Обов'язки продавця

02 липня 2019 Стане у пригоді для: Підприємці

Часто основні вимоги ФОП до продавців — порядність, комунікабельність і грамотна мова. А насправді продавець має багато чого вміти й знати.

На посаду продавця, менеджера з продажів підприємець готовий брати людей із мінімальним досвідом роботи або без досвіду взагалі.

Але до продавців є ряд вимог залежно від того, торгують вони продуктами чи промтоварами. Прописані вони в Довіднику кваліфікаційних характеристик професій працівників, випуск № 65 «Торгівля та громадське харчування».

Вимоги до співробітника-продавця ви прописуєте в трудовому договорі й посадовій інструкції, лише так можна впевнено контролювати й питати за якість роботи.

Продавець на ринку

Код 5230 «Продавець (з лотка, на ринку)».

Ми знаємо, що ви не любите оформляти трудові відносини з реалізаторами на ринку, на точках торгують родичі самого ФОПФізична особа — підприємець, але за законом і з ними теж треба укладати трудові договори.

Як підприємцю оформити працівника

Продавцю на ринку можна прописати такі обов'язки:

  1. Приймати товари від матвідповідальної особи, перевіряти кількість/якість, підписувати накладні чи інші документи, оформляти товаросупровідні документи. Якщо хочете, щоб продавець виконував ще й обов'язки вантажника, так не можна, бо це вже сумішення двох посад. Втім можна прописати в обов’язках продавця — розвантаження товарів.
  2. Він розпаковує й розкладає товари на лотках/вітринах. Установлює ваги, перевіряє робочий стан і клеймо Держстандарту. Треба знати правила експлуатації ваг і вимірювальних пристроїв.
  3. Оформляє цінники з інформацією про товар.
  4. Продає товар за готівку.
  5. Відповідає на запитання покупців, зобов'язаний знати асортименти, якісні характеристики товарів.
  6. Повертає непродані залишки товарів і здає виручку.

Продавцю треба знати правила роботи дрібнороздрібної торговельної мережі. Саме там прописано, що продукти не можна зберігати на підлозі, нефасовані товари треба упаковувати й що в кожного товару має бути цінник. 

Продавець продтоварів

Код за класифікатором професій — 5220 «Продавець продовольчих товарів», 5220 «Продавець-консультант».

Ось такі обов'язки можна прописати:

  1. При прийманні товарів: перевіряє, як заповнені тарні одиниці, кількість і вагу, штучні товари рахує, оглядає на предмет якості.
  2. Забезпечує зберігання товарів за кількістю й якістю. Якщо погано зберігав і є нестача, можна застосувати відповідальність.
  3. Підготовка до продажу: перевірка цілісності упаковки, маркування і якості після зберігання; перебирає, протирає, нарізає, фасує товари; відповідає за оформлення цінників. Із такими формулюваннями і пишіть, не узагальнюйте — «підготовка товару до продажу».
  4. Готує торговельний зал: викладає товар за групами, видами, сортами.
  5. Готує робоче місце: установлює й перевіряє справність ваг, касового апарата, інвентарю/інструментів; отримує й готує упаковку.
  6. Пропонує й показує товари. Консультує покупців щодо властивостей, смакових особливостей, кулінарного призначення й харчової цінності продуктів. Пропонує альтернативу, якщо чогось немає в наявності, новинки, супровідні товари.
  7. Не лінуйтеся прописати, що в зоні відповідальності продавця нарізання, зважування й упаковування товару, оформлення продажу через РРОРеєстратор розрахункових операцій (касовий апарат). чи без. Навіть якщо це й так зрозуміло.
  8. Підрахунок і здача виручки. Можете докладно описати процедуру здачі виручки, затвердити форму звіту, якщо у вас заведено готувати звітність за підсумками робочого дня. Можете завести пордок надсилати вам лист на електронну пошту або внесення суми виручки в сервіс обліку.
  9. Забирає нереалізовані товари й тару.
  10. Готує товари до інвентаризації, контролює строки реалізації продуктів, вчасно робить замовлення постачальникам. 
  11. Бере участь в оформленні прилавкових вітрин.

Продавець харчових продуктів

Вимоги до продавців харчових продуктів (п. 11 Правил № 369):

  • санітарна книжка й паспорт завжди на руках;
  • головний убір, формений або санітарний одяг;
  • заборонено курити на робочому місці;
  • дотримання правил особистої гігієни, чистоти на місці торгівлі й території навколо.

Також вони мають знати асортимент продуктів, якими торгують, класифікацію, характеристику, харчову цінність, строки зберігання товарів певної групи, роздрібні ціни на товари.

Харчові продукти псуються, у зоні відповідальності продавця — стежити за якістю, уміти визначати види браку, відходів і знати порядок списання.

Продавець непродовольчих товарів

Код за класифікатором професій — 5220 «Продавець непродовольчих товарів», працівник торгового залу, 5220 «Продавець-консультант». Обов'язки:

  1. Обслуговування покупців. Пишіть, що повинен демонструвати товар, особливо якщо це техніка, консультувати стосовно застосування, особливостей використання, властивостей, якості, правил догляду, гарантійних термінів. Продавець має орієнтуватися в цінах. А продавці одягу й взуття повинні орієнтуватися в трендах поточного сезону.
  2. Оформлення продажу. Продавець: відмірює, зважує товар, підраховує загальну вартість покупки, сканує штрих-коди товару, проводить покупки через РРО або оформляє квитанції, якщо ФОП працює без касового апарата.
  3. Передпродажна підготовка. Розпакування товару й перевірка зовнішнього вигляду, комплектації, кількості, відповідності найменуванню, огляд на предмет браку, маркування.
  4. Підготовка робочого місця. Перевіряє наявність і справність обладнання, готує до роботи РРО або КОРОКнига обліку розрахункових операцій. , якщо це входить у зону його відповідальності. Отримує й готує упаковку.
  5. Підготовка торгового залу / приміщення магазину: викладення товару за групами, видами з урахуванням попиту й зручності.
  6. Оформляє та прикріплює цінники
  7. Оформлення вітрин.
  8. Кінець робочого для: підраховує гроші (чеки) і здає їх у встановленому порядку. Звіряє суму виручки з показниками касового лічильника. Якщо працюєте з онлайн-сервісами, вносить дані про продажі.
  9. Забирає нереалізовані товари й тару. Готує товари до інвентаризації.

Такі продавці зобов'язані знати правила продажу непродовольчих товарів

І знати асортимент товарів, якими торгують, їхні характеристики, виробників, як зберігати, технічні можливості, ознаки браку.

Повинен знати й уміти: упаковувати покупки, для викладення товару й оформлення вітрин йому знадобляться скіли візуального мерчандайзера.

Продавці, які торгують одягом і взуттям, зобов'язані знати розмірні сітки, правила їх визначення.

Важливо знати правила зберігання товарів, строки їх реалізації, якщо це косметика, побутова хімія. Уміти розшифровувати артикули й штрих-коди.

Умови експлуатації, гарантійні терміни служби, перелік додаткових послуг покупцю, якщо торгуєте товарами на гарантії.

Продавець-консультант в інтернет-магазині

Код 5220 «Продавець-консультант». У довіднику професій нема опису посади продавця-консультанта, який працює в онлайн-бізнесі, продає товари чи послуги. Посадову інструкцію для цієї посади можна скласти на основі Довідника й самотужки прописати особливості роботи в інтернеті.

  1. Консультувати клієнтів телефоном, в онлайн-чаті, месенджері: щодо асортименту в розрізі виробників, характеристик, використання товарів, гарантійних строків, умов зберігання, техможливостей, експлуатації, додаткових послуг покупцю.
  2. Обробка й оформлення онлайн-замовлень, перевірка оплат, підготовка супровідних документів, підготовка й пакування замовлень, передання кур'єру й відправлення товарів покупцю через транспортну компанію. Внесення інформації до CRM.
  3. Додаткові обов'язки, як дзвінки клієнтів після отримання замовлень, збір статистики, складання звітів.

Ще може знадобитися знання програми 1С, якщо в обов'язки входить облік товару.

Консультант може продавати не товар, а, приміром, послуги, до його обов'язків можуть входити холодні, гарячі дзвінки, обробка вхідних замовлень, підтримка в чаті. Нагадуємо, що все це прописують у посадовій інструкції.

Зобов'язані знати правила

До початку роботи із продавцем треба провести інструктаж з питань охорони праці й пожежної безпеки, санітарного мінімуму, дати роз'яснення стосовно продажу товарів і обслуговування покупців. Співробітник зобов'язаний поставити підписи на документах у тому, що інструктаж проходив.

Торгові точки часто перевіряють, якщо працівник скаже, що інструктаж із ним не проводили і якщо документів, що підтверджують зворотне, не виявиться, вас оштрафують.

Хто може перевірити діяльність підприємця

Абсолютно всі продавці зобов'язані знати перелік правил торгівлі, це не надзвичайна вимога, а стандартні знання для працівника сфери торгівлі:

  1. Правила й норми охорони праці, протипожежного захисту, все, що стосується санітарії та особистої гігієни в рамках роботи в сфері торгівлі.
  2. Правила торговельного обслуговування населення, форми й методи обслуговування покупців.
  3. Правила продажу продовольчих й непродовольчих товарів. Правила товарного сусідства, особливо це стосується продуктів.
  4. Як проводити обмін товару, умови вилучення з продажу неякісних товарів.
  5. Кожен продавець зобов'язаний знати або хоча б мати під рукою перелік товарів належної якості, які не підлягають обміну й поверненню.
  6. Як проводити розрахунки за покупки: готівкою, пластиковими картками, якщо точка працює з РРО, як працювати з пристроєм.
  7. Правила підготовки товарів до продажу, поводження з тарою.
  8. Правила зберігання товарів і строки їх реалізації.
  9. Ще продавці повинні вміти користуватися товарно-касовими книгами, якщо ФОП використовує їх. Уміти використовувати торгово-технологічне обладнання — холодильники, ваги та ін. на точці, тому потрібно провести не просто інструктаж, а перевірочний іспит.
  10. Знати правила розшифрування артикулів, штрих-кодів товару.

Посадова інструкція продавця

До початку роботи роз'ясніть співробітнику його права та обов'язки, розкажіть під підпис про умови праці, покажіть робоче місце (ст. 29 КЗпП).

У посадовій інструкції ви визначаєте конкретні завдання й обов'язки працівника, його права й відповідальність. Не полінуйтеся якісно скласти цей документ. Ви можете взяти шаблон з інтернету, але радимо допрацювати під себе.

Із посадовою інструкцією продавця треба ознайомити під підпис при прийманні на роботу, якщо будете вносити зміни, обов'язково оформляйте наказом і не забувайте повідомляти про це працівника.

І пам'ятайте, що інструкція складається не на працівника, а на посаду.

Що важливо прописати:

  1. Загальні положення: посада й сфера торгівлі, порядок приймання на роботу й звільнення, кому підпорядковується тощо.
  2. Завдання й обов'язки (згідно з Довідником).
  3. Права.
  4. Відповідальність: як співробітник відповідатиме, якщо виконує роботу неякісно, за якими критеріями ви будете оцінювати роботу. Яка відповідальність за порушення правил внутрішнього трудового розпорядку, охорони праці, техніки безпеки. Продавець — особа матвідповідальна, тож має бути порядок відшкодування матеріальної шкоди. Можливо, у вашому випадку треба укласти договір про повну індивідуальну матвідповідальність. Тоді у випадку пропажі чи втрати товару з вини продавця він зобов'язаний буде відшкодувати заподіяну шкоду (ст. 134 КЗпП).
  5. Перелічіть, що має знати продавець: інструкції, правила, вміти працювати з 1С, касовим апаратом, працювати із сервісами обліку товарів, знати англійську, якщо продажі іноземцям.
  6. Кваліфікаційні вимоги: освіта, досвід роботи, особливі вимоги на кшталт знання технік продажів.
  7. Взаємостосунки за посадою: документообіг, приймання-передача тощо.

Зарплата продавця

Оклад продавця встановлюють у штатному розписі. Зарплата має бути не менше від мінімальної (ст. 95 КЗпП) і виплачуватися два рази на місяць, через проміжок не більше 16 календарних днів, й не пізніше семи днів після закінчення місяця. Як правило аванс слід заплати до 16-го числа поточного місяця, другу частину — до сьомого числа наступного.

Як скласти штатний розпис

Часто роботодавці роблять так: беруть людину на мінімальний оклад плюс відсотки з продажів — це частина основної зарплати (пп. 2.1.2 Інструкції № 5).

За хороші результати продажів продавцям за підсумками місяця чи кварталу можуть виплачувати премії. Усе це обумовлюється.

Якщо магазин працює без вихідних, працівникам установлюють підсумований облік робочого часу. У цьому разі продавці можуть працювати змінами, і оклад їм виплачують за встановлену й відпрацьовану норму годин за обліковий період. Якщо відпрацював більше, понаднормовий час оплачують у подвійному розмірі.

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки