Підприємець на загальній системі оподаткування та здійснення бартерних операцій

14 березня 2025 Стане у пригоді для: Підприємці

Підприємець на загальній системі оподаткування та здійснення бартерних операцій

НБУ підготував зміни до Правил розкриття банківської таємниці.

 Національний банк України оприлюднив для обговорення проект змін до Правил зберігання, захисту, використання та розкриття банківської таємниці, затверджених Постановою Правління НБУ  №267 від 14.07.06. із змінами «Про затвердження Правил зберігання, захисту, використання та розкриття банківської таємниці». Проект розроблений у зв’язку з прийняттям Закону України №4174-9 від 19.12.24. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань розкриття банківської таємниці та заходів для встановлення опіки над майном фізичної особи, яка визнана безвісно відсутньою, або особи, зниклої безвісти за особливих обставин», яким  внесено зміни до ст. 62 Закону України «Про банки і банківську діяльність» ( №2121-3 від 07.12.00. із змінами). Так, Законом №4174-9 частину першу ст. 62 Закону  «Про банки і банківську діяльність» доповнено новим пунктом 11-1, згідно з яким встановлено право нотаріусів на отримання інформації, яка містить банківську таємницю, для вжиття заходів з метою встановлення опіки над майном фізичної особи, яка визнана безвісно відсутньою, або особи, зниклої безвісти за особливих обставин, та визначений обсяг такої інформації. У Проекті передбачено врегулювання порядку розкриття інформації, яка становить банківську таємницю, на запити нотаріусів, посадових осіб органів місцевого самоврядування, уповноважених на вчинення нотаріальних дій, консульських установ до банків. Ознайомитися з матеріалами для обговорення можна за посиланнями на сайті.Ключові зміни для ФОП у 2025 році

Докладніше:

Постанова Правління НБУ №267

Закон України №4174-9

Закон України №2121-3

Новий довідник кодів ризиковості платників податків від ДПС.

Державна податкова служба України Наказом №195 від 05.03.25. «Про внесення змін до наказу ДПС від 11.01.2023 №17» оновила довідник кодів ризиковості платників податків. Їх використовують комісії ДПС при розгляді питань про відповідність платника критеріям ризиковості. Про це розповів Голова ДПСУ  Р. Кравченко на своїй сторінці у Facebook. Основні зміни такі:

  • уточнюються коди податкової інформації, які не застосовуються до виробників або надавачів послуг, або ж використовуються лише для цих категорій платників;   
  • змінюється період аналізу операцій з ризиковими контрагентами - тепер враховуватимуться лише операції, здійснені не раніше, ніж прийнято рішення про ризиковість контрагента.

Запроваджується кілька нових кодів. Вони стосуватимуться:

  • сумнівних операцій із закупівлі великих обсягів послуг чи робіт без реальних умов для їх виконання;
  • залучення до операцій неплатників ПДВ без необхідних ресурсів для виконання зазначених робіт;
  • експорту товарів невідомого походження в режимі РЕЗ;
  • відсутності платника за податковою адресою, що унеможливлює проведення документальної перевірки.

Докладніше:

Наказ ДПСУ №195

Податок на землю 2025: хто сплачує і як розраховується.

Головне управління ДПС у Донецькій області нагадує – ст. 206 Земельного кодексу України передбачено, що використання землі в Україні є платним. Ставки земельного податку та пільги визначаються органами місцевого самоврядування і затверджуються відповідними рішеннями до 15 липня року, що передує звітному. Тож ставки та пільги на 2025 рік були встановлені до 15 липня 2024 року. Об’єктом оподаткування є:

  • земельні ділянки у власності; земельні частки (паї);
  • земельні ділянки державної та комунальної власності, що перебувають у користуванні на праві постійного користування.

Відповідно до п. 269.1 Податкового кодексу України (ПКУ), платниками плати за землю є платники земельного податку:

  • власники земельних ділянок, земельних часток (паїв);
  • землекористувачі, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування;
  • платники орендної плати - землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди.

Багатодітні батьки, пенсіонери, ветерани війни, люди з інвалідністю та деякі інші категорії громадян звільнені від сплати земельного податку. Також, згідно ст. 282 ПКУ,  від сплати земельного податку звільняються:

  • дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, дитячі санаторно-курортні заклади;
  • заклади культури, фізичної культури та спорту;
  • бази олімпійської та параолімпійської підготовки;
  • заклади охорони здоров’я, освіти, науки, соцзахисту, оздоровлення та відпочинку.

Відповідно п. 271.1 ПКУ, базою оподаткування є: 

  • нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації;
  • площа земельної ділянки, нормативну грошову оцінку якої не проведено.

Базу оподаткування по земельних частках (паях) визначають згідно із даними земельних ділянок, на які фізичної особи мають право як власники земельних часток (паїв), з урахуванням пп. 271.1.1 та 271.1.2 ПКУ. Податківці самостійно розраховують суму податку для фізичних осіб за місцем розташування земельної ділянки. Тобто, до 1 липня платники отримають податкове повідомлення-рішення із детальним розрахунком суми до сплати. Юридичні особи щороку обчислюють суму податку станом на 1 січня та не пізніше 20 лютого подають до ДПС податкову декларацію.Проблеми ФОП: дохід, якого не було

Докладніше:

Податковий кодекс України

Земельний кодекс України 

Рахуємо середню зарплату для бронювання за новою єдиною звітністю з ПДФО, ВЗ та ЄСВ: новий Лист Мінекономіки.

У роботодавців виникає безліч запитань щодо того, які виплати потрапляють до цієї середньої зарплати та як її правильно порахувати, у тому числі через появу нової форми єдиної звітності. Спеціального порядку розрахунку діючі Критерії критичності не містять.

Міністерство економіки в Листі №2704-25/89101-01  від 11.12.24. «Щодо розрахунку середньої заробітної плати» порадило орієнтуватися на дані єдиної звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ. Ми вже писали про це.  Але 07.03.25. зʼявився новий Лист Мінекономіки щодо порядку розрахунку середньої зарплати на підставі нової щомісячної єдиної звітності. У новому Листі №2704-25/20968-01  від 07.03.25. «Щодо розрахунку середньої заробітної плати» надано такі рекомендації:

  1. Роботодавцям слід  здійснювати розрахунок середньої заробітної плати на підставі суми рядків 1.1 «сума нарахованої заробітної плати», 1.3 «сума оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності, що здійснюється за рахунок коштів платника податків», 1.4 «сума допомоги по тимчасовій непрацездатності, яка виплачується за рахунок коштів Пенсійного фонду України». Тобто, в суму нарахованої зарплати входять і лікарняні.
  2. Після розрахунку цієї загальної суми (1.1+1.3+1.4) її слід поділити на рядок 103 «Кількість застрахованих осіб у звітному періоді, яким нараховано заробітну плату (крім осіб, яким у звітному періоді нараховано грошове забезпечення)».

Висновки: Підхід Мінекономіки не змінився. Для розрахунку середньої зарплати для підтвердження відповідності критеріям критичності підприємства потрібно взяти зарплату і лікарняні та поділити на кількість працівників, які ці виплати отримали. Докладніше про це пише журнал «Дебет-Кредит» на своєму сайті:

Лист Мінекономіки №2704-25/89101-01 

Лист Мінекономіки №2704-25/20968-01 

Ліцензії онлайн. ДПС Києва закликає ліцензіатів користуватися Електронним кабінетом.

Головне управління ДПС у м. Києві нагадує, що з 1 січня 2025 року для отримання ліцензій на право виробництва, обігу підакцизних товарів та зберігання пального необхідно подати до ДПС в електронному вигляді заяву про бажання отримувати документи через Електронний кабінет (е-кабінет). Заяву мають подати:

  • суб’єкти господарювання (ліцензіати), які вперше отримують ліцензію;
  • ліцензіати, які отримали ліцензії до 1 січня 2025 року, але не подавали такої заяви або подавали заяву про відмову від отримання документів через е-кабінет.

Для цього необхідно:

  • увійдіть до приватної частини е-кабінету за посиланням: https://cabinet.tax.gov.ua або через вебпортал ДПС;
  • у режимі «Введення звітності» заповніть форму Заяви про бажання отримувати документи через е-кабінет (форма F/J 1391602);
  • підпишіть Заяву електронним підписом та надішліть до ДПС.

Докладніше: 

Підприємець на загальній системі оподаткування та здійснення бартерних операцій.

Головне управління ДПС у Харківській області інформує щодо права фізичної особи - підприємця, яка перебуває на загальній системі оподаткування, здійснювати бартерні операції. Відповідно до п.п. 14.1.10 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (ПКУ) бартерна (товарообмінна) операція - господарська операція, яка передбачає проведення розрахунків за товари (роботи, послуги) у негрошовій формі в рамках одного договору. Об’єктом оподаткування у фізичних осіб - підприємців на загальній системі оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручкою у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами (п. 177.2 ст. 177 ПКУ). Законодавством не передбачено обмежень щодо здійснення бартерних операцій (взаємозаліків) фізичними особами - підприємцями на загальній системі оподаткування.

Докладніше:

Податковий кодекс України 

У «Дії» з’явилися дві нові послуги для ветеранів та їхніх родин.

У «Дії» тепер доступні два нові сервіси для військових та їхніх родин - отримання статусу людини з інвалідністю внаслідок війни (ОІВВ) та члена сім’ї загиблого захисника чи захисниці (ЧСЗ). Статус особи з інвалідністю внаслідок війни надається учасникам бойових дій, які мають довідку про інвалідність від МСЕК або команди з оцінювання повсякденного функціонування особи. Заяву на статус члена сім’ї загиблого захисника мають змогу подати члени родини загиблих:

  • чоловіки чи дружини з актовим записом про шлюб;
  • діти (які не мають сім’ї, втратили обох батьків або отримали інвалідність до повноліття);
  • батьки зі свідоцтвом про народження.

Для отримання статусу необхідна довідка про участь у бойових діях загиблого та свідоцтво про смерть. Якщо документи є в реєстрах, «Дія» підтягне їх самостійно, а інші можна додати у електронному вигляді. Докладніше про це на порталі «Дія»:

Стаж набувається лише при сплаті страхових внесків.

Працівники Пенсійного фонду при спілкуванні з підприємцями ще раз актуалізували правила, що діють з початку 2025 року. А саме:

  • щомісячна звітність з ПДФО, ВЗ та ЄСВ;
  • обов’язкова сплата ЄСВ для усіх категорій ФОП.

Фахівці Пенсійного фонду області нагадали,  що для зарахування одного повного місяця стажу  мінімальний страховий внесок повинен бути 1760 грн. Стаж набувається лише при сплаті страхових внесків. І про це мають пам’ятати як роботодавці, так і самі працівники.   Перевіряти свій страховий стаж, сплату ЄСВ і нараховану зарплату можна на вебпорталі Пенсійного фонду України: https://portal.pfu.gov.ua/ або в мобільному додатку «Пенсійний фонд».

Докладніше:

 

Вперше швидкі банківські кредити для бізнесу онлайн

Подати заявку

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки