Кооперація з ФОП, що має реєстрацію на окупованій території: нюанси оподаткування
30 жовтня 2023 Стане у пригоді для: Підприємці на ЄП
Чи є законна можливість на даному етапі співпрацювати з ФОП, розташування яких за даними ЄДР перебуває на тимчасово окупованій території? Як грамотно оподатковувати виплату, належну таким підприємцям? Чи не виникатиме додаткових проблем щодо витрат?
Якщо коротко, то на даний момент місце реєстрації ФОП на будь-яких тимчасово окупованих територіях (далі – ТОТ) несе загрозу для його контрагентів як деякі неприємні наслідки. І це не означає, що причиною є лише позиція фіскалів.
Давайте розберемося з цими та іншими нюансами.Помилки ФОП на ЄП в роботі з податковою
Законодавчий момент
Нещодавно було анонсовано таке правило (ч. 2 ст. 13 Закону № 1207): Підприємець, який має реєстрацію на ТОТ, має право провадження господарської діяльності лише після зміни його податкової адреси на іншій території України (мається на увазі, підконтрольною). В іншому випадку угоди, які останній оформить, будуть покладатися на рівні закону нікчемними (тобто автоматично недійсними через закон).
Важливо розуміти! Тут йдеться не про заборону на ведення господарської діяльності саме на ТОТ, а взагалі про діяльність такого ФОП на будь-яких територіях.
Залишається питання, яких саме ТОТ стосується це правило.
З якими саме ТОТ виникатимуть проблемні питання?
На нашу думку, тут йдеться про те, що зміст п. 2 ст.13 Закону № 1207 обумовлює подібну заборону для діяльності ФОП, місце розташування яких зареєстровано в АР Крим, м. Севастополь, а також на окремих територіях України, що входять до складу Донецької та Луганської областей, які набули статусу тимчасово окупованих ще до початку ведення РФ повномасштабної війни. в Україні (тобто до 24.02.2022), а саме з 20.02.2014 року та з 07.04.2014 року відповідно.
Подібна логіка також простежується і у змісті деяких судових рішень (постанова Господарського суду Запорізької області від 15.08.2023 у справі № 908/2069/23, рішення Господарського суду м. Києва від 18.07.2023 у справі № 910/5306/23, суду Миколаївської області від 11.07.2023 у справі № 915/647/22).
Однак питання не є простим.
Важливо знати! На думку фіскалів (103.02 БЗ), подібне обмеження відноситься до будь-яких ТОТ. Це означає, що останні не беруть до уваги тонкощі застосування Закону №1207 щодо розмежування ТОТ на окуповані до початку введення ВП та після ВП (які мають різні правові передумови). Тобто податківці все відносять до однієї дефініції та застосовують до неї весь масив максимально несприятливих наслідків.
З якими нюансами можна зіткнутися за співпраці з ФОП з ТОТ?
З думкою податківців на цей аспект ми ознайомились вище. Давайте підсумуємо.Інтернет-магазин: вимоги до ФОП
Важливо розуміти! Якщо місце реєстрації ФОП згідно з даними з ЄДР вважається територією, віднесеною Переліком №309 до ТОТ, то фіскали всі угоди з подібним ФОП вважатимуть незначними, незалежно від того, в який період часу ця територія набула такого статусу (ще в 2014 році або вже після запровадження ВП).
Нікчемна угода з юридичної сторони розглядається як така, що не має жодних правових наслідків, крім тих, які пов'язані з її недійсним статусом. Стосовно таких договорів: всі його умови мають недійсний характер і не створює жодних зобов'язань, які в ньому прописані, для обох сторін угоди.
Серед них такі:
- вимога щодо повернення, всього отриманого сторонами внаслідок реалізації нікчемного договору. Тобто кожна сторона несе зобов'язання щодо повернення всього, що було отримано у процесі виконання цієї угоди;
- передбачена законом можливість для фіскалів за наявності певних умов шляхом судового розгляду стягнути всі блага, отримані внаслідок такої угоди, стягнути на користь держави.
Однак, звернення фіскалів до суду можна вважати екзотикою, оскільки справа немає однозначності. Адже їм потрібно доводити наявність наміру сторін/сторони договору. Однак суди брали до уваги фактичне місцезнаходження ФОП, а не адресу, вказану в ЄДР. З цих причин фіскали не братимуться за подібні справи.А тим більше повернення сторін у вихідне становище також, очевидно, не викличе у податківців суттєвого інтересу.
Тому важливо розуміти, що ризики бачаться в тому, що якщо покупцем/замовником не було проведено відображення витрат в обумовлені законом терміни, отримані від ФОП за товарами, послугами, роботами, то фіскали змусять їх або прибрати, або коригувати. Плюс наслідком буде зменшення податкового кредиту з ПДВ без очікування реєстрації розрахунку коригування.
Однак висновок тут про необхідність прибирати подібні витрати має сумнівний характер.
Але це не все, що вигадали фіскали.
Важливо знати! Як слідство нікчемного правочину вони вимагають утримувати з виплат на користь ФОП з ТОТ прибутковий податок і ЗС. Тобто це незалежно від підтвердження ФОП свого статусу.
Таким чином, не буде дивувати той факт, що контрагенти уникають подібної співпраці з ФОП, місцезнаходження яких за ЄДР вважається територією, віднесеною Переліком №309 до ТОТ. І тут не становить різниці час окупації території.
Водночас, для таких підприємців, щоб уникнути проблем із контрагентами та фіскалами, слід лише перереєструвати своє місцезнаходження на іншу територію України.
При цьому не потрібні зміни даних у прописці.
Що вимагає закон?
Далі наведемо низку аргументів проти позиції фіскалів. Однак доводити їх буде в адмінсуді і з туманною перспективою.
Заборона на госпдіяльність ФОП з ВОТ
Як зазначалося на початку матеріалу, заборона ведення господарську діяльність значиться у ст. 13 Закону № 1207. Проте там прописано, що ця заборона автоматично може застосовуватися лише до територій, обумовлених у пп. 1 та 2 ст. 3 Закону № 1207.
А це території, які набули статусу окупованих ще до введення ВП.
Території, які набули статусу окупованих після 24.02.2022 року, належать до п. 3 ст. 3 Закону № 1207. При цьому дата початку їхньої окупації та завершення підлягає визначенню КМУ в установленому законом порядку (ч. 3 ст. 1 Закону № 1207). Однак при цьому дату окупації Криму, м. Севастополь та деяких районів Донецької та Луганської областей зазначено у ч. 2 ст. 1 Закону №1207.
Важливо розуміти! Це досить важливий аспект, адже виходить, що ФОП, які зареєстровані на територіях, прописаних у п. 3 ст. 3 Закону № 1207, можуть вільно працювати, допоки КМУ не поширить на їхню заборону, передбачену для територій із пп. 1 та 2 ст. 3 Закону № 1207 (абз. 2 ч. 1 ст. 13 Закону № 1207).
Але досі подібного рішення не приймалося!
Щодо утримання прибуткового податку та ВС з ФОП, зареєстрованих на ТОТ
Відповідно до п.п. 38.9 подразд. 10 розд. ХХ ПКУ, при виплаті доходу на адресу ФОП, зареєстрованого на ТОТ, з останнього слід утримувати ПДФО та ЗС.
Але! Що стосується цього випадку до окупованих територій? Відповідь можна знайти у п. 38.1 подразд. 10 розд. ХХ ПКУ.
Проте КМУ зафіксував перелік подібних населених пунктів у додатку 1 до розпорядження № 1085-р*.А останнє оновлення цієї програми було ще до початку війни, а саме на початку лютого 2022 року.
З цього випливає, що факт існування на даний момент ТОТ набагато більшого числа, не має вирішального значення для п. 38.1 і 38.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.
Таким чином, приходимо до висновку про те, що співпраця з ФОП, що має реєстрацію на ТОТ, яка набула такого статусу після 24.02.2022 року включно, формально дозволена. Проте цей факт вступає у повну суперечність із позицією податківців щодо цього.Зміни по ЄСВ: чого чекати в 2024 році
Висновок
Сперечатись із законом не завжди правильно, а на закінчення не завжди ви будете визнані правими.
В українському законодавстві чимало колізій, і ця не є винятком. Однак не райдужна перспектива доведення своєї правоти та позиції в суді не може в даному випадку мати однозначного успіху.
За даними причин, краще все-таки пройти перереєстрацію, особливо за умови не обов'язкової зміни прописки.