Виїзна торгівля: документи, працівники, перевірки

24 травня 2019 Стане у пригоді для: Підприємці

Що треба знати підприємцям, щоб торгувати з розносок, автомагазинів, у ларьках і кіосках: КВЕДи, дозволи, заборони, перевірки.

Що таке виїзна торгівля

Якщо узагальнити, то торгівля поза межами приміщення магазину вважається виїзною (п. 3 Правил № 369). Про що йдеться:

  1. Бізнес на колесах. Що це: автомагазин, кав'ярня на колесах, розвозки, цистерни, торгівля з автопричепів і візків, розносок і лотків.
  2. Стаціонарні, але не капітальні об'єкти. Що це: кіоски, ларки, сезонна торгівля в павільйонах, вендингові автомати з продажу кави, снеків та інших товарів.

Де прописано правила

Виїзна або виносна торгівля регулюється тими самими правилами, що й дрібнороздрібна, — Правилами № 369 і Правилами торговельної діяльності (Порядок № 833).

Який КВЕД реєструвати

Для торгівлі поза магазинами реєструють один із кодів КВЕДКласифікація видів економічної діяльності: 47.81 Роздрібна торгівля з лотків і на ринках харчових продуктами, напоями та тютюновими виробами, 47.82 Роздрібна торгівля з лотків і на ринках одягом і взуттям, 47.89 Роздрібна торгівля з лотків і на ринках іншими товарами, 47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами.

Перш ніж почати працювати за новим видом діяльності, треба зареєструвати новий КВЕД у держреєстратора і внести до реєстру єдинників (298.2.3 ПКУ).   

Як зареєструвати новий КВЕД

Якщо у вас зареєстрований КВЕД 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах, а ви вирішили торгувати кавою на колесах, треба зареєструвати новий КВЕД — 47.81 Роздрібна торгівля з лотків і на ринках харчових продуктами, напоями та тютюновими виробами.

Якщо ви ФОПФізична особа — підприємець-єдинник і КВЕД для виїзної торгівлі у вас не зареєстрований, але ви вже отримуєте за ним дохід, це порушення. За законом, треба оподаткувати отриманий за цим КВЕДом дохід за підвищеною ставкою ЄПЄдиний податок 15% (пп. 2 п. 293.4 ПКУ) і перейти на загальну систему.

ФОП 3-ї групи можуть подати заяву разом із декларацією за квартал, у якому отримали дохід від нового виду діяльності (консультація в ЗІРЗагальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс податкової, підкатегорії 107.11, 107.12).

Дохід за незареєстрованому КВЕДу в підприємця на загальній системі прирівняють до «громадянського» і вимагатимуть сплатити податки з усієї суми, а не з чистого доходу (доходи мінус витрати).

Реєстрація місця торгівлі

Підприємці на спрощеній системі зобов'язані вказувати інформацію про місце здійснення діяльності в Реєстрі платників ЄПЄдиний податок.

Якщо вказували конкретну адресу магазину, маєте також внести зміни до інформації про місце торгівлі. Для цього треба подати заяву про застосування спрощеної системи й заповнити пункти 5.4, поставте відмітку навпроти «місця провадження господарської діяльності» 

Заява про застосування спрощеної системи оподаткування — 2020
В п. 6 внесіть додаткову адресу, якщо кіоск або павільйон має адресу згідно з паспортом прив'язки.

А взагалі, якщо торгуєте з об'єктів пересувної мережі, вкажіть «Торгівля на ринках України», «Торгівля на виставках України» (консультація в ЗІР, підкатегорія 107.01).

Де можна розміститися

Торгівлю продтоварами слід погодити зі службою з питань безпеки харчових продуктів і захисту споживачів у вашому місті чи районі (ст. 15 ЗУ № 4004).

Торгувати на вулиці можна на тротуарах завширшки понад 5 м, але не на пішохідній частині (п. 32 Правил № 198). Взагалі не можна торгувати:

  • поруч з адміністративними й культовими будівлями, пам'ятниками, фонтанами, клумбами, панорамними майданчиками тощо;
  • на перехрестях, тобто ближче ніж за 20 м розмістити свій ларьок чи перевозку з кавою не можна;
  • в охоронних зонах інженерних комунікацій;
  • на зупинках. Можна розміститися не ближче ніж за 20 м в обидва боки від дорожнього знака зупинки;
  • на мостах, у тунелях та інших подібних штучних спорудах. Щоправда, ця заборона не стосується ситуацій, коли проект будівництва/реконструкції передбачає, що, наприклад, розмістити торговельні палатки чи ларки можна, і це погоджено;
  • біля залізничних переїздів, мінімальна відстань — 100 м.

Влада на місцях може додатково встановити обмеження.

Що заборонено продавати

Продавати все підряд при виїзній торгівлі не можна, от список заборонених товарів:

  • продтовари загалом продавати можна; не можна — якщо на місці продажу немає умов, щоб дотримувати санітарних норм і правил, зберігати за потрібної температури тощо;
  • продтовари: нефасовані й без упаковки з розносок, лотків, столиків, корзин і неспеціалізованого транспорту. Можна торгувати картоплею, овочами, фруктами, плодами, ягодами, кавунами, динями й гарбузами під час сезонних продажів. Ще можна продавати морозиво та квіти;
  • алкогольні напої продавати під час виїзної торгівлі не можна. Сигаретами можна торгувати в ларках і кіосках, із пересувних об'єктів — ні;
  • технічно складні й великогабаритні товари: це побутова техніка, ті ж велосипеди та ін.;
  • тканини та взуття (домашні капці — можна), швейні вироби (не стосується робочого одягу та головних уборів на літо) й виробу верхнього трикотажу, які треба примірювати;
  • дорогоцінні метали й коштовне каміння та вироби з них;
  • вогненебезпечні товари (стосується побутової хімії, піротехніки, ПММ). 

Документи й дозволи

Кіоски, ларки, палатки — це тимчасові споруди, і щоб торгувати з них, потрібно отримати дозвіл на розміщення.

Паспорт прив'язки. У ньому визначено розташування об'єкта й схема благоустрою прилеглої території (ч. 4 ст. 28 ЗУ № 3038, п. 2.1 Порядку № 244). Видає місцевий виконком — селищний, міський, районна міськадміністрація. Але спершу треба укласти договір на право користування чи оренди на земельну ділянку під тимчасовою спорудою з органом місцевого самоврядування.

Якщо торгуєте з перевозки, паспорт прив'язки отримувати не потрібно.

Але виїзна й виносна торгівля продтоварами, готовими до вживання товарами й такими, що швидко псуються, можлива лише у відведених для цього місцях із МАФів. І дозвіл на розміщення обов'язковий. Тобто якщо торгуєте хот-догами чи шаурмой, дозвіл потрібен. 

Тож у будь-якому разі знадобиться дозвіл органу місцевого самоврядування. У різних містах правила можуть відрізнятися, адже їх установлює місцева влада.

Санітарний паспорт треба оформити на авто, яке використовуєте для перевезення продсировини й товарів.

Ліцензії

Для виїзної торгівлі пром- і продтоварами ліцензія не потрібна, а от алкогольними напоями за правилами торгувати заборонено. Але в правилах дрібнороздрібної торговельної мережі нема заборони на торгівлю слабоалкогольними напоями, до яких належить пиво. 

На торгівлю пивом потрібна алкогольна ліцензія.

Як отримати ліцензію на торгівлю алкоголем

ДФСДержавна фіскальна служба роз'яснила, що при торгівлі алкоголем на виїзній точці треба отримати окрему алкогольну ліцензію на роздрібну торгівлю на тимчасовому місці торгівлі (консультація в ЗІР, підкатегорія 115.03). Тому якщо у вас є ліцензія на торгівлю алкоголем у магазині, отримайте ще одну для виїзної точки.

Сигаретами можна торгувати в стаціонарних — ларьках, кіосках, але потрібна ліцензія.

Торговельне місце

Є правила оформлення місця торгівлі, їх треба дотримуватися: на видноті розмістіть виписку з Єдиного держреєстру з інформацією про підприємця: адресу, ІПН, а ще ПІБ продавця й інформацію про години роботи точки (п. 20 Правил № 369).

Якщо це автокрамниця, автокафе, розвозка, причіп — найменування, адресу підприємця, номер точки й телефону треба написати фарбою.

Усі товари потрібно оформляти цінниками й інформацією про товар (найменування, сорт тощо) і підписом відповідальної особи.

Ще слід дотримуватися чистоти й санітарних норм.

Ваги — у справному стані й повинні мати державне повірочне тавро. Холодильники, кавомашини, мікрохвильові печі на місці торгівлі повинні бути справні.

Торгівля напоями на розлив, продтоварами або фастфудом. Тут є додаткові вимоги до точки: підключення до водопроводу й каналізації, місце для миття рук, мийні та дезінфікуючі засоби, бачки з кришками для відходів, прилавки закривайте водонепроникними матеріалами.

Одноразовий посуд. Потрібна ємність для її збору й подальшої утилізації (п. 27 Правил № 369).

Дотримання всіх цих приписів можуть перевірити, і можуть оштрафувати й навіть закрити точку, якщо порушуєте норми.

Документи на товари

Не можна просто так взяти й почати продавати, наприклад, з лотка каву без документів на цю каву або продавати в ларку випічку невідомого походження. Потрібні документи на товари, без них ви вразливі перед перевіряючими.

Про які документи йдеться (п. 28 Правил № 369):

  • ТТНТоварно-транспортна накладна, акти, де зазначено назву, сорт, кількість, ціну й загальну вартість товару;
  • для товару, який підлягає обов'язковій сертифікації, — документи з номером сертифіката відповідності, свідоцтва/декларації про відповідність;
  • товар не підлягає обов'язковій сертифікації: копії гігієнічних висновків із печаткою СПДСуб'єкт підприємницької діяльності (підприємці та юридичні особи) , від якого отримали товар;
  • документи про якість товарів (для імпортних — копії сертифікатів мовою країни-експортера й українською та засвідчені печаткою СПД, від якого отримали товари).

Якщо торгуєте м'ясом, молоком, рибою, сиром, сметаною та іншою продсировиною, вам будуть потрібні ветеринарні довідки/свідоцтва на кожну партію товару. Що там має бути: найменування товару, виробник, його адреса, дата виробництва й строк придатності.

Якщо торгуєте кулінарією, випічкою, кондитеркою, на кожну партію такої продукції потрібне свідоцтво про якість. І взагалі, торгувати можна лише товарами з маркуванням, належним товарним виглядом і з нормальним строком придатності, і треба мати на них документи, що засвідчують їхню якість і безпеку.

Медичні огляди у працівників ФОП

Що ще має бути на точці:

  • Санітарні правила, зареєстрований санітарний журнал, медкнижки працівників, перелік товарів для продажу (п. 10 Правил № 185).
  • Ветеринарні документи, правила продажу окремих видів товарів, сертифікати відповідності, гігієнічні висновки тощо, їх пред'являють покупцю, якщо він попросить, і перевіряючим, якщо наскочать із перевіркою.

Як оформити продавців

Часто підприємці не оформляють працівників на виїзних точках. Але Держпраці любить перевіряти саме таку категорію порушників, адже в них частіше за все можно знайти порушення.

Перевірки Держпраці — 2020: що треба знати ФОП


Ще продавці користуються вашим обладнанням, авто, мають справу з товаром і приймають гроші в покупців, тому повинні відповідати за це все. Раптом продавець візьме виручку і перестане виходити на роботу — а у вас із ним просто довірчі стосунки.

Зазвичай працівників для виїзної торгівлі оформляють за строковим трудовим договором. Період його дії прописують у заяві й наказі про прийняття на роботу.

Обов'язки продавця

Відповідальність є сенс прописати в трудовому договорі й додатково укласти договір про повну індивідуальну матвідповідальність. Тоді продавець зобов'язаний буде нести відповідальність, якщо з його вини товар буде зіпсований або загублений (ст. 134 КЗпП).

Матеріальна відповідальність працівників підприємця

Вимоги до торговців

Торгувати може найманий працівник або сам ФОП, але якщо торгуєте продуктами, правила для всіх єдині (п. 11 Правил № 369):

  • медкнижка й паспорт мають бути на руках;
  • головний убір, формений чи санітарний одяг;
  • заборонено курити на робочому місці;
  • обов'язково дотримуватися правил особистої гігієни;
  • чистота на місці торгівлі й території навколо.

Перед початком роботи із продавцем треба провести інструктаж з питань охорони праці й пожежної безпеки, санітарного мінімуму, дати роз'яснення стосовно продажу товарів і обслуговування покупців.

Хто може перевірити

Інспектори Держпраці можуть перевірити, чи оформлені ваші продавці, представники місцевої влади — чи законно розміщена ваша точка, санстанція — документи на товари й правила торгівлі. 

Грішать перевірками бізнесу на колесах і ларків поліцейські. Але це незаконно й часто їхня власна ініціатива. Просто прийти й запитати у вас документи на розміщення й товари вони не можуть, це можливо лише в рамках відкритого провадження.

Дільничний приходить до ФОП із перевіркою

Перевірити якість продукції й те, як дотримуєтеся правил торгівлі, може Держслужба з питань безпеки харчових продуктів і захисту споживачів.

Чи маєте потрібні ліцензії, чи проводите розрахунки через РРО й РКРозрахункова книжка, перевірять податківці.

Що з РРО

Під час торгівлі на виїзді покупці розраховуються зазвичай готівкою, а там, де готівка, актуальне питання про використання РРО.

Як ФОП використовувати РРО в 2020 році

За законом РРО й розрахункові книжки не застосовують (ст. 9 ЗУ «Про РРО»), якщо торгуєте:

  • водою, молоком, квасом, олією, живою рибою з автоцистерн, цистерн, бочок і бідонів;
  • із лотка чи розноски друкованими виданнями, листівками й конвертами, якщо в загальному товарообігу  питома вага такої продукції 50% і не торгуєте алкоголем та іншими підакцизними непродтоварами. 

Підприємцям на єдиному податку використовувати РРО потрібно, якщо торгуєте пивом, сидром, перрі,  технічно складними побутовими товарами, які підлягають гарантійному ремонту, і якщо всім цим не торгуєте, але протягом календарного року перевищили ліміт доходу в 1 млн грн. Податківці вимагають, щоб розрахунки готівкою оформляли квитанціями, товарними чеками та іншими розрахунковими документами.

ФОП на єдиному податку: ліміт в 1 млн грн і РРО

Без РРО, але треба використовувати РК під час роздрібної торгівлі в окремих випадках, перерахованих у Переліку № 1336. Обсяг продажів через такі пристрої — не більше 500 тис. грн на рік:

  • торгівля через автомагазини, авторозвозки, автоцистерни, цистерни, бочки, лотки-прилавки з охолодженням, візки, розноски, лотки, столики тощо, якщо вони розташовані поза межами приміщень. ФОП на ЗС під час такої торгівлі використовують РК і КРРО й обов'язково стежать за дотриманням обсягу розрахунків — 500 тис. грн на рік;
  • торгівля на ринках, ярмарках. Це не стосується магазинів, палаток, павільйонів і контейнерів та ін., розташованих на ринках. 

Після перевищення обсягу в 500 тис. грн у місячний строк із дати перевищення треба зареєструвати й почати використовувати РРО (консультація в ЗІР, підкатегорія 109.04).

Касовий апарат можна використовувати на пересувний об'єкт (лист ДФС № 2918/В/99-99-14-05-01-14/ІПК), для такої торгівлі підійдуть портативні РРО.

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки