Як на практиці можна убезпечити комерційне найменування в нашій державі
08 квітня 2025
Передусім неймінг - це те, що найбільше впадає в око та дозволяє відрізнити одну кампанію від іншої. Особливо, якщо існують схожі особливості у сфері, в які працюють підприємства. Таким чином комерційне найменування впливає на впізнаваність на ринку та має прямий стосунок до загального рейтингу компанії.

Права щодо використання комерційного найменування: характерні ознаки та обмеження
Убезпечення комерційного найменування (далі КН) є необхідною складовою будь-якого захисного механізму для бізнесу. Особливо це відіграє важливе значення для репутаційного впливу на ринку.
Через ідентифікацію завдяки КН підприємство стає впізнаваним і зростає його роль в різних сферах. Тому збереження та убезпечення особливостей бренду має велику роль за умов зростання конкурентних спроможностей. Ми проаналізуємо важливі чинники, які регулюють КН в нашій країні та впливають на її загальне ведення бізнесу, а також окреслимо проблематику у зв’язку з його використанням.
Комерційне найменування є засобом індивідуалізації суб’єкта господарювання, який дає можливість покупцям розрізняти компанії одна від одної на ринку та швидко асоціювати з певною репутацією. Воно відрізняється від торговельної марки попри деяку схожість, однак правовий захист регулюється деяким іншим чином, про що ми розкажемо далі.
Саме найменування юрособи захищається так само як і КН за обставин, коли вона відповідає певним критеріям згідно з законами України. Будемо розбиратись з цим питання детальніше. Право на КН з’являється одразу після його найпершого використання та не має необхідності в додатковому реєструванні (на противагу торговельній марці, яку закон захищає по завершенню держреєстрації).
КН може мати в складі одне слово, словосполучення, цілу або скорочену назву підприємства. Але найважливіша вимога - це використання найменування та впізнаваність на території нашої держави. Охороняється право на КН в залежності від репутаційних чинників в плані застосування назви юрособи на ринку. Право на КН дозволяє засновнику убезпечити його від застосування іншими суб’єктами у власній діяльності. Мова йде про конкретну або схожу назву, яку споживачі можуть помилково сприйняти за найменування конкретної компанії.
Сама назва підприємства підпадає під об’єкт інтелектуальної власності хіба що при варіанті, коли нею фактично послуговуються для позначення суб’єкта господарювання з метою оминути плутанину з рештою компаній. Тут відіграє роль її репутація, адже вона заснована на застосуванні найменування в діяльності компанії.
Яка різниця між комерційним найменуванням та торговельною маркою
Право на КН з’являється одразу після його найпершого використання, про що ми вже згадували. А от торговельна марка (далі ТМ) має процес певної держреєстрації. Буває, що КН зареєстроване як ТМ. І тут необхідно використовувати правові норми які розповсюджуються на ТМ. Таким чином існують законні міри, щоб протидіяти стороннім особам застосовувати у власній діяльності аналогічні чи схожі позначення щодо схожої чи аналогічної продукції та послуг, якщо таке позначення вже пройшло реєстрацію.
Під час суперечки той, хто має право власності на КН вправі домагатися припинення використання однотипного найменування навіть у тій ТМ, яка вже пройшла держреєстрацію у випадку, якщо його найменування з’явилося набагато раніше.
Проте, якщо право на ТМ підлягає ліцензуванню, то право на КН навпроти й підприємство не має можливостей надавати комусь дозволи на його застосування та використання. Тобто, підприємство має право послуговуватись КН власноруч чи заборонити кому-небудь іншому ним користуватись. І право на КН передається виключно разом з передачею бізнесу загалом.
Підприємство вправі застосовувати КН особисто чи захищати це право від використання рештою підприємств-конкурентів.
Таким чином, в суперечці щодо прав на КН та ТМ доменним ім’ям, першочергове право на КН має вирішальне значення для того щоб заборонити у використанні ту чи іншу ТМ або загалом відкликати реєстрацію домену. Мало того, право на КН може завадити в держреєстрації конкретної ТМ. Посилаємося на 5 статтю ЗУ «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг», згідно з якою неможливо зареєструвати ТМ позначення, аналогічні чи схожі настільки, що є можливість сплутати їх з вже існуючими і відомими в державі КН, право на які належить стороннім особам і було затверджене до ймовірної заявки на реєстрацію нової ТМ.
Існують зокрема і протилежні варіанти. Наприклад, стороння особа подає на реєстрацію ТМ на КН, але у випадку, якщо не вдається довести першочергове право на КН, то в результаті може виникнути заборона на послуговування КН.
Захист прав на комерційне найменування
У підприємств бувають однакові КН при умові, коли це не плутає клієнтів щодо їхньої продукції та послуг. Захист КН дієвий, коли треба завадити його застосуванню рештою суб’єктів. Коли певне підприємство бере та використовує схоже наймення, то в цьому випадку цілком може йти мова про порушення прав. Йдеться передусім про те, якщо сама назва дозволяє вводити клієнтів в оману.
Наведемо такий приклад. Існують два підприємства, одно з яких має назву ТОВТовариство з обмеженою відповідальністю “Аверс-Трейд” і виготовляє кондитерську продукцію, а інше ТОВ “Аверс-Т” працює на ринку нерухомості. Проте у випадках, коли діяльність в певній сфері перетинається чи є однаковою, зокрема обидві компанії діяли б на ринку нерухомості, то тут може виникнути плутанина і введення клієнтів в оману. Таким чином можна застосовувати принцип захисту прав на КН.
Підприємство в таких випадках звертається до судових органів для захисту прав чи в Антимонопольний комітет України (АМКУ) з нагоди недобросовісної конкуренції. Припустимо, у вас є конкурент і він таким чином планує збільшити власну базу клієнтів та переманити їх із застосуванням вашого КН. Тут АМКУ має всі шанси розглянути цей випадок як порушення антимонопольного законодавства України.
Під час порушення прав на КН підприємство може скористатися цими механізмами захисту:
- Подати заперечення проти реєстрації ТМ, яка послуговується чинним КН;
- Вимагати щодо визнання ТМ недійсною через суд, коли право на КН з’явилось до дати появи заявки на держреєстрацію ТМ;
- Вимагати зупинки застосування КН, зокрема виключити необхідні позначки з самої назви юрособи, адже такі дії розглядаються як недобросовісна конкуренція.
Недобросовісна конкуренція відіграє вирішальну роль у ймовірних ризиках для підприємства, яке застосовує КН. Якщо хтось бере та послуговується відомим найменуванням, на яке не має права, то це вводить клієнтів в оману та сприяє їхньому переманюванню. Тут необхідно оперативно відгукнутися на порушення та оберегти власну КН та ТМ.
Коли ми стикаємось з тим, що якесь підприємство послуговується однотипним чи аналогічним КН, то є привід апелювати до АМКУ та написати заяву щодо порушення закону про захист від недобросовісної конкуренції та застосування штрафних санкцій. Тут недобросовісна конкуренція міститься у неправомірному застосуванні КН без згоди на те суб’єкта господарювання, який послуговувався ним або схожим на нього позначенням до цього у господарській діяльності, що несе ризики для діяльності.
АМКУ в цих випадках має право наказати порушнику утриматись від застосування схожого найменування та виписати штраф у розмірі до 5% прибутку за останній звітний рік. Тут необхідно пам’ятати, що звернення до АМКУ обмежується терміном у 6 місяців з доби, коли підприємству стало відомо мало б дізнатись про порушення власних прав.
Верховний Суд справі № 910/11304/21 зазначає, що попередньою умовою розгляду подібних проваджень є існування конкурентних відносин між суб’єктами господарської діяльності. Таким чином АМКУ можливий розгляд заяв виключно в значенні господарської діяльності, де існують питання добросовісності або недобросовісності щодо застосування подібних найменувань.
Коли порушення прав на КН здійснюється за межами конкурентних відносин (до прикладу між неприбутковими організаціями), то захист прав в цьому випадку відбувається через судову систему.
Необхідно уважно ставитись до цього питання, адже розповсюдженим варіантом захисту КН попри все лишається звернення до суду з вимогами щодо порушення прав, заборону використання, вимогу внести потрібні правки до установчих документів шляхом реєстраційних дій з приводу заміни найменування особи, яка порушила закон та відшкодування завданої шкоди (якщо вона була). Тут треба уважно доводити пріоритет власного права інтелектуальної власності на КН (згадка про першочергове застосування найменування) та обґрунтувати, в який спосіб існування конкретного найменування в іншої компанії чи організації порушує права та інтереси підприємства (вводить в оману клієнтів, шкодить діловій репутації чи застосовується для розкручування найменування на хвилі популярності серед клієнтів).
У випадках, коли йдеться про вирішення спорів з приводу КН ми зважаємо на такі чинники:
- Час, коли КН набуло популярності;
- Факт застосування КН у господарській діяльності;
- Популярність та репутація того, хто володіє КН;
- Ймовірність плутанини в діяльності підприємств у зв’язку з подібністю КН і введення клієнтів в оману;
- Конкуренція на ринку продукції чи послуг.
В реальності, засадничим чинником є фактичне застосування КН у господарському обігу, першопочатковість його застосування. Беремо ту ж справу № 910/11453/21, де суд відмовив у захисті прав на КН, бо не існувало шляхів доведення фактичного застосування конкретного найменування безпосередньо правовласником.
КН лишається суттєвим активом підприємства, адже завдяки йому конструюються його репутація і з’являється популярність на ринку. З метою вдалого ведення бізнесу за умов конкуренції необхідно оберігати власні права на назву і швидко давати справедливу відповідь на кожну спробу її неправомірного застосування. Клієнтам необхідно вичерпно гарантувати, що ваше підприємство має таку репутацію через використання КН, а для цього його варто захищати аби уникнути прикрих випадків, коли споживачів хтось може ввести в оману.
Дроблення бізнесу - підстава для здійснення фінансового моніторингу
Захист КН допоможе вам зберегти власну репутацію та вберегти себе від неправомірних дій конкурентів.
КН та ТН відрізняються, зокрема тим, що право на використання першого починає діяти відразу після його першого застосування без потреби в держреєстрації.
Коли якесь підприємство використовує схоже або аналогічне з вашим КН, то це може ввести клієнтів в оману та переманити їх. Шкода завдається також репутації вашої компанії.
При порушенні прав на послуговування КН доцільно звертатися до АМКУ чи до суду.
Ретельне доведення факту, що ваше КН з’явилось раніше допоможе краще розв’язати питання захисту прав компанії.