Договір поставки: що врахувати
01 вересня 2020
Договором поставки оформляють угоди із закупівлі сировини, комплектуючих, матеріалів, обладнання, поставку товарів і готової продукції покупцям.
Коли укладають договір поставки
Договір поставки — різновид договору купівлі-продажу, але є відмінності (ч. 3 ст. 265 ГКУ, ч. 1 ст. 712 ЦКУ):
- сторонами можуть бути тільки СПД — юрособи та ФОП;
- мета поставки товарів — використання їх у госпдіяльності (виготовлення товару або його перепродаж) чи з іншими цілями (комп'ютери, меблі в офіс), не пов'язаними з особистим, сімейним та іншим використанням;
- товар, що поставляється, належить до продукції виробничо-технічного призначення (засоби виробництва) або до виробів народного споживання.
Пояснимо на прикладі.
ФОП закуповує каву в компанії-імпортера, оформив договором поставки, а продаж кави клієнту — договором купівлі-продажу, у випадку з кав'ярнею — укладеним в усній формі (п. 6. ст. 265 ГКУ).
А от придбання професійної кавової машини у звичайної фізособи оформляють договором купівлі-продажу, незважаючи на те що товар купують з метою використання в госпдіяльності. Якби постачальник юрособа чи ФОП, був би договір поставки.
Істотні (обов'язкові) умови договору: це предмет, ціна і строк дії.
Якщо не врахувати свої інтереси: постачальник відвантажить товар не вчасно, не в повному обсязі, не за вашою адресою, привезе браковану партію. Якщо виступаєте в ролі постачальника, покупець може затягнути з оплатою чи взагалі не заплатити. Все це — збитки для бізнесу.
Розберемо, що врахувати.
Предмет договору
Предмет договору визначає найменування (номенклатуру, асортимент), кількість товару і вимоги до якості (ч. 4 ст. 180 ГКУ). Щоб не робити договір громіздким, можна винести цю інформацію в окремий документ — специфікацію (додаток) до договору (ч. 2 ст. 266 ГКУ).
Але якщо передбачили договором специфікацію, оформляти її доведеться до кожної поставки.
Інакше в разі пору суд може вирішити, що поставка не має стосунку до конкретного договору.
Ціна
Ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. Важливо прописати, з чого вона складається і яку суму треба заплатити в підсумку.
У ціну товару можна включити вартість тари, упаковки, навантажувальних робіт, транспортування.
- Якщо ціна фіксована, а кількість товару невелика — можна вказати в тексті договору.
- Якщо товарних позицій багато, ціни на асортимент різні, час від часу можуть змінюватися або на момент підписання договору складно точно визначити ціну на товар (наприклад, товар поставлятимуть протягом року і в день підписання договору незрозуміло, скільки він коштуватиме згодом) — ціну можна винести в специфікацію.
Після підписання договору ціну можна змінювати, але тільки у випадках і на умовах, погоджених із контрагентом у договорі.
Можна передбачити можливість односторонньої зміни ціни, наприклад, у зв'язку зі збільшенням собівартості продукції. У цьому разі не діятиме стандартне правило, що будь-які зміни в договір вносять виключно за погодженням сторін (ч. 1 ст. 533 ЦКУ).
Зміну ціни за згодою з партнером оформляють додатковою угодою до договору.
Після виконання умов договору змінити ціну не можна.
Спосіб оплати: передоплата, оплата за фактом поставки, з відстроченням платежу або частинами. Строк оплати і з якого моменту він розраховується.
Валюта договору. Розрахунки мають проводитися в гривнях (ч. 1 ст. 533 ЦКУ), але допускається використання еквівалента в іноземній валюті (ч. 2 ст. 524 ЦКУ).
Ціну можна вказати в прив'язці до долара чи євро — покупець оплачуватиме товар у гривнях за курсом валюти на день платежу. Але тільки якщо ви не передбачили інший порядок визначення суми платежу, наприклад, що перерахунок відбувається, лише якщо гривня подешевшала щодо долара на якийсь значний для вас відсоток.
Немає ціни в договорі або додатковій угоді до нього. Договір вважатиметься не укладеним, а товари, придбані (поставлені) за ним, — придбаними без достатніх правових підстав.
Строк дії договору
Час, протягом якого існують зобов'язання сторін за договором, не може бути меншим, ніж строк їх виконання за договором.
Строк дії встановлюється за домовленістю сторін, починається відлік з моменту підписання договору.
Якщо плануєте довгострокову співпрацю, у договір можна додати пункт про автоматичне продовження на той самий строк після закінчення. Щоб не проґавити строк закінчення і не возитися з підписанням нового.
Що це означає: навіть якщо строк договору закінчився, а поставка в повному обсягу не відбулася, у постачальника залишаються зобов'язання перед замовником, тобто діють вони і після закінчення договору (за штрафами також).
Навіть після закінчення строку дії договору доведеться відповідати за порушення, які сталися під час його дії.
Строки та порядок поставки
Важливо вказати всі істотні умови:
- Місце поставки (куди везти / звідки забирати).
- Чиїм коштом і чиїми силами виконується перевезення, навантаження на складі постачальника та вивантаження покупцю.
- Строк поставки. Може бути прив'язаний до конкретної дати: «15 грудня 2020 року» чи «до 15 грудня 2020 року» — або до події: «Поставка товару здійснюється протягом 5 днів з моменту перерахування покупцем на поточний рахунок постачальника передоплати в розмірі 100% вартості товару».
- Дата поставки. Нею може вважатися дата передання товару постачальником покупцю (представнику покупця) за актом приймання-передачі.
- Чи допускається дострокова поставка товару або поставка частинами.
- Які документи з товаром зобов'язаний передати постачальник покупцю (техдокументація або сертифікат відповідності).
- Чи мають сторони в процесі поставки або до неї повідомити про щось одна одну, в який спосіб.
- Якщо поставлений не весь товар — який порядок допоставки та в який строк.
Якість товару
Обов'язково зазначте, яким нормам, стандартам, умовам має відповідати якість товару, що поставляється. Чинні стандарти або технічні умови — ТУТехнічні умови, ДСТУДержавні стандарти України. Можна вказати також важливі для вас параметри якості.
Загальних фраз на кшталт «Якість товару повинна відповідати всім санітарним, гігієнічним, технічним та іншим нормам, стандартам і правилам, встановленим для товару даного виду» краще уникати. Такі формулювання часто призводять до спорів про те, що малося на увазі.
Деякі ДСТУ містять різні характеристики одного товару, тому вказуйте конкретні пункти.
Якщо стандарти або технічні умови, на які посилаєтеся в договорі, не опубліковані в загальнодоступних виданнях, постачальник на вимогу покупця зобов'язаний передати копію цих документів разом із підписаним договором (ч. 2 ст. 268 ГКУ). Варто попередньо ознайомитися з ними, а згодом засвідчити ці техумови печаткою та підписом постачальника.
Завжди вказуйте мету використання товару, тоді у постачальника з'явиться обов'язок поставити товар, придатний для використання з цією метою.
У договорі має бути пункт щодо письмових гарантій постачальника, що він має необхідні документи для здійснення продажу товару за договором (дозволи, ліцензії, сертифікати тощо), що підтверджують якість товару і право його реалізовувати.
Документи, що підтверджують якість, постачальник зобов'язаний передати вам разом із товаром (ч. 4 ст. 268 ГКУ). Їхні найменування пропишіть у договорі, буде зрозуміло, чого вимагати.
Якщо якість поставленого товару нижче обумовленої, ви маєте право відмовитися від оплати і приймання товару, а якщо вже оплатили — вимагати повернути гроші.
Така відмова має бути правильно оформлена, враховуйте можливість виникнення такої ситуації та опишіть у договорі:
- як відбувається відмова від приймання товару (зазвичай постачальнику направляється письмова мотивована відмова від підписання акта приймання-передачі товару);
- спосіб повідомлення: поштою, кур'єром, в електронному вигляді, електронною поштою — все це потрібно передбачити в договорі. Це особливо важливо, якщо товар швидкопсувний або сезонний.
За законом після одержання повідомлення про відмову постачальник має забрати товар протягом 10 днів, а швидкопсувний товар — протягом 24 годин. Покупець повинен забезпечити його схоронність до цього моменту (ч. 1 ст. 690 ЦКУ).
Якщо постачальник не забрав товар протягом цього строку, можете продати його або самі відправити постачальнику (ч. 8. ст. 268 ГКУ, ч. 2 ст. 690 ЦКУ). Витрати на зберігання, реалізацію або повернення товару продавець зобов'язаний відшкодувати.
Недоліки можна усунути без повернення постачальнику. Покупець має право, але не зобов'язаний, вимагати від постачальника усунути недоліки безпосередньо за місцем перебування товару або усунути їх сам, але за рахунок постачальника (тобто постачальник має компенсувати витрати, пов'язані з усуненням недоліків товару).
У договорі можна прописати можливість заміни неякісного товару на якісний протягом погодженого проміжку часу.
Гарантія
Якщо передбачається гарантія на товар, пропишіть у договорі: з якого моменту вона стартує, протягом якого строку діє, що конкретно покриває (наприклад, виробничі дефекти), а на які ситуації не поширюється. У якому випадку буде заміна товару, а в якому ремонт.
Ще важливо вказати, яким документом установлюється гарантійний строк.
Упаковка і маркування
Непогодженість у цьому питанні може призвести до негативних наслідків: вам поставлять товар у невідповідній упаковці, її доведеться замінити; буде зірвано строки поставки, якщо ви планували перепродаж товару, а він зіпсувався під час перевезення через неякісну упаковку.
Важливо заздалегідь погодити:
- у якій упаковці чи, можливо, без неї має бути поставлений товар;
- як відбувається пакування, чи є особливості;
- чи входить вартість тари до вартості товару чи оплачується окремо;
- її треба повертати чи можна використовувати повторно, хто оплачує повернення і хто оплатить заміну на нову в разі псування.
Вимоги до маркування. Маркування наноситься на упаковку або на спеціальний ярлик. У договорі можна погодити:
- Товарне маркування: назва товару, дата виготовлення, строк придатності/служби товару, найменування виробника, номер контракту/замовлення, загальна кількість одиниць вантажу, вага (нетто і брутто), точні габарити, вказівки про інструкції чи документацію тощо.
- Вантажне маркування особливо актуальне, якщо різні вантажі поставляються в одній упаковці, наприклад, в одній машині вантажі для вас і для іншого покупця. Важливо вказати відправника та одержувача, пункт відправлення і призначення, маршрут при перевантаженні.
- Спеціальне маркування — потрібне для товарів, які потребують особливої уваги при завантаженні або перевезенні (вказати на тарі «Обережно, стекло», «Відкривати тут», «Наверх не ставити», «Не кидати» тощо).
Приймання-передача товару
Пропишіть у договорі свої умови:
- у який момент покупець здійснює приймання товару за кількістю та якістю;
- які документи на товар слід надати, які й коли перевірити;
- як саме перевіряється товар.
Ви самі собі зарадите, описавши, як діяти, раптом виявите при прийманні порушення: пошкоджений товар чи упаковка, невідповідність кількості, якості.
- Коли і як будете повідомляти про виявлені порушення: бажано письмово, а не просто телефонувати менеджеру.
- Де і як має бути відображено порушення: якщо складається акт, хто повинен підписати, хто при цьому має бути присутнім (приміром представник постачальника).
- Заміна — чиїм коштом і в які строки проводиться.
- Що робити з товаром, поки сторони вирішують спір чи проводять експертизи, хто оплачує простій транспорту і повернення товару.
Приховані недоліки. Мова про недоліки, які неможливо виявити під час приймання, вони спливають пізніше.
Погодьте в договорі порядок дій: чи треба проводити експертизу, щоб виявити приховані недоліки, або скласти акт, у якому розпишеться також представник постачальника. Як діяти, якщо постачальник (покупець) не відповідає на претензії, не забирає товар.
Традиційно в договорах поставки при прийманні товару за кількістю керуються Інструкцією № П-6 1965 р., а при прийманні за якістю — Інструкцією № П-7 1966 р.
А до внесення такого положення в договір перевірте, чи підходять конкретно вам такі умови.
Відповідальність сторін
Можна передбачити за будь-яке порушення умов договору:
- несвоєчасна поставка товару або поставка в неповному обсязі (кількість менше, ніж обумовлено, не та комплектація);
- прострочення оплати;
- поставка неякісного товару;
- поставка у непогодженій тарі або з непогодженим маркуванням;
- затримка в наданні технічних та інших документів тощо.
Найчастіше відповідальність визначають у вигляді штрафу: це може бути фіксована сума чи відсоток від вартості товару (непоставленого товару).
У разі значних порушень розмір штрафу може і не перекрити понесені збитки. Тому завжди передбачайте в договорі обов'язок винної сторони відшкодувати збитки — реальні і/або упущену вигоду.
Обов'язково вкажіть, що сплата штрафу та відшкодування збитків не скасовує виконання обов'язків за договором.
Інші санкції в разі порушення умов договору. Це може бути право одностороннього розірвання договору або односторонньої відмови від виконання зобов'язань зі звільненням від відповідальності за це.
Наприклад, відмова оплачувати товар, доставлений з порушенням або завчасно; відстрочення відвантаження, якщо контрагент затримує оплату; право постачальника не відвантажувати товар до одержання оплати.
Форс-мажор
Це стандартний пункт у всіх договорах і, як показав досвід карантину через коронавірус, важливий. Передбачте звільнення від відповідальності у випадку настання незалежних від вас обставин і порядок, у якому ці обставини слід підтверджувати.
Не прописуйте занадто малий строк отримання документів, що підтверджують форс-мажор (зазвичай — сертифікат ТППТоргово-промислова палата), бо можете не встигнути їх отримати, якщо буде ажіотаж.
Що ще врахувати при складанні договору
- В ідеалі для розробки або вичитування договору підключати юристів, якщо мова про поставку специфічного товару — фахівців, які на ньому знаються.
- Якщо договір укладаєте в електронній формі (прирівнюється до письмової ст.ст. 205, 207 ЦКУ), пункт про це має бути в договорі.
- Усі зміни та доповнення до договору вносяться у письмовій формі та підписуються сторонами у вигляді додатків або додатковий угод. Не може бути мови про усні зобов'язання, їх просто проігнорують, а вам ні з чим буде йти до суду.
- Доповніть договір пунктом про конфіденційність, якщо не хочете розголошення вартості контракту, розміру індивідуальної знижки.
- Для оперативного обміну інформацією та зв'язку вказуйте: спосіб зв'язку, контакти, поштову адресу, точні реквізити банківського рахунку. Щоб не сталося так: надіслали документи для складу в головний офіс, а потім дізналися, що партнер нічого не отримав.
- Не поспішайте вважати договір укладеним, доки не отримаєте екземпляр із підписами сторін. Партнер може передумати, а ви вже запустили процеси. Може трапитися й зворотна ситуація: коли в очікуванні підпису і отримання вашого екземпляру договору, можуть бути зірвані строки поставки.
- Підписуйтеся тільки під тим, що розумієте.
Олександр Підворчан, юрист (pidvorchan@gmail.com)