Помилки ФОП на ЄП в роботі з податковою
12 вересня 2023
Часто підприємці, особливо ті, які тільки розпочинають вести свій бізнес, допускають помилки, які в майбутньому стають причиною неприємностей з податковою, штрафних санкцій та позбавлення права працювати на ЄП. Проте більшість з них можна легко уникнути, якщо дотримуватись вимог податкового законодавства України.
Які помилки допускають ФОП на ЄПЄдиний податок в роботі з податковою, розберемось далі в статті.
Помилки ФОП на ЄП
Більшість помилок підприємці роблять через неуважність або елементарне незнання вимог ПКУПодатковий кодекс України щодо особливостей діяльності ФОП.
1. Приймання підприємцем платежів на рахунок фізичної особи, а не на рахунок ФОП.
Сюди ж відноситься і отримання доходу на сервіси прийому онлайн-платежів та подальший переказ коштів на особистий рахунок підприємця.
В такому випадку при перевірці податківці зацікавляться, чому задекларований дохід не збігається з зазначеним доходом у банківських виписках.
Якщо ж ФОП захоче вийти із ситуації і вказати, що дохід був отриманий у готівковій формі, вірогідно, на нього буде накладений штраф за відсутність фіскалізації платежів. Адже при готівкових розрахунках з клієнтами/покупцями має використовуватися РРОРеєстратор розрахункових операцій (касовий апарат)..
Тож, підприємець при отриманні доходу має використовувати виключно рахунок ФОП або здійснювати фіскалізацію платежів за допомогою РРО, якщо мова йде про готівкові розрахунки.
До того ж, отриманий прибуток на особисту карту підприємця податкова може вважати доходом фізособи і оподаткувати його: 18% ПДФОПодаток на доходи фізичних осіб та 1,5% військового збору.
2. Здійснення підприємницької діяльності без РРО.
З січня 2022 року законодавством було передбачене обов’язкове використання РРО/ПРРОПрограний реєстратор розрахункових операцій для фіскалізації отриманих платежів.
Проте у зв’язку з війною ця вимога на певний час була не обов’язкова для виконання, оскільки перевірки підприємств були призупинені і, відповідно, ніяка відповідальність за порушення не передбачалася.
Але з 1 жовтня 2023 року на підставі Закону № 3219-IX, за відсутність РРО і не здійснення фіскалізації платежів підприємців чекають штрафні санкції.
Нагадаємо, що РРО мають використовувати всі ФОП, крім:
- 1 групи на ЄП;
- підприємців, які отримують розрахунки безпосередньо на ключ-карту Приват Банку від клієнтів цього банку;
- підприємців, які отримують оплату за товари чи послуги на IBAN-рахунки.
- ФОПи, які надають послуги онлайн і отримують платежі через сервіси дистанційних переказів коштів.
У всіх інших випадках податківці мають право вимагати підтвердження походження коштів та діяльності по зареєстрованих КВЕДКласифікація видів економічної діяльності і перевіряти наявність РРО.
Тому до 1 жовтня рекомендується встановити на підприємство РРО та видавати чеки при здійсненні розрахунків з покупцями/клієнтами.
3. Діяльність по незареєстрованих КВЕД.
Поширеною помилкою серед ФОП є отримання платежів по незареєстрованих видах економічної діяльності.
Найчастіше це трапляється через неуважність відправників коштів, які вказують в призначенні платежу той КВЕД, за яким підприємець не працює.
Наприклад, при купівлі меблів, вказують не оплата «за товар», а оплата «за виробництво меблів».
Іншою ж причиною виникнення проблем з податковою через КВЕДи є здійснення ФОП певних видів діяльності, які він не зареєстрував (або ж не внеслася оновлена інформація по нових КВЕД в Єдиний держреєстр юросіб, ФОП та громадських формувань).
За діяльність по незареєстрованих КВЕД підприємця може бути знято з ЄП тим числом, коли був зафіксований факт порушення.
Тому рекомендується виконувати наступні дії:
- взяти собі за правило регулярно перевіряти отримані платежі, а саме їх призначення;
- при реєстрації нових КВЕД переконатися, що інформація оновилася в Держреєстрі.
До того ж, обмежень щодо кількості КВЕД, які можливо зареєструвати, немає.
Тому ще на початку реєстрації ФОП варто продумати всі можливі види діяльності, які може здійснювати підприємство, і відразу внести їх в заяву.
Або ж додати потрібні КВЕД при виникненні такої необхідності на будь-якому етапі розвитку свого бізнесу, тим паче, зробити це можна досить швидко в онлайн-режимі через сервіс Дія.
Для підтвердження правомірності діяльності, ФОП рекомендується мати витяг з Держреєстру платників ЄП з переліком всіх зареєстрованих КВЕД.
4. Діяльність, що не відповідає групі ЄП.
Серйозною помилкою є діяльність підприємця, яка не передбачена групою оподаткування, на якій він працює.
Наприклад, ФОП 2 групи надає послуги підприємцям на загальній системі оподаткування, в той час, коли має право надавати лише фізичним особам та ФОП на ЄП.
При виявленні даного порушення підприємець буде знятий з ЄП тим числом, коли було зафіксовано факт діяльності, що не відповідає податковій групі. Крім того, за весь період з моменту виявлення порушення і до поточного часу дохід ФОП буде оподаткований в розмірі 41,5%.
Тому перед початком підприємницької діяльності варто ознайомитися з нормами ПКУ (ст.291) щодо роботи на кожній групі ЄП.
5. Невірне визначення звітного періоду.
Банальна помилка через нерозуміння визначення терміну «квартал» та поняття фактично отриманого доходу протягом звітного періоду стає причиною допущення помилок при поданні декларацій та сплати податків.
Нагадуємо, що податковий квартал – це три місяці, починаючи із січня. Всього в році 4 квартали:
- І – січень, лютий, березень;
- ІІ – квітень, травень, червень;
- ІІІ – липень, серпень, вересень;
- ІV – жовтень, листопад, грудень.
При заповненні податкової звітності ФОП повинен вказувати розмір фактично отриманого доходу за визначений період.
Наприклад, за перший квартал необхідно зазначити отриманий на рахунок ФОП чи готівкою дохід з 1 січня по 31 березня.
6. Декларування розміру чистого прибутку, а не отриманого доходу.
Також поширеною помилкою, яку допускають підприємці при декларуванні своїх доходів, є вирахування з нього витрат і зазначення розміру чистого прибутку.
ФОПи на ЄП мають оперувати виключно сумою отриманого доходу, на яку і нараховуються податки.
Звертаємо увагу, що як дохід фіксується сума, на яку було здійснено продаж товарів чи надано послугу, а не та сума, яку отримав ФОП на свій рахунок після зняття банківської комісії.
Наприклад, при розрахунку інтернет-еквайрином на 1000 грн, саме цю суму необхідно вказувати в декларації як дохід, навіть якщо фактично на рахунок ФОП зараховано 980 грн, а 20 грн було знято за послуги банку. Адже саме 1000 грн є доходом, а 20 грн – це витрати підприємця.
7. Оплата на рахунок ФОП, який зареєстрований на тимчасово окупованій території.
Якщо компанія чи ФОП здійснює оплату на рахунок підприємця, що зареєстрований на окупованій території, то вона вважається виплатою фізособі. На підставі цього платник виступає податковим агентом і має сплатити податки – 18% ПДФО та 1,5% військового збору.
Тому підприємці мають відслідковувати адресу реєстрації отримувача коштів, щоб уникнути неприємностей з податковою в майбутньому.
8. Не подання додатку 4ДФ
Підприємці, які здійснюють виплати з доходу фізичним особам або іншим ФОП, повинні заповнювати додаток 4ДФ на сплачувати податок на суму здійснених платежів у розмірі 18% ПДФО та 1,5% військового збору.
Наприклад, якщо ФОП орендує приміщення у фізособи на підставі договору і регулярно здійснює орендну плату, то він повинен подавати з декларацією додаток 4ДФ та сплачувати нараховані на суму орендної плати податки. У випадку оренди приміщення у ФОП, сплату податків має здійснювати орендодавець.
І на останок вважаємо за потрібне зазначити, що дотримання податкового законодавства України має велике значення для стабільного економічного розвитку країни та забезпечення фінансової дисципліни в суспільстві.
Виконання податкових обов'язків ФОП є не лише юридичною вимогою, але й показником громадянської відповідальності та патріотизму, що сприяє підтримці економічної стійкості та розвитку держави в цілому.
Тому дуже важливо бути обізнаним у всіх нюансах підприємницької діяльності та законодавчих норм, що її регулюють в рамках податкової групи, на якій працює «єдинник». Це допоможе уникнути неприємностей з податковою через допущені помилки.