Як здійснювати фіскалізацію платежу при різних способах розрахунку (готівковий та безготівковий)
04 червня 2024
Досить поширеною в підприємницькій діяльності є ситуація, коли покупець чи клієнт сплачує частину платежу переказом, а решту коштів – готівкою. Так часто діють при внесенні передоплати за товар, коли покупець перераховує на рахунок продавця певну суму авансу, а решту сплачує при отриманні товару. Можливий також варіант оплати в іншій послідовності – спочатку готівка, а потім кошти на рахунок. Як здійснювати фіскалізацію платежу при різних способах розрахунку (готівковий та безготівковий), розберемось далі в статті.
Як здійснювати фіскалізацію платежу при різних способах розрахунку (готівковий та безготівковий)
При здійсненні фіскалізації платежів важливо фіксувати спосіб надходження коштів. Це може бути отримання готівки, що передбачає помітку у чеку «готівка» або ж безготівковий розрахунок з позначкою «безготівкова оплата на карту/на IBAN-рахунок» тощо.
А от в ситуація, коли покупець/клієнт застосовує обидва способи розрахунку з підприємцем в рамках оплати за один товар/послугу, необхідно врахувати декілька важливих рекомендацій податківців.
Зокрема, на порталі «ЗІРЗагальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс податкової» для ФОП щодо цього питання були надані наступні роз’яснення.
- При використанні безкоштовного державного ПРРОПрограний реєстратор розрахункових операцій , функціонал якого був нещодавно оновлений, після формування чеку і вибору способу оплати (готівковий чи безготівковий), заповнити додаткове вікно «Умови оплати». Там користувач може обрати вид оплати: «передоплата, чергова сплата, остаточний розрахунок». Проте далеко не всі комерційні касові апарати передбачають фіксацію уточнення щодо умов оплати.
- Податківці також рекомендують у випадках застосування різних способів розрахунку з покупцем/клієнтом, коли спочатку оплата була на IBAN-рахунок, а потім готівкою, видавати чек саме на оплату готівкою із зазначенням повної вартості покупки/послуги (в чек має бути включена і сума, яка раніше була переведена на рахунок).
- Також можна заповнювати поле «Коментар» (ця опція доступна на більшості касових апаратів) при створенні чеку, вказуючи умови оплати.
Ще однією пропозицією від ДПСДержавна податкова служба є створення двох чеків. В першому чеку в поле «Назва товару» вписати «Аванс за найменування товару», а в полі «До сплати» вказати суму передоплати, яку заплатив покупець/клієнт (наприклад, 500 грн). В цьому ж чеку зазначити спосіб розрахунку – готівковий чи безготівковий.
Інший чек сформулювати як «Отримання доплати за товар/послугу». В ньому в полі «Назва товару» зазначити просто найменування товару, а в полі «До сплати» вказати повну вартість товару (з врахуванням передоплати).
Також в даному чеку слід зазначити спосіб розрахунку. А ще вказати знижку «на підставі отриманого авансу», зазначивши попередньо сплачену покупцем суму.
В такому випадку буде дотримана вимога щодо видачі чеку на повну вартість товару, при цьому буде зафіксовано, що раніше була здійснена передоплата.
Але цей варіант передбачає додаткове навантаження на підприємців, адже їм доведеться створювати декілька карток для авансу і для повної оплати, щоб автоматизувати фіскалізацію платежів.
Якщо ж підприємець практикує прийом коштів за одним способом оплати, навіть якщо здійснюється кілька платежів, то можна видавати один чек при остаточному розрахунку із зазначенням повної вартості товару/послуги.
Підводячи підсумки зазначимо, що для податкової важливо, щоб, по-перше, підприємець здійснював фіскалізацію отриманих платежів, а по-друге, можна було відслідкувати суму отриманого доходу як в цілому, так і за кожний окремий товар. Яким чином фіксувати суми оплати при різних способах розрахунків, ФОП може обирати самостійно з рекомендованих ДПС.