Карантинні обмеження було скасовано з 1 липня: які наслідки?
31 липня 2023 Стане у пригоді для: Підприємці
З липня 2023 року карантинні правила припинили свою роботу. Які це спричинило наслідки?
5 травня 2023 року ВООЗ анонсувала завершення надзвичайної ситуації щодо пандемії COVID-19. Це спричинило ухвалення рішення в Україні про закінчення дії карантину. Як наслідок, з липня карантинні правила припинили свою роботу. Які це спричинило наслідки? Давайте розглядати.
Нагадуємо, що запровадження надзвичайної ситуації (карантину) на території України відбулося шляхом винесення розпорядження КМУ від 25.03.2020 року №338-р, а також постанови КМУ від 11.03.2020 року №211 з 12 березня 2020 року.
Останнє продовження карантинних заходів відбулося до 30.06.2023 року та було впроваджено постановою КМУ від 25.04.2023 року №383.
Внаслідок завершення пандемії його не продовжували на новий термін. Уряд опублікував повідомлення про відміну карантинних заходів з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року (Постанова КМУ від 27.06.2023 року №651).
Це означає, що останнім місяцем карантинних заходів став червень 2023 - і карантин завершився разом з 1-им півріччям 2023 року.ЗІР для ФОПа: короткий гайд по користуванню сервісом
На період пандемії було передбачено дію різних карантинних послаблень, а також впроваджено релевантні законодавчі норми, що володіють обмеженням у часі (до завершення карантину), які мають тимчасовий характер.
Однак згодом певні корективи були внесені внаслідок анонсування воєнного стану (далі – ВП). Що ж сталося через скасування карантину на території України?
Що зі штрафами?
Нагадуємо, що до анонсування ВП через карантин діяв штрафний карантинний мораторій (п.52-1 подразд.10 разд.XX ПКУ). Так, було встановлено, що при порушенні норм податкового законодавства (виняток: ПДВ, рента, акциз), допущеному під час дії карантинного періоду, не відбувається нарахування пені та штрафних санкцій (п. 52-1 поз.10 розд.XX ПКУ, питання 3, 4, 5 №502).
Але починаючи з 27.05.2022 року з набранням юридичної чинності Закону України від 12.05.2022 року №2260-IX карантинні та військові правила перестали мати захист від подібного мораторію. За даними причин, карантинний мораторій далі перестав служити захистом від накладення штрафів (що згадувалося в БЗ 132.01).
Це пов'язано з тим, що було встановлено, що за наявності порушень, визначених у ході дозволених перевірок у період ВП (камеральні), застосовуватимуться заходи відповідальності до платника незалежно від наявності активного «карантинного» мораторію (останній абзац п.п. 69.2 підрозд. 10 розд. XX ПКУ).
Єдиним рятувальним якорем від штрафів могла стати наявність підтверджених форс-мажорних обставин (п.п. 112.8.9 ПКУ).
Однак для пені, що не має характеру штрафної санкції, та після 27.05.2022 року до моменту закінчення карантину карантинне звільнення продовжило свою дію згідно з п. 521 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ (лист ДПСУ від 21.10.2022 № 12714/7/99-00-04-03-02-07).Зарплатні фішки 2023
Але через скасування карантину з 01.07.2023 року такий захист від накладення пені перестав мати місце. Однак, на нашу думку, щодо «карантинних» порушень, скоєних до 27.05.2022 року за будь-яких обставин, має бути збережений штрафний карантинний мораторій та мати чинність штрафне карантинне звільнення – незалежно від моменту виявлення подібних порушень перевіряючими (незалежно від моменту виявлення). Однак фіскали поки що не висловили свою офіційну позицію з цього питання.
Зазначимо також, що згідно із законопроектом «8401 заплановано, що платника буде повною мірою звільнено від штрафів і пені, якщо за підсумками перевірки, здійсненої в період з 01.08.2023 року до моменту завершення ВП, фіскали донарахують податкові зобов'язання і платник проведе по ним оплату протягом 30-ти днів, без оскарження.
Яка ситуація із самовиправленнями?
Зазначимо, що виправлення помилок за воєнні періоди можливе без призначення самоштрафів та пені (п.п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). А щодо самовиправлення помилок (Карантинних), що виникли до початку ВП, податківці раніше висловлювалися, що самоштрафів та пені не буде, якщо виправлення карантинних помилок підпаде до завершення карантину (див. БЗ 102.20.02, що діяла до 08.06.2020 року та листи ДПС від 26.04.2021 № 1721/ІПК/99-00-18-04-01-06 и від 23.06.2021 № 2519/ІПК/99-00-21-02-02-06).
Однак ми дотримуємося погляду, що процес виправлення карантинних помилок за будь-яких обставин повинен мати відношення до карантинного штрафного мораторію (звільнення від пені та штрафів), незалежно від моменту виправлення подібних помилок (навіть після завершення карантину).
За цими причинами змушені не погодитися з такою позицією податківців.
Законодавець (законопроект №8401) частково має намір вирішити подібне питання, оскільки передбачається, що з 01.08.2023 року і до кінця ВП платник податків матиме право самостійного виправлення помилок будь-яких періодів без накладення самоштрафів та пені.Що з адмінвідповідальністю?
Слід зазначити, що щодо адмінштрафів не передбачено ані карантинного, ані військового визволення. За даними причин, скасування карантинних обмежень на цей аспект не має жодного впливу. Однак слід врахувати, що стосовно разових правопорушень (див. БЗ 132.03), як несвоєчасне відправлення звітності, або сплата податкових платежів, адмінстягнення можуть накласти не пізніше, ніж через 2 місяці з моменту вчинення.
За даними причин, можна не побоюватися адмінштрафів за ті карантинні порушення, через які термін залучення до адмінвідповідальності в період карантину минув.Договори ЦПХ з фізичними особами
Яка ситуація з перевірками?
Податкові перевірки
Слід зазначити, що період дії активного карантинного мораторію на перевірки (п. 52-2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ) було припинено через ВП. Так, для заміни було запроваджено нові «військові» правила щодо перевірок (за п.п. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).
Таким чином, подібні «військові» норми розширюють свої дії і на період після скасування карантину. Проте згідно із законопроектом №8401 передбачається перегляд та коригування «воєнного» мораторію на перевірки, ймовірно з 1 серпня.
Зокрема, планується розширення дії мораторію на планові перевірки.
Проте заплановано виключити з мораторію та дозволити:
- планові та позапланові перевірки підакцизних товарів, грального бізнесу та фінансових послуг;
- Позапланові перевірки на підставі п.п. 78.1.9 ПКУ за відповідною скаргою покупця.
Щодо остаточної редакції даних нововведень можна буде тлумачити лише після анонсування цього закону в остаточній редакції.
Неподаткові перевірки
Незважаючи на відміну карантинних перевірочних обмежень (встановлені п. 3 розд. II Закону України від 17.03.2020 № 533-IX), продовжать свою активність військові обмеження (за постановою КМУ від 13.03.2022 № 303).
За цими причинами зберігається мораторій на здійснення планових та позапланових заходів держнагляду та ринкового нагляду зберігається.
Окрім іншого, зберігається можливість стати учасником позапланової перевірки від Держпраці, що кореспондує нормам Закону від 15.03.2022 року №2136.
ЄСВ
Щодо ЄСВ, незважаючи на зняття карантинних обмежень, також зберігається мораторій на накладення штрафів та пені, оскільки це відповідає повною мірою «військовим» нормам та релевантному закону.
Окрім іншого, законопроект №8401 планує збереження мораторію на проведення документальних перевірок щодо правильності нарахування, розрахунків та сплати ЄСВ після 01.08.2023 року.
Окрім іншого, обумовлюється звільнення платника від сплати з подібної суми штрафів та пені при проведенні донарахування суми ЄСВ за НУР у 30-денний термін.Зупинення термінів
Зазначимо, що з впровадженням карантину було припинено:
- Терміни давності за ст. 102 ПКУ (за п. 52-2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ), а також (за п. 52-8 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ):
- Терміни адміноскарження;
- Подання ІНК у письмовій формі;
- Надання деяких відповідей на запити фіскалів з деякими винятками.
Однак, не дивлячись на закінчення дії карантинних заходів, військові правила зупинення продовжать свою активність згідно з п. 102.9 та п.п. 69.9 подразд. 10 розд. ХХ ПКУ.
Однак через зміст законопроекту №8401 планується скасування норм, що припиняють, і повернення з минулими правилами, передбаченими ПКУ, а саме до загальних термінів щодо проведення перевірок.
Строки позовної давності
Щодо даних термінів ситуація після скасування карантину особливих змін не матиме. Це з тим, що карантинні норми були продубльовані військовими.
Трудові питання
Карантинні відпустки
Із закінченням карантину завершився час можливих карантинних відпусток (п. 31 ч. 1 ст. 25, ч. 3 ст. 26 Закону України «Про відпустки» від 15.11.96 № 504/96-ВР).
Тобто останнім можливим днем карантинної відпустки вважатимуться 30.06.2023 року.
При цьому при визначенні початкової дати відпустки за карантином та відміткою про те, що відпустка припиняється із завершенням карантину, немає необхідності у виданні додаткового наказу про закінчення подібної карантинної відпустки.
Тобто співробітник зобов'язаний вийти на роботу з дати закінчення карантину та відпустки, якщо немає інших можливих законних причин для невиходу на роботу.ФОП на єдиному податку: заборони в 2023 році
При введенні надомної або дистанційної роботи на підприємстві через карантин або воєнний стан, при цьому ініціатива про подібний режим роботи може виходити як від працівника, так і роботодавця, співробітника потрібно повідомити за 2 дні до передбачуваної зміни режиму роботи. Однак якщо надомна робота була введена через карантин, даний момент потрібно грамотно оформити.
Наприклад, через військові загрози.
Висновок
З впровадженням карантину на території України було підкориговано під реалією цієї ситуації багато законодавчих актів.
У зв'язку зі скасуванням карантинного режиму законодавець, як і на початку, призводитиме нормативку до сучасних реалій.
Тому слід очікувати досить вагомих змін у законах, як щодо податкових аспектів, так і щодо судів та трудових відносин.
Радимо стежити за законодавчими змінами та тримати руку на пульсі.
Це дозволить якнайшвидше і безболісно упорядкувати документацію і тримати її у відповідному вигляді, релевантному майбутнім нововведенням.