Чи будуть маркетплейси передавати дані в податкову та що очікує в такому випадку на підприємців
06 січня 2025 Стане у пригоді для: Підприємці
Останнім часом серед підприємців активно обговорюється питання передачі інтернет-платформами (наприклад, OLX, Prom, Glovo, Rozetka) інформації про їхні доходи до ДПС. На підставі переданих цими ресурсами даних про прибуток їхніх користувачів буде здійснюватися фінансовий моніторинг.
Також передбачається, що магазини будуть звітувати про дороговартісні покупки, здійснені їхніми покупцями.Податкове резидентство: ключові аспекти для українців за кордоном, які мають ФОП в Україні
Які зміни очікують бізнес найближчим часом та чи справді маркетплейси будуть передавати дані підприємців в податкову, розберемося далі в статті.
Чи будуть маркетплейси передавати дані в податкову
Міністерство фінансів прагне, щоб українське законодавство в сфері надання послуг та продажу товарів через цифрові платформи було приведене у відповідність до європейських стандартів. Перш за все це означає, що такі ресурси можуть стати ключовими інструментами для посилення фінансового моніторингу та звітування про доходи користувачів.
В країнах ЄС з 1 січня 2023 року діє директива DAK7, на підставі якої маркетплейси щорічно звітують про доходи, отримані продавцями, які здійснюють підприємницьку діяльність на їхніх ресурсах. Всі цифрові платформи, які працюють у межах ЄС, збирають податкові відомості про своїх продавців, формують їх у типовий звіт та відправляють у податкову.
Таким чином, такі сервіси, як Amazon, Booking, Airbnb, Uber та інші, рапортують про всі доходи зареєстрованих продавців, які продають товари чи послуги на їхніх платформах. Інформація, яка передається, включає дані підприємця, кількість транзакцій, які були здійснені на його рахунок, та їх суму.
Після того, як кошти від продажу товарів чи послуг надходять на банківський рахунок підприємця, банк теж рапортує у податкову про всі платежі, отримані його клієнтом. Тож ухилитися від оподаткування в ЄС досить складно, бо і банк, і цифрова платформа звітують про дохід кожного підприємця. Очікується, що подібні правила будуть впроваджені і в Україні.
Що очікує підприємців в Україні
Міністерством фінансів впроваджуються заходи щодо застосування європейської практики контролю за діяльністю інтернет-платформ в Україні. На даному етапі ведуться консультації з операторами українських цифрових платформ та узгоджуються технічні можливості впровадження такого звітування. Також планується внесення до ВРУ законопроекту, який врегулює всі аспекти взаємодії цифрових платформ, їх користувачів та податкової.
Це означає, що інтернет-платформи будуть змушені подавати звітність про доходи своїх користувачів, отримані в ході здійснення підприємницької діяльності через їхні сервіси.
Наприклад, Glovo звітуватиме про доходи ресторанів, Rozetka, OLX та Prom — про доходи продавців товарів, Uber та Bolt — про доходи таксистів, а фріланс-біржі будуть зобов'язані передавати інформацію про доходи фрілансерів.
Передбачається, що навіть іноземні інтернет-платформи будуть зобов'язані звітувати в Україну про доходи українців, отримані за кордоном. Тож, дані про отримані кошти на таких популярних сервісах, як Amazon, eBay, Envato Market, UpWork, а також інших цифрових платформах, незалежно від призначення (фотосток, пошук роботи, продаж товарів чи послуг тощо) будуть доступні ДПС.
Нагадаємо, що в Україні вже діє так званий «податок на Google», який зобов’язані сплачувати всі іноземні компанії, що продають товари чи послуги українським користувачам.
За порушення вимог щодо подання звітності про дохід користувачів на маркетплейси будуть накладатися штрафні санкції. Таким чином, податкова отримає широкий доступ до інформації про доходи громадян, зокрема і з іноземних банківських рахунків.
Заключення
Закон про фінансовий моніторинг вже частково працює і визначає його суб’єктами не тільки банки, як помилково вважають деякі підприємці, а і інші фінансові організації, а також аудиторів, бухгалтерів, адвокатів, нотаріусів та навіть продавців ювелірних виробів. З часом його норми стануть суворішими, і фінансовий моніторинг працюватиме на повну потужність.Як тепер ФОП повинні проводити післяплати через Нову Пошту
Уже зараз є прототип роботи механізму звітування про доходи, отримані підприємцями через інтернет-платформи, контрагентами. Наприклад, звіт 4ДФ зобов’язує податкових агентів звітувати про доходи ФОП та фізосіб. Також на підставі ст. 176.1.6 рієлтори зобов’язані передавати інформацію в податкову про укладені за їх посередництвом договори оренди нерухомого майна.
Тож, звітування маркетплейсами та іншими інтернет-ресурсами про доходи своїх користувачів – це питання часу. Ця практика однозначно прийде в Україну як елемент фінансової прозорості, податкової ефективності та обов’язкової умови для відповідності нормам приєднання до ЄС.