Як ФОП подати звітність в електронному вигляді безкоштовно
21 вересня 2022
Доступність і зручність застосування системи електронного документообігу значно спростили процес комунікації підприємців з різними державними органами.
Якщо раніше, стоячи в довгих чергах в податковій, щоб подати звіт, можна було тільки мріяти про те, щоб робити це з дому чи з офісу, то тепер відправлення звітності в електронному вигляді - нова приємна реальність.
То ж розглянемо далі в статті, як подати звіт ФОПФізична особа — підприємець через електронний кабінет Державної фіскальної служби (ДФС), чим часто цікавляться наші читачі.
ДФС України не існує?
Відразу почнемо з уточнення, що таке ДФСДержавна фіскальна служба і чому в користувачів інтернету виникають складнощі з подачею звітності через онлайн-ресурс даної структури.
Отже, Державна фіскальна служба України являється центральним органом виконавчої влади, чия робота координується безпосередньо КМУ.
У 2018 році відбувся поділ ДФС на Державну податкову та митну служби. З початку 2022 року ДФС взагалі припинила свою діяльність у зв’язку з ліквідацією.
Таким чином, якщо не існує відповідної структури, то не може бути й офіційного інтернет-ресурсу організації, отже і подати звіт через електронний кабінет ДФС немає можливості.
Як відправляти звітність ФОПам?
Хоча ДФС й припинила свою діяльність, проте не варто засмучуватися, адже її функції по обслуговуванню платників податків перекладені на ДПСУ та її територіальні органи. Тому відправити звіт можна через офіційний сайт даної структури.
Відразу слід зауважити, що щоб мати змогу користуватися даною послугою на порталі ДПСУ, потрібно заключити договір про визнання електронної звітності.
Це стосується, в першу чергу тих осіб, які до 2018 року не мали договорів про визнання електронної звітності, а також тих підприємців, в яких скінчилися терміни дії сертифікатів ключів керівників, що автоматично анулює раніше укладені договори про визнання електронної звітності.
Подати заяву про приєднання до даного договору досить просто. Для цього в електронному кабінеті в розділі «Ведення звітності» потрібно обрати послугу «Заяви, запити для отримання інформації».
В іншому випадку, перелік звітів, які можна подати через портал ДПСУ, є обмеженим.
Покрокова інструкція подання звітності через портал ДПСУ
Підприємцям зручно користуватися електронним кабінетом інтернет-порталу ДПСУ, тому що він достатньо функціональний, містить всю необхідну інформацію для діяльності бізнесу, з його допомогою можна відправляти заяви на отримання потрібних даних та подавати звітність.
Отже, щоб подати звіт єдиннику, потрібно виконати наступні дії.
1.Отримати кваліфікований електронний підпис (КЕП). Найпростіше це зробити через кабінет Приват24, де отримання сертифікату на КЕПКваліфікований електронний підпис безкоштовне та займає близько 15 хв. Також можна з цим питанням звернутися в податкову чи до кваліфікованих надавачів електронних довірчих послуг від Мінюсту.
2. Зайти в особистий кабінет. Для цього в формі входу необхідно з «випадаючого» списку обрати установу, де був виданий електронний підпис. Після цього слід завантажити файл-сховище ключів та ввести пароль.
3. Обрати форму звіту. В панелі інструментів потрібно обирати послугу «Ведення звітності» та натиснути кнопку «Створити». При цьому слід встановити період, за який буде подаватися звіт.
Список електронний документів дає можливість обрати форму електронного звіту.
Нагадуємо, що «єдинники», що займаються підприємницькою діяльністю самостійно, заповнюють 2 форми звіту – податкову декларацію (річна) та звіт про суми доходу застрахованих осіб та суми нарахованого ЄСВЄдиний соціальний внесок (Додаток 5).
Після цього необхідно вказати територіальний орган ДПСУ, де обслуговується ФОП та заповнити поля «регіон» та «район». Уточнюємо, що в автоматичному режимі підтягується інформація за місцем реєстрації.
Тепер необхідно створити форму звіту.
Для зручності користувачів в даному вікні можна обрати можливість створити звіт на основі даних ДПСУ (можна обрати період) або ж на основі даних ДФС.
4. Заповнити звітність. Після натискання кнопки «Створити» відкривається форма обраного користувачем звіту, яку необхідно заповнити.
При цьому, після заповнення всіх полів форми звіту, можна перевірити, чи не була допущена помилка. У випадку, коли будуть пропущені обов’язкові для заповнення поля, вони будуть підсвічуватися.
Також заповнену звітність можна зберегти собі на комп’ютер, роздрукувати або в разі необхідності видалити.
Крім цього, необов’язково заповняти документ за один раз. Можна цей процес відкласти, натиснувши кнопку «Зберегти». Весь функціонал роботи з документами можна побачити в вікні над формою звіту.
Слід врахувати, що при заповненні документу, наприклад, податкової декларації, за замовчуванням ввімкнутий авторозрахунок деяких полів, що здійснюється на підставі вже внесених користувачем даних. Цю функцію можна вимкнути.
5. Підписати і відправити документ. Завершальним етапом роботи з електронним звітом є його підписання. Перед цим потрібно звернути увагу на статус документа.
Якщо все заповнено вірно і підпис дозволено, то необхідно натиснути кнопку «Підписати». Тепер слід завантажити файл з ключем та ввести пароль.
При цьому системою передбачено виведеня підказок, який саме ключ необхідно ввести, на всіх етапах роботи з документом (підпис бухгалтера, керівника, печатка організації).
6. Перевірити отримання документу ДПСУ. Після того, як заповнений звіт буде підписаний та відправлений підприємцем, необхідно проконтролювати його отримання відповідною територіальною інспекцією ДПСДержавна податкова служба. Для цього потрібно слідкувати за статусом документу.
Опрацювання документу займає певний час, проте вже через кілька хвилин повинна прийти квитанція, що свідчить про те, що звіт надійшов на сервер інтернет-порталу ДПСУ. Цю квитанцію можна побачити в розділі «Вхідні/Вихідні документи».
Наступна квитанція вказує на те, чи звіт прийнятий. Якщо електронний документ заповнений вірно, то в квитанції має зазначатися «Прийнято пакет".
Якщо ж «Пакет не прийнято», то потрібно доопрацювати документ відповідно до зауважень, що вказані в квитанції.
На останок
Як видно з опублікованої вище інформації, заповнення та подання звітності фізичними особами-підприємцями через Електронний кабінет сайту ДПСУ хоч і потребує зосередженості, проте це досить простий та зрозумілий процес. Крім того, на даному порталі безліч підказок та пояснень, що значно полегшують роботу над документами.
Ну і під кінець хочемо нагадати про терміни подання електронної звітності ФОП.
Звіти потрібно подати не пізніше останньої години останнього дня податкової звітності.
- Для «єдинників» 1 і 2 групи – це 60 днів після закінчення звітного періоду (раз на рік).
- ФОПи 3 групи – 40 днів з моменту закінчення звітного періоду (раз на квартал).
Нагадуємо, що несвоєчасне подання звітності передбачає накладення штрафів та пені. Хоча на період дії в країні воєнного стану до підприємців не застосовуватиметься покарання за несвоєчасне подання деякої звітності, проте не слід нехтувати своїми обов’язками.