Пересилання експрес-накладної «Нової пошти», але без ТТН: плюси та мінуси
11 липня 2024
Бізнес успішно користується доставкою від «Нової пошти», яка запровадила варіант доставки експрес-накладної. Цікаво, що така накладна відрізняється від товарно-транспортної накладної (далі ТТН). Але тут цікаво, що може статися, якщо товар доставили саме таким способом. Ми спробували розібратися у питанні.
Що таке товарно-транспортна накладна?
Якщо бути точнішим, то ТТН — це, по суті, загальний для кожного з учасників транспортного процесу документ, який призначається з метою обліку товарно-матеріальних цінностей (далі ТМЦ) у процесі пересування, підрахунку під час транспортування вантажу та обсягу зробленої послуги. Також така накладна - це документ, необхідний з метою списання та освоєння ТМЦ, підрахунку залишку на складах, у процесі використання та як бухгалтерський облік.
Сама ТТН - це головний документ для перевезення вантажів (зазвичай йдеться про документ за формою №1-ТН у числі додатка №7 до Правил №363. Така накладна підтверджує всі витрати на доставку, але не сам результат доставки та купівлі послуг або товару.
Якщо ж ТТН немає, то підприємець не позбавлений можливості проводити операції та оформлювати витрати у розмірі вартості проданого товару. Про такий стан справ свідчать результати розгляду таких випадків судовою владою. Ось що затверджується Верховним судом.
У результаті йдеться ось що:
- Правила № 363 лише окреслюють форму ТТН, регулюють права, обов'язки та відповідальність тих, хто має автотранспорт (перевізників), але ж вони не формують правил податкового обліку;
- ТТН щодо операцій з доставки - це документи первинного бухгалтерського обліку, вони підтверджують подробиці купівлі та продажу ТМЦ.
У податківців також зауважили, що якщо у підприємця немає ТТН, то до нього можуть виникнути претензії лише щодо витрат на транспортування.
Але й не треба нехтувати співробітниками податкової служби. Їх цікавила і хвилюватиме інформація, чи є ТТН у продавця у разі проведення торгових операцій. Для юридичних і ФОП також безпечніше, щоб транспортування їхньої продукції підкріплювалася ТТН, яка була оформлена у межах вищевикладених правил.
Документ для транспортування товарів від «Нової пошти»
Для тих, хто співпрацює з "Новою поштою" (далі НП), відомо про те, що в порядку ТТН у них діють експрес-накладні. І тут у Податковій службі є своя думка щодо цієї ситуації, коли без ТТН виникають складнощі з витратами на доставку продукції, що була реалізована. І клієнти НП мають бажання знати: а чи можуть на пошті видавати ТТН, а не експрес-накладну?
Тут важливо подивитися особливості договорів із НП. Насамперед той, хто замовляє послуги перед початком роботи з поштою, погоджується з їхніми умовами договору.
Наприклад, сайт ТОВ «Нова пошта» у розділі «Укласти договір» для бізнесу, для бази клієнтів з числа юридичних та ФОП вказується договір про надання послуг з транспортування товарів.
Він досить стандартний з урахуванням відмінностей серед клієнтури серед бізнесменів. Заснований на ст. 634 ЦКУ та у ньому зазначено, що за договором особливості надання послуг з одного боку зазначені у певних формах. А інша сторона може лише приєднатися до такого договору і не має права диктувати свої умови.
Переглядаємо договір НП та що там бачимо: у п.2.6 чітко зазначено, що для клієнтів-підприємців з числа юридичних та фізичних осіб послуги з транспортування укладаються шляхом експрес-накладної. А вже в ній говориться таке:
- тип послуги;
- дані того, хто пересилає;
- дані про те, кому доставляється;
- дані про чисельність вантажних місць;
- вага товару;
- оголошена вартість вантажу;
- виклад вмісту вантажу;
- дані того, хто оплачує послуги;
- форма розрахунку;
- терміни доставки вантажу;
- дані про додаткові послуги;
- вартість послуг.
Про складання інших документів на транспортування, за винятком експрес-накладної, публічний договір на транспортування вантажів для бізнесу даних не має.Потрібно також враховувати, що для фізичних осіб серед звичайних клієнтів НП має пару різновидів договорів: для транспортування відправлень і транспортування вантажів. І ще тип договору «на перевезення вантажів» є варіант оформлення ТТН.
З одного боку, ясно, що останнім ТТН не потрібно. А от мало хто в курсі, що можна зв'язатися з персональним менеджером і той може навіть для клієнтів із бізнес-сфери допомогти зробити операцію з транспортування не за допомогою експрес-накладної, а з урахуванням ТТН. Просто потрібно попросити про таку послугу. Ну, чи не докладати зусиль. А як поводитися бізнесу в такому випадку, якщо у них є перша накладна без другої? Радимо читати далі.
Чи є експрес-накладна заміною ТТН?
У процесі формування від НП експрес-накладної на транспортування продукції у підприємців постає питання: а якою є ймовірність, що така накладна абсолютно релевантно замінить ТТН?
Але це, на нашу думку, на жаль, не так. Вона не замінить ТТН і тут справа навіть не в тому, що накладні формуються за різними формами. Повертаємось до згаданого п.7 до Правил №363. Вони не суперечать тому, що можна формувати ТТН не в такій формі як у 7 додатку. Але головна відмінність у тому, які реквізити будуть у експрес-накладній.
Самі Правила №363 розглядають зроблений у вільній формі документ на транспортування продукції як заміну ТТН. Але лише в тому випадку, якщо там знаходяться вказані у п.11.1 Правил №363 реквізити.
Що там має бути? Серед них зазначаються:
- Назва документа;
- Час, дата і де його склали;
- Дані (П.І.Б.) того, хто перевозить, замовляє, відправляє, отримує вантаж;
- Перечислення та чисельність посилки, її особливості, що дають можливість розуміти чітко, що їде всередині;
- Дані авто (від його марки, моделі, особливостей до номера), причепа або напівпричепа;
- Адреси місць, де посилка вантажиться і куди буде вивантажена;
- Посада, інформація та підписи відповідальних за посилку людей, включно та водієм чи експедитором.
У ТТН також повинні включатися параметри авто і причепа. Про це йдеться у ч. 3 ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 № 2344-III (пор. 0113155600).
А от спробуємо порівняти список того, що необхідно мати в первісному документі, який має стати таким, щоб замінити ТТН, включати й реквізити, чого за фактом немає в експрес-накладній НП.Вона не містить усіх необхідних реквізитів, властивих ТТН, відповідно, немає сенсу говорити про їхню релевантність. Документ поштового перевізника не буде цілісно замінювати ТТХ.
Наслідки невідповідності документів
Що думають у податковій? Є проблема, яка полягає в тому, що Податкова служба взагалі не має бачення експрес-накладної НП як повноцінної ТТН. Їм навіть не ясно, чи було здійснено таку операцію. І тут починається найцікавіше, адже податківці вважають таку документацію на доставку помилковою. Їм не ясно, чому немає даних про назву товарів, чисельності, оскільки цього немає в експрес-накладних. Такі операції, на їхню думку, не зовсім здійсненні і тому чиновникам є за що причепитися.
Які можуть бути аргументи у підприємців?
На нашу думку, немає нічого законного у такій поведінці ДПСУ.
Ось що грає на захист клієнтів:
- НП має навіть дивитися убік вищевикладених Правил №363. Вони діють для транспортування масштабних, небезпечних, великовагових вантажів, а також таких, що підпадають під міжнародні перевезення. І це накладає додаткові зобов'язання. Існують вимоги від документів до певних правил для таких вантажів. І все це потрібно узгодити додатково з органами влади та службами. А НП – це пошта та на неї поширюються інші правила. І працюючи з цією структурою треба враховувати, що їхня експрес-накладна і не стовідсотково замінюватиме ТТН. А на поштові перевезення та відправлення такі правила взагалі не діють;
- Говорити про те, що експрес-накладна НП не замінить повністю ТТН - це не означає, що її не можна задіяти, щоб підтвердити транспортування продукції. По суті, вона несе таку ж інформацію та здійснює схожі функції. І тут у цьому згодна навіть судова влада. Суди припускають, що за експрес-накладною можна довести, що операцію з доставкою проданої продукції здійснили і вона була реальною.
Що каже суд?
Судова влада, як зазначалося вище, підтримує підприємців та їх клієнтів. У судах упевнені:
1) Якщо присутні певні документи, немає підстав заперечувати, посилаючись на їх особливості та оформлення, що такі операції не були проведені. І немає підстав для відмови платнику ПДВ у формуванні податкового кредиту за рахунок сум даного податку в ціні куплених товарів (послуг), у разі, коли інші дані говорять про зміни у структурі активів та зобов'язань, особистий капітал платника податку у зв'язку з його господарською діяльністю ( тут посилаємося на постанови судів від 14 березня 2024 року і від 25 серпня 2022 року).
2) Накладні НП - це документація зі відомостями про дійсно проведені операції про транспортування продукції, яка була відправлена замовнику. Вони містять достатню кількість даних про ці процеси та відповідають вимогам щодо оформлення таких операцій, що встановлено ТОВ «Нова пошта». Тут слід врахувати судову ухвалу від 06 лютого 2024);
3) Сама модель експрес-накладних не розрахована на те, що про продукцію буде подано надто багато інформації. А в такому разі, претензії від ДПСУ щодо недостатності реквізитів у таких документах щодо назв та чисельності продукції не заважає провести такого роду операції та вважати їх такими, що відбулися (ухвала від 27 лютого 2024 року).
Є ще один момент у порівнянні з накладними. У документі від НП не складно вгадати рід товарів, що доставляється, та й найменування його також досить ясно можна простежити. Це стає зрозуміло з документації і є ще одним підтвердженням дійсності такої операції.
І суд, якому також все ясно, адже є вся необхідна інформація про сторони товарообігу, час, місце і так далі, не залишає жодного аргументу ДПСУ. Довести фіскалам, що операції не було – немає сенсу.
А ось та обставина, що в накладній не вказано повністю список товарів, що перевозяться, для врахування ПДВ це не відіграє особливої ролі. Податкова накладна на постачання продукції формується за даними видаткової накладної, а не накладної від НП;
4) Якщо є експрес-накладна, які сформувала компанія-перевізник (НП), а ще й інші папери, що доводять факт транспортування (це можуть бути довіреності на отримання, видаткові накладні та інше), то сама об'єктивна реальність такої операції стає безапеляційно доведеною . І в плані подальшої роботи з контрагентами з постачання слід керуватися ще одними ухвалами суду (від 14 березня 2024 року, від 19 грудня 2023 року);
5) Інформаційна складова експрес-накладної від НП та ТТН практично ідентичні. Її формує замовник і в рамках п. 3.3.2 Публічного договору про надання послуг з організації перевезення повинен без помилок заповнити експрес-накладну на всі відправлення, а також розписатися та подати у такому вигляді експедитору (постанов. від 29 червня 2023 року);
А тут уже після перерахованої інформації треба додати, що в таких випадках довести ДПСУ про таку операцію продукції через НП з урахуванням зробленої експрес-накладної, але не ТТН, буде не так вже й складно. А ось уникнути судових розглядів все ж таки не так і просто. Хто має намір перевірити, наскільки це робочий метод доставки, мають заздалегідь обговорити з представниками пошти всі нюанси та попросити скласти ТТН.
Безпека бізнесу: заходи, рекомендації, цікава судова практика
Якщо відсутня ТТН, то ДПСУ матиме претензії до операції і має варіант, що доведеться доводити право на витрати з транспортування продукції.
З НП можна зараз бізнесу домовитися лише через формування експрес-накладної.
Така накладна не тотожна ТТН й у ній немає навіть деяких пунктів, які мають бути у документації, придатної заміни.
Оформлення транспортування через НП на основі експрес-накладної можливе у разі, якщо є вся доказова документація для проведення операції. Але і цей захід може не підстрахувати вас від судових витрат з метою доказу вашої правоти. А ось судова влада зараз на боці платників податків.