Декілька ФОП в одному приміщенні

02 листопада 2023 Стане у пригоді для: Підприємці

Що з документами на приміщення кафе або магазину, як оформляти працівників, отримувати ліцензії та торгувати товаром одне одного.

Декілька ФОП в одному приміщенні

У цій статті розповідаємо, як організувати роботу, якщо чоловік і дружина — обидва підприємці, планують відкрити спільну кав'ярню, магазин, ресторан чи салон краси.

Й відразу ж застереження: влада, в черговий раз, анонсувала, що боротиметься з масовим ухиленням від сплати податків з використанням ФОП, правда це більше стосується юросіб, які використовують підприємницькі схеми. Тож, майте на увазі.

Якщо взялися вести бізнес з родичами через декількох ФОПФізична особа — підприємець, радимо проконсультуватися з бухгалтером і юристом, вони допоможуть розібратися, що треба врахувати в прив'язці до ваших видів діяльності.

Вигідно єдинникам

На старті бізнесу, коли дохід мінімальний, вигідно працювати на спрощеній системі за схемою: кілька ФОП під дахом одного бізнесу, часто це два підприємці, але може бути і більше. Так простіше не виходити за ліміти. І такий бізнес законний.

Ліміти щодо доходу. Для підприємців-єдинників установлений ліміт річного доходу, щойно особа перевищує його — зобов'язана відмовитися від спрощеної системи й перейти на загальну:

  • 2-а група — 5 587 800 грн на рік, може торгувати в магазинах, кафе, барах, займатися ресторанним бізнесом. Але послуги надає тільки населенню та СПДСуб'єкт підприємницької діяльності (підприємці та юридичні особи) — платникам ЄП;
  • 3-я група — 7 818 900 грн на рік, веде діяльність без обмежень, продає кому завгодно.

1-шу групу ЄП одразу відкидаємо, такі ФОП торгують на ринках, такі бізнеси, як кафе й магазин, для них під забороною.

Коли дружина і чоловік відкривають спільний бізнес і працюють через два ФОП, ризик не вписатися в ліміти з доходу мінімізується.

ПДВ. Зареєструватися платником ПДВПодаток на додану вартість підприємець на ЗС зобов'язаний, якщо загальна сума операцій із поставки товарів/послуг протягом останніх 12 календарних місяців сукупно перевищила 1 млн грн (без урахування ПДВ). А от єдинники це робити не зобов'язані (п. 181.1 ПКУ).

Загальносистемнику простіше залишитися в межах допустимого доходу без ПДВ, якщо розділити з іншим підприємцем одержання оплат.

Як оформити приміщення

Що важливо врахувати: на кожного з ФОП має бути оформлена частина приміщення, де ведеться спільна діяльність. Подивимося, які є варіанти.

Спільне володіння приміщенням. Два підприємці купують приміщення, обидва власники на правах загальної часткової власності, у кожного своя частка, це може бути 50/50 або інше співвідношення (ст.ст. 357–367 ЦКУ). І право вести бізнес у цьому приміщенні.

У підприємця, який продаватиме алкоголь, має бути право власності мінімум на 20 кв. м приміщення, це умова для отримання алкогольної ліцензії.

Приміщення під бізнес належить одному з ФОП, що підтверджено договором купівлі-продажу, дарування, міни, свідоцтвом про право на спадщину тощо.

ФОП № 2 повинен орендувати у вас частину, навіть якщо цей підприємець — ваша дружина або теща.

Перший підприємець вестиме бізнес на правах власника, другий — на правах орендаря.

Повністю приміщення здати не можна, адже тоді працювати зможе тільки орендар.

Для здачі в оренду власного чи орендованого нерухомого майна в орендодавця повинен бути зареєстрований код КВЕД 68.20. Для єдинників є обмеження щодо здавання нерухомості в оренду.

Як здавати й орендувати нерухомість, якщо ти підприємець

Оренда приміщення в третьої особи. ФОП укладають із власником два договори оренди — від свого імені й на свою частину. Кожен із них орендує частину приміщення, договір оренди теж у кожного свій, і плату орендодавцю вони вносять окремо.

Як варіант можна укласти один договір з одним орендодавцем, де прописано, яку площу орендує ФОП № 1 і ФОП № 2, — це важливо для одержання алкогольної ліцензії, умов оплати. У всіх сторін має бути екземпляр договору.

Мінус загального договору оренди — якщо ваш партнер передумає вести бізнес у такому форматі, переїде або вирішить закритися; навіть якщо це бізнес із чоловіком чи дружиною — ви можете розійтися, і вам доведеться мати справу з переоформленням документів, самостійно оплачувати оренду. У бізнесі не місце ліриці, заздалегідь прорахуйте мінуси такого варіанта.

Договір оренди строком більш ніж на 3 роки засвідчують нотаріально, якщо строк менше — це необов'язково (ст.ст. 793–794 ЦКУ). 

Один ФОП орендує все приміщення й здає в суборенду його частину іншому ФОП. У цьому разі треба отримати письмову згоду власника на суборенду (можна прописати в договорі оренди або оформити окремий документ).

Як здати в суборенду робоче місце

Договір про спільну діяльність

Це законний варіант ведення бізнесу для декількох ФОП, без створення юридичної особи, без об’єднання вкладів (ч. 4 ст. 176 ГКУ, ч. 2 ст. 1130 ЦКУ). 

Для єдинників немає заборони на таку співпрацю (п. 291.5 ПКУ).

  1. Реєструвати в податковій договір про спільну діяльність не потрібно.
  2. Що можливо в рамках договору про спільну діяльність:
  3.  ФОП-партнери надають майно для спільного використання (ч. 2 ст. 1130 ЦКУ) — це приміщення, обладнання тощо.
  4. Передають одне одному товар для продажу.
  5. Укладають договір оренди. Також ФОП-орендодавець може укласти із ФОП-орендарем договір поставки продукції, яку той буде реалізовувати в приміщеннях орендодавця.
  6. Закупівля товару у певних постачальників тощо.

Усі ці моменти пропишіть у договорі. Краще залучити юриста, щоб скласти документ з урахуванням ваших видів діяльності й у разі перевірки у контролерів не було запитань: чому товар, куплений одним ФОП, продається через іншого.

У рамках такого співробітництва один підприємець може передати іншому майно в безоплатне користування, усе це підтверджується документально — укладаєте окремий договір позички, де прописуєте строки й додаткові умови (ст. 827 ЦКУ).

Незважаючи на договір про спільну діяльність, кожний ФОП повинен вести облік окремо, так, єдинники в рамках такого договору враховують дохід у загальному порядку разом із результатами діяльності від власної госпдіяльності, якщо ведуть її (консультація в ЗІР, підкатегорія 107.12).

Договір комісії в кафе

У кафе чи ресторані така співпраця виглядає так: єдинник передає на підставі договору комісії страви на продаж партнеру-загальносистемнику, який відповідає лише за продаж алкоголю. ФОП на ЗС надаватиме комісійні послуги з реалізації товару.

Втім, так робити необов’язково, адже ви можете просто перепродавати товари одне одному.

Вирішили укласти договір комісії, тоді в ньому потрібно прописати перелік й вартість товарів (став), які передаєте на продаж, визначається він актом приймання-передачі, якій слід складати за  підсумком кожного дня.

Якщо мова йде про продаж товарів у магазині, акт складається один раз, у момент передачі товару, це може бути навіть раз на місяць.

Ви маєте розуміти, що все це слід робити, щоб під час можливої перевірки у вас були документи, які можуть вимагати податківці.

Передання грошей треба документально підтвердити (платіжним дорученням, чеком), це важливо для обліку. Ще треба дотримуватися лімітів для розрахунків між СПД готівкою: не більше 10 тис. грн на день.

У цьому разі в закладі достатньо буде одного меню, підписаного ФОП на ЗС, офіціантів також можна буде оформити на загальносистемника. 

Облік. У загальносистемника до доходу потрапляє вартість страв, проданих за договором комісії, а до витрат — вартість отриманих страв на ту саму суму (консультація в ЗІРЗагальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс податкової, підкатегорія 104.08).

Пам'ятайте, що розраховуватися одне з одним ви можете тільки грошима. Адже для єдинників під забороною негрошові розрахунки — бартер, взаємо облік, а для загальносистемників дозволені.  

Якщо під час перевірки засвітиться інформація, що ФОП на ЗС використовував з вами негрошові форми розрахунків — це порушення умов роботи на спрощеній системі, за що анулюють реєстрацію єдинника (п. 291.6 ПКУ).

Обладнання, техніка, меблі

Кожен ФОП може купити під себе або орендувати, а ось у складчину неможна. Важливо, як це буде оформлено за документами.

Можливий варіант, коли один ФОП купує все обладнання, а потім здає в оренду іншому. Якщо єдинник здаватиме частину обладнання загальносистемнику, той зможе включити до витрат вартість оренди, а от при купівлі всю вартість включити до витрат не можна (п. 177.4 ПКУ).

Витрати підприємця на загальній системі

Можна надавати столи, стільці, крісла й техніку в користування за договором позички. За таким договором одна сторона (позикодавець) безоплатно передає або зобов'язується передати іншій стороні (користувачу) річ для користування протягом установленого строку (ст. 827 ЦКУ).

Ліцензія

Для отримання ліцензії на алкоголь у вас уже має бути зареєстрований касовий апарат — на нього й оформляєте ліцензію. Оскільки для ФОП на ЗС немає обмежень на торгівлю алкоголем, логічно, що ліцензію отримає він.

Як отримати ліцензію на торгівлю алкоголем

Нагадаємо, що торгувати алкоголем можна в приміщенні площею не менше 20 кв. м. Це не стосується торгівлі пивом.

Як оформити працівників

Якщо для роботи потрібні співробітники, кожен ФОП оформляє людей на себе, платить їм зарплату, із зарплати утримує податки, подає звітність.

Як підприємцю оформити працівника

Хочете, щоб одна особа працювала одночасно на вас двох, — оформте її як сумісника. Вийде, що в одного ФОП вона працює за основним місцем роботи, а в іншого — за сумісництвом.

Але тут потрібно врахувати, що одна людина не може одночасно працювати за основним місцем роботи й за сумісництвом, тобто години роботи не можуть збігатися.

Приміром, якщо взяли одного офіціанта і для роботи в залі в одного ФОП, і на барі в іншого ФОП у ті самі години — так не можна (лист Мінсоцполітики № 21/13/116-12).

Якщо прийде перевірка й такому співробітнику почнуть ставити запитання, він здасть вас не моргнувши оком, і є ризик трудового штрафу. Проінструктуйте такого співробітника заздалегідь.

Можливий також варіант з отриманням готових страв від єдинника за договором комісії, тоді вам буде потрібен лише один офіціант для оформлення замовлень у ФОП на ЗС. Оплата в такому разі надійде повністю через РРО і потрапить у дохід загальносистемника, який надалі покаже витрати й отримає винагороду від єдинника.

Сімейний бізнес

Навіть якщо ведете бізнес із родичами-підприємцями, оформляйте документи, які дають їм право працювати з вами в одному приміщенні, торгувати вашими товарами, використовувати обладнання.

У житті це виглядає так: якщо чоловік і дружина відкрили кав'ярню, обидва зареєстровані ФОП, варити каву для відвідувачів кав'ярні можуть вони обоє. Але якщо хочуть спати спокійно, треба подбати, щоб на руках були документи на приміщення, у кожного на свою частину, оренду кавоварки тощо.

Буває, заповзятливий родич фактично займається бізнесом, для мінімізації податків умовив зареєструватися підприємцями половину рідні й знайомих і працює через них. Отож, якщо такий родич або знайомий — це ви, не рекомендуємо взагалі йти у таки схеми, а якщо ви вже там — не слід пускатися берега, щоб не виявилося, що ви винні податковій, контрагентам і орендарям.

Ще Держпраці наполягає, що, якщо в бізнесі вам допомагають родичі — чоловік, дружина, діти, батьки, брати й сестри, їх треба оформляти як найманих працівників.

Є рішення Черкаського окружного адмінсуду, який залишив у силі штраф Держпраці щодо ФОП, на якого працювали його дочки без оформлення трудових відносин.

 

Вперше швидкі банківські кредити для бізнесу онлайн

Подати заявку

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки