ФОП-єдинник: чи потрібні накладні на товар, що надійшов?
23 серпня 2023
ПКУ ніколи не містив прямих вимог до підприємців на спрощеній системі зберігати документи щодо походження товарів. Чого не скажеш про ФОП на загальній системі. Проте фіскали завжди висували вимоги щодо їх наявності. Які ж сучасні реалії? Давайте займемося аналізом нової ІНК.
Нова стратегія фіскалів: наступ з кількох напрямків
Проаналізуємо для початку деякі настання фіскалів стосовно ФОП-єдинників, які не мають документації на товар.
1. «Бездокументальне-безоплатно отримане»
В один період часу фіскали вважали, що ціна незадокументованих товарів є доходом ФОП-єдинників, оскільки останні були отримані безоплатно. Проте зараз, на підставі п.282.3 ПКУ, подібних вимог «офіційно» більше не знайти.
Важливо розуміти! Якщо відсутня письмовий договір дарування чи інший вид договору безоплатне отримання товарів відсутність компенсації, немає і безоплатно отриманих товарів.
З подібних причин цей напрямок нападу на підприємців можна вважати несуттєвим.
2. «Відсутні документи на товар-отримайте штраф за ст.20 Закону про РРО»
Нагадуємо, що ст.20 Закону про РРО передбачає притягнення до відповідальності у разі реалізації товарів, які не були враховані в законному порядку, та/або за ненадання у період проведення перевірки документації, яка служила б підтвердженням обліку товарів, що перебувають на місці продажу (господарському) об'єкт).
Цей варіант цілком можна вважати застосовним.Однак і тут не варто забувати про нюанси:
- При його застосуванні фіскали не можуть накладати таких заходів відповідальності до підприємців, які звільнені на законній підставі від обов'язку щодо ведення обліку товарних запасів. Це стосується ФОП на спрощеній системі, які (одночасно): 1. Не мають статусу платника ПДВПодаток на додану вартість ; 2. Не реалізують технічно складні побутові товари, які підлягають гарантійному ремонту; медикаментів; ювелірки різних типів. При цьому щодо 1 групи єдиного податку фіскали вважають, що останні вважаються звільненими від ведення обліку товарних запасів за будь-яких обставин.
- Не застосовні штрафи за ст.20 Закону про РРО за порушення (за винятком порушень під час продажу підакцизних товарів, реалізації іноземної валюти, діяльність у сфері азартних ігор), скоєні в період з 1 січня 2022 року до 1 жовтня 2023 року, з урахуванням Закону, анонсованого на базі законопроекту №8401.
Починаючи з 1 жовтня 2023 року, це звільнення матиме відношення лише при реалізації товарів/послуг (за винятком реалізації підакцизних товарів) на «військових територіях».
3. «Штраф за відсутність первинних документів щодо ПКУ»
Нагадуємо, що за ст. 121 ПКУ передбачено накладення штрафів при незбереженні первинної документації завбільшки 1020 грн. (При повторному порушенні протягом року – 2040 грн.).
Цей варіант також повністю застосовний.Однак, при проведенні аналізу ситуації через відсутність документів щодо походження товару, з подібним штрафом фіскали не можуть прямо застосувати його до ФОП на ЄПЄдиний податок, які одночасно:
- обтяжені обов'язком щодо ведення лише обліку доходів, а саме ФОП, які не мають статусу платника ПДВ;
- звільнено від ведення обліку товарних запасів згідно із Законом про РРОРеєстратор розрахункових операцій (касовий апарат). (див. вище).
Так, у листі Комітету ВР з питань фінансів, податкової та митної політики від 30.12.2021 № 04-32/10-2021/409504 про подібних підприємців згадується про те, що: «...подібні ФОП не зобов'язані підтверджувати документально (у тому числі первинкою) витрати, що пішли на придбання товарів/послуг, а несуть лише зобов'язання щодо ведення виключно обліку доходів з урахуванням вимог п.44.1 ст.44 ПКУ…»
Проте свою думку висловили фіскали.
Вони також вважають (див. категорію 107.05 БЗ)*, що стосовно таких ФОП штрафи, зафіксовані п.121.1 ст.121 ПКУ за відсутність первинної документації, що підтверджує витрати на придбання товарів/послуг, не застосовуються.
*Слід зазначити, що дана консультація з 28.04.2023 вважається недійсною. Однак наслідком до цього послужили зміни до ст.44.3 ПКУ, які не мають відношення до питання, що цікавить. Тому слід очікувати на оновлену консультацію ідентичного змісту.
4. «Відсутні документи – придбано у звичайних фізосіб»
Логіка у разі виглядає так. При придбанні товарів в іншого ФОП або юросіб повинні бути присутні документи. Якщо вони відсутні, можна припустити, що товар був куплений у звичайних фізосіб. З цієї причини ФОП повинен виступати як податковий агент, і утримувати з виплат на їхню користь ПДФОПодаток на доходи фізичних осіб і ЗСЗагальна система оподаткування, сплатити ці податки до бюджету і зробити звіт. В іншому випадку, з ФОП будуть стягуватися ПДФО, ЗС та штрафи за недотримання обов'язків податкового агента.
Однак фіскали у змісті своїх роз'яснень перестали згадувати цей варіант.
Проте не лише через вищезгаданий лист листи Комітету ВР з питань фінансів, податкової та митної політики від 30.12.2021 № 04-32/10-2021/409504. Та й у судових інстанціях фіскали діють безуспішно.
До того ж теплиться надія на нівелювання цієї стратегії. Деякі надії на це надає і нова ІНК, про яку йтиметься далі.
5. “Не відповів на запит фіскалів щодо документів – штраф 6700 грн.”
Слід поставитися з увагою до цього аспекту.
- З 01.01.2022 року п.73.3 ПКУ надає фіскалам право на надсилання запитів платникам податків при виявленні фактів, які можуть бути свідченням про порушення платником податків законодавчих прерогатив. До 01.01.2022 року було при виявленні фактів, що доводять порушення. Однак на даний момент для надсилання запиту податківцям не обов'язково наводити факти існування таких порушень. Достатньо, якщо вони вважають, що таке порушення зроблено. І фіскали взялися за активне розсилання подібних запитів. У тому числі щодо надання ФОП документів на товари.
- Крім цього, з 28.04.2023 року новий п.121.2 ПКУ передбачає накладення штрафу за неподання або подання не в повному обсязі платником податків документів або інших даних у відповідь на запит фіскалів.
При скоєнні такого правопорушення може бути отриманий штраф за розміром одну МЗП. Станом на сьогодні ця сума сягає 6700 грн.У свою чергу, зміст відповіді на подібні запити ФОП (без статусу платника ПДВ), які не повинен вести облік товарних запасів, здатний покладатися на висновки релевантного листа Комітету та позицію самих фіскалів про те, що останній не обтяжений обов'язок щодо підтвердження документами витрат на придбання товарів/послуг (у тому числі первинки).
Проте неможливо припустити реакцію фіскалів на подібні заяви, як і важко передбачити позицію суду.
Яку думку фіскали мають зараз. Нова ІНК
ФОП на ЄП 2 групи запитав співробітників ДПСУ, чи потрібно йому зберігати документи на товар при реалізації таких товарів, як сумки, чохли для ноутбуків/планшетів, органайзерів, рюкзаків тощо.
Очевидно, що самої технікою, що підлягає гарантійному обслуговуванню, ФОП не торгує. Так, фіскали зрозуміли це питання саме таким чином.
Співробітники ДПСУ дали в ІНК від 19.05.2023 № 1231/ІПК/99-00-07-04-01-06 таку відповідь:
«…підприємцю не потрібно підтверджувати (у тому числі первинкою) витрати на придбання товарів. Однак додатково слід зазначити, що на виконання норм про захист прав споживачів СГСуб’єкт господарювання повинні мати документацію, яка послужить підтвердженням походження товару, його якості та сертифікації».
Позитивний нюанс – відсутність згадок щодо виконання функції податкового агента при придбанні товарів у фізичних осіб (за відсутності підтверджених фактів про купівлю товарів у СГ). Що означає, що теплиться надія, що фіскали відійдуть від практики застосування наслідків невиконання функцій податкового агента за відсутності прямих доказів про придбання товарів у фізосіб.
Однак не варто забувати про те, що фіскали можуть вимагати ці документи шляхом надсилання індивідуального запиту із загрозою застосування штрафу завбільшки 6700 грн., про що писалося вище.
Хто перевірятиме документацію про якість товарів?
Слід зазначити, що податківці не мають жодного відношення до документів про походження, якість та сертифікацію товарів.Можна припустити, що податківці просто шукають, за що можна було б вчепитися, бо не знають, як після стільки років дозволити спрощенцям просто вести роботу без документації на товар.
Важливо знати! Податківці не мають права на перевірку документів, які є підтвердженням походження товару, його якості та сертифікації, оскільки даний вид паперів не має нічого спільного з обчисленням та сплатою податкових платежів та зборів (пп.16.1.5, 20.1.6 ПКУ).
Перевіркою подібних документів має право лише Держспоживслужба. Вона ж і накладає штрафи за їх відсутності.
Так, законом передбачено штрафні санкції за порушення правил торгівлі у формі адміністративного штрафу (ст.155 КУпАП), а також за реалізації ФОП продукції, яка має серйозний ризик і не відповідають встановленим вимогам.
Щодо якості та сертифікації товару слід зазначити, що з 2018 року сертифікацію взагалі скасовано. Однак на даний момент замість сертифікації слід мати декларацію відповідності, яка є оцінкою відповідності продукції техрегламентам. Список активних регламентів можна знайти на сайті «Дія».
Тому, чи має продукція супроводжуватись копією декларації про відповідність, слід читати у релевантному техрегламенті.
Важливо знати! У період війни в Україні поведінка планових та позапланових перевірок Держспоживслужбою заборонена за деякими винятками (постанова КМУ №303 від 13.03.2022 року).
За цими причинами дуже низька ймовірність, що співробітники Держспоживслужби завітають з перевіркою до ФОП-єдинника, який реалізує непродовольчі товари в період війни.
Яку важливість для ФОП-єдинника несе місце провадження діяльності
- фіскали згодні, що ФОП-єдинник без статусу платника ПДВ, який звільнений від обов'язку щодо ведення обліку товарних запасів, не несе обов'язку щодо ведення обліку витрат та наявності документів на товар.
- у новій ІНК податківців відсутня згадка про можливу закупівлю товарів у фізосіб за відсутності підтверджуючих документів та про обов'язок зі сплати ПДФО та ЗС при статусі податкового агента.
- також фіскали згадали про обов'язок зберігати документи, що підтверджують якість товару та його безпеку. Однак це вже зона відповідальності та інтересів Держспоживслужби, і до податківців не має жодного стосунку.