Компанія купила веб-сайт для просування продукту: як відображати в обліку?

25 вересня 2024

Юрособа оформила замовлення розробнику-ФОП на розробку веб-сайту, застосування якого передбачено для рекламних цілей. В подальшому як доповнення до замовлення протягом тривалого часу компанія купуватиме сервіс з просування, доповнень та розширення опцій згаданого веб-сайту.  Як потрібно враховувати витрати на формування та обслуговування веб-сайту? Куди прикріпити витрати на хостинг та домен? Давайте розбиратися разом.

Компанія купила веб-сайт для просування продукту: як відображати в обліку?

Бухоблік покупки веб-сайту

Веб-сайт необхідно вважати об'єктом авторських прав, і за своїми характеристиками та результатами творчої активності нагадує комп'ютерного ПЗПрограмне забезпечення або бази даних.

У наведеному випадку веб-сайт формується стороннім ФОП на підставі заздалегідь укладеної цивільно-правової угоди. При цьому методи та передумови застосування веб-сайту замовником визначаються змістом угоди щодо розробки на замовлення та застосування об'єкта права інтелектуального володіння (ч.2 ст.1112 ЦКУ).

Найчастіше замовнику за згодою передаються неприкладні матеріальні права на веб-сайт.

Важливо знати! Якщо власником виняткових матеріальних прав на веб-сайт є компанія-замовник, то об'єкт авторського права можна кваліфікувати як виділений об'єкт для цілей бухобліку.


Веб-сайт як нематеріальний актив

Для того, щоб визнати веб-сайт нематеріальним активом, потрібно буде останній:

  • передбачав можливість акумулювання економічних прерогатив, котрі корелюються з його застосуванням;
  • була технічна можливість акумулювання економічних прерогатив, котрі корелюються з його застосуванням;
  • була технічна можливість та релевантні ресурси для приведення сайту до формату, що гарантує його готовність для реалізації та застосування;
  • ціна веб-сайту достовірно відома та оцифрована.

Таким чином, визнається нематеріальним активом такий веб-сайт, який сприяє генерації доходів, включаючи прямі доходи від надання реальної можливості розміщення замовлення, наприклад, веб-сайт інтернет -магазину.

На баланс сайт проставляють за його первинною вартістю. Згідно з передумовами первинна вартість:

1) Купленого веб-сайту обчислюється з:

  • ціни купівлі (за винятком накручених торгових знижок);
  • непрямих податкових платежів, які не відшкодовуються;
  • інших витрат, які були неприкладно пов'язані з його покупкою та приведенням до форми, готової для його застосування для зазначених цілей та прямого призначення;

2) веб сайту, сформованого компанією, впроваджуються:

  • безпосередні витрати на оплату праці;
  • прямі матеріальні витрати;
  • інші витрати, які безпосередньо пов'язані з його формуванням та доопрацюванням у релевантності з його позначеними цілями застосування.

Однак не варто виключати і суміщений варіант створення веб-сайту.Найчастіше розробка веб-сайту може бути поділена на такі етапи роботи (§ 2 ПКТ 32):

  1. Планування - витрати, витрачені на даному етапі слід визнавати як витрати в момент їх понесення;
  2. Формування прикладного ПЗ та інфраструктури;
  3. створення графічного дизайну;
  4. Розробка контенту.

Важливо знати! Витрати, понесені на купівлю/розробку веб-сайту, потрібно акумулювати на субрахунку 154 «Придбання (створення) нематеріальних активів», а в момент злиття в Інтернет веб-сайту потрібно списувати в дебет субрахунку 123 «Авторське право та суміжні з ним».

Далі веб-сайт амортизуватиметься протягом терміну корисного використання останнього. Найчастіше амортизацію слід нараховувати прямолінійним методом. Термін корисного застосування веб-сайту компанія затверджує у розпорядчому документі під час зарахування його на баланс. А метод амортизації визначатиметься своєю обліковою політикою. Веб-сайт із несформованим терміном корисного застосування не належатиме амортизації.

Важливо пам'ятати! Розраховану суму амортизації потрібно списувати з субрахунку 133 «Накопичена амортизація немайнових активів» до дебету релевантного рахунку витрат залежно від функцій, що виконуються веб-сайтом.


Веб-сайт як витрати

Купівля або формування веб-сайту можливі виключно для виконання рекламних цілей, як у даному випадку. У такій ситуації спрацьовують норми п. 9 НП(С)БО 8. а там прямо зазначено, що витрати на рекламування та просування продукту на ринку не характеризуються немайновими активами, їх необхідно відображати у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були реалізовані.

Важливо розуміти! Витрати формування рекламного веб-сайту не формують у бухобліку об'єкт немайнових активів, а відбиваються як витрат у безпосередньо в періоді реалізації – Дп 93 «Витрати збут».

Цей підхід повною мірою відповідає міжнародній практиці. Так, згідно з розпорядженням § 8 ПКТ 32, якщо веб-сайт сформований неприкладно для виконання рекламних функцій для своїх власних товарів та послуг та формування попиту на них, то всі понесені витрати на його формування визнаються витратами, в момент їх понесення.

До витрат періоду відносять також витрати на генерацію рівня ділової репутації фірми. З цих причин витрати на створення сайту - візитки компанії точно підвищать його ділову репутацію. Однак безпосередньо згенерувати дохід веб-сайт-візитівка не зможе.

Таким чином, витрати на його розробку обумовлюються як витрати на збут (Дп 93).

Домен та хостинг

Перш ніж запускати веб-сайт, потрібно провести реєстрацію його доменного імені та сплатити хостинг – послуги з розміщення веб-сайту в Інтернеті.

Доменне ім'я (домен) фігурально вважаються центральною складовою адреси в Інтернеті. А саме ім'я, яке використовується для адресації комп'ютерів та ресурсів у мережі Інтернет (абзац п'ятнадцятий ст. 1 Закону України від 15.12.93 No 3689-XII).

За даними причин веб-сайт слід кваліфікувати як немайновий актив, і його первинна вартість формується лише з витрат на первинну реєстрацію домену, як витрати, пов'язані з доведенням об'єкта до стану, що дозволяє його використовувати (п. «б» § 2 ПКТ 32 ). І це витрати, пов'язані з продовження права застосування домену, потрібно відносити до витрат звітного періоду (Дт 93). Це пов'язано з тим, що пролонгація застосування доменного імені відбувається на стадії використання сайту.

Важливо пам'ятати! Оскільки хостинг необхідне розміщення сайту у мережі Інтернет та забезпечення доступу користувачів до нього, Витрати хостинг – це реальні витрати поточного періоду (§ 5 ПКТ 32.).

Це пов'язано з тим, що останні не підводять до модернізації веб-сайту, акумулювання його функціональних опцій і терміну корисного використання, а дозволяють лише скористатися веб-сайтом. А саме це послуги, які забезпечують підтримку веб-сайту в робочому вигляді (Дит 93).

Суму, яка оплачена за право на застосування домену та за хостинг як аванс на кілька періодів заздалегідь, необхідно відрізати на рахунку 39 «Витрати майбутніх періодів», а надалі списати в сукупності витрат релевантного звітного періоду (Дт93-Кт39).

Важливо пам'ятати! Фіскали щодо хостингу дотримуються іншої думки. За їхньою версією, витрати на хостинг потрібно впроваджувати у первинну ціну веб-сайту (див. роз'яснення ГУ ДПС у Рівненській обл. від 06.10.2022, ГУ ДПС у Запорізькій обл. від 28.09.2022, ГУ ДПС у Дніпропетровській обл. від 05.09. 2022).

Вважаємо таку позицію незаконною.Так як витрати на хостинг є непорушними для підтримки веб-сайту в підготовленому для його застосування форматі. За цими причинами вони повинні враховуватися у складі витрат періоду (п. 18 НП(С)БО 8). Тим більше, що це випливає із передумов § 5 ПКТ 32.


Прибутковий веб-сайт

Малодоходники, які поставили відмітку про нерозрахунок різниць з розд. ІІІ ПКУ у річній звітності з податку на прибуток, за традицією, повною мірою покладаються на бухоблік.

Веб-сайт як немайновий актив

Для високодоходників та малодоходників-добровольців у фіскальному обліку веб-сайт, відображений у бухобліку немайновим активом, буде логічним включити його до складу податкових немайнових активів групи 5 (авторське та суміжні з ним права) з терміном дії права використання у релевантності з правовстановлюючими не менше ніж 2 роки (п.п. 138.3.4 ПКУ). І як наслідок проводити коригування фінрезультатів на амортизаційні різниці за передумовами, зазначеними у пп. 138.1 та 138.2 ПКУ.

Важливо знати! Фіскали висловлюють думкою про віднесення витрат на формування веб-сайту у фіскальному обліку до немайнових активів групи 6 (інші немайнові активи) з урахуванням амортизації у період строку, зазначеного у документі, що встановлює право (див. роз'яснення ГУ ДПС у Рівненській обл. від 02.2.2). ГУ ДПС у Запорізькій обл. від 28.09.2022, ГУ ДПС у Дніпропетровській обл.

Загалом, ця порада може бути корисною для СГСуб’єкт господарювання. оскільки подібний варіант може дозволити звести до розумного мінімуму терміни амортизації витрат на формування веб-сайту.Це є актуальним, якщо у правовстановлюючих паперах права використання веб-сайту буде зафіксована величиною один рік. 

Оскільки за п.п. 138.3.4 ПКУ для групи 6 немайнових активів орієнтиром є правовстановлюючий документ. Нижньої межі терміну дії права застосування як для групи 5 (не менше 2 років) тут не зафіксовано.

Зверніть увагу! Незважаючи на те, що в бухобліку немайнові активи з невстановленим терміном корисного застосування амортизації не підлягають (п. 25 НП(С)БО 8), для цілей нарахування податкової амортизації такий термін компанія визначає самостійно, проте останній не може бути меншим за 2 і більше 10 років (п.п. 138.3.4 ПКУ).

Веб-сайт як витрати

Через списання в бухочёте до складу витрат звітного періоду витрат на купівлю рекламного веб-сайту, для високодоходників і малодоходников-добровольців жодних різниць обчислювати не потрібно, оскільки цей продукт придбано у ФОП. Щодо покупок у резидентів будь-яких коригувань ПКУ не обговорює.

Для цілей податку на прибуток фінрезультат за деяких умов можна коригувати лише при покупці самого веб-сайту або послуг з його створення у офшорних нерезидентів та неприбуткових організацій. У такому разі може з'явитися 30% збільшує різниця з п.п. 140.5.4 ПКУ.

Домен та хостинг

Фіскали вважають, що витрати, пов'язані з розміщенням веб-сайту в мережі Інтернет, слід відносити до групи 6 нематеріальних активів (див. роз'яснення ГУ ДПС у Рівненській обл. від 06.10.2022, ГУ ДПС у Запорізькій обл. від 28.09.2022, ГУ ДПС у Дніпропетровській обл. від 05.09.2022).

Проте на думку не варто дотримуватися цієї позиції, оскільки вона входить у протиріччя з догмами бухобліку. Щодо витрат на доменне ім'я, то їх обчислюють, тільки якщо веб-сайт буде визнаний немайновим активом від початку його запуску, як витрати безпосередньо через генерацію веб-сайту до форми, придатної для його застосування.

Надалі витрати на домен вважають поточними витратами періоду, а витрати на хостинг завжди вважаються такими.

Вхідний ПДВ по придбаному веб-сайту

Якщо фізична особа-підприємець (ФОП), що розробляє веб-сайт, зареєстрована як платник ПДВПодаток на додану вартість , то замовник цього веб-сайту має право на податковий кредит (ПК) з ПДВ, як завжди. Це ж правило поширюється на послуги з реєстрації доменного імені та хостингу. Тобто замовник може отримати їх з ПДВ та отримати ПК з цих послуг. 

Особливу увагу варто приділити хостингу, який купують у нерезидентів. Податкова служба не вважає за такий хостинг електронними послугами (п.п. 14.1.565 ПКУ), а відносять їх до п.п. «в» п. 186.3 ПКУ (див. лист ДПСУ від 08.09.2023 No 2881/ІПК/99-00-21-03-02-06). Тому місце постачання послуг хостингу від нерезидентів для резидента-замовника рахуватиметься на митній території України. 

Це означає, що замовник має нарахувати ПДВ-зобов'язання з вартості отриманих послуг, виписати податкову накладну та отримати ПК.


Обслуговування веб-сайту

Як розраховувати витрати на сервісне обслуговування веб-сайту у бухгалтерському, податковому та ПДВ-обліку. 

Бухгалтерський облік:

Витрати на обслуговування веб-сайту (оновлення, налаштування, усунення несправностей) є на підтримку його працездатності, але не змінюють його центральних індикаторів. 
Такі витрати належать до витрат звітного періоду і підлягають списанню до складу збутових витрат, якщо веб-сайт є рекламним.

Фіскальний облік: 

Облік витрат на обслуговування веб-сайту здебільшого збігається з бухгалтерським.
Виняток — високодохідники та малодохідники-добровольці, які можуть отримати додаткові правила оподаткування під час купівлі послуг обслуговування у спеціальних нерезидентів або неприбуткових осіб. 

Придбання послуг хостингу у нерезидентів (зокрема серверів) може призвести до утримання податку на репатріацію за правилами оренди місця для веб-сайту. 

ПДВ-облік: 

Послуги з технічної підтримки веб-сайту оподатковуються ПДВ за стандартною ставкою. 
Замовник такого сервісу, який є платником ПДВ, може отримати податковий кредит за ПДВ за загальними правилами.

Як правильно фіксувати доходи у валюті ФОП

Висновки про бухгалтерський та податковий облік рекламного веб-сайту: 

1. Нематеріальний актив: 

Рекламний веб-сайт, створений для залучення клієнтів, не формує об'єкт нематеріальних активів у бухобліку. 
Витрати на його формування списуються як витрати на збут у період їх здійснення. 
Лише веб-сайт, здатний генерувати доходи, може бути визнаний немайновим активом. 


2. Податкові різниці: 

Високодоходники та малодоходники-добровольці не повинні визначати податкові різниці при придбанні послуг у резидентів, оскільки витрати на розробку рекламного веб-сайту списуються у бухобліку як поточні витрати.


3. ПДВ: 

Сервіс із створення, підтримки веб-сайту, хостингу та реєстрації доменного імені (або колокації) обкладаються ПДВ за загальним правилом. 
Замовник цих послуг може придбати їх із ПДВ та отримати податковий кредит (ПК).

 

Вперше швидкі банківські кредити для бізнесу онлайн

Подати заявку

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки