Як тепер ФОП повинні проводити післяплати через Нову Пошту
02 грудня 2024 Стане у пригоді для: Підприємці на ЄП
Нещодавні зміни у правилах касової роботи та фінансових операцій, внесені до Інструкції НБУ від 25.09.2018 No 103, стосуються кожного, хто надає платіжні послуги (далі – ППУ), включаючи банки, фінансові установи та операторів поштового зв'язку.
Введення коригувань полягає в імперативному порядку зарахування коштів за операціями переказу без відкриття рахунку на банківські рахунки СГ. Для них можливість отримання готівки за такими операціями позначена лише в міру попереднього зарахування на рахунок.Проблеми ФОП: дохід, якого не було
Приклад з ФОП (фізичною особою-підприємцем), що продає продукцію з післяплатою через «Нову пошту» (далі НП), демонструє ці зміни. У даному алгоритмі «НП» виступає лише як перевізник, а за обробку післяплати відповідає її фінансовий партнер NovaPay. Раніше ФОП міг отримати кошти від продажу товару готівкою безпосередньо через NovaPay. А зараз правила змінилися: гроші з боку клієнта спершу мають надійти на рахунок ФОП, а потім підприємець зможе зняти їх готівкою.
НБУ не деталізує, де слід зареєструвати рахунок — у NovaPay чи іншому банку. Найважливіше, щоб суми надійшли на рахунок та були враховані як дохід від підприємницької діяльності.
Для ФОП це означає, що керувати прибутком стане легше і приховати їх від оподаткування буде важче.
Роком раніше Податкова служба опублікувала свій коментар щодо специфічностей розрахунків у процесі продажу продукції онлайн із застосуванням служб доставки.Через деякий період його положення були повністю включені до БЗ 109.02. Основна думка кожного з документів полягала в тому, що підприємець, який продає продукцію через «НП» з післяплатою, зобов'язаний провести чек РРО в процесі передачі продукції «НП», навіть до отримання грошей за цей товар.
Чому так? Це дозволяло фіскальним органам управляти готівковим прибутком даних підприємців, більшість із яких є єдинниками. Постачання продукції у таких ФОП не оподатковується, і готівка, отримана через NovaPay як накладений платіж, могла бути не задекларована.
Для боротьби з цим співробітники ДПС вибрали два шляхи:
- Податківці наполягали на тому, щоб ФОП проводили відвантаження продукції через РРО, хоча така вимога була поза відповідною законом.
- Вони чинили тиск на NovaPay, заявляючи, що видача готівки підприємцям без попереднього зарахування коштів на їхні рахунки суперечить чинному законодавству. Фіскальні органи стверджували, що кошти можуть бути видані готівкою тільки за переказами, не пов'язаними з підприємницькою діяльністю, або якщо суб'єкт господарювання має відкритий рахунок у фінансовій установі і отримує готівку з цього рахунку. Насправді на той момент нормативка подібних лімітів не мала.
Що зараз змінилося?
Поточні дії НБУ схожі на колишні спроби податківців керувати прибутком ФОП. Тепер вони зможуть легально відстежувати прибутки підприємців не на етапі відвантаження продукції, а при отриманні виручки. Суми, зараховані на рахунок ФОП, будуть помітні, і їх вже не вдасться приховати від оподаткування.У процесі перевірки першочергово запитуються виписки з рахунків, з яких стане зрозумілим, які суми надходили підприємцю. Тому ФОП варто замислитися над тим, як налагодити облік своїх доходів, щоб уникнути проблем із податковими органами.
Всі особи здатні вільно знаходити комфортний для них спосіб розрахунку з СГ за продукцію та послуги - готівкою або безготівково. Таким чином, для отримання готівки, надісланої ним, фізичним особам не потрібно відкривати рахунок у ППУ.
Чи торкнуться корективи звичайних обивателів?
Добре, що ні. Звичайні фізособи (не ФОП) зможуть, як і раніше, оплачувати продукцію готівкою та отримувати гроші через NovaPay чи інші ППУ без реєстрації рахунку. Втім, через цю можливість можуть діяти ті, хто свідомо не пройшов реєстрацію як підприємець та реалізує через інтернет нелегально. Незважаючи на те, що такі особи давно під наглядом податкових органів, наразі їм нічого не загрожує.
Полювання на незареєстрованих торговців, очевидно, ще попереду. Важливо, щоб заходи контролю не торкнулися пересічних мешканців, які реалізують щось разово та для особистих потреб. Хоча, з фігуральної точки зору, навіть із таких продажів громадяни зобов'язані сплачувати податки, і їх також треба контролювати.
Коли стали дійсними зміни? Постанова була анонсована 29 серпня. НБУ виділив ППУ 6 місяців для приведення своїх внутрішніх паперів до релевантності з новими передумовами.
Чи можна вважати цей період як перехідний, який корективи ще не активні?
Думаємо, що ні, бо у самому документі про це не згадано. Якби НБУ мав намір перенести старт роботи за новими умовами, він би це вказав відразу ж, як в іншій постанові Правління НБУ від 23.08.2023 No 100, де ППУ надано 6 місяців для переукладання угод з клієнтами у сфері інкасації коштів.Але там йшлося про договірні відносини. У цьому випадку зміни стосуються процедури зарахування та видачі готівки, що має обов'язковий характер. НБУ, як регулятор, визначив новий порядок, і ППУ зобов'язані йому слідувати з 29.08.2024.Робота ФОП у власній квартирі: дозволено, але з нюансами
Тепер розраховувати на те, що ФОП здатні провадити діяльність за старими правилами ще півроку, не варто.
Висновки
Відповідно до нових норм кошти від продажу продукції повинні спочатку надійти на рахунок підприємця, після оплати клієнтом товару через післяплату на «Новій Пошті». Лише після цього ФОП може розпоряджатися прибутком від діяльності.
Представники Податкової служби намагаються контролювати прибуток ФОП, щоб ті не ховалися від сплати податків. Одночасно підприємцям слід раціонально враховувати власні доходи, щоб уникати проблем із контролюючими органами.
Для звичайних фізичних осіб у плані плати за післяплатами на «Новій Пошті» за фактом нічого не змінюється.