ФОП бідкається на постійні нестачі та крадіжки

26 травня 2020 Стане у пригоді для: Підприємці

Матеріальна відповідальність працівників, розслідування випадків крадіжок, стягнення збитків.

Запитання: У магазині постійні нестачі, крадіжки. Продавці крадуть у магазинах, кур'єр не довіз товар і зник. Як карати? Раніше заплющувала очі, а на карантині підрахувала — виходить чимала сума за рік... Продавців поки за руку не спіймала.

Роботодавець має право стягнути матеріальну шкоду з винного працівника, але спиратися треба на докази. А ви питаєте «як покарати» і пишете, що «за руку нікого не спіймали».

Потрібно провести розслідування.

Матеріальна відповідальність працівників підприємця

Матеріальна відповідальність працівника

У трудовому договорі та посадових інструкціях працівників має бути чітко прописано, яку роботу виконує людина: чи повинна забезпечувати збереження товару і майна, чи несе відповідальність за невиконання цих обов'язків, чи є матеріально відповідальною особою, як саме відповідає за недостачу, якщо вона сталася, тощо.

Матеріальна відповідальність — це обов'язок працівника відшкодувати збитки, що виникли при виконанні ним трудових обов'язків (ст. 130 КЗпП).

З працівниками, які обслуговують матеріальні цінності та відповідають за збереження майна, укладають договір про повну матеріальну відповідальності, але така відповідальність може бути прописана і в трудовому договорі (ст. 1351 КЗпП).

Укласти такий договір можна не з ким заманеться — перелік посад працівників, з якими дозволяється укласти договір про повну матвідповідальність є в Постанові № 447/24, там касири, завідувачі, товарознавці, агенти, експедитори.

Якщо договір не уклали й жодного слова про відповідальність не прописали в трудовому договорі, у разі нестачі покривати збитки працівник не зобов'язаний.

Що вважається збитком: нестача, втрата, знищення, пошкодження товарів, обладнання, інструментів, робочої техніки, транспорту тощо.

Розслідування

Ви не можете на підставі договору списати нестачі й прострочений товар на працівника: потрібно провести службову перевірку, щоб довести причинно-наслідковий зв'язок між шкодою і діями співробітника. А ще у вас на руках мають бути письмові пояснення самого працівника або свідків, відеодокази.

Якщо зараз докази зібрати важко, підготуйтеся на майбутнє: встановіть камери в торгових залах і підсобках.

Кожен крок розслідування потрібно оформляти документально: акти, розпорядження, часто слід проводити інвентаризацію.

У нас є стаття, в якій всі ці кроки описані та є приклади заповнення всіх потрібних документів.

Що треба пам'ятати: ви не можете списати на працівника, наприклад, неправильне зберігання товару, бо відповідальність за це несе сам ФОП, і працівники не зобов’язані відшкодовувати вам збитки.

Якщо запланували за підсумками кварталу отримати прибуток у певному розмірі й не отримали, відповідальність за це може бути покладена тільки на посадових осіб. У ФОП посадова особа — це він сам, провину за втрачений прибуток перекласти на працівника не вийде.

Стягнути збитки

Навіть якщо працівник і винен, згідно із законом ви не можете стягнути з нього більше його середнього місячного заробітку (ст. 132 КЗпП).

Після того як провина працівника доведена і сума компенсації збитку стала зрозуміла, ви видаєте наказ про стягнення і даєте на підпис співробітнику.

Утримують гроші із зарплати, із суми вже після утримання податків. Утримувати можна не більше 20%, в особливих випадках — 50%.

Розпорядження про стягнення відшкодування слід оформити не пізніше двох тижнів з дати виявлення шкоди, звернення до виконання — не раніше семи днів з дня повідомлення про це працівнику (ч. 2 ст. 136 КЗпП).

Якщо пропустити ці строки, доведеться стягувати шкоду через суд.

Працівник не погоджується з висновками перевірки — він має право звернутися до суду.  

Щодо кур'єра

Якщо хочете, щоб кур'єр ніс повну матеріальну відповідальність за замовлення і гроші, які отримує від покупців, треба укласти з ним договір про повну матеріальну відповідальність. Як ви пам'ятаєте, такий договір можна оформити з обмеженим переліком працівників (Постанова № 447/24).

Як оформити кур'єра

Матеріальну відповідальність можуть нести тільки офіційно оформлені за трудовими договорами працівники. Підозрюємо, що у вашому випадку оформлення не було, адже людина просто зникла з товаром без побоювань, що її можуть знайти і покарати.

Якщо оформити з кур'єром договір ЦПХДоговір цивільно-правового характеру. В такому договорі не можна прописати матеріальну відповідальність, але можна включити пункт про відшкодування збитків. Наприклад, що кур'єр несе відповідальність за прийняті від вас посилки в розмірі 100% їхньої вартості, якщо втратить або пошкодить замовлення.

Нагадуємо, що в ЦПДЦивільно-правовий договір не можна прописати розпорядок дня, за яким повинна працювати людина, — це індикатор трудових відносин.

Кур'єр  — найманий працівник відшкодовує лише реальні збитки, але не збитки, які ви понесли через його недобросовісну роботу.

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки