які ви несете в будь-якому разі, навіть якщо виручки немає взагалі, мова про фіксовані витрати — це зарплата, плата за оренду офісу, магазину тощо, охорона, абонентська плата за послуги, витрати на рекламу, якщо від рекламних кампаній не отримуєте віддачу зразу або взагалі можете не одержати. 

Ще один показник, який вам треба знати, — вартість одиниці продукції/послуги/товару — ціна реалізації одного товару/послуги; якщо лінійка товарів велика, беремо середній чек.

Виручка — це гроші, які отримали від продажу товарів і послуг. Сума до вирахування витрат.

Обчислюють точку беззбитковості в натуральному й грошовому вираженні:

  • у грошовому вираженні — на яку суму в гривнях ФОПФізична особа — підприємець має продавати своїх товарів або послуг, щоб вийти в нуль. Так обчислюють ТБ бізнеси з великим асортиментом і розкидом цін — наземні магазини електроніки, канцтоварів, автомайстерні, магазини будматеріалів тощо;
  • у натуральному вираженні — скільки треба продати одиниць товару, щоб вийти в нуль, — у штуках, кг, сюди ж — скільки клієнтів обслуговувати в день, якщо бізнес у сфері послуг. Цей метод підійде бізнесам із невеликим асортиментом і однотипною продукцією чи послугами, коли легко порахувати середній чек — магазинам одягу, пекарням, салонам краси, кав'ярням, веб-студіям.

Розрахунок ТБ у натуральному вираженні

Ось формула для розрахунку:

ТБ = постійні витрати ∶ (ціна − середні змінні витрати на одиницю продукції)

У підсумку ми одержимо обсяг продукції, нижче якого ми продавати не можемо, інакше підемо в мінус.

Наприклад, ваш бізнес — кав'ярня, де ви продаєте каву, чай, слойки, круасани.

Середній чек — 45 грн.

Як рахувати середній чек: виручку за день або місяць ділити на кількість продажів.

Розрахунок точки беззбитковості покаже вам, скільки вимаєте продавати на місяць, щоб вийти в нульовий прибуток.

Змінні витрати на 1 од.:

  • Вартість інгредієнтів — 18 грн;
  • Доставка продуктів — 4 грн;
  • Разом — 22 грн.

Постійні витрати:

  • Оренда точки — 5 тис. грн;
  • Зарплата усіх працівників — 15 тис. грн;
  • Інтернет, зв'язок — 250 грн;
  • Податки ФОП за себе і працівників —  8509 грн;
  • Інші витрати — 2 тис. грн;
  • Разом — 30759 грн.

ТБ = Постійні витрати ∶ (Ціна – Змінні витрати) = 30759∶ (45 грн – 22 грн) = 1337 од. продукції.

Для того щоб вийти в нульовий прибуток, вам потрібно продавати відвідувачам 1337 порцій продукції, що продасте понад цю кількість, — уже прибуток.

Що робити для збільшення продажів: можна розширити асортимент, встановити спеціальні ціни на покупку кофе й випічки в одному чеку. Шукати варіанти зменшити витрати. Переїхати в інше приміщення, де потік клієнтів буде більшим.  

можно расширить ассортимент, установить специальную цену на покупку кофе и выпечки в паре и пр. Или искать варианты сократить расходы. 

Знаючи кількість товарів, можна розрахувати точку беззбитковості й у грошовому еквіваленті:

ТБ у грошах = ТБ у натуральному вираженні × Ціну = 1337 × 45 = 60 165 грн.

Тобто коли розмір виручки досягне 60 165 грн, кав’ярня вийде в нуль, усе, що більше, — її прибуток.

Точку беззбитковості можна розрахувати й у розрізі товарних позицій або послуг.

Розрахунок ТБ у грошовому вираженні

У грошовому вираженні ТБ можна розрахувати кількома способами.

Ось формула:

ТБ = виручка × постійні витрати ∶ (виручка – змінні витрати)

Магазин одягу і взуття, асортимент широкий, ціни від 200 до 3,5 тис. грн. У цьому випадку, якщо продаємо багато позицій, краще рахувати обсяг проданих товарів не за групами, а валово.

Постійні витрати:

  • Оренда приміщення магазину — 10 тис. грн
  • Комунальні послуги —5 тис. грн
  • З/п продавців, прибиральниці, бухгалтера — 30 тис. грн
  • Податки — 15 тис. грн
  • Разом — 60 тис. грн.

Змінні витрати:

  • Закупівля в постачальників — 70 тис. грн
  • З/п (бонус продавцям) за продажі — 12 тис. грн
  • Еквайринг і РКО — 5 тис. грн
  • Разом — 87 тис. грн.

Виручка: 150 тис. грн

Обсяг реалізації — 150 одиниць.

Підставляємо значення у формулу:

ТБ = (150 тис. × 60 тис.) ∶ (150 тис. − 87 тис.) = 142857 грн.

Ми бачимо, що розмір виручки досяг 142857 грн, магазин вийшов у нуль; усе, що більше, — його прибуток.

А можна простіший розрахунок?

Можна, але вам усе одно знадобляться дані управлінського обліку.

У звіті про доходи та витрати наприкінці місяця підсумуйте витрати й порівняйте з виручкою, стане приблизно зрозуміло, працюєте в збиток, вийшли в нуль чи отримуєте прибуток. А коли виручка зрівняється із сумою постійних і змінних витрат, ви вийдете на ТБ.

Як порахувати ТБ до запуску бізнесу

Коли ви тільки запускаєте бізнес, ви можете прогнозувати бажаний розмір виручки. Суми витрат теж будуть прогнозними, а не реальними, потрібно прикинути постійні і змінні витрати, й порахувати чек.

Як часто обчислювати ТБ

Нормативу немає. Але якщо підвищуються ціни на ваші товари і послуги: підвищуються ціни, вартість оренди, ростуть податкові відрахування, точку беззбитковості треба актуалізувати.

Якщо у вас кілька магазинів, офісів, кафе, краще обчислити ТБ для кожної точки окремо, адже витрати і середній чек на них можуть бути різними.

Що таке запас міцності

Запас міцності треба розрахувати, щоб визначити, як на прибуток вплине зниження продажів, наприклад не в сезон, наскільки далеко компанія від ТБ, а ще — наскільки можна знизити обсяг продажу без ризику зазнати збитків.

Запас міцності = обсяг реалізації − точка беззбитковості

Запас міцності покаже, наскільки ви можете відстати від планового обсягу продажів і при цьому бізнес усе одно залишиться прибутковим без ризику піти в мінус.

Підприємець порахував, що ТБ його бізнесу 70 тис. грн, а фактичний обсяг продажів 95 тис. грн. Вартість одиниці продукції (або середній чек) = 500 грн.

У цьому разі запас міцності = 95 тис. – 70 тис. = 25 тис. грн або 25 тис. / 500 = 50 одиниць продукції.

Що це означає: навіть якщо знизите обсяг продажів у межах 50 одиниць або заробите мінус 25 тис. грн, збитку не буде, будете працювати в нуль. Якщо цифри менше — підете в мінус.

Автор: Олександра Джурило, фінансовий аналітик

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки