Як здавати й орендувати нерухомість, якщо ти підприємець
20 травня 2022 Стане у пригоді для: Підприємці
Правила надання нерухомості в оренду для підприємців на спрощеній і загальній системі відрізняються. На загальній системі можна здавати скільки завгодно квадратних метрів і статус орендаря значення не має. А от на єдиному податку є обмеження.
Оренда на єдиному податку
У законодавстві для підприємців-єдинників установлено низку обмежень у наданні нерухомості й землі в оренду.
ФОПФізична особа — підприємець на єдиному податку можуть здавати в оренду чи суборенду лише лімітовану кількість квадратних метрів (пп. 291.5.3 ПКУ):
- житлові приміщення (квартири, будинки) до 400 кв. м;
- нежитлові приміщення (магазини, підвали, склади, місця на ринках, офіси) до 900 кв. м;
- земельні ділянки до 0,2 га.
Якщо все-таки здаєте понадлімітні площі в оренду як підприємець, це вважається порушенням правил перебування на ЄП, отриманий дохід треба оподаткувати єдиним податком за ставкою 15%, і ви маєте перейти на загальну систему.
При цьому одночасно можна здавати до 0,2 га землі, до 400 кв. м житла та/або до 900 кв. м нежитлової нерухомості.
Не всі єдинники можуть займатися орендою
1-а група. Вам заборонено здавати нерухомість в оренду й займатися посередництвом у цій сфері. Тому якщо у вас є що здати, робіть це не як підприємець, а як звичайна фізособа. З отриманого від оренди доходу треба буде сплатити ПДФОПодаток на доходи фізичних осіб 18% і військовий збір 1,5% й подати декларацію про доходи фізособи.
2-а група. Здавати в оренду можна нерухомість, яка є вашою власністю. А ще можете здавати нерухомість у суборенду.
Як здати в суборенду робоче місце
Ваші орендарі: тільки ФОП і юрособи на єдиному податку й звичайні фізособи.
Потрібно зареєструвати код КВЕД 68.20Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
Заборонено: надавати посередницькі послуги в сфері оренди (абз. 4 пп. 2 п. 291.4 ПКУ). Якщо ризикнули й здали в оренду приміщення підприємцю на загальній системі — це вважатиметься забороненим доходом. Орендні платежі від таких контрагентів оподатковують за ставкою ЄП 15%, і ви мусите перейти на загальну систему.
3-я група. Можна здавати свою й орендовану нерухомість у суборенду і працювати ріелтором, тобто надавати посередницькі послуги в цій сфері.
Ваші орендарі: статус не має значення, це можуть бути підприємці та юрособи на ЄП і ЗС, населення.
Потрібно зареєструвати КВЕДи: 68.20Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна, 68.31Агентства нерухомості, 68.32Управління нерухомим майном за винагороду або на основі контракту.
Здавати нерухомість в оренду єдинник може або як підприємець, або як звичайний громадянин. Тобто якщо у вас є складське приміщення на 1700 кв. м, ви не можете 900 кв. м здати як ФОП, а понадлімітні — як фізособа. Надати понадлімітну площу в безкоштовне користування теж не можна.
Оренда на загальній системі
На загальній системі лімітів і обмежень стосовно оренди немає: можна здавати будь-яку нерухомість будь-якого розміру. А з отриманого доходу треба сплатити 18% ПДФОПодаток на доходи фізичних осіб й 1,5% військового збору.
До того ж на загальній системі можна зменшити свій оподатковуваний дохід на суму витрат, які ви маєте по об'єкту оренди, наприклад чималі комунальні платежі, якщо прописати в договорі, що їх вам відшкодовує орендар. Особливо це актуально для ФОП, які здають нерухомість у суборенду. Їхнім доходом буде отриманий орендний платіж, а витратами — сплачений.
Документи, що підтверджують дохід від оренди
На випадок податкової перевірки ви повинні мати: договір оренди або суборенди, підписані акти приймання-передачі приміщення й акти надання послуг оренди.
Якщо отримуєте оплату готівкою, обов'язково оформляти документ про отримання грошей, указувати в ньому суму орендного платежу, дату. Якщо отримуєте гроші на підприємницький рахунок — має бути виписка з рахунку.
Ну і звичайно, якщо здаєте нерухомість як ФОП, гроші вам повинні надходити на підприємницький рахунок, а не на картку фізособи.
Ви не зобов'язані повідомляти податкову про те, що здаєте нерухомість. Але якщо договір оренди укладаєте на три роки й більше, потрібно його посвідчити в нотаріуса і провести державну реєстрацію (ст.ст. 793–794 ЦКУ).
Щоб підприємцю на загальній системі підтвердити витрати, мають бути договори з комунальниками (з електроенергії, природного газу, тепла, води тощо), у яких ви виступаєте як ФОП, а не як фізособа — власник нерухомості; платіжні документи, акти приймання-передачі послуг.
Якщо здаєте нерухомість як фізособа
Щоб надавати в оренду нерухомість, не потрібно реєструватися підприємцем. Щоправда, податки з орендних платежів платити доведеться.
Орендодавці-фізособи, як і ФОП, платять податки й звітують про свій дохід.
Раз на рік, до 1 травня, треба подати декларацію про майновий стан і доходи, у ній ви вказуєте свій дохід як фізособи, отриманий у попередньому році.
А до 1 серпня вам треба сплатити із цього доходу 18% ПДФО й 1,5% військового збору.
Підприємець орендує приміщення під бізнес у фізособи
Підприємець, який орендує приміщення чи землю у звичайної фізособи й виплачує їй гроші, стає її податковим агентом. Орендна плата — це дохід фізособи, і ви зобов'язані утримувати з орендних платежів і сплачувати до бюджету 18% ПДФО й 1,5% військового збору (п. 170.1 ПКУ).
Не потрібно сплачувати ЄСВЄдиний соціальний внесок при виплаті грошей за оренду фізособі, адже оренда — це не виконання робіт і не надання послуг, на оплату яких нараховується внесок.
Для розрахунку ПДФО береться прописана в договорі сума орендного платежу. Місцеві ради можуть установлювати мінімальну орендну вартість 1 кв. м загальної площі нерухомості фізосіб, рішення про це вони повинні приймати й публікувати на своїх сайтах до початку звітного (податкового) року. Якщо таке рішення є, то база для розрахунку ПДФО повинна бути не менше від мінімальної суми. А якщо мінімальна вартість не встановлена, то податок розраховується з розміру орендної плати, зазначеного в договорі (абз. 2 пп. 170.1.2 ПКУ).
Військовим збором обкладається також уся сума платежу.
Якщо платите за оренду на рахунок орендаря, сплачувати орендну плату, ПДФО й військовий збір потрібно одним платіжним дорученням. Якщо віддаєте гроші готівкою, податки треба перерахувати протягом 3 банківських днів після виплати (пп. 168.1.4 ПКУ).
Ви можете орендувати нерухомість в одному місті, а бути зареєстровані підприємцем в іншому. У будь-якому разі податки з оренди ви сплачуєте в податкову, де перебуваєте на обліку (пп. 168.4.4 ПКУ). І в призначенні платежу на сплату ПДФО й ВЗ указуєте свій податковий номер, а не орендодавця: *; 101; ІПН підприємця; ПДФО з доходів інших, ніж заробітна плата;;;
Сплачені платежі з оренди й податки ви зобов'язані показати в звітності, ознака доходу:
- «106», якщо це лізинг, оренда або суборенда земельної частки (паю);
- «195» — лізинг, оренда, суборенда, емфітевзис земельної ділянки сільськогосподарського призначення, майнового паю;
- за кодом «196» показують у 1ДФ— лізинг, оренду або суборенду іншої нерухомості (офісні, складські, торговельні приміщення тощо, будівель тощо).
Подавати звіт потрібно щокварталу.
Що прописати в договорі оренди
Договір оренди обов'язково укладати в письмовій формі, і треба прописати в ньому такі умови (ст.ст. 284, 286 ГКУ).
Як скласти договір оренди приміщення
Адреса об'єкта, з чого він складається і його вартість. Орендар також має право користуватися земельною ділянкою, на якій розташовано орендоване приміщення, і плата за неї включена до орендного платежу. Якщо біля приміщення є прилегла територія й у договорі не прописано, яка її частина передається в оренду, то вважається, що ділянка переходить у користування повністю (ч. 2 ст. 796 ЦКУ).
Строк дії договору. Якщо строк у договорі не зазначений, вважається, що він укладений на невизначений строк, і кожна зі сторін має право розірвати його будь-коли. Про розірвання договору треба попереджати орендаря чи орендодавця за 3 місяці.
Якщо строк договору минув, а орендар продовжує користуватися приміщенням і орендодавець згоден із цим, то договір автоматично продовжується на той самий строк.
Як власник приміщення ви можете захотіти змінити умови договору, попросити орендаря виїхати достроково, але робити так можна лише в чітко обумовлених випадках (ч. 2 ст. 291 ГКУ, ст.ст. 782–784 ЦКУ):
- Ваш орендар закрив ФОП, статус сторони договору змінився.
- Приміщення продано, зруйнувалося чи знищено.
- Орендар не платить за оренду або платить, але не вчасно, і це триває протягом трьох місяців підряд. У цьому випадку датою розірвання буде момент, коли власник повідомив про припинення договору орендареві.
- Орендар використовує приміщення не за договором, не за призначенням, без дозволу допустив до користування інших осіб тощо.
Розмір орендної плати й строки її сплати. Орендні платежі, як правило, фіксовані, і сплачувати їх треба щомісяця, приміром з 1-го по 5-е число. Орендар може забажати зменшити платіж, якщо стан приміщення погіршився не з його вини або з'явилися форс-мажорні обставини. А ще часто вартість оренди прив'язують до курсу долара, що має бути зазначено в договорі.
Можна окремо прописати в договорі пункт про заборону змінювати орендну плату протягом строку дії договору, крім обумовлених ситуацій. Це буде аргументом на користь орендаря на випадок, якщо орендодавець захоче підняти плату. У такому разі, якщо домовитися мирно не вийде, підприємцю доведеться вирішувати проблему через суд.
Є ситуації, коли обом сторонам зручно встановити плату у вигляді відсотка від доходу, який підприємець отримуватиме з об'єкта оренди. Такий варіант оплати теж можливо прописати в договорі, але в цьому випадку потрібно чітко встановити, як підприємець визначатиме базу для розрахунку відсотка, якими документами зможе її підтвердити.
Також треба прописати супутні платежі:
- комунальні витрати, плату за інтернет, вивезення сміття, прибирання приміщень тощо. Найчастіше орендар платить комуналку окремо від орендної плати за рахунками, від свого імені укладає договори із провайдерами й постачальниками послуг, оплачує їхню вартість окремо. Ці платежі можуть входити й у фіксовану суму оренди, тобто орендар сам оплачує всі рахунки. Але тоді вам доведеться включати цю суму в оподатковуваний дохід. Ще при оренді частини приміщення витрати треба оплачувати пропорційно до орендованої площі;
- витрати на поточний ремонт. Може знадобитися підкрутити завіси на вікнах, замінити крани, почистити вентиляцію чи кондиціонери — у договорі треба прописати, з чиєї кишені буде оплата.
Відновлення й умови повернення орендованого майна: хто відновлює приміщення, якщо протягом строку оренди в ньому щось змінювалося, — підприємець чи власник.
При укладанні договору обов'язково потрібно взяти в орендаря копії документів, що підтверджують його статус підприємця. Це важливо для єдинників 2-ї групи.
Орендодавець повинен надати документи, які підтверджують його право здавати в оренду конкретну нерухомість, це може бути свідоцтво про право власності, інформація з Держреєстру прав, нотаріально завірена довіреність, якщо фізособа діє за дорученням власника. А якщо власник нерухомості — іноземець, здавати її він може тільки через уповноважених ФОП або юрособу-резидента за письмовим договором, вони ж відповідають за сплату податків із його доходів (пп. 170.1.3 ПКУ).
Договір складають у двох екземплярах, підписують обидві сторони. Кожна має зберігати свій екземпляр. Для підприємця це важливий документ, який підтверджує його право перебувати в приміщенні й допоможе, якщо раптом виникнуть спірні ситуації з орендодавцем.