Як правильно розрахувати прибуток компанії та проаналізувати основні показники

31 березня 2021 Стане у пригоді для: Підприємці

Прибуток у всіх його варіаціях — один із ключових показників для прийняття компанією усвідомлених бізнес-рішень. Часто підприємці не приділяють цьому показнику належної уваги, відстежуючи лише рух грошей.

Однак залишок коштів — це не прибутковість компанії. Для того щоб приймати стратегічні рішення, які впливатимуть на фінансову стабільність вашого бізнесу в довгостроковій перспективі, прибуток слід правильно розраховувати й аналізувати.

Що і як розраховувати.

Обчисліть свій валовий прибуток

Розраховується так: уся виручка мінус собівартість продажів (йдеться про витрати, які безпосередньо відносяться до виручки). Ця сума показує, наскільки прибутковою є ваша основна діяльність і як варіюється прибутковість у міру змін обсягів і цін.

Розбийте свою основну діяльність на потоки доходів

Виручка, собівартість продажів і валовий прибуток можуть бути розбиті на продуктові напрями, види діяльності або послуги. Така розбивка дає можливість аналізувати прибуток/збиток від кожного виду вашої діяльності.

Обчисліть чистий прибуток

Розраховується як валовий прибуток мінус операційні витрати. Це нижній, останній рядок звіту про прибутки та збитки, який показує, наскільки прибутковою є ваша компанія.

Обчисліть EBITDA

Розраховується як чистий прибуток до вирахування витрат за відсотками, податками, зношування та амортизації. Цей показник корисний для аналізу лише операційної діяльності компанії та її порівняння з іншими учасниками ринку, оскільки не враховує податкові ставки різних юрисдикцій, різні методи обліку, обсяги амортизації та зношування й рівень кредитування компанії.

Фінансові показники бізнесу: дохід, виручка, прибуток

Використовуйте інсайти, щоб збільшити прибуток

Подивіться на звіт про прибутки та збитки як на результат причинно-наслідкових зв'язків операційної діяльності. Так ви визначите тригери, які впливають на показники прибутку.

Поставте собі запитання: прибуток змінився через доходи чи витрати? Якщо через доходи — то завдяки обсягу чи ціні; великим клієнтам чи дрібним? Якщо ви бачите зміни у витратах, то в якій категорії та якому виді витрат? Чи були ці витрати заплановані? Яка їхня економічна суть? Хто і як ці ресурси використовує — чи можна їх скоротити тощо?

Як часто аналізувати показники

Щомісячного аналізу цілком достатньо.

Для аналізу звітності ваш фінансовий експерт чи бухгалтер має підготувати розшифрування з найбільшими операціями та контрагентами за істотними статтями звіту, наприклад сумою вище 5% від виручки за період. Так ви фокусуєте увагу на найбільш значущій інформації, не відволікаючись на нематеріальні зміни. Ви також матимете інформацію для прийняття таких стратегічних рішень:

  1. Визначення оптимальної цінової стратегії. 
  2. Забезпечення достатнього валового прибутку, щоб покрити операційні витрати.
  3. Формування оптимального співвідношення в структурі ваших продуктів або сервісів для досягнення більш високої загальної прибутковості.
  4. Управління рентабельністю компанії, окремих бізнес-напрямів і проєктів, а не тільки грошовими потоками в періоді часу.
               

Основні помилки в обліку, яких припускаються як сталі стартапи, так і ті, що розвиваються

Ведення обліку касовим методом, який не дає інформації про прибутковість компанії.

Наприклад, компанія може генерувати багато грошей за рахунок невиплати заборгованості. Звіти покажуть, що компанія прибуткова, але насправді це не так.

Або навпаки — компанія уклала велику угоду в конкретному періоді, але оплату поки не отримана. Із цього можна зробити хибний висновок, що компанія неуспішна. 

Ми рекомендуємо використовувати метод нарахування, який враховує транзакції за фактом надання товару/послуги. Це дозволяє коректно розподіляти доходи й витрати в періоді, визнавати дебіторську та кредиторську заборгованість і необоротні активи.

Облік собівартості в операційних витратах, а не як окремого елемента звітності. Це не дає змоги відстежувати валовий прибуток і маржинальність бізнес-напрямів.

Наприклад, для IT-рішення, як агрегатор послуг, вартість послуги, яку «перепродають», є собівартістю. Якщо з виручки відняти цю собівартість, підприємець побачить валову маржу — націнку на загальному обсязі наданих послуг, якої має вистачити на покриття всіх операційних витрат. Для ресторанної мережі собівартістю можуть бути витрати на продукти, для сфери послуг — погодинна робота персоналу тощо.

Недостатня деталізація фінансових звітів. Це робить їх непоказовими для прийняття рішень у розрізі бізнес-напрямів, проєктів або оптимізації витрат компанії.

Правильний розрахунок бюджету тільки для операційних витрат. Планування і контроль виручки, собівартості й валового прибутку за основною/проєктною діяльністю неякісні або їх взагалі немає. Внаслідок чого компанії постійно страждають від перевитрати коштів і проблем із ліквідністю.

Щоб уникнути цих помилок і мати чітке уявлення про прибутковість компанії, систематизуйте підготовку управлінської звітності: 

  1. Складіть фінансову структуру та цільові звіти компанії, включно з потоками доходів і структурою витрат, що необхідні для даної організації.
  2. Впровадьте цю структуру в програмне забезпечення (ПЗ) або софт, де будуть розраховуватися всі необхідні підсумкові показники. Підготуйте відповідні інструкції з ведення управлінського обліку.

Важливо правильно підібрати ПЗ під специфіку й завдання вашої компанії. Головне, що варто враховувати під час вибору: софт має відображати потрібну вам деталізацію фінансової структури, інтегруватися з поточними системами CRM, BPM і системою бухгалтерського обліку.

І звичайно, ПЗ має бути зручним у користуванні, щоб ви не витрачали багато часу на занесення бізнес-операцій. Потестуйте варіанти на декількох базових транзакціях, щоб зрозуміти, який із них вам більше підходить. 

Наприклад, для наших клієнтів ми вибирали різні рішення: починаючи від 1С для українських підприємств і закінчуючи Quickbooks і Xero для технологічних компаній і нерезидентів. Тут немає універсального варіанту, головне, щоб ПЗ підходило під завдання та потреби вашого бізнесу, а також було зручним у використанні.

Розробіть інструмент для бюджетування й стратегічного планування з тією ж фінансовою структурою. 

Визначте ключові показники ефективності для відстеження прибутковості. До них можуть відноситися: виручка за проєктами, валовий прибуток за потоками доходів/послуг, загальний чистий прибуток за період, EBITDA та інші.

У вас з'являться фактичні та планові дані для регулярної звітності про те, як досягаються цілі загалом у компанії та за проєктами, послугами чи видами діяльності.

Перевіряйте показники

Іноді показники прибутку можуть бути нелогічними або некоректними, навіть якщо їх розраховує професійний бухгалтер. Якщо у вас виникають проблеми зі звітністю на регулярній основі, ви можете звернутися по допомогу до фінансового консультанта або спробувати розв'язати їх самі. 

Завжди перевіряйте логіку даних, порівнюючи активність і тенденції від місяця до місяця. Дані залежать від якості ведення обліку, тому завжди вглиблюйтеся в суть цифр в аналізованих вами звітах і даних — так ви зможете спокійно покладатися на звіти у своїх подальших рішеннях.

Автори:

Олексій Книш, старший партнер, керівник відділу фінансового консалтингу для бізнесу Finance PM

Адріан Косар, старший менеджер, фінансовий консалтинг, Finance PM

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки