Потрібно закрити підприємництво: що для цього потрібне?
06 вересня 2023
З огляду на загострену і складну економічну ситуацію з Україною через військову агресію РФ, багато представників бізнесу приймають рішення про його закриття, особливо це стосується територій, де активно ведуться бойові дії, а також територій, що перебувають в окупації.
Незважаючи на це, існує безліч різноманітних обставин, які можуть бути наслідком прийняття рішення про закриття бізнесу у формі ФОП, як позитивних, так і негативних. Це може бути як розширення структури бізнесу, так і, наприклад, відсутність бажання вести бізнес у подібному форматі, або нездатність брати на себе ризики та отримувати прибуток. Крім іншого, причиною може стати смерть фізичної особи, яка має статус ФОП.
У даному матеріалі ознайомимо вас з нюансами, з якими ви можете зіткнутися у процесі припинення діяльності як ФОП.
Який алгоритм припинення ФОП?
Зазначимо, що перед ліквідацією ФОП слід провести низку підготовчих дій. Багато хто вважає, що закриття підприємницької діяльності це дуже просто. Достатньо просто направити заяву до держреєстратора (через ЦНАП), або підписати її у нотаріуса, або взагалі надати відповідний документ через портал Дія.
Проте, якщо ФОП використовує найману працю, це ускладнює процес ліквідації. Поспіх у цьому випадку – неправильне рішення. Справа в тому, що внесення запису до ЄДРЄдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань означатиме, що такого ФОП уже немає. Однак це може створити низку труднощів, пов'язаних, наприклад, зі звільненням працівників.Це не стосується ситуації смерті ФОП. У цьому випадку це вже інша історія.
Так, якщо мова піде про ускладнений варіант ліквідації (з наявністю найманих працівників), то алгоритм буде таким:
- Припинення трудових відносин із працівниками;
- Проведення розрахунків із контрагентами;
- Рапломбування РРОРеєстратор розрахункових операцій (касовий апарат). (за його наявності);
- Проведення реєстрації припинення в ЄДР;
- Подання крайньої ліквідаційної звітності;
- Закриття підприємницького банківського рахунку;
- Зняття з обліку в ДПС.
Якщо ФОП не використовує найману працю, не має боргів перед контрагентами, або їй ніхто не заборгував, не застосовував у своїй діяльності РРО/ПРРОПрограний реєстратор розрахункових операцій , отже перші 3 пункти у наведеному вище алгоритмі будуть відсутні і припинення діяльності буде трохи легше зробити.
Важливо знати! Анулювання статусу платника ЄПЄдиний податок через ліквідацію ФОП фіскали мають зробити самостійно (п.п. 2 п. 299.10 ПКУ). Однак на практиці іноді вони вимагають заяви про застосування спрощеної системи оподаткування з позначкою про відмову від цього статусу через ліквідацію підприємництва. Аналогічна ситуація зі статусом платника ПДВПодаток на додану вартість . Тобто ануляцію здійснюють працівники ДПС (п.п. «б» п. 184.1 ПКУ).
Оформлення звільнення працівників
Якщо ФОП застосовує найману працю своєї діяльності, то розпочати процес ліквідації краще із завершення із нею трудових відносин, ще до внесення даних про припинення до ЄДР.
Можливими підставами для звільнення можуть бути такі:
- За домовленістю сторін (п.1 ст.36 КЗпП);
- За власним бажанням (ст.38 КЗпП);
- З ініціативи роботодавця-ФОП через його ліквідацію (п.1 ст.40 КЗпП).
Стосовно третього пункту є низка сумнівів, оскільки зміст даного пункту фігурують лише юридичних осіб, а згадки про ФОП відсутня. Однак сміємо вважати, що ФОП має право звільнення працівників з даної підстави, оскільки в цій статті є формулювання «у тому числі», яке свідчить про те, що йдеться не лише про юрособи. Крім іншого, ФОП у КЗпПКодекс законів про працю України взагалі не згадується як такий.
Якщо підставою для звільнення було обрано ст.38 КЗпП (за власним бажанням), то працівник повинен відпрацювати ще 2 тижні до звільнення. Проте звільнення можна оформити тією датою, яка зазначена у заяві.
При звільненні за згодою сторін (п.1 ст.36 КЗпП), таку домовленість краще закріпити на папері. Це може бути або відповідна заява працівника, або додаткова угода до трудового договору. У цьому випадку про два тижні не йтиметься.
Увага! У разі звільнення з ініціативи роботодавця через ліквідацію за п.1 ст.40 КЗпП можна розцінювати як дороге задоволення, як мінімум через те, що працівнику, крім відповідних виплат (зарплата, компенсація за невідгуляну відпустку тощо), ще належить вихідну допомогу величиною в середньомісячний заробіток (ст.44 КЗпП).
Крім цього, при припиненні трудових відносин за п.1 ст.40 КЗпП щодо пільгових категорій співробітників належить обов'язкове подальше працевлаштування (ч.3 ст.184 КЗпП).
При звільненні за п.1 ст.40 КЗпП працівників слід попередити за 2 місяці до звільнення (ч.1 ст.49-2 КЗпП). Таким чином, потрібно буде чекати 2 місяці після відповідного попередження для внесення запису «припинено» до ЄДР.
Важливо знати! Якщо причиною для ліквідації ФОП стала смерть самої людини, то звільняти працівників слід у порядку, зафіксованому в постанові КМУ від 14.10.2022 No1172.
Проведення розрахунків із контрагентами
Борги ФОП і ФЛП нікуди не діваються після ліквідації. Винятком вважається смерть фізособи, що має статус ФОП. У такому разі припинятимуться зобов'язання ФОП-фізособи, які тісно пов'язані з останнім (наприклад, авторські права). Про це йдеться у ч.1 ст.608 ЦКУ. Тому не носить обов'язкового порядку закриття всіх боргів ФОП перед ліквідацією ФОП у ЄДР. Ніхто не заборонятиме внести релевантні зміни до цього реєстру.
Важливо знати! Погашення боргів після припинення ФОП вже буде не від імені ФОП, а від імені фізособи, що може вплинути на оподаткування.Що слід зробити з РРО/ПРРО?
Підставою для скасування реєстрації РРО може бути отримання фіскалами з ЄДР даних про ліквідацію ФОП (п.п. 10 п. 1 гл. 4 розд. ІІ Порядку реєстрації РРО, завізованого наказом Мінфіну від 14.06.2016 No547).
Однак скасування реєстрації у цьому випадку можливе як за заявою платника податків, так і самостійно фіскалами (див. п. 2 гл. 4 розд. ІІ Порядку реєстрації РРО).
При проведенні розреєстрації за рішенням ДПС процедура розпломбування РРО в ЦСОЦентр сервісного обслуговування РРО відбувається по можливості (п. 3 гл. 4 розд. ІІ Порядку реєстрації РРО).
Таким чином, можна мати надію на те, що фіскали самостійно вирішать проблему з рапломбуванням після отримання інформації з ЄДР про ліквідацію ФОП.
Однак обережному підприємцю все ж таки краще зробити розпломбування та скасування реєстрації самостійно.
Для цього потрібно:
- Звернутися до ЦСО з проханням про розпломбування РРО (далі дана довідка буде надіслана фіскалам);
- Направити до ДПС:
- Заява за формою No 4-РРО;
- Реєстраційне посвідчення РРО.
Це можливо також зробити за допомогою електронного кабінету. З детальною інструкцією можна ознайомитись у категорії 109.06 БЗ.
Крім іншого, слід направити заяву за формою No20-ОПП із зазначенням про закриття об'єктів оподаткування (господарська одиниця, до якої прикріплено РРРО).
Що стосується ПРРО все трохи простіше, оскільки ПРРО не проходить пломбування.
Важливо розуміти! Реєстрація ПРРО скасовується автоматично після отримання фіскалами інформації про припинення ФОП.
Це зафіксовано п. 3 розд. ІІІ Порядку реєстрації ПРРО, завізованого наказом Мінфіну від 23.06.2020 No317.
Таким чином, одночасно із закриттям господарських об'єктів автоматично скасовується і ПРРО. Тобто ніяких додаткових дій робити не слід.
Реєстрація припинення ФОП у ЄДР
Існує два можливі способи внесення даних про ліквідацію ФОП до ЄДР:
- У паперовому форматі. Слід звернутися до держреєстратора чи нотаріуса, який має право проведення держреєстраційних дій щодо ФОП та юросіб. Крім іншого, можна надіслати документи поштою, але для цього потрібне нотаріальне посвідчення підпису в релевантній заяві (див. п. 5 ч. 1 ст. 15 Закону № 755 від 15.05.2003 року).Подавати слід відповідну заяву за формою 1, яку можна завантажити за посиланням.
Зверніть увагу! Якщо подавати документи через нотаріуса, то ця послуга є платною, чого не скажеш про держреєстратора. - У електронному форматі. Подавати заяву слід через портал Дія. Для цього потрібно мати електронний підпис. Це слід робити особисто, тому формально заборонено використання особистого електронного підпису третіми особами.
Важливо знати! Для підприємців, які перебувають на окупованих територіях, які не змогли залишити їх, винятків не передбачено. Їх також можливими способами ліквідації є описані вище. Як варіант можна спробувати діяти через представника.
Закриття підприємницького банківського рахунку
Варіант No1 – дочекатися, доки банк анулює рахунок самостійно.
Це може статися при отриманні банком інформації від фіскалів про ліквідацію ФОП у ЄДР або при виявленні цього факту співробітниками банку (п. 124 розд. ХV Інструкції № 162, завізованої постановою правління НБУ від 29.07.2022 року).
Порядок дій за наявності коштів на рахунку викладено у п. п. 3 п. 114 розд. ХІV Інструкції № 162.
Варіант No2 – самостійно анулювати рахунок, отримавши виписку по рахунку та довідку про його закриття. Цей варіант бачиться безпечнішим. Крім того, під час перевірки платника ДПС просять анулювати рахунок до цього часу.
Важливо знати! Таким чином можна уникнути можливих неприємностей із помилковим надходженням на нього якихось засобів.
Зняття з обліку в ДПС
Нагадуємо, ФОП перебуває на обліку в ДПС як платник податків і зборів та як платник ЄСВЄдиний соціальний внесок. Зняття з обліку відбувається з відмінностями. Однак слід забувати: якщо фіскали не зняли ФОП з обліку, це не означає подальшого нарахування податкових зобов'язань.
Важливо розуміти! Саме в момент припинення ФОП, відображеного в ЄДР, припиняють нараховуватись податкові зобов'язання, а не з моменту зняття такого ФОП з обліку в ДПС.
Проте боргові зобов'язання з податків і зборів, нараховані досі ліквідації ФОП, також нікуди не поділися. Тобто претензії будуть пред'являтися вже до звичайної фізособи.
Як платник податків та зборів ДПС має зняти ФОП з обліку при отриманні інформації з ЄДР про його ліквідацію (п.п. 1 п. 11.18 Порядку обліку платників податків, завізованого наказом Мінфіну та зборів від 09.12.2011 No 1588).
Проте податківці мають право проведення позапланової документальної перевірки (п. 78.1.7 ПКУ). При чому дія мораторію на перевірки не поширюється на подібні перевірки (п.п. 69.21 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).
Проте парламент не передбачив термінів, протягом яких податківці мають розпочати її.Крім іншого, іноді вона взагалі не проводиться (умови, за яких цього не відбувається, див. у Методичних рекомендаціях, завізованих наказом ДПСУ від 15.09.2020 № 499).
Зняття з обліку платником ЄСВ можливе лише після проведення документальної перевірки (абз. 11 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску...» від 08.07.2010 No 2464-VI). А мораторій на проведення подібних перевірок скасовано з 01.08.2023 року.
Важливо знати! Строки для початку такої перевірки законодавець не зафіксував. З цієї причини очікування може бути тривалим. А терміни давності для перевірок щодо ЄСВ не передбачено.