Обов'язки продавця
02 липня 2019 Стане у пригоді для: Підприємці
Часто основні вимоги ФОП до продавців — порядність, комунікабельність і грамотна мова. А насправді продавець має багато чого вміти й знати.

На посаду продавця, менеджера з продажів підприємець готовий брати людей із мінімальним досвідом роботи або без досвіду взагалі.
Але до продавців є ряд вимог залежно від того, торгують вони продуктами чи промтоварами. Прописані вони в Довіднику кваліфікаційних характеристик професій працівників, випуск № 65 «Торгівля та громадське харчування».
Вимоги до співробітника-продавця ви прописуєте в трудовому договорі й посадовій інструкції, лише так можна впевнено контролювати й питати за якість роботи.
Продавець на ринку
Код 5230 «Продавець (з лотка, на ринку)».
Ми знаємо, що ви не любите оформляти трудові відносини з реалізаторами на ринку, на точках торгують родичі самого ФОПФізична особа — підприємець, але за законом і з ними теж треба укладати трудові договори.
Як підприємцю оформити працівника
Продавцю на ринку можна прописати такі обов'язки:
- Приймати товари від матвідповідальної особи, перевіряти кількість/якість, підписувати накладні чи інші документи, оформляти товаросупровідні документи. Якщо хочете, щоб продавець виконував ще й обов'язки вантажника, так не можна, бо це вже сумішення двох посад. Втім можна прописати в обов’язках продавця — розвантаження товарів.
- Він розпаковує й розкладає товари на лотках/вітринах. Установлює ваги, перевіряє робочий стан і клеймо Держстандарту. Треба знати правила експлуатації ваг і вимірювальних пристроїв.
- Оформляє цінники з інформацією про товар.
- Продає товар за готівку.
- Відповідає на запитання покупців, зобов'язаний знати асортименти, якісні характеристики товарів.
- Повертає непродані залишки товарів і здає виручку.
Продавцю треба знати правила роботи дрібнороздрібної торговельної мережі. Саме там прописано, що продукти не можна зберігати на підлозі, нефасовані товари треба упаковувати й що в кожного товару має бути цінник.
Продавець продтоварів
Код за класифікатором професій — 5220 «Продавець продовольчих товарів», 5220 «Продавець-консультант».
Ось такі обов'язки можна прописати:
- При прийманні товарів: перевіряє, як заповнені тарні одиниці, кількість і вагу, штучні товари рахує, оглядає на предмет якості.
- Забезпечує зберігання товарів за кількістю й якістю. Якщо погано зберігав і є нестача, можна застосувати відповідальність.
- Підготовка до продажу: перевірка цілісності упаковки, маркування і якості після зберігання; перебирає, протирає, нарізає, фасує товари; відповідає за оформлення цінників. Із такими формулюваннями і пишіть, не узагальнюйте — «підготовка товару до продажу».
- Готує торговельний зал: викладає товар за групами, видами, сортами.
- Готує робоче місце: установлює й перевіряє справність ваг, касового апарата, інвентарю/інструментів; отримує й готує упаковку.
- Пропонує й показує товари. Консультує покупців щодо властивостей, смакових особливостей, кулінарного призначення й харчової цінності продуктів. Пропонує альтернативу, якщо чогось немає в наявності, новинки, супровідні товари.
- Не лінуйтеся прописати, що в зоні відповідальності продавця нарізання, зважування й упаковування товару, оформлення продажу через РРОРеєстратор розрахункових операцій (касовий апарат). чи без. Навіть якщо це й так зрозуміло.
- Підрахунок і здача виручки. Можете докладно описати процедуру здачі виручки, затвердити форму звіту, якщо у вас заведено готувати звітність за підсумками робочого дня. Можете завести пордок надсилати вам лист на електронну пошту або внесення суми виручки в сервіс обліку.
- Забирає нереалізовані товари й тару.
- Готує товари до інвентаризації, контролює строки реалізації продуктів, вчасно робить замовлення постачальникам.
- Бере участь в оформленні прилавкових вітрин.
Продавець харчових продуктів
Вимоги до продавців харчових продуктів (п. 11 Правил № 369):
- санітарна книжка й паспорт завжди на руках;
- головний убір, формений або санітарний одяг;
- заборонено курити на робочому місці;
- дотримання правил особистої гігієни, чистоти на місці торгівлі й території навколо.
Також вони мають знати асортимент продуктів, якими торгують, класифікацію, характеристику, харчову цінність, строки зберігання товарів певної групи, роздрібні ціни на товари.
Харчові продукти псуються, у зоні відповідальності продавця — стежити за якістю, уміти визначати види браку, відходів і знати порядок списання.
Продавець непродовольчих товарів
Код за класифікатором професій — 5220 «Продавець непродовольчих товарів», працівник торгового залу, 5220 «Продавець-консультант». Обов'язки:
- Обслуговування покупців. Пишіть, що повинен демонструвати товар, особливо якщо це техніка, консультувати стосовно застосування, особливостей використання, властивостей, якості, правил догляду, гарантійних термінів. Продавець має орієнтуватися в цінах. А продавці одягу й взуття повинні орієнтуватися в трендах поточного сезону.
- Оформлення продажу. Продавець: відмірює, зважує товар, підраховує загальну вартість покупки, сканує штрих-коди товару, проводить покупки через РРО або оформляє квитанції, якщо ФОП працює без касового апарата.
- Передпродажна підготовка. Розпакування товару й перевірка зовнішнього вигляду, комплектації, кількості, відповідності найменуванню, огляд на предмет браку, маркування.
- Підготовка робочого місця. Перевіряє наявність і справність обладнання, готує до роботи РРО або КОРОКнига обліку розрахункових операцій. , якщо це входить у зону його відповідальності. Отримує й готує упаковку.
- Підготовка торгового залу / приміщення магазину: викладення товару за групами, видами з урахуванням попиту й зручності.
- Оформляє та прикріплює цінники.
- Оформлення вітрин.
- Кінець робочого для: підраховує гроші (чеки) і здає їх у встановленому порядку. Звіряє суму виручки з показниками касового лічильника. Якщо працюєте з онлайн-сервісами, вносить дані про продажі.
- Забирає нереалізовані товари й тару. Готує товари до інвентаризації.
Такі продавці зобов'язані знати правила продажу непродовольчих товарів.
І знати асортимент товарів, якими торгують, їхні характеристики, виробників, як зберігати, технічні можливості, ознаки браку.
Повинен знати й уміти: упаковувати покупки, для викладення товару й оформлення вітрин йому знадобляться скіли візуального мерчандайзера.
Продавці, які торгують одягом і взуттям, зобов'язані знати розмірні сітки, правила їх визначення.
Важливо знати правила зберігання товарів, строки їх реалізації, якщо це косметика, побутова хімія. Уміти розшифровувати артикули й штрих-коди.
Умови експлуатації, гарантійні терміни служби, перелік додаткових послуг покупцю, якщо торгуєте товарами на гарантії.
Продавець-консультант в інтернет-магазині
Код 5220 «Продавець-консультант». У довіднику професій нема опису посади продавця-консультанта, який працює в онлайн-бізнесі, продає товари чи послуги. Посадову інструкцію для цієї посади можна скласти на основі Довідника й самотужки прописати особливості роботи в інтернеті.
- Консультувати клієнтів телефоном, в онлайн-чаті, месенджері: щодо асортименту в розрізі виробників, характеристик, використання товарів, гарантійних строків, умов зберігання, техможливостей, експлуатації, додаткових послуг покупцю.
- Обробка й оформлення онлайн-замовлень, перевірка оплат, підготовка супровідних документів, підготовка й пакування замовлень, передання кур'єру й відправлення товарів покупцю через транспортну компанію. Внесення інформації до CRM.
- Додаткові обов'язки, як дзвінки клієнтів після отримання замовлень, збір статистики, складання звітів.
Ще може знадобитися знання програми 1С, якщо в обов'язки входить облік товару.
Консультант може продавати не товар, а, приміром, послуги, до його обов'язків можуть входити холодні, гарячі дзвінки, обробка вхідних замовлень, підтримка в чаті. Нагадуємо, що все це прописують у посадовій інструкції.
Зобов'язані знати правила
До початку роботи із продавцем треба провести інструктаж з питань охорони праці й пожежної безпеки, санітарного мінімуму, дати роз'яснення стосовно продажу товарів і обслуговування покупців. Співробітник зобов'язаний поставити підписи на документах у тому, що інструктаж проходив.
Торгові точки часто перевіряють, якщо працівник скаже, що інструктаж із ним не проводили і якщо документів, що підтверджують зворотне, не виявиться, вас оштрафують.
Хто може перевірити діяльність підприємця
Абсолютно всі продавці зобов'язані знати перелік правил торгівлі, це не надзвичайна вимога, а стандартні знання для працівника сфери торгівлі:
- Правила й норми охорони праці, протипожежного захисту, все, що стосується санітарії та особистої гігієни в рамках роботи в сфері торгівлі.
- Правила торговельного обслуговування населення, форми й методи обслуговування покупців.
- Правила продажу продовольчих й непродовольчих товарів. Правила товарного сусідства, особливо це стосується продуктів.
- Як проводити обмін товару, умови вилучення з продажу неякісних товарів.
- Кожен продавець зобов'язаний знати або хоча б мати під рукою перелік товарів належної якості, які не підлягають обміну й поверненню.
- Як проводити розрахунки за покупки: готівкою, пластиковими картками, якщо точка працює з РРО, як працювати з пристроєм.
- Правила підготовки товарів до продажу, поводження з тарою.
- Правила зберігання товарів і строки їх реалізації.
- Ще продавці повинні вміти користуватися товарно-касовими книгами, якщо ФОП використовує їх. Уміти використовувати торгово-технологічне обладнання — холодильники, ваги та ін. на точці, тому потрібно провести не просто інструктаж, а перевірочний іспит.
- Знати правила розшифрування артикулів, штрих-кодів товару.
Посадова інструкція продавця
До початку роботи роз'ясніть співробітнику його права та обов'язки, розкажіть під підпис про умови праці, покажіть робоче місце (ст. 29 КЗпП).
У посадовій інструкції ви визначаєте конкретні завдання й обов'язки працівника, його права й відповідальність. Не полінуйтеся якісно скласти цей документ. Ви можете взяти шаблон з інтернету, але радимо допрацювати під себе.
Із посадовою інструкцією продавця треба ознайомити під підпис при прийманні на роботу, якщо будете вносити зміни, обов'язково оформляйте наказом і не забувайте повідомляти про це працівника.
І пам'ятайте, що інструкція складається не на працівника, а на посаду.
Що важливо прописати:
- Загальні положення: посада й сфера торгівлі, порядок приймання на роботу й звільнення, кому підпорядковується тощо.
- Завдання й обов'язки (згідно з Довідником).
- Права.
- Відповідальність: як співробітник відповідатиме, якщо виконує роботу неякісно, за якими критеріями ви будете оцінювати роботу. Яка відповідальність за порушення правил внутрішнього трудового розпорядку, охорони праці, техніки безпеки. Продавець — особа матвідповідальна, тож має бути порядок відшкодування матеріальної шкоди. Можливо, у вашому випадку треба укласти договір про повну індивідуальну матвідповідальність. Тоді у випадку пропажі чи втрати товару з вини продавця він зобов'язаний буде відшкодувати заподіяну шкоду (ст. 134 КЗпП).
- Перелічіть, що має знати продавець: інструкції, правила, вміти працювати з 1С, касовим апаратом, працювати із сервісами обліку товарів, знати англійську, якщо продажі іноземцям.
- Кваліфікаційні вимоги: освіта, досвід роботи, особливі вимоги на кшталт знання технік продажів.
- Взаємостосунки за посадою: документообіг, приймання-передача тощо.
Зарплата продавця
Оклад продавця встановлюють у штатному розписі. Зарплата має бути не менше від мінімальної (ст. 95 КЗпП) і виплачуватися два рази на місяць, через проміжок не більше 16 календарних днів, й не пізніше семи днів після закінчення місяця. Як правило аванс слід заплати до 16-го числа поточного місяця, другу частину — до сьомого числа наступного.
Часто роботодавці роблять так: беруть людину на мінімальний оклад плюс відсотки з продажів — це частина основної зарплати (пп. 2.1.2 Інструкції № 5).
За хороші результати продажів продавцям за підсумками місяця чи кварталу можуть виплачувати премії. Усе це обумовлюється.
Якщо магазин працює без вихідних, працівникам установлюють підсумований облік робочого часу. У цьому разі продавці можуть працювати змінами, і оклад їм виплачують за встановлену й відпрацьовану норму годин за обліковий період. Якщо відпрацював більше, понаднормовий час оплачують у подвійному розмірі.