Як оформити кур'єра
21 травня 2019 Стане у пригоді для: Підприємці
Як краще оформити кур'єра в інтернет-магазин, що передбачити в плані матеріальної відповідальності?
Кур'єра можна оформити в штат і укласти з ним трудовий договір, а можна працювати як із виконавцем за договором ЦПХДоговір цивільно-правового характеру. Усе залежить від ваших завдань.
Трудовий договір
Трудовий договір із кур'єром доцільно укласти, якщо є регулярні завдання для такого співробітника й виконувати їх треба в певний час.
Порядок оформлення такий:
- Підписати з працівником трудовий договір.
- Оформити наказ про прийняття на роботу.
- Подати повідомлення в податкову, що ви прийняли нового працівника.
- Підготувати посадову інструкцію, в якій прописати обов'язки кур'єра, і ознайомити з ними співробітника під підпис.
Такому працівнику ви будете платити зарплату, оплачувати лікарняні, коли він захворіє, й відпускні.
А саму посаду кур'єра треба прописати в штатному розписі (код за Класифікатором професій 9151).
Як підприємцю оформити працівника
Обов'язки й відповідальність кур'єра
Важливо докладно прописати обов'язки кур'єра в посадовій інструкції.
Наприклад, що він має домовлятися з клієнтами телефоном про час доставки, доставляти замовлення за адресами, приймати від клієнтів готівку й передавати її вам, підписувати у клієнта акти прийому-передачі, забирати товар у постачальників тощо.
Кур'єри мають справу з матеріальними цінностями: товарами, грошима, часто їм довіряють керувати авто для розвезення замовлень, тому відповідальність за втрату і псування товару, грошей за товар треба прописати в документах. Адже кур'єр може привласнити оплату, яку отримав від клієнта, а це вже кримінальний злочин (ст. 191 ККУ), і краще, якщо у вас на руках будуть документи, що підтверджують, як кур'єр має діяти.
Щоб кур'єр ніс повну матеріальну відповідальність за товар і гроші, які через нього передають, треба укласти договір про повну матеріальну відповідальність, його можна оформити з обмеженим переліком працівників (Постанова № 447/24).
Кур'єр належить до їх числа, якщо до його обов'язків входить доставка і супровід матеріальних і грошових цінностей.
Матеріальна відповідальність працівників підприємця
Повну матеріальну відповідальність у розмірі шкоди кур'єр несе, якщо отримав під звіт майно, цінності за разовою довіреністю або іншими разовими документами.
Кур'єр-співробітник буде відшкодовувати лише реальні збитки, але не ті, які ви понесли через його недобросовісну роботу.
Наприклад, якщо кур'єр невчасно доставив товар і покупець відмовився від замовлення, ви можете винести кур'єру догану, але збитки від того, що не відбувся продаж товару, він відшкодовувати вам не зобов'язаний.
Кур'єр — обличчя вашого магазину, є сенс прописати в договорі й посадових інструкціях, що виглядати він має охайно, що неприпустимий прийом алкоголю, запізнення тощо.
Кур'єр за договором ЦПХ
Кур'єрські послуги можна отримувати і за договором ЦПХДоговір цивільно-правового характеру:
- доставка товарів за дорученням замовника, документів, листів у призначене місце;
- оформлення документів;
- отримання та передача грошей.
У цьому разі ви не можете вимагати від кур'єра, коли приїжджати до вас в офіс чи о котрій годині доставляти клієнтам замовлення. У рамках ЦПДЦивільно-правовий договір виконавець виконує роботу або надає послугу за зручним йому графіком і не підпорядковується правилам внутрішнього трудового розпорядку. Це важливо врахувати під час підписання договору.
Договори ЦПХ з фізичними особами
Оплачувати ви будете не процес роботи, а результат, його визначають після закінчення роботи, оформляють актом прийому-передачі наданих послуг і на його підставі оплачують послугу за домовленістю.
Усе це важливо, щоб фахівці Держпраці не розцінили роботу за ЦПХ як трудові відносини й не виписали вам штраф за неоформленого працівника.
У договорі про надання кур'єрських послуг не можна прописати матвідповідальність, але можна включити пункт про відшкодування збитків. Як кур'єр відповідатиме, якщо втратить гроші, які отримав від покупця за замовлення, розіб'є товар, не вчасно доставить.
Відшкодування збитків може бути у вигляді пені, штрафів, відшкодування повної вартості (ч. 3 ст. 22, ст. 906 ЦКУ).
Можете прописати, що кур'єр несе відповідальність за прийняті від вас посилки на доставку в 100% розмірі їхньої вартості, якщо втратить або пошкодить замовлення, вручить його не фактичному замовнику або не оформить доставку, порушить строки доставки.
І що не несе відповідальність: за внутрішній вміст відправлення, якщо ви вручили йому замовлення з пошкодженою упаковкою, опис внутрішнього вмісту не передали, а при виявленні пошкодження упаковки не склали акт, якщо не доставив замовлення з вини клієнта тощо.
Коли звільняється від відповідальності — якщо доведе, що втрата, нестача, псування або пошкодження замовлення сталося не з його вини. Наприклад, трапилася ДТП, крадіжка, напад і є документальне підтвердження — протокол поліції. Всі форс-мажорні ситуації прописують у договорі.
Як відшкодовує збитки: частково чи в повному обсязі, в які строки — за погодженням сторін або протягом конкретного періоду.
За договором ЦПХ, на відміну від трудового, можна вимагати від виконавця відшкодувати не тільки реальні збитки, а й завдану шкоду й упущену вигоду. Порушник повинен буде відшкодувати збитки, які виникли через його дії (ст. 623 ЦКУ).