Договір про надання послуг

11 вересня 2020

Договором про надання послуг оформляються послуги перевезення, транспортного експедирування, комісії, доручення, зберігання, позики, маркетингові та юридичні послуги тощо.

Договір про надання послуг

У чому різниця між договорами підряду і надання послуг

За договором про надання послуг надаються послуги, за договором підряду виконуються роботи.

  1. За договором підряду замовник оплачує результат, який готовий прийняти, а не процес. Результат роботи завжди матеріальний і споживається після прийняття замовником.
  2. За договором про надання послуг замовник оплачує дії, які призводять до результату, тобто процес. Результат нематеріальний, а послуга споживається в процесі надання.

Бувають послуги, які мають предметний результат, наприклад, ви платите за юридичні послуги, а як результат отримуєте текст договору, правовий висновок тощо.

Приклад.

У вас школа іноземних мов, ви надаєте послуги з вивчення англійської та іспанської. Результатом буде набуття знань і навичок володіння іноземною мовою — це нематеріальний результат. Людина здобуває знання поступово, поки вчиться. Вам платять за освітній процес, а не за знання мови (багато чого залежить і від учня).

А от ремонт приміщення — підряд. Результат матеріальний — відремонтоване приміщення. Оплачуємо результат роботи, а не процес, і користуємося результатом після його прийняття.

Можливо, саме тому до переліку послуг у сфері побутового обслуговування ГК 201-01-2001  входить виготовлення взуття, а транспортно-експедиторська послуга відповідно до закону визначається як робота.

Договір ЦПХ з підприємцем

Сторони договору

Замовником і виконавцем (ч. 1 ст. 902 ЦКУ) у рамках договору про надання послуг може бути звичайна фізособа, ФОП або юрособа.

Якщо фізособа замовляє послугу для себе, не пов'язану з підприємницькою діяльністю або виконанням обов'язків працівника, на такі правовідносини поширюватиметься Закон «Про захист прав споживачів».

Права споживачів: придбання і повернення

Як виконавець ви можете передбачити право залучати інших осіб для виконання обов'язків за договором, але відповідати перед замовником за порушення будете ви.

Терміни та визначення

Терміни в договорі розшифровують, щоб сторони однаково розуміли їхнє значення. Наприклад, у договорі передбачене направлення заявки виконавцю з переліком послуг, які потрібно надати. Якщо не прописати, що таке заявка, її вид і форму, то в процесі роботи виникне непорозуміння.

Предмет договору

Предмет договору визначає, яка послуга надається замовнику. Буває, що послуга включає великий перелік «підпослуг», тоді перенесіть цю інформацію в додаток.

Наприклад, надання юрпослуг може включати складання договорів, письмові та усні консультації, представлення і захист інтересів у суді тощо.

Визначення послуг можна розшифрувати в розділі «Терміни та визначення».

Обов'язково вкажіть, у якому обсязі надається послуга, скільки робочого часу буде витрачено, як воно рахується (наприклад, розрахунок часу адвоката), у які строки послуга буде надана, а також додаткові вимоги до надання послуги.

Ця інформація ляже в основу акта приймання-передачі наданих послуг.

Ціна

Ціна може бути фіксована і встановлюватися за домовленістю сторін, або містити порядок і способи її визначення.

Якщо ціна фіксована, а послуга не містить підпослуг, вкажіть ціну в тексті договору. Якщо послуга містить підпослуги з різною ціною та етапами виконання або спосіб визначення ціни складний, її можна винести в додаток. 

За погодженням із контрагентом ціну можна змінити після підписання договору. Такі зміни оформляють додатковою угодою до договору.

Розрахунки з контрагентами: передоплата, відстрочення платежу, оплата частинами

Спосіб оплати:

  • передоплата;
  • поетапна або погодинна оплата;
  • оплата за фактом надання послуги;
  • оплата за досягнення позитивного економічного ефекту (бонуси);
  • змішаний спосіб.

Обов'язково прописуйте строк оплати і момент, з якого він стартує.

Для виконавця розумно буде працювати за передоплатою, адже послуга не товар, і в разі несплати її назад не повернеш.

Строк оплати в договорі не зазначений. Виконавець має право вимагати оплату в будь-який момент, а замовник зобов'язаний здійснити оплату не пізніше 7 днів з моменту одержання такої вимоги (ч. 2 ст. 530 ЦКУ). 

Ціну можна вказати в прив'язці до валюті. Взагалі грошові зобов'язання на території України слід виконувати в гривнях (ч. 1 ст. 533 ЦКУ), але допускається використання грошового еквівалента у валюті (ч. 2 ст. 524 ЦКУ). Такі моменти передбачають у договорі, тоді в день оплати замовник оплачує послугу в гривнях за поточним курсом долара США або євро.

Можна передбачити й інший порядок визначення суми платежу, наприклад, що перерахунок відбувається, якщо гривня подешевшала стосовно до долара на якийсь значний для вас відсоток, його треба визначити заздалегідь у договорі.

Строк дії договору

Це час, впродовж якого існують зобов'язання сторін за договором. Встановлюється за домовленістю сторін, починає відлік з моменту підписання договору.

Строк дії договору не може бути меншим, ніж строк виконання зобов'язань за договором.

Якщо плануєте довгострокову співпрацю, додайте пункт про автоматичне продовження договору після закінчення на той самий строк. Щоб не пропустити дату закінчення і щоразу не підписувати новий.

Навіть після закінчення строку дії договору сторони відповідають за порушення, які допустили під час дії договору.

Права та обов'язки сторін

У рамках статті ми не можемо дати приклади всіх можливих прав і обов'язків, адже кожна послуга має свої особливості. Обов'язки виконавця, що надає юридичні послуги, відрізняються від обов'язків виконавця, який надає ритуальні.

Уникайте двозначності у формулюваннях і конкретизуйте, що маєте на увазі.

Неправильно

Обов'язки виконавця:

1. Забезпечити в межах наданих повноважень охорону «об'єкта» від розкрадання.

Правильно

Обов'язки виконавця:

1. Забезпечити в межах наданих повноважень охорону «об'єкта» від розкрадання шляхом:

1.1. Здійснення на «об'єкті» затвердженого Замовником пропускного режиму, в тому числі недопущення проникнення сторонніх осіб на «об'єкт», а також не санкціонованого Замовником перебування його працівників на «об'єкті» у визначений замовником час.

1.2. Контролю за ввезенням і вивезенням (внесенням і винесенням) товарно-матеріальних цінностей на територію «об'єкта» за матеріальними пропусками.

1.3.    …

Можливі формулювання при описі прав виконавця:

  • отримувати оплату за надані послуги відповідно до умов договору;
  • вимагати від замовника передання погодженої інформації (у т. ч. документів, рекламних матеріалів) або матеріалів, необхідних для надання послуг (обов'язково треба вказати спосіб передання);
  • за неможливості виконання договору, що виникла з вини замовника, вимагати оплати в повному обсязі, передбаченому договором (ч. 2 ст. 903 ЦКУ);
  • за неможливості виконання договору, що виникла не з вини виконавця, вимагати виплати розумної плати (ч. 2 ст. 903 ЦКУ). Розумна плата визначається виходячи зі звичайної ціни (ринкової ціни) на аналогічні послуги на момент укладення договору;
  • передбачити право на компенсацію витрат, понесених до моменту настання неможливості виконання договору;
  • можливість діяти без погодження, але в інтересах замовника у разі виникнення непередбачених обставин з вини третіх осіб;
  • у будь-який момент відмовитися від договору за умови відшкодування замовнику понесених збитків;
  • розірвати договір в односторонньому порядку в погодженому в договорі випадку.

Можливі обов'язки виконавця:

  • надати послугу у встановленому обсязі та у встановлений строк, у погодженому місці;
  • документально оформляти дії, здійснення яких визнається послугами що надаються;
  • зберігати конфіденційність інформації, що стала відомою під час надання послуг;
  • повернути все отримане від виконавця (документи тощо) для надання послуг;
  • скласти і направити замовнику акт приймання-передачі наданих послуг у погоджений строк.

Можливі права замовника:

  • ставити завдання для виконання, формулювати проблеми, ситуації, які треба вирішити в рамках надаваних послуг;
  • вимагати повернення документів, переданих виконавцю для надання послуг;
  • передбачити можливість у будь-який момент відмовитися від договору за умови відшкодування виконавцю збитків;
  • розірвати договір в односторонньому порядку в погодженому в договорі випадку і в погоджений строк.

До обов'язків замовника може належати:

  • у зазначені в договорі строки оплачувати послуги;
  • передати виконавцю інформацію (у т. ч. документи, рекламні матеріали) або річ, необхідну для надання послуг;
  • вчасно підписати і відправити замовнику акт приймання-передачі наданих послуг або мотивовану відмову;
  • не вимагати вчинення юридичних дій, які суперечать положенням законодавства;
  • повідомляти виконавцю про будь-які зміни та події, що впливають на належне виконання послуг виконавцем;
  • оплатити послуги виконавця в повному обсязі, передбаченому договором, у разі неможливості виконання договору з вини замовника (ч. 2 ст. 903 ЦКУ);
  • оплатити послуги виконавця в розумному розмірі у разі неможливості виконання договору, що виникла не з вини виконавця (ч. 2 ст. 903 ЦКУ);
  • компенсувати виконавцю витрати, понесені до моменту настання неможливості виконання договору;
  • компенсувати виконавцю витрати, понесені їм до моменту настання неможливості надання послуги не з його вини.

Гарантії якості

Тут все просто: результат послуги повинен мати властивості, зазначені в договорі. Тож ви маєте якісно прописати, що очікуєте отримати за фактом.

Гарантії якості можуть поширяться на результат наданої послуги в цілому, а в певних видах послуг — на період після надання, цей період також оговорюють заздалегідь і фіксують в договорі (наприклад, зубний протез, виготовлений в ході надання медичних послуг).

Як приймати послугу

Пропишіть, що є результатом надання послуг, що передає виконавець і що є підтвердженням того, що послуга надана.

Традиційно факт надання послуг підтверджується підписанням акта приймання-передачі наданих послуг обома сторонами.

Акт — не формальний папірець, а первинний документ, на підставі якого ви зобов'язані вести облік; він підтверджує одержання-надання послуги. Описуйте суть послуг максимально докладно.

Зберігати акт потрібно мінімум 1095 днів з моменту подання податкової звітності, для складання якої він використовувався (ч. 3 ст. 44 ПКУ). Його можуть вимагати податківці, коли проводитимуть перевірку (пп.пп. 16.1.5 і 85.4 ПКУ).

Якщо надаєте маркетингові, рекламні, консультаційні послуги, уважно складайте акти і додаткові документи (звіти, висновки, медіа плани тощо). Податківці недовірливо ставляться до такої діяльності ФОП, підозрюють у діяльності з отримання готівки.

Підписувати акт має тільки той, хто уповноважений це робити (директор підприємства, ФОП чи особа, якій видана відповідна довіреність).

Повний перелік обов'язкових реквізитів акта є в п. 2 ст. 9 ЗУ № 996.

Первинні документи у підприємця

Відповідальність

У договорі обов'язково слід визначати відповідальність сторін і порядок її застосування. Прописують її в окремому розділі.

Відповідальність можна передбачити за будь-яке порушення умов договору, наприклад за несвоєчасне надання послуг, несвоєчасну оплату, передання матеріалів (документів, речей), необхідних для надання послуги, тощо.

Види відповідальності: штраф, відшкодування реальних збитків або упущеної вигоди.

Пропишіть, що оплата штрафу і збитків не скасовує обов'язку виконати свої зобов'язання за договором.

Можна вказати підстави звільнення від відповідальності.

Форс-мажор

Форс-мажор — це обставина непереборної чинності, яку сторони не могли передбачити і через яку не можуть виконати свої зобов'язання. У договорах зазвичай передбачають звільнення від відповідальності у разі настання таких обставин.

Але з цього не випливає, що обов'язки взагалі можна буде не виконувати.

Пропишіть достатній строк для отримання документів, що підтверджують форс-мажор (зазвичай сертифікат ТППТоргово-промислова палата), на випадок ажіотажу.

Що ще врахувати в договорі

  1. Для надання деяких послуг є додаткові вимоги. Наприклад, для надання услуг у сфері побутового обслуговування потрібна реєстрація ФОП. Для юрособи — певна організаційно-правова форма (наприклад, ломбард може бути лише повним товариством).
  2. Може знадобитися приміщення, відповідне обладнання (охоронні послуги) або ліцензія (охоронні, медичні, ветеринарні послуги) тощо.
  3. Зареєстрований КВЕД у виконавця, за яким він має право надавати конкретну послугу, особливо це стосується єдинників.
  4. Зміни та доповнення, усні домовленості складати варто лише у вигляді письмових додатків або додаткових угод і підписувати сторонами.
  5. Положення договору і передана інформація може мати конфіденційний характер, передбачте пункт про конфіденційність у розділі «Права та обов'язки сторін».
  6. Для оперативного обміну інформацією та зв'язку вказуйте: спосіб зв'язку, контакти, поштову адресу, точні реквізити банківського рахунку.
  7. Не поспішайте вважати договір укладеним, доки не отримаєте екземпляр із підписом контрагента.

Підписуйтеся тільки під тим, що розумієте.

Олександр Підворчан, юрист (pidvorchan@gmail.com)

 

Вперше швидкі банківські кредити для бізнесу онлайн

Подати заявку

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки