Підготування до ліквідації ТОВ: послідовність дій та поради фахівців

24 березня 2025 Стане у пригоді для: Підприємці

Підготування до ліквідації ТОВ: послідовність дій та поради фахівців

Що треба робити під час підготування до припинення власної справи аби зменшити ризики та пришвидшити процес? Наскільки важливими можуть бути ці кроки для засновників та власників? Читайте про це в нашій статті.

Під час воєнного стану в нашій країні збільшилась кількість ризиків для ведення бізнесу. Це вплинуло на кількість ліквідацій в умовах кризи, що переважно є природним явищем в таких ситуаціях. Однак, маємо в реальності цілу низку процесів, що ускладнюють ліквідаційний процес, гальмують головну мету і створюють нові виклики для засновників. Таким чином, якщо підприємство навіть не веде діяльності, його ліквідація може тривати понад пів року.Якщо директор підприємства є ФОП, чим це загрожує?

Яким чином треба організувати підготовчі заходи, щоб цей процес скоріше наблизився до логічного закінчення і водночас не виникало додаткових ризиків?

Ми звернемось до найрозповсюдженішої форми ведення бізнесу - товариства з обмеженою відповідальністю (ТОВ) та викладемо п’ять найзначущих рекомендацій як діяти перед ліквідацією підприємства.

Сама процедура ліквідації ТОВ є прозорою та врегульованою законами і поділяється на певні періоди:

  1. Власники підприємства вирішують ліквідувати його та звертаються з таким рішенням до державних реєстраторів;
  2. Кредитори ТОВ інформуються відповідно до передбачених законом норм та вимог. Їхні запити виконуються, якщо вони їх мають, а також формується ліквідаційний баланс та проводяться інші процедури;
  3. Проводиться процедура аудиту з боку податкових та пенсійних органів;
  4. Документація щодо ТОВ передається до архівних інституцій;
  5. Відповідно до закону відбувається державна реєстрація припинення ТОВ;

Чи можна зробити цю процедуру ліквідації швидшою та менш складною?

1. Проведення на етапі аудиту підприємства
Перед остаточним рішенням про ліквідування варто зробити вибірковий юридичний та фінансовий аудит компанії. Це піде на користь в процесі пошуку заборгованостей в плані зобов’язань перед контрагентами, банківськими установами, засновниками. А ще встановить перелік невиконаних зобов’язань перед контролюючими органами, передусім щодо наданих звітів чи документування згідно з необхідними відповідно законів строками, виявлення майна, право на яке теж потрібно буде визначити. І ще це важливо в питанні подальшої долі співробітників, зобов’язань, зокрема фінансових перед ними. В підсумку, ваш аудит перед ліквідацією покаже всі проблемні питання, які стануть перед власниками у майбутньому.

Припустимо, що шляхом аудиту були виявлені прострочені платежі або недостатність коштів, майна для того, щоб погасити вимоги кредиторів. Це значно ускладнить процес ліквідації та створить багато клопоту, адже існує ймовірність, що треба буде вдатися до процедури банкрутства. А тоді процедура ліквідації потребуватиме судових рішень і чималих грошей, не кажучи вже про витрачений на все це час.Який вибір кращий: ФОП чи юрособа?

Кожна з заборгованостей потребуватиме вашої участі щодо розв’язання цих проблем. Є безліч всіляких механізмів реструктуризації боргів. Наприклад, зарахування зустрічних однорідних вимог, прощення боргу, конвертація боргу в статутний капітал, а інші варіанти. Однак, необхідно передбачити податкові наслідки кожної з цих реструктуризацій. Відомо, що прощення боргів податківці можуть розцінити як дохід, що потребуватиме сплати певних податків.

2. Призначення ліквідатора та процедура звільнення співробітників компанії
Попередньо необхідно впорядкувати процедуру звільнення співробітників. Це робиться перед тим як зареєстровано рішення щодо ліквідації компанії. Під час узгодження ліквідаційного бюджету треба завчасно попередити співробітників за два місяці до звільнення про таке рішення. Іншим шляхом розв’язання проблеми стане звільнення за взаємною згодою сторін, проте це робиться після детального обговорення особисто з кожним співробітником. Під час такої процедури обговорюються також умови звільнення і прийнятний спосіб.

В майбутньому обирається ліквідатор. Тут не передбачено конкретних критеріїв з точки зору законодавства щодо відбору. Це, наприклад, може бути теперішній директор підприємства, людина зі сторони, яку запросили для допомоги чи якась інша особа. Але треба залучити таку людину, яка в курсі про законодавчі особливості самого процесу ліквідації. Також їй треба буде тримати на контролі багато питань та контактувати з контролюючими органами. Ліквідатор має отримати електронні ключі з метою підпису важливої документації в цифровій формі. Це вимога законодавства, а певні типи документів подаються лише в електронній формі.

3. Взаємодія з бухгалтерією підприємства
Варто приділити достатньо уваги роботі з бухгалтерами безпосередньо самого ТОВ або іншими для збору документації, яка важлива для роботи підприємства. Вони мають значення в процесі заходів з перевірки податківцями та органами ПФУ. Йдеться про інформацію щодо процедури використання страхових сум Фонду соцстрахування та ПФУ, листки непрацездатності, табелі обліку робочого часу, відомості щодо нарахування заробітної плати, накази, платіжні відомості щодо зарахування коштів на особові рахунки співробітника тощо. Не забувайте, що ПФУ веде перевірку роботи з початку 2007 року.

Маємо ретельно готуватись до перевірки з боку податківців. Тому вся бухгалтерська документація повинна бути надана під час звернення контролюючих органів. Мова йде про акти виконаних робіт чи наданих послуг, прибуткові та видаткові ордери, оборотно-сальдові відомості стосовно різних рахунків, виписки з банківських установ тощо. так само податківці ведуть перевірку з 2017 року.

Ми радимо почати реєстрацію ліквідації підприємства після того, як все вищеперераховане було підготовлене та зібране.

Стосовно банківського рахунку вказаного ТОВ, то його необхідно закрити із нульовим балансом. Така умова для перевірки з боку фіскалів.Як вивести гроші з ТОВ

4. Реєстрація ліквідації ТОВ та перевірки
У самому рішенні стосовно припинення юридичної особи має обов’язково бути інформація про персональний склад комісії з припинення (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії), самого очільника, тобто ліквідатора, керуючого припиненням, порядок та строк подання з боку кредиторів власних вимог.

Ще одним необхідним кроком до ліквідації є інформування через ЗМІ кредиторів стосовно старту самого процесу.

Коли реєструється рішення про ліквідацію, то самі реєстратори дають знати податківцям та фахівцям ПФУ, що тепер можна починати перевірки.

Які важливі речі треба знати на час проведення перевірок:

  • Мати всі акти стосовно проведення перевірок з боку всіх необхідних органів за минулий час, коли діяло ТОВ. Це дозволить зекономити час перевірок або навіть посприяти скорішому отриманню довідок про відсутність заборгованостей в конкретно взятий період, який підпадає під перевірку чи перевірявся до цього;
  • Бажання співпрацювати з перевіряючими органами. Тобто активно допомагати їм, надавати необхідну інформацію в короткі терміни, пояснювати та сприяти їхній роботі;
  • Розпочати процес перевірки з ПФУ та Центром зайнятості, бо вони можуть робити цю роботу, коли банківські рахунки ТОВ ще знаходяться в процесі закриття. Водночас штрафні санкції від цих органів ймовірно будуть швидко оплачені з цього ж рахунку;
  • Під час перевірок варто зважати на специфіку діяльності всіх органів, залучених в процесі. Це допоможе у розв’язанні організаційних питань. Зокрема ПФУ діє з єдиною канцелярією, яка в процесі роботи іноді помилково надсилає листи щодо перевірки не кожному департаменту, відповідальному за перевірку згідно з законом. І тут ліквідатору варто знати процедуру, слідкувати за нею та діямиоргану, що проводить перевірку;
  • Не треба нехтувати тим, що до часу офіційного припинення реєстрації ТОВ має у встановлений законом термін надати необхідний звіт контролюючим органам.

5. Завершення ліквідації ТОВ
Отримання довідок щодо відсутності заборгованостей та санкцій значить, що ТОВ має право без проблем ліквідуватися. Тому сам ліквідатор мусить бути готовим, щоб за винятком довідок всі відповідні органи контактували з реєстратором. В іншому випадку реєстратор не зробить реєстрацію припинення через технічні чинники.

Далі треба подати заяву щодо державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, а також довідку з архіву про те, що всі потрібні для цієї процедури документи були прийняті та підлягають довготривалому зберіганню згідно з законом.

Процес отримання цієї довідки наприкінці всіх проведених перевірок зобов’язує ліквідатора направити документацію довготривалого зберігання (установчі, кадрові та інші) до архіву за місцезнаходженням ТОВ. Після того як це буде зроблено надається довідка. Варто подбати, щоб перед цим кожен з документів, який вирушить до архіву був упорядкований згідно з усіма вимогами роботи архіву.

Висновки

Для того, щоб ліквідувати ТОВ в наші країні, потрібно досить ґрунтовно розпланувати послідовність всіх заходів.

Коли з’явилося рішення про ліквідацію, має відбутися аудит, який покаже ймовірні заборгованості компанії. Наступним кроком треба визначити ліквідатора - компетентну особу, яка належним чином виконає цю процедуру.

Проінформуйте співробітників, заготуйте всі належним чином оформлені документи для всіх перевірок з боку контролюючих органів перед ліквідацією.

Передайте документи до архіву, коли процес перевірок завершиться.

Припинення ТОВ буде, коли скінчиться його державна реєстрація. Варто виконувати всі норми та вимоги, щоб скоротити процедуру та завершити без проблем процес ліквідації, що буде в інтересах власників.

 

Вперше швидкі банківські кредити для бізнесу онлайн

Подати заявку

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки