Що потрібно знати про діяльність ФОП: інформація для підприємців-початківців

28 листопада 2023

Підприємці, які тільки бажають розпочати свою справу, мають багато питань щодо реєстрації ФОП, заповнення звітної документації, ведення обліку товарів, податкових та банківських перевірок тощо.

Що потрібно знати про діяльність ФОП: інформація для підприємців-початківців

Ці всі питання часто викликають схвильованість та невпевненість, що вдасться все правильно організувати та безпроблемно вести бізнес.

Як відкрити свою справу, обрати податкову групу, визначитися з КВЕДКласифікація видів економічної діяльності, сплачувати податки та взагалі, що потрібно знати про діяльність ФОП, читайте в нашому матеріалі.

Відкриття ФОП – з чого почати та як правильно зареєструвати свій бізнес

Перше питання, яке виникає у бажаючих розпочати свій бізнес, пов’язане з процесом реєстрації ФОП.

1.    Коли потрібно реєструвати ФОП

Згідно чинного законодавства України, особа, яка вирішила займатися підприємницькою діяльністю, повинна зареєструватися як ФОП в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. Після цього вона матиме право на законних підставах вести свій бізнес.

Проте підприємці мають розуміти, що з моменту реєстрації ФОП вони несуть відповідальність щодо покладених на них зобов’язань – дотримання законодавства про працю, подання податкової звітності та сплати податків, ведення первинної документації тощо.

Тому рекомендується перед реєстрацією ФОП скласти все ж бізнес-план, прорахувати всі витрати, в тому числі і на сплату податків, заробітну плату працівникам, якщо планується їх найм, оренду приміщень для ведення бізнесу, та мати кошти на дані витрати хоча б на кілька місяців вперед.

Це дасть змогу перестрахуватися на випадок відсутності прибутку в перший період діяльності.

2.    Як зареєструвати ФОП

На сьогодні процедура реєстрації ФОП досить проста і може бути виконана в онлайн-режимі через сервіс «Дія». Цей процес займає лічені хвилини і з ним не повинно виникнути жодних складнощів.

Проте і надалі наявна можливість зареєструвати ФОП офлайн, звернувшись до ЦНАПу.

Рекомендується це робити у «складних» випадках – коли підприємець є нерезидентом України, відсутній ІПН чи інші документи, не вдається відкрити ФОП через «Дію» тощо.

3.    Чи треба подавати заяву про роботу на ЄП

При реєстрації через сервіс «Дія» за ФОП за замовчуванням закріплюються спрощені умови оподаткування. Подавати окрему заяву про те, що підприємець виявив бажання працювати на єдиному податку не потрібно.

Проте ФОП, які реєструються на 1 і 2 групі, платниками ЄПЄдиний податок стають з першого числа наступного з дати подання заяви місяця. До того часу вони працюють на загальній системі оподаткування.

Цей момент необхідно мати на увазі при заповненні звітної документації та сплати податків, якщо до переходу на ЄП було надходження коштів на рахунок ФОП.

ФОП 3 групи не мають цього «проміжного» періоду діяльності на загальній системі і, зазвичай, з другого робочого дня є платниками ЄП.

Якщо ФОП 3 групи не був переведений на ЄП в автоматичному режимі, необхідно звернутися до податкової.

4.    Де взяти реєстраційні документи по ФОП

З документів, які підтверджують факт реєстрації ФОП, підприємцю може знадобитися лише електронний витяг з ЄДРЄдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

Замовити даний витяг можна в онлайн-режимі через Електронний кабінет платника.

Цього документу є достатньо для того, щоб підтвердити легальність діяльності свого підприємства.

Групи оподаткування – як обрати

Діяльність на ЄП може бути в рамках чотирьох податкових груп.

Крім ЄП підприємці мають сплачувати ЄСВЄдиний соціальний внесок «за себе» та за найманих працівників, розмір якого становить 1474 грн на місяць. Проте на період дії воєнного стану сплата ЄСВ «за себе» є необов’язковою.

Законодавством визначаються вимоги до роботи підприємця на кожній із цих груп. Тому перед реєстрацією ФОП необхідно визначити:

  • напрямок своєї роботи;
  • розмір запланованого доходу;
  • хто буде отримувачем послуг чи кому будуть продаватися товари;
  • запланована кількість найманих працівників тощо.

Варто пам’ятати, що кожна «наступна» податкова група передбачає вищий річний ліміт доходу підприємця, а також більший обсяг видів діяльності, якими він може займатися.

1 група ФОП

1 група передбачає лише особисту діяльність підприємця. Тобто найм працівників на даній групі заборонений.

«Єдинники» на 1 групі можуть:

  • здійснювати торгівлю на ринках з торгових точок;
  • надавати послуги населенню (перелік послуг визначений 291.7 ПКУ).

  • Ліміт доходу у 2023 році: 167 мінімальних заробітних плат - 1 118 900 грн.
  • Розмір ЄП: 268,4 грн/місяць.
  • Звітність по отриманому доходу: раз на рік.

Важливо пам’ятати, що ФОП на 1 групі мають право надавати послуги та продавати товари лише фізичним особам.

2 група ФОП

ФОП на 2 групі мають право наймати до 10 найманих працівників.

  • Ліміт доходу у 2023 році: 834 мінімальних заробітних плат– 5 587 800 грн.
  • Розмір ЄП: 1340 грн/місяць.
  • Звітність по отриманому доходу: раз на рік.

«Единники» 2 групи мають право продавати товари фізособам, іншим ФОПам та юрособам. Надавати послуги вони можуть фізособам та іншим ФОП-платникам ЄП.

Ця група є найзручнішою для ФОП, які займаються торгівлею, оскільки ліміт доходу на ній вищий, ніж на першій, відсутні обмеження щодо осіб, яким можна продавати товари, фіксована податкова ставка.

3 група ФОП

Цю групу часто обирають підприємці, діяльність яких пов’язана з наданням послуг, оскільки дана група не передбачає обмежень щодо отримувачів послуг. Ними можуть бути фізособи, ФОПи, юрособи та навіть іноземні компанії.

  • Ліміт доходу у 2023 році: 1167 мінімальних заробітних плат - 7 818 900 грн.
  • Розмір ЄП: 3%  + ПДВПодаток на додану вартість або 5%.
  • Звітність по отриманому доходу: щоквартально за накопичувальною системою.

4 група ФОП

На 4 групі мають право працювати ФОП, які займаються с/г діяльністю.

При цьому вони повинні мати виручку, 75% якої є дохід від продажу виробленої продукції. Також підприємці повинні мати у власності від 2 до 20 га землі.

Ліміту по отриманому річному доходу для підприємств на 4 групі не передбачено.

Як правильно обрати КВЕД

КВЕД – це цифровий код, під яким значиться вид діяльності підприємства. Цей код обирається в Класифікаторі видів економічної діяльності (КВЕД).

Важливо на початку реєстрації бізнесу визначитися з видами діяльності і відповідно зареєструвати їх. При цьому один КВЕД в ЄДР буде значитися як основний.

Обмежень по кількості зареєстрованих КВЕД немає, тому рекомендується реєструвати всі напрямки діяльності, по яких може в майбутньому працювати «єдинник».

Якщо ж підприємець отримує дохід по незареєстрованому КВЕД, це матиме неприємні для нього наслідки – позбавлення права працювати на ЄП.

Що потрібно знати про перерахунки коштів

Фінансові питання завжди актуальні як на початку реєстрації ФОП, так і в процесі здійснення підприємницької діяльності.

1.Чи може підприємець отримувати кошти на свою карту фізособи після реєстрації ФОП

Після реєстрації ФОП підприємець має відкрити бізнес-рахунки, на які буде надходити дохід від ведення підприємницької діяльності. Саме ці рахунки контролюються податковою та іншими органами і саме по них можуть бути перевірки.

Рахунок підприємця, відкритий ним як рахунок фізичної особи, не має до ведення бізнесу ніякого відношення. Відповідно, для контролюючих органів інтересу не становить. Тому підприємець має повне право отримувати особисті кошти на свій рахунок фізособи.

2.Як виводити гроші з ФОП

Підприємець має право вільно розпоряджатися отриманим доходом від бізнес-діяльності.

При цьому за ним залишається обов’язок сплачувати податки з отриманого доходу та дотримуватися встановлених лімітів для обраної групи.

Отже, ФОП вивести кошти може:

  • на свою особисту карту;
  • зняти їх готівкою.

При переведенні коштів на карту в призначенні платежу варто зазначити «Виведення коштів від підприємницької діяльності».

3.Як внести кошти на бізнес-рахунок

Щоб не використати ліміт, встановлений для обраної групи та не сплачувати податки із своїх власних коштів, необхідно при переведенні коштів з особистого рахунку на бізнес-рахунок в призначенні платежу вказати «Поповнення рахунку ФОП особистими коштами».

Ці кошти не потрібно відображувати в декларації як отриманий дохід.

При цьому варто пам’ятати, що підприємці, які реалізують «ризикові» товари повинні закуповувати їх саме як ФОП, здійснюючи оплату за них з підприємницьких рахунків. Оскільки ці товари мають обліковуватися та по них можуть відбуватися перевірки.

Які первинні документи потрібні для ФОП

Вимога щодо обліку первинної документації передбачена тільки до тих ФОП, які продають підакцизні товари та технічно складні побутові товари, які передбачають гарантійне обслуговування.

Ведення первинної документації, передусім, є важливим для вдалого проходження фінансового моніторингу банками та іншими установами.

Тому мати в наявності договори з клієнтами про продаж товарів чи надання послуг все ж рекомендується, оскільки вони є підтвердженням законності надходження коштів.

Перевірки ФОП

Часто підприємці-початківці невиправдано бояться перевірок від ДПСДержавна податкова служба, вважаючи, що податкова точно знайде причини для накладення штрафу чи інших санкцій.

Натомість не враховують, що, ймовірніше, їх діяльність підлягатиме фінансовому моніторингу і саме банку доведеться надавати підтвердження легальності надходження коштів.

1.    Перевірки податковою службою

ФОП варто знати, що насправді підприємці, які вчасно сплачують податки та подають звітність, рідко підлягають перевірці податківцями. Зазвичай, податковою перевіряються підприємства, які:

  • продають підакцизні товари;
  • систематично порушують податкове законодавство.

Всі підприємства України спеціалісти податкової перевірити не здатні фізично, тому ймовірність, що щойно зареєстрований ФОП будуть перевіряти, насправді досить мала.

2.    Фінансовий моніторинг

Мета фінансового моніторингу – виявлення всіх підозрілих транзакцій та попередження фінансових правопорушень.

Як правило, фінансовому моніторингу підлягають рахунки підприємців, на які:

  • надходять підозрілі платежі;
  • здійснено переказ коштів на суму більше 400 тис. грн.

Проте можуть перевірятися і рахунки, на які раптово почали надходити нетипово великі для них суми.

Наприклад, якщо певний час ФОП отримував не більше 50 тис. грн в місяць на рахунок, і раптом на його рахунок перераховано 200 тис. грн.

В таких ситуаціях банк може заблокувати рахунок до вияснення всіх питань.

Що потрібно знати про РРО

З 1 жовтня 2023 року всі ФОП, які приймають оплату готівкою, за допомогою POS-терміналів чи отримують платежі на свої бізнес-рахунки, повинні здійснювати фіскалізацію платежів.

Єдиним винятком є ФОП 1 групи, а також підприємці, які надають послуги в онлайн-режимі та приймають платежі на IBAN-рахунки чи надають можливість розрахунку ключ-картою від ПриватБанку.

Проте встановлення РРОРеєстратор розрахункових операцій (касовий апарат). та ПРРОПрограний реєстратор розрахункових операцій не є чимось занадто важким чи дороговартісним. Зараз відповідне програмне забезпечення легко можна встановити на комп’ютер чи навіть телефон і, таким чином, здійснювати реєстр платежів.

Чи потрібний бухгалтер для ФОП

Якщо мова йде про діяльність ФОП, яка не пов’язана з веденням обліку первинної документації та з обліком кадрів, то, загалом, підприємець може самостійно розібратися з усіма питання по своєму підприємству.

Подання звітності, заповнення декларації, терміни сплати податків – цю всю інформацію саме по своїй податковій групі легко відшукати в інтернеті. Такі сервіси, як офіційний сайт ДПС, Електронний кабінет платника, ресурс «ЗІРЗагальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс податкової», містять всю інформацію, яка необхідна для успішного ведення бізнесу ФОПом.

Проте при відсутності бажання вникати у всі тонкощі звітності та документообороту загалом, розумніше все ж скористатися послугами бухгалтера, щоб в майбутньому уникнути неприємних розбірок з податковою у випадку допущення помилок.

Як закрити ФОП

Закрити ФОП можна в онлайн-режимі через сервіс «Дія». Заява на закриття ФОП оформлюється досить швидко в кабінеті користувача.

Після подання заявки необхідно подати ліквідаційну звітність та сплатити всі нараховані податки.

Підводячи підсумки, варто зауважити, що процес відкриття/закриття ФОП є досить простим та не повинен викликати якісь складнощі у підприємця.

Сама ж підприємницька діяльність, за умови правильної її організації та дотримання податкового законодавства, також не повинна бути складною в питаннях виконання податкових зобов’язань.

Перереєстрація ФОП підприємцями, які виїхали з тимчасово окупованої території: зміна адреси

 

Вперше швидкі банківські кредити для бізнесу онлайн

Подати заявку

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки