ФОП для ІТ

19 грудня 2022 Стане у пригоді для: Підприємці

Як декларувати дохід у валюті, які мають бути документи та що варто знати про податкове резидентство.

ФОП для ІТ

Які особливості має взаємодія з податковою службою ФОПФізична особа — підприємець задіяних в ІТ, які первинні документи обов’язково у них мають бути,  як їм фіксувати прибуток, а також що варто знати про податкове резидентство, розберемось далі.

ФОП для ІТ- яку групу оподаткування обрати


Переважно всі ФОП, задіяні в IT-галузі, працюють на 3 групі  єдиного податку. Це пояснюється тим, що 3 група оподаткування для «єдинників» передбачає можливість співпраці як з ФОП, так і з юридичними особами.Як зняти валюту з рахунку ФОП без втрати на курсі

Саме статус юросіб в більшості випадків мають іноземні компанії, співпраця з якими є бажаною для багатьох українських підприємців.

  • Таким чином, сплативши 5% зі свого доходу, можна отримувати платежі за виконану роботу від будь-якої організації, а не тільки від «єдинників», як це передбачено 1 та 2 групою оподаткування.

Нагадуємо, тимчасово,на час дії в країні воєнного стану, ФОПи 3 групи мають право подати заяву на переведення їх на спрощену систему оподаткування та сплачувати 2% податку з отриманого доходу. В такомувипадку доведеться звітувати не раз в квартал, а щомісяця. Сплачувати ЄП також доведеться кожного місяця.

Як декларувати дохід у валюті


Якщо з питанням звітування та заповнення декларації, зазвичай, підприємці можуть легко розібратися, оскільки алгоритм роботи доволі зрозумілий, тим паче, на офіційному сайті ДПСУ є покрокова інструкція, з якою можна при бажанні ознайомитися, то з визначенням доходу ФОПи часто мають проблеми, особливо, коли мова йде про дохід у валюті.

Законом передбачено, що отриманий у валюті дохід на рахунок ФОП в декларації має зазначатися виключно в гривнях.

І саме в більшості випадків у підприємців виникають складнощі з тим, яку суму доходу в гривнях фіксувати.

Тож, ФОП мають запам’ятати, що валютна виручка конвертується в гривні за офіційним курсом Нацбанку на той день, коли вона була зарахована на рахунок.

  • Наприклад, якщо на рахунок підприємця 1 грудня було зараховано 1000$, то він має цю суму конвертувати в гривні, відповідно до курсу НБУ на цю дату. Отриману суму доходу в гривнях і потрібно вказати в декларації. Робити перерахунок валюти в гривні та фіксувати отриману суму можна як відразу після надходження коштів, так і в кінці звітного періоду (кварталу чи місяця, якщо ФОП на спрощеній системі оподаткування).

Крім цього, часто виникає питання, яку саме суму декларувати – яка була зарахована на рахунок чи яка пройшла по документах.

  • Наприклад, підприємець виставив рахунок на 2050$, але по факту отримав 2000$, оскільки 50$ були списані банком, як комісійні витрати.

В таких випадках, податкова служба може вимагати пояснення, чому суми по документах і по факту надходження різняться.

Для того, щоб не мати клопоту, краще наперед розрахувати банківські витрати за транзакцію коштів, і виставити в документах суму, яка має надійти на рахунок.

Які мають бути первинні документи у ФОП


Ведення первинної документації – часто болюча тема для ФОП, що надають послуги в ІТ-сфері.ФОП чи ТОВ - що краще у 2022 році

Тим не менш, для ІТ-спеціаліста, який зареєстрував ФОП, цілком достатньо підписання договорів з підприємствами, яким він надає послуги, та наявності інвойсів для здійснення оплати.

Саме з вимогою надати підтверджуючі здійснення фінансової операції документи до підприємця звертаються банки. Особливо, якщо мова йде про надходження у валюті.

  • Органи валютного контролю банків можуть у вибірковому порядку вимагати від підприємців підтверджуючі документи про надходження коштів у валюті в гривневому еквіваленті до 400 000 грн. І обов’язково вимагатимуть підтвердження зарахувань, що перевищують цю суму.

Зазвичай, банкам достатньо надати інвойс, але в деяких випадках вони можуть вимагати і надання договору з компанію, що здійснює перерахування коштів, для того, щоб проконтролювати дотримання підприємцем валютного законодавства та перевірити легальність надходження коштів.

До речі, підписання інвойсу другою стороною договірних відносин не є обов’язковим, підпису ФОП цілком достатньо. Тому рекомендується створювати інвойси на всі транзакції коштів, особливо у валюті, та надавати їх для перевірки банкам при такій потребі.

Що ж стосується податкової служби, то запитувати наявність первинних документів вона може лише у випадку перевірок, які відбуваються при наявності об’єктивних підстав. Таким чином, якщо ФОП буде сумлінно сплачувати податки та подавати всю необхідну звітність, то ймовірність, що його діяльність буде перевірятися контролюючими органами, дуже низька.

Більш серйозно потрібно віднестись до ведення первинних документів підприємцям, що отримують дохід на закордонні рахунки.

  • Серед підприємців ІТ-галузі наявність закордонних рахунків є досить поширеним явищем. З одного боку через те, що багато із них перебувають поза межами країни і це є вимушеною необхідністю. З іншого – велика кількість спеціалістів шукають замовників на закордонних біржах, які ставлять обов’язковою вимогою наявність рахунку в певних банках або фінансових установах, в той же час не надають можливості виведення коштів на український рахунок ФОП.

Закон забороняє використання та зняття коштів із валютних рахунків за кордоном.  Спочатку потрібно перевести валютну виручку на рахунок ФОП в українському банку, конвертуючи в гривні. Лише після цього, сплативши податки з отриманого доходу, можна знімати гроші та використовувати їх на свій розсуд.5 речей, які рекомендується перевіряти ФОП щомісяця

Проблема полягає в тому, що на даний момент встановлена заборона НБУ здійснювати валютні перекази в мобільних додатках банків. Таким чином, підприємці повинні спочатку отриману валюту перерахувати на свій український рахунок в гривнях. І лише після цього за гривні можна буде знову купити валюту. Але при переведенні з закордонного рахунку на український конвертується валюта по курсу Нацбанку, а купити її можливо лише за курсом обмінників, таким чином йде значна втрата коштів на різниці курсів.

Використовувати кошти з валютного рахунку ФОП за кордоном можна лише у якості витрат на відрядження.

Використання РРО – чи обов’язкове воно для ФОП в ІТ


Одним із актуальних питань для підприємців в сфері ІТ є використання реєстратора  розрахункових операцій (РРО), адже з 1 січня 2022 року цю вимогу поставили до всіх представників бізнесу.

Проте тут варто зробити уточнення, що наявність касових апаратів та видача чеків стосується підприємців, які приймають платежі готівкою або приймають до оплати банківські картки, використовують інтернет-еквайринг чи POS-термінали. Як правило, всі ІТ-спеціалісти отримують оплату безпосередньо на рахунок ФОП, тому дана норма закону до них не відноситься і мати РРО необов’язково.

Якщо розрахунок з ФОП здійснює компанія за реквізитами IBAN, то в такому випадку ці платежі можна взагалі не фіскалізувати.

Це ж стосується і платежів від фізосіб, адже в законі про РРО зазначено, що при отримані оплат за послуги дистанційними каналами чеки можна не видавати.

Тому наявність РРО є актуальним тільки для тих ФОПів, які приймають готівку та оплату банківськими картками.

Податкове резидентство – як працювати підприємцям за кордоном


Також на даний час актуальним є питання податкового резидентства, адже багато підприємців ведуть діяльність за кордоном.

В такому випадку варто пам’ятати, що навіть після тривалого перебування за кордоном, ФОП все одно залишається податковим резидентом України, де декларує доходи та сплачує податок в 5% чи 2% від отриманого доходу, відповідно до обраної форми оподаткування.

Проте в деяких країнах передбачено, що після 6 місяців підприємець набуває податкових зобов’язань і по відношенню до країни свого перебування, в деяких випадках навіть може йти мова про офіційну реєстрацію підприємства. Цей момент краще обговорити з податковим спеціалістом тої країни, де знаходиться ФОП.ТОП 8 онлайн сервісів для ФОПів

Заключення


Загалом, до ФОПів, робота яких пов’язана з ІТ, застосовуються ті ж самі вимоги, що й до підприємців, задіяних в інших сферах діяльності.

Проте специфіка роботи ІТ-спеціалістів та здійснення розрахунків із замовниками їхніх послуг має свої особливості, що, певною мірою, навіть пом’якшують вимоги до них в питаннях ведення первинної документації чи, наприклад, використання РРО.

В будь-якому випадку, перед тим, як реєструвати ФОП потрібно розібратися в усіх тонкощах ведення документообороту, заповнення звітної документації та декларування податків, або ж залучити спеціаліста для здійснення даної роботи.

 

Вперше швидкі банківські кредити для бізнесу онлайн

Подати заявку

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки