Поговоримо про терміни податкової давності та перевірки в період війни
27 вересня 2023
Терміни податкової давності припинялися на досить тривалий період часу, проте на даний момент ситуація зазнала змін. Карантин закінчився, а він, як відомо, був однією з перших причин для зупинення термінів, але військова агресія РФ проти України також вплинула на цю ситуацію.
З 01.08.2023 року терміни давності було частково запущено. Це важливо розуміти, оскільки ці терміни є індикаторами для проведення податкових перевірок, а також обумовлюють можливості для накладення штрафних санкцій на адресу порушників.
Давайте розберемося з цими питаннями і розглянемо сучасну ситуацію.
Які терміни давності передбачені за загальним правилом?
Правило про термін податкової давності зафіксовано у ст.102 ПКУ, проте наш інтерес також стосуватиметься посилання на цю статтю у змісті п.113.1 ПКУ.
Протягом 1095 днів (20555 днів щодо питань трансфертного ціноутворення та КВК та 1825 днів — щодо надання інформації про фінансові рахунки фінагентами та власниками рахунків відповідно до ст. 392 ПКУ) податківці наділені правом:
- проведення перевірки (п.102.1 ПКУ);
- донарахування грошових зобов'язань (пп. 102.1, 102.2 ПКУ);
- застосування штрафних санкцій пп. 102.1, 102.2 ПКУ);
- строки податкової давності не мають поширення (ч. 16 ст. 25 Закону № 2464, п. 102.2 ПКУ):
- зобов'язання щодо ЄСВЄдиний соціальний внесок;
- у разі неподання декларації/звітності;
- у разі засудження посадової особи юрособи-платника або фізособи-платника за ухилення від сплати податків або у продовження кримінального провадження було винесено рішення щодо закриття з нереабілітуючих підстав, що набрало законної сили.
Коли починають діяти терміни?
Які терміни давності передбачені під час карантину?
Пандемія Covid-19 істотно вплинула на багато сфер життя. І законодавча сфера, яка мала адаптувати закони під сучасні реалії, була винятком.
Так, карантин було скасовано 30.06.2023 року. Проте цей факт продовжує впливати на процес розрахунку термінів давності, і, отже, право штрафувати і робити доначисление.
Таким чином, терміни давності припинялися на період з 18.03.2020 року до останнього календарного дня місяця, в якому було завершено карантин (п. 52-2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ), а саме 30.07.2023 року. Оскільки п.113.1 ПКУ має пряме посилання на ст.102 ПКУ, ми вважаємо, що терміни давності для питань притягнення до податкової відповідальності також припинялися.
Важливо розуміти! З розрахунку 1095 (2555) днів, які припадали на дію карантину, випадають.
Наприклад, якщо взяти зобов'язання з податку на прибуток за 2018 рік щодо річного декларування, в якому граничний термін подання звітності сягає дати 01.03.2016 року. Так, беручи до уваги виключно карантинну зупинку поза увагою військове становище, то вимальовується така картина. 30.06.2023 року остання дата карантину. Тобто зобов'язання щодо прибутку за час 2018 року можна торкнутися перевіркою аж до 13.06.2025 року (1095 днів + 713 днів карантину, на які припав цей термін давності).
Подібний принцип працює і щодо штрафів. Наприклад, якщо говорити про порушення у декларуванні податку на прибуток у 2017 році (річне декларування із граничним терміном – 02.03.2018). Через попадання цього терміну на карантин застосування штрафів можливе до 17.06.2024 року (1095 днів + 349 днів карантину, на який не припадає даний термін давності).
Дані міркування мають сенс за відсутності обліку військового стану, та її впливу дані терміни. З цим пов'язано накладення карантинних норм на військові, оскільки частина карантинного періоду порушена анонсуванням ВП.
Які терміни давності під час ВП?
З початком застосування ВП терміни давності не запускалися. Законодавець постарався адаптувати військові реалії до питань ведення бізнесу та підтримки економіки країни загалом в умовах військової агресії РФ проти України. Так, терміни призупинялися щодо періоду для проведення перевірок, накладення штрафів, подання уточнень, а також щодо донарахувань.
Згодом, з 27.05.2022 по 24.11.2022 терміни давності частково запускалися. А саме п.п. 69.9 подразд. 10 розд. ХХ ПКУ до списку винятків щодо зупинення термінів на цей період підпали терміни визначення грошових зобов'язань. Однак лише щодо фактичних та камеральних перевірок.
І зазначено це було так, що, говорячи про дозволені на період ВП фактичні та камеральні перевірки, терміни давності були запущені. Однак при згадці про заборонені перевірки, цей термін не скасовувався, і був припиненим.
Таким чином, потрібно було до терміну давності додавати кількість днів, які підпали під карантин та/або ВП, проте за мінусом 181 дня. При чому це слід робити лише щодо фактичних та камеральних перевірок.
Важливо знати! З 01.08.2023 року термін давності був частково запущений. Однак лише щодо певних дозволених на період ВП перевірок, які не підпадають під дію мораторію.
А саме щодо документальних планових та позапланових перевірок, не обумовлених п.п.69.2-1 та п.п. 69.3-5 підрозд. 10 розд.XX ПКУ, які згадують перелік дозволених позапланових та планових перевірок, для контролюючої інстанції та платників звіт терміну давності зупиняється на виконання п.п.39.36 10 розд. разд.XX ПКУ.
Отже, згадуючи про камеральні та фактичні перевірки, слід розуміти, що в їх межах позовна давність спливає саме з 01.08.2023. А якщо говорити про заборонені документальні планові та позапланові перевірки, то там строк позовної давності продовжується. Однак у цьому випадку зупинка для накладення штрафів виглядає неоднозначно. Оскільки стаття 102 Податкового кодексу не містить прямого посилання на це. Однак динний нюанс, швидше за все, залишиться непоміченим.
Карантин + воєнний стан + загальні норми: як розрахувати термін давності?
Як застосувати сукупність цих пільг і розрахувати терміни відповідно до вашої конкретної ситуації? А саме, коли терміни переплітаються між собою, циклічні зміни щодо дозволів чи заборон на проведення різноманітних податкових перевірок, обіг законодавчих новел?
За таких обставин ми можемо лише порадити Вам уважно стежити за поточною правовою ситуацією та застосовувати індивідуальний підхід до кожної конкретної ситуації.
Отже, щодо тієї ж декларації з податку на доходи за 2017 рік, якщо визначати сукупність карантинних та військових правил?
Алгоритм наступний:
- відлік починається з 02.03.2018 (день, наступний за датою звітності);
- 18.03.2020 термін зупинено. Таким чином, з 1095 днів залишилося 348 днів, що передбачає позовну давність;
- з даних 348 днів під час наступної камеральної перевірки цієї декларації ми розраховуємо 181 день. У нас залишилося 167 днів.Якщо говорити про проблеми з декларацією та камеральною перевіркою, то залишилося 348 днів, які не були застосовані;
- якщо ця декларація підпадає під позапланові перевірки, дозволені з 1 серпня 2023 року, то дані 348 днів починають спливати з 01.08.2023. Таким чином, верифікація буде можлива до 14 липня 2024 року, дозволеного в період дії ЕП. Якщо податківці зацікавляться цією декларацією в рамках забороненої планової перевірки, то 348 днів строку позовної давності, що не минув за період карантину, який залишився ще до оголошення карантину, починають спливати під час відновлення перевірок.
Помилки ФОП на ЄП в роботі з податковою
Стосовно строків проведення перевірок щодо кожного податкового зобов’язання слід застосовувати індивідуальний підхід. Це пов’язано з певною плутаниною та ускладненнями під час обчислення строку позовної давності для кожної можливої підстави для перевірки.
З цих причин краще вести бізнес за буквою закону, оскільки згодом податківці можуть перевірити кожного. А це вже загрожує не лише штрафами та санкціями в контексті податкового законодавства. Також можуть виявитися інші порушення в рамках адміністративного чи кримінального регулювання.