Як ФОП використовувати РРО з 1 серпня

21 липня 2020 Стане у пригоді для: Підприємці

Програмні РРО запустять з 1 серпня, електронні чеки, облік товарів, штрафи.

РРО і 1-а група ЄП

Одразу зазначимо — ФОП 1-ї групи єдиного податку зараз і надалі не зобов'язані використовувати РРО.

Ці підприємці торгують на ринках й надають побутові послуги виключно населенню, перелік видів діяльності для них обмежений.

1-а група ЄП

1 серпня 2020 року оновиться п. 296.10 ПКУ, згідно з яким 1-я група зможе працювати без РРО без будь-яких умов, на кшталт торгівлі технічно складними побутовими товарами, що підлягають гарантійному ремонту (повний перелік у Постанові КМУ № 231), лікарськими засобами та виробами медпризначення.

РРО у 2–4-ї груп

Наразі, ФОП 2–4-ї груп ЄП не використовують РРО, якщо мають дохід до 1 млн грн.

ФОП на єдиному податку: ліміт в 1 млн грн і РРО

Незалежно від ліміту в 1 млн зобов'язані зараз використовувати РРО (тобто навіть якщо дохід менше 1 млн грн):

  • продавці технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту;
  • ФОП, які продають ліки, медвироби, надають платні послуги в сфері охорони здоров'я;
  • єдинники, що торгують підакцизними товарами, зокрема пивом. 

До введення карантину через коронавірус планувалося, що з 19.04.2020 р. зобов'язані будуть використовувати РРО підприємці, які надають платні послуги в сфері охорони здоров'я, без прив'язки до ліміту в 1 млн грн. Але потім введення сценарію «РРО для всіх» перенесли.

З 1 січня 2021 року РРО зобов'язані використовувати:

  1. продавці товарів і послуг через інтернет;
  2. продавці ювелірних і побутових виробів з дорогоцінний металів і каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння. Нагадаємо, єдинникам заборонено торгувати ювелірними виробами. Заборонені КВЕДи: 07.29, 24.41, 46.72. На 2-й групі повністю під забороною КВЕДи: 32.12Виробництво ювелірних і подібних виробів, 46.72 Оптова торгівля металами та металевими рудами (п. 4 пп. 291.5.1 ПКУ);
  3. торговці вживаними речами в магазинах (робота за кодом КВЕД 47.79);
  4. ті, хто займається бізнесом із забезпечення стравами й напоями (це ресторани, послуги харчування, постачання готових страв, обслуговування напоями, діяльність у сфері громадського харчування), якщо це інша діяльність, ніж визначена п. 11 ст. 9 ЗУ « Про РРО»;
  5. ті, хто працює у сфері турпослуг: турагентства й туроператори, послуги бронювання та пов'язана із цим діяльність; діяльність готелів і подібних засобів тимчасового розміщення;
  6. ті, хто займається продажем деталей і приладдя для авто, при продажі яких застосування РРО й/або програмних РРО обов'язкове відповідно до переліку, який затверджує КМУ.

З 1 квітня 2021 року всі підприємці-єдинники, крім 1-ї групи, зобов'язані будуть використовувати РРО.

РРО: кому використовувати і як зареєструвати

ФОП працюєте виключно з безготівковими розрахунками: РРО не потрібен

Поки позиція податкової така: підприємці, які використовують виключно безготівкові оплати, не зобов'язані використовувати РРО. 

Безготівковими, в розумінні податкової, вважаються оплати без використання платіжних карток, коли:

  • Гроші з рахунку покупця переводяться на поточний рахунок продавця / виконавця.
  • Покупець вносить оплату через банк, для зарахування на рахунок ФОП.

Оплата платіжною карткою через POS-термінал не відноситься до безготівкових розрахунків (ст. 2 ЗУ «Про РРО»).

Як приймати оплати в інтернет-магазині

Ці ФОП зараз не використовують РРО

Коли запрацюють програмні РРО

ФОП можуть вибрати: використовувати апаратні пристрої чи програмні РРО.

Норма про використання програмних РРО запрацює вже з 1 серпня 2020 року

Використовувати можна буде ПО від податківців та приватних компаній. Тестова програма від ДПС на сайті — https://prrosto.kmu.gov.ua/

На картинках виглядає пристойно, як працюватиме, побачимо 1 серпня.

Скільки коштує програмний РРО

Програмними РРО підприємців забезпечить податкова, рішення буде безкоштовним. Його можна буде безплатно завантажити із сайту податкової на смартфон, планшет, ноутбук тощо. 

Використання теж безкоштовне, тобто без абонплати.

СПД зможуть скористатися рішеннями й інших розробників, якщо такі будуть створені, але вони будуть платними, або розробити власне.

ЕЦП для роботи з РРО

Реєстрація програмного РРО буде проводитися через кабінет платника шляхом одержання фіскального номера, який ідентифікує програмний РРО в системі ДПС.

Заява про реєстрацію програмного РРО — J/F 1316602 (форма № 1-ПРРО).

Тому ФОП знадобиться ключ ЕЦП, якщо хтось досі не отримав, це треба зробити. Нагадаємо, податкова видає електронні ключі безкоштовно.

Ключ ЕЦП: отримання, продовження, скасування

При роботі з таким РРО підприємець зобов'язаний передавати в податкову електронні фіскальні звіти й звітні чеки.

Дані сертифікатів ЕЦП вносяться до Реєстру програмних РРО, тобто підприємець повинен надати повідомлення в електронній формі про надання інформації щодо електронного підпису (п. 7 розд. ІІ Порядку № 317). Без реєстрації в Реєстрі, використовувати ЕЦП для роботи з програмними РРО не можна.

Повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого сертифіката відкритого ключа (для повідомлень щодо сертифікатів відкритих ключів, які застосовуються в ПРРО) — J/F 1391801. 

Електронні чеки

З 01.08.2020 року з'явиться поняття «електронний розрахунковий документ». А електронні чеки прирівняють до паперових.

Електронний розрахунковий документ на програмному РРО створюється при розрахунках, потім продавець відправляє його в податкову.

Чек фіксується на сервері ДПС, йому присвоюється фіскальний номер із діапазону номерів, сформованих фіскальним сервером.

Електронний чек може бути відтворений на дисплеї класичного РРО або дисплеї смартфона чи планшета, на якому встановлено програмний РРО, чек може бути й у вигляді QR-коду. Продавець може надіслати покупцю повідомленням або на електронну пошту.

Проблеми з передачею електронного чека можуть виникнути у продавця з покупцями без мобільного телефону, але поки це питання не опрацьоване.

Якщо придбаєте принтер, електронний чек можна буде роздрукувати, але це додаткові витрати для ФОП.

Якщо немає зв'язку або програмний РРО не працює

РРО зламався. Протягом дня потрібно сповістити про це податкову, виробника програмного РРО і ЦСОЦентр сервісного обслуговування РРО. Не просто зателефонувати, а заповнити форму. Проводити розрахунки з клієнтами до усунення несправностей не можна.

Подається: Повідомлення про виявлення несправностей програмного РРО — J/F 1316701 (форма № 2-ПРРО).

Немає зв'язку із сервером ДПС. Можна проводити розрахунки, коли немає зв'язку з фіскальним сервером податкової. Щоправда, для цього треба отримати від контролюючого органу діапазон фіскальних номерів для чеків.

Подається: Повідомлення про проведення розрахункових операцій у період відсутності зв'язку між програмним РРО і фіскальним сервером — J/F 1316901 (форма № 4-ПРРО).

У самих чеках має бути вказано про проведення операції в офлайн-режимі.

Після відновлення зв'язку протягом години треба буде передати в податкову дані стосовно створених чеків, а також повідомити в ДПС, о котрій годині й у яку дату зв'язок відновився.

В офлайн-режимі програмний РРО можна використовувати не більше 36 год підряд, на місяць не більше 168 год.

Чек РРО та торгівля підакцизними товарами

З 1 серпня продавці підакцизних товарів повинні вказувати код товарної підкатегорії УКТ ЗЕД, а для цього треба перепрограмувати РРО.

Якщо не запрограмовані найменування підакцизних товарів із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, ціни товару й облік їх кількості — штраф буде 5,1 тис. грн.

А ще до адмінвідповідальності, за таке порушення, можуть притягнути посадових осіб і працівників СПД, у випадку з підприємцем — самого ФОП.

Як зміняться штрафи

Якщо перевіряючі встановили порушення при використанні РРО й програмних РРО: 

  1. ФОП проводив через РРО купівлю не на повну суму вартості товарів/послуг; 
  2. взагалі не проводили розрахунки через РРО;
  3. виявилося, що сума готівки на місці розрахунків не відповідає сумі з денного звіту РРО більш ніж на 10% розміру мінзарплати, встановленої на 1 січня. Якщо СПД використовує РК — загальній сумі продажів за квитанціями з початку робочого дня;
  4. невидача паперового або електронного чека покупцю. Або проведення розрахунків без РК на окремому об'єкті СПД.

Зараз за такі порушення штрафують на 1 грн за перше порушення й на 100% вартості проданого товару за наступні.

З 1 серпня 2020 року штраф збільшиться і складатиме:

  • 10% вартості товару за перше порушення;
  • 50% вартості товару за повторне.

Що буде з 1 січня 2021 року:

  • за перше порушення штраф 100% вартості проданих із порушеннями товарів (робіт, послуг);
  • а за кожне наступне — 150% зазначеної вартості. 

Не ведете РК, хоча повинні, або порушуєте правила її використання, не використовуєте або використовуєте, але не зареєстровані належним чином — штраф 850 грн.

Не роздрукували або не створили в електронному вигляді контрольну стрічку, викривили дані про проведені операції в стрічці. Штраф — 510 грн (зараз 170) (п. 5 ст. 17 ЗУ «Про РРО»).

Проводите розрахунки через пристрій, у якому не запрограмовані найменування й ціни товарів, їх кількість — штраф залишається 85 грн

Якщо самостійно внесли зміни до конструкції чи програмного забезпечення РРО, штраф за це буде 5100 грн, а зараз 1700.

Неподання звітності із застосування РРО, РК і копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків із РРО і/або програмних РРО — 510 грн. Раніше — 170 грн.

Зберігання контрольної стрічки 

З 1 серпня 2020 року СПД, які використовують РРО, зобов'язані:

  • на звичайних пристроях — створювати контрольні стрічки на РРО (виняток — торгові автомати) і зберігати їх протягом 3 років;
  • з програмними РРО — при проведенні розрахунків в офлайн-режимі зберігати розрахункові документи, електронні фіскальні звіти й чеки до передання на сервер податкової.

Запрограмувати товари

Ось з чим доведеться повозиться ФОП, так це з внесенням в пам'ять програмного РРО переліку товарів, якими він торгує й послуг, які надає.

У класичні РРО номенклатура вноситься при первинному програмуванні, це можуть зробити в ЦСО. Якщо людина веде облік товарів, як мінімум має бути таблиця Excel з переліком, її можна імпортувати в касовий апарат.

Яким чином ці дані вноситимуться в програмні РРО, поки незрозуміло.

Деяким ФОП доведеться робити базу з нуля.

Облік товарних запасів

З 1 серпня 2020 року СПД, які використовують РРО, зобов'язані вести облік товарних запасів і продавати товари й послуги, які відображені в такому обліку.

Щодо єдинників, то ця норма не стосується всіх підряд, а тільки ФОП-єдинників без ПДВ, які торгують технічно складними побутовими товарами, що підлягають гарантійному ремонту, ліками і медвиробами, ювеліркою, й вже використовують РРО. Відповідні зміни — п.12. ст. ЗУ «Про РРО».

Вести такий облік зобов'язана 3-я група з ПДВ.

Що це означає: якщо буде податкова перевірка, треба буде надати паперові або електронні документи; на товари, які на момент перевірки перебувають на точці, потрібно буде надати документи, що підтверджують їхній облік і походження.

Як вести облік запасів: порядок не прийнятий. Поки він не з'явиться, вам треба подбати про наявність прибуткових документів на весь товар.

Якщо облік з 1 серпня не вести і немає прибуткових документів: у разі перевірки вас, швидше за все, оштрафують. Розмір штрафу — подвійна вартість неврахованого товару за ціною його реалізації, але не менше 170 грн (ст. 20 ЗУ «Про РРО»).

Кешбек і безплатний товар покупцю

З 1 січня 2021 року запрацює норма, за якою, якщо покупцю чек видали з порушенням, наприклад на неповну суму покупки або чек нефіскальний, він може поскаржитися на продавця й отримати винагороду, якщо скарга підтвердиться. 

Подати скаргу можна буде на чек, у якому вартість товарів більше 850 грн.

Податківці проведуть камеральну перевірку в СПД і, якщо з'ясують, що порушення було, його оштрафують, а покупець завдяки такому штрафу отримає 100% вартості придбаних ним із порушенням товарів/послуг. Планується, що компенсація не оподатковуватиметься ПДФО й військовим збором.

Тобто покупцю залишиться і товар, і гроші.

Перевірити чек покупець зможе в кабінеті платника в сервісі пошуку фіскальних чеків. 

Через той самий кабінет платника будуть створюватися і скарги, з можливістю додати скани підтвердних документів. Скаргу можна буде подати і на папері.

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки