Компанія купила веб-сайт для просування продукту: як відображати в обліку?
25 вересня 2024
Юрособа оформила замовлення розробнику-ФОП на розробку веб-сайту, застосування якого передбачено для рекламних цілей. В подальшому як доповнення до замовлення протягом тривалого часу компанія купуватиме сервіс з просування, доповнень та розширення опцій згаданого веб-сайту. Як потрібно враховувати витрати на формування та обслуговування веб-сайту? Куди прикріпити витрати на хостинг та домен? Давайте розбиратися разом.
Бухоблік покупки веб-сайту
Веб-сайт необхідно вважати об'єктом авторських прав, і за своїми характеристиками та результатами творчої активності нагадує комп'ютерного ПЗПрограмне забезпечення або бази даних.
У наведеному випадку веб-сайт формується стороннім ФОП на підставі заздалегідь укладеної цивільно-правової угоди. При цьому методи та передумови застосування веб-сайту замовником визначаються змістом угоди щодо розробки на замовлення та застосування об'єкта права інтелектуального володіння (ч.2 ст.1112 ЦКУ).
Найчастіше замовнику за згодою передаються неприкладні матеріальні права на веб-сайт.
Важливо знати! Якщо власником виняткових матеріальних прав на веб-сайт є компанія-замовник, то об'єкт авторського права можна кваліфікувати як виділений об'єкт для цілей бухобліку.
Веб-сайт як нематеріальний актив
Для того, щоб визнати веб-сайт нематеріальним активом, потрібно буде останній:
- передбачав можливість акумулювання економічних прерогатив, котрі корелюються з його застосуванням;
- була технічна можливість акумулювання економічних прерогатив, котрі корелюються з його застосуванням;
- була технічна можливість та релевантні ресурси для приведення сайту до формату, що гарантує його готовність для реалізації та застосування;
- ціна веб-сайту достовірно відома та оцифрована.
Таким чином, визнається нематеріальним активом такий веб-сайт, який сприяє генерації доходів, включаючи прямі доходи від надання реальної можливості розміщення замовлення, наприклад, веб-сайт інтернет -магазину.
На баланс сайт проставляють за його первинною вартістю. Згідно з передумовами первинна вартість:
1) Купленого веб-сайту обчислюється з:
- ціни купівлі (за винятком накручених торгових знижок);
- непрямих податкових платежів, які не відшкодовуються;
- інших витрат, які були неприкладно пов'язані з його покупкою та приведенням до форми, готової для його застосування для зазначених цілей та прямого призначення;
2) веб сайту, сформованого компанією, впроваджуються:
- безпосередні витрати на оплату праці;
- прямі матеріальні витрати;
- інші витрати, які безпосередньо пов'язані з його формуванням та доопрацюванням у релевантності з його позначеними цілями застосування.
Однак не варто виключати і суміщений варіант створення веб-сайту.Найчастіше розробка веб-сайту може бути поділена на такі етапи роботи (§ 2 ПКТ 32):
- Планування - витрати, витрачені на даному етапі слід визнавати як витрати в момент їх понесення;
- Формування прикладного ПЗ та інфраструктури;
- створення графічного дизайну;
- Розробка контенту.
Важливо знати! Витрати, понесені на купівлю/розробку веб-сайту, потрібно акумулювати на субрахунку 154 «Придбання (створення) нематеріальних активів», а в момент злиття в Інтернет веб-сайту потрібно списувати в дебет субрахунку 123 «Авторське право та суміжні з ним».
Далі веб-сайт амортизуватиметься протягом терміну корисного використання останнього. Найчастіше амортизацію слід нараховувати прямолінійним методом. Термін корисного застосування веб-сайту компанія затверджує у розпорядчому документі під час зарахування його на баланс. А метод амортизації визначатиметься своєю обліковою політикою. Веб-сайт із несформованим терміном корисного застосування не належатиме амортизації.
Важливо пам'ятати! Розраховану суму амортизації потрібно списувати з субрахунку 133 «Накопичена амортизація немайнових активів» до дебету релевантного рахунку витрат залежно від функцій, що виконуються веб-сайтом.
Веб-сайт як витрати
Купівля або формування веб-сайту можливі виключно для виконання рекламних цілей, як у даному випадку. У такій ситуації спрацьовують норми п. 9 НП(С)БО 8. а там прямо зазначено, що витрати на рекламування та просування продукту на ринку не характеризуються немайновими активами, їх необхідно відображати у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були реалізовані.
Важливо розуміти! Витрати формування рекламного веб-сайту не формують у бухобліку об'єкт немайнових активів, а відбиваються як витрат у безпосередньо в періоді реалізації – Дп 93 «Витрати збут».
Цей підхід повною мірою відповідає міжнародній практиці. Так, згідно з розпорядженням § 8 ПКТ 32, якщо веб-сайт сформований неприкладно для виконання рекламних функцій для своїх власних товарів та послуг та формування попиту на них, то всі понесені витрати на його формування визнаються витратами, в момент їх понесення.
До витрат періоду відносять також витрати на генерацію рівня ділової репутації фірми. З цих причин витрати на створення сайту - візитки компанії точно підвищать його ділову репутацію. Однак безпосередньо згенерувати дохід веб-сайт-візитівка не зможе.
Таким чином, витрати на його розробку обумовлюються як витрати на збут (Дп 93).
Домен та хостинг
Перш ніж запускати веб-сайт, потрібно провести реєстрацію його доменного імені та сплатити хостинг – послуги з розміщення веб-сайту в Інтернеті.
Доменне ім'я (домен) фігурально вважаються центральною складовою адреси в Інтернеті. А саме ім'я, яке використовується для адресації комп'ютерів та ресурсів у мережі Інтернет (абзац п'ятнадцятий ст. 1 Закону України від 15.12.93 No 3689-XII).
За даними причин веб-сайт слід кваліфікувати як немайновий актив, і його первинна вартість формується лише з витрат на первинну реєстрацію домену, як витрати, пов'язані з доведенням об'єкта до стану, що дозволяє його використовувати (п. «б» § 2 ПКТ 32 ). І це витрати, пов'язані з продовження права застосування домену, потрібно відносити до витрат звітного періоду (Дт 93). Це пов'язано з тим, що пролонгація застосування доменного імені відбувається на стадії використання сайту.
Важливо пам'ятати! Оскільки хостинг необхідне розміщення сайту у мережі Інтернет та забезпечення доступу користувачів до нього, Витрати хостинг – це реальні витрати поточного періоду (§ 5 ПКТ 32.).
Це пов'язано з тим, що останні не підводять до модернізації веб-сайту, акумулювання його функціональних опцій і терміну корисного використання, а дозволяють лише скористатися веб-сайтом. А саме це послуги, які забезпечують підтримку веб-сайту в робочому вигляді (Дит 93).
Суму, яка оплачена за право на застосування домену та за хостинг як аванс на кілька періодів заздалегідь, необхідно відрізати на рахунку 39 «Витрати майбутніх періодів», а надалі списати в сукупності витрат релевантного звітного періоду (Дт93-Кт39).
Важливо пам'ятати! Фіскали щодо хостингу дотримуються іншої думки. За їхньою версією, витрати на хостинг потрібно впроваджувати у первинну ціну веб-сайту (див. роз'яснення ГУ ДПС у Рівненській обл. від 06.10.2022, ГУ ДПС у Запорізькій обл. від 28.09.2022, ГУ ДПС у Дніпропетровській обл. від 05.09. 2022).
Вважаємо таку позицію незаконною.Так як витрати на хостинг є непорушними для підтримки веб-сайту в підготовленому для його застосування форматі. За цими причинами вони повинні враховуватися у складі витрат періоду (п. 18 НП(С)БО 8). Тим більше, що це випливає із передумов § 5 ПКТ 32.
Прибутковий веб-сайт
Малодоходники, які поставили відмітку про нерозрахунок різниць з розд. ІІІ ПКУ у річній звітності з податку на прибуток, за традицією, повною мірою покладаються на бухоблік.
Веб-сайт як немайновий актив
Для високодоходників та малодоходників-добровольців у фіскальному обліку веб-сайт, відображений у бухобліку немайновим активом, буде логічним включити його до складу податкових немайнових активів групи 5 (авторське та суміжні з ним права) з терміном дії права використання у релевантності з правовстановлюючими не менше ніж 2 роки (п.п. 138.3.4 ПКУ). І як наслідок проводити коригування фінрезультатів на амортизаційні різниці за передумовами, зазначеними у пп. 138.1 та 138.2 ПКУ.
Важливо знати! Фіскали висловлюють думкою про віднесення витрат на формування веб-сайту у фіскальному обліку до немайнових активів групи 6 (інші немайнові активи) з урахуванням амортизації у період строку, зазначеного у документі, що встановлює право (див. роз'яснення ГУ ДПС у Рівненській обл. від 02.2.2). ГУ ДПС у Запорізькій обл. від 28.09.2022, ГУ ДПС у Дніпропетровській обл.
Загалом, ця порада може бути корисною для СГСуб’єкт господарювання. оскільки подібний варіант може дозволити звести до розумного мінімуму терміни амортизації витрат на формування веб-сайту.Це є актуальним, якщо у правовстановлюючих паперах права використання веб-сайту буде зафіксована величиною один рік.
Оскільки за п.п. 138.3.4 ПКУ для групи 6 немайнових активів орієнтиром є правовстановлюючий документ. Нижньої межі терміну дії права застосування як для групи 5 (не менше 2 років) тут не зафіксовано.
Зверніть увагу! Незважаючи на те, що в бухобліку немайнові активи з невстановленим терміном корисного застосування амортизації не підлягають (п. 25 НП(С)БО 8), для цілей нарахування податкової амортизації такий термін компанія визначає самостійно, проте останній не може бути меншим за 2 і більше 10 років (п.п. 138.3.4 ПКУ).
Веб-сайт як витрати
Через списання в бухочёте до складу витрат звітного періоду витрат на купівлю рекламного веб-сайту, для високодоходників і малодоходников-добровольців жодних різниць обчислювати не потрібно, оскільки цей продукт придбано у ФОП. Щодо покупок у резидентів будь-яких коригувань ПКУ не обговорює.
Для цілей податку на прибуток фінрезультат за деяких умов можна коригувати лише при покупці самого веб-сайту або послуг з його створення у офшорних нерезидентів та неприбуткових організацій. У такому разі може з'явитися 30% збільшує різниця з п.п. 140.5.4 ПКУ.
Домен та хостинг
Фіскали вважають, що витрати, пов'язані з розміщенням веб-сайту в мережі Інтернет, слід відносити до групи 6 нематеріальних активів (див. роз'яснення ГУ ДПС у Рівненській обл. від 06.10.2022, ГУ ДПС у Запорізькій обл. від 28.09.2022, ГУ ДПС у Дніпропетровській обл. від 05.09.2022).
Проте на думку не варто дотримуватися цієї позиції, оскільки вона входить у протиріччя з догмами бухобліку. Щодо витрат на доменне ім'я, то їх обчислюють, тільки якщо веб-сайт буде визнаний немайновим активом від початку його запуску, як витрати безпосередньо через генерацію веб-сайту до форми, придатної для його застосування.
Надалі витрати на домен вважають поточними витратами періоду, а витрати на хостинг завжди вважаються такими.
Вхідний ПДВ по придбаному веб-сайту
Якщо фізична особа-підприємець (ФОП), що розробляє веб-сайт, зареєстрована як платник ПДВПодаток на додану вартість , то замовник цього веб-сайту має право на податковий кредит (ПК) з ПДВ, як завжди. Це ж правило поширюється на послуги з реєстрації доменного імені та хостингу. Тобто замовник може отримати їх з ПДВ та отримати ПК з цих послуг.
Особливу увагу варто приділити хостингу, який купують у нерезидентів. Податкова служба не вважає за такий хостинг електронними послугами (п.п. 14.1.565 ПКУ), а відносять їх до п.п. «в» п. 186.3 ПКУ (див. лист ДПСУ від 08.09.2023 No 2881/ІПК/99-00-21-03-02-06). Тому місце постачання послуг хостингу від нерезидентів для резидента-замовника рахуватиметься на митній території України.
Це означає, що замовник має нарахувати ПДВ-зобов'язання з вартості отриманих послуг, виписати податкову накладну та отримати ПК.
Обслуговування веб-сайту
Як розраховувати витрати на сервісне обслуговування веб-сайту у бухгалтерському, податковому та ПДВ-обліку.
Бухгалтерський облік:
Витрати на обслуговування веб-сайту (оновлення, налаштування, усунення несправностей) є на підтримку його працездатності, але не змінюють його центральних індикаторів.
Такі витрати належать до витрат звітного періоду і підлягають списанню до складу збутових витрат, якщо веб-сайт є рекламним.
Фіскальний облік:
Облік витрат на обслуговування веб-сайту здебільшого збігається з бухгалтерським.
Виняток — високодохідники та малодохідники-добровольці, які можуть отримати додаткові правила оподаткування під час купівлі послуг обслуговування у спеціальних нерезидентів або неприбуткових осіб.
Придбання послуг хостингу у нерезидентів (зокрема серверів) може призвести до утримання податку на репатріацію за правилами оренди місця для веб-сайту.
ПДВ-облік:
Послуги з технічної підтримки веб-сайту оподатковуються ПДВ за стандартною ставкою.
Замовник такого сервісу, який є платником ПДВ, може отримати податковий кредит за ПДВ за загальними правилами.
Як правильно фіксувати доходи у валюті ФОП
Висновки про бухгалтерський та податковий облік рекламного веб-сайту:
1. Нематеріальний актив:
Рекламний веб-сайт, створений для залучення клієнтів, не формує об'єкт нематеріальних активів у бухобліку.
Витрати на його формування списуються як витрати на збут у період їх здійснення.
Лише веб-сайт, здатний генерувати доходи, може бути визнаний немайновим активом.
2. Податкові різниці:
Високодоходники та малодоходники-добровольці не повинні визначати податкові різниці при придбанні послуг у резидентів, оскільки витрати на розробку рекламного веб-сайту списуються у бухобліку як поточні витрати.
3. ПДВ:
Сервіс із створення, підтримки веб-сайту, хостингу та реєстрації доменного імені (або колокації) обкладаються ПДВ за загальним правилом.
Замовник цих послуг може придбати їх із ПДВ та отримати податковий кредит (ПК).