Що ФОП-єдинникам треба знати про РРО

17 листопада 2020 Стане у пригоді для: Підприємці

Верховна Рада не погодилась відстрочити обов'язкове використання РРО для всіх підприємців на 2022 рік.

То чи обов'язково використовувати РРО в 2021 році всім ФОП?

Верховна Рада відхилила законопроєкт № 4313, яким пропонувалося відстрочити обов'язкове використання РРО для всіх підприємців на 2022 рік.

Тож, з 1 січня 2021 року РРО зобов'язані використовувати:

  • продавці товарів і послуг через інтернет;
  • продавці ювелірних і побутових виробів з дорогоцінний металів і каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння. 
  • торговці вживаними речами в магазинах (робота за кодом КВЕД 47.79);
  • ті, хто займається бізнесом із забезпечення стравами й напоями (це ресторани, послуги харчування, постачання готових страв, обслуговування напоями, діяльність у сфері громадського харчування), якщо це інша діяльність, ніж визначена п. 11 ст. 9 ЗУ « Про РРО»;
  • ті, хто працює у сфері турпослуг: турагентства й туроператори, послуги бронювання та пов'язана із цим діяльність; діяльність готелів і подібних засобів тимчасового розміщення;
  • ті, хто займається продажем деталей і приладдя для авто, при продажі яких застосування РРО й/або програмних РРО обов'язкове відповідно до переліку, який затверджує КМУ.

Зараз продовжує діяти правило, за яким зобов'язані використовувати РРО ФОП-єдинники, якщо перевищили ліміт доходу в 1 млн грн на рік. У такому разі почати використовувати РРО треба з першого місяця нового кварталу, який іде за кварталом, у якому сталося перевищення.

Якщо ліміт в 1 млн грн перевищили в третьому кварталі, почати використовувати РРО треба було з четвертого кварталу. Якщо перевищили ліміт в 1 млн грн за підсумками 2020 року, використовувати РРО ви зобов'язані з 1 січня 2021 року.

На думку податківців, після перевищення 1 млн грн ви зобов'язані використовувати РРО завжди. 

Але якщо дохід у вас дорівнює 1 млн грн і ані на копійку більше, можете почати проводити тільки безготівкові розрахункові операції та взагалі не використовувати готівку, тоді застосовувати РРО вам не потрібно.

Незалежно від ліміту в 1 млн зобов'язані зараз використовувати РРО (тобто навіть якщо дохід менше 1 млн грн):

  • продавці технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту;
  • ФОП, які продають ліки, медвироби, надають платні послуги в сфері охорони здоров'я;
  • єдинники, що торгують підакцизними товарами, зокрема пивом. 

З 1 квітня 2021 року всі підприємці-єдинники, крім 1-ї групи, зобов'язані будуть використовувати РРО.

Я ФОП на 1-й групі, мені потрібно буде використовувати РРО з квітня 2021 року?

Підприємці на 1-й групі продають товари з торговельних місць на ринках і надають побутові послуги населенню. А ліміт доходу для них установлено на рівні 1 млн грн на рік. Їм дозволено не використовувати РРО.

Але нагадаємо, що РРО обов'язково використовувати, якщо ви продаєте технічно складні побутові товари, до переліку яких входять не тільки, наприклад, кондиціонери, а й триколісні велосипеди і самокати.

Повний список у Постанові Кабміну № 231.

Я працюю з компаніями та іншими ФОП за договорами. Мені теж доведеться використовувати РРО в 2021 році, якщо це стане обов'язковим?

Якщо оплата приходить із розрахункового рахунку контрагента на ваш підприємницький розрахунковий рахунок або клієнт платить на рахунок через касу банку, РРО можна не використовувати. Така позиція податківців.

РРО потрібен, якщо вам платять готівкою або картками.

Інакше кажучи, якщо ви вебдизайнер і клієнти оплачують ваші послуги на рахунок, РРО не потрібен.

Але РРО обов'язковий, якщо торгуєте товаром і покупці платять вам готівкою чи платіжними картками. При одержанні кожної оплати треба буде пробити клієнту фіскальний чек.

У мене підключений еквайринг, усі оплати надходять на рахунок, мені все одно буде потрібен РРО?

Через еквайринг ви приймаєте оплати по картках в інтернеті або на наземних точках, але не створюєте фіскальні чеки й не передаєте дані про операції до податкової.

А використання РРО чи програмних РРО передбачає, що по кожній оплаті пробивають чек, щоб відзвітувати перед податковою. І наприкінці зміни відправити в ДПС Z-звіт за всіма проведеними платежами.

Інакше кажучи, використання еквайрингу не звільняє вас від обов'язку використовувати РРО після того, як перевищите ліміт доходу в 1 млн грн або коли РРО стане обов'язковим для всіх.

А от ФОП, які використовують РРО, зобов'язані забезпечити приймання оплат платіжними картами, тобто підключити торговий або онлайн-еквайринг (п. 1 Постанови КМУ № 878).

Що вибрати: звичайний РРО чи програмний РРО?

Рішення за підприємцем. Якщо не хочете нести витрати на підключення, використовуйте безкоштовний ПРРО, від податкової. Також можна зареєструвати звичайний РРО, а ПРРО — як резервний і використовувати його, якщо РРО вийде з ладу, і навпаки.

Як реєструвати ПРРО?

Реєструють програмний РРО виключно онлайн, це можна зробити через кабінет платника, розділ «Заяви, запити для отримання інформації».

Ви подаєте «Заяву про реєстрацію ПРРО» — J/F 1316602 (форма № 1-ПРРО), вам присвоюють фіскальний номер, за яким ваш ПРРО ідентифікують у системі податкової.

Навіщо подавати форму 20-ОПП, якщо реєструєш ПРРО?

Форму № 20-ОПП подають і підприємці теж за все рухоме і нерухоме майно, яким володіють або яке вони використовують у госпдіяльності.

У вас не вийде зареєструвати РРО/ПРРО без подання форми № 20-ОПП.

Річ у тому, що точці, на якій будете використовувати РРО/ПРРО, має бути присвоєно цифровий ідентифікатор об'єкта оподаткування (господарська одиниця, пересувний об'єкт, наприклад автомобіль кур'єра тощо) — це графа 5 форми № 20-ОПП.

Якщо реєструєте ПРРО не за місцем розташування, у графі «Ідентифікатор об'єкта оподаткування» потрібно вказати дані об'єкта оподаткування (офіс, квартира тощо) і реєстраційну адресу суб'єкта господарювання.

А ФОП 2-ї групи, які не мають об'єктів оподаткування, можуть вписати вісім нулів — «00000000» і адресу реєстрації ФОП, про це податківці заявили у своїй консультації в ЗІР, підкатегорія 109.24.

У будь-якому разі до подання заяви № 1-ПРРО слід подавати форму 20-ОПП.

КЕП для роботи з ПРРО?

При роботі з програмним РРО в податкову треба передавати фіскальні чеки та звіти, підписані КЕПКваліфікований електронний підпис. Дані сертифікатів електронних підписів, які будете використовувати в роботі з ПРРО, вносяться до Реєстру програмних РРО.

Які особи працюватимуть із ПРРО, треба повідомити податківцям, подати «Повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого сертифіката відкритого ключа» за формою № J/F1391801. Це ваш КЕП і електронні підписи касирів, кожному касиру потрібен окремий КЕП.

Якщо з одним ПРРО працюватиме відразу кілька касирів, по кожному з них потрібно подати «Повідомлення» щодо КЕП.

Не можна працювати з ПРРО незареєстрованим КЕП.

Зареєстрували два і більше ПРРО — відповідно потрібні КЕП для касирів.

Якщо касири працюють із ПРРО ключами підприємця, то так робити неправильно. 

Що робити, якщо смартфон із ПРРО вкрали або він загубився?

У цьому разі алгоритм дій ФОП такий: подаєте повідомлення № 2-ПРРО з відміткою «Крадіжка пристрою або компрометація ключа» — реєстрація такого ПРРО буде скасована (консультація в ЗІР, підкатегорія 109.24). І ви маєте зареєструвати новий ПРРО.

Чи можна ПРРО встановити на декілька смартфонів?

Податківці зазначають, що один зареєстрований ПРРО можна використовувати тільки на одному пристрої, куди заведений касир з його КЕП. Інакше кажучи, не можна встановити ПРРО на кілька пристроїв одразу.

А от якщо використовуєте декілька ПРРО, потрібна відповідна кількість зареєстрованих касирів, за якими подали повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого сертифіката відкритого ключа.

Тобто якщо смартфон із ПРРО вкрадено, використовувати дублікат ПРРО, встановлений на інший смартфон, не можна, принаймні це не передбачено законодавством і немає консультацій податківців про це.

Як завантажити інформацію про товари з найменуванням і ціною в ПРРО?

Ще до початку використання ПРРО вам потрібно імпортувати в нього базу товарів/послуг із цінами.

У платних рішеннях реалізована інтеграція з обліковими системами типу 1С, можна завантажити файл Excel.

У безкоштовному ПРРО від податкової є рекомендації щодо формату файла для завантаження номенклатури товарів і послуг.

Формат файла — CSV, кожне поле береться в лапки ("), розділяється крапкою з комою (;).

Файл можна сформувати в Excel або Блокноті.

Послідовність полів:

  • код товару (внутрішній);
  • штрих-код, код за УКТЗЕД;
  • код послуги за ДКПП;
  • найменування товару;
  • код одиниці виміру (шт., кг тощо);
  • найменування одиниці виміру;
  • ціна (грн);
  • ПДВ (літера);
  • ПДВ — ставка, %
  • збір (літера);
  • збір — ставка, %.

Такий файл із готовою базою товарів треба завантажити в «Довідники» — «Номенклатура».

Чи потрібно купувати грошовий ящик для готівки, якщо я використовую ПРРО на офлайн-точці?

Купувати грошовий ящик необов'язково. Ви можете тримати готівкову виручку в ящику стола або сейфі.

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки