На рахунок ФОП помилково надійшли гроші

04 вересня 2019 Стане у пригоді для: Підприємці на ЄП

Якщо на ваш підприємницький розрахунковий рахунок помилково були перераховані гроші, їх треба повернути.

Запитання: Клієнт наплутав і помилково двічі перерахував оплату за одним договором. Помітили ми це лише через місяць, гроші повернули, тепер питання, це на щось вплине? І я, і клієнт на 3-й групі.

У Податковому кодексі не прописано, що помилкове надходження грошей на підприємницький рахунок ФОПФізична особа — підприємець-єдинника не включають до оподатковуваного доходу (п. 292.11 ПКУ). Але є роз'яснення податківців, як діяти при поверненні грошей (консультація в ЗІР, підкатегорія 107.04).

Гроші на рахунок зараховані й повернуті в одному кварталі — ви не включаєте їх до доходу. Але у вас на руках має бути письмове пояснення від контрагента, що гроші він перерахував вам помилково. При поверненні грошей у призначенні платежу вказують «повернення помилково перерахованих коштів / повернення помилкового надходження коштів». Якщо внесли суму до книги доходів, запис треба відкоригувати — вказати суму повернення в графі «3».

Ви не уточнили, коли саме отримали й повернули гроші, можливо, це різні квартали.

Якщо помилкове зарахування було в одному кварталі, а повернули гроші ви в наступному, то спочатку вам треба включити помилково отриману на рахунок суму в дохід. А в кварталі, коли повернули гроші, скоригувати суму доходу, подавши уточнюючу декларацію. Як і в першому випадку, повернення має підтверджуватися відповідним документом. Не забудьте відкоригувати суму в книзі, в місяці повернення.

Все, що потрібно знати підприємцю про книгу обліку доходів

У законодавстві конкретні строки повернення не встановлені, але Нацбанк відзначає, що повернути помилково перераховані гроші треба в найкоротший строк (лист НБУ від 11.09.2019 р. № 57-0007 / 46774).

У будь-якому випадку, якщо без підстав отримали гроші на рахунок, їх треба повернути відправнику (ст. 400 ЦКУ).

Не повернете добровільно — платник може примусити вас повернути через суд (ст. 526 ЦКУ), а ще вимагати компенсацію за безпідставне отримання, зберігання, користування грошима (ч. 2 ст. 1214 ЦКУ).

Помилка банку

Якщо зарахування відбулося через помилку банку, менеджер банку зобов'язаний повідомити вас про помилкове перерахування й необхідність повернути гроші. Протягом трьох робочих днів із дати отримання такого повідомлення ви зобов'язані повернути гроші (п. 2.36 Інструкції № 22).

Самостійно банк не має права списати помилковий переказ, тому не зволікайте з поверненням.

Що буде, якщо не повернути гроші в триденний строк: банк має право вимагати від вас, окрім помилково зарахованої суми, сплатити з неї пеню в розмірі 0,1% за кожен день прострочення повернення починаючи з дати, коли гроші були зараховані на рахунок, до дня повернення включно. Пеня не може перевищувати 10% суми помилкового зарахування (пп. 32.3.1 ЗУ «Про платіжні системи»).

Якщо самостійно виявили, що отримали гроші помилково, можете повернути їх, повідомивши про це банк. Але важливо, щоб таке повернення було оформлено документально. Підстава для повернення — письмове пояснення від банку.

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки