Необхідно готуватися до електронного бронювання працівників
06 травня 2024 Стане у пригоді для: Підприємці
В статті 24 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21 жовтня 1993 року № 3543-XII вказано, що бронювання військовозобов’язаних, які перебувають у запасі, здійснюється в мирний та у воєнний час з метою забезпечення функціонування органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також підприємств, установ і організацій в особливий період. В сучасних умовах, тема бронювання військовозобов’язаних одне зі складних та часто обговорюваних, а як свідчить практика — досить суперечливе. Поки що для бронювання працівників, потрібно дотримуватися процедури, що функціонує.Які території не охоплює військове звільнення від податків та що каже Міністерство фінансів
Коли запрацює електронне бронювання
Наразі обговорюється електронне бронювання (далі — єБронювання). Для цього вже підготовлений та сформований законопроєкт Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проєкту щодо оформлення бронювання військовозобов’язаних за списком військовозобов’язаних під час дії воєнного стану в електронній формі» про бронювання в електронній формі. Перехід із звичного порядку бронювання працівників на електронне бронювання за допомогою електронного сервісу «Дія». Нагадуємо, що Постанова КМУ є лише проєктом та не набрала чинності, проте документ є цінним джерелом інформації вже сьогодні, адже дає можливість проаналізувати та вивчити майбутні зміни, до яких потрібно бути готовим як працівникам, так і роботодавцям.
Зважаючи на текст, можна дійти висновку, що надалі лише підприємства, установи та організації матимуть право бронювати працівників. Така особа має бути оформлена відповідно до умов чинного трудового законодавства, тобто йдеться про офіційне працевлаштування.
До речі, проєкт стосується й сумісників.
Електронна реєстрація керівників підприємств
Для оформлення єБронювання працівників керівники підприємств мають пройти спеціальну процедуру реєстрації на порталі «Дія» з метою повною ідентифікації себе як керівника юридичної особи. Вводиться юридична інформація про підприємство, зокрема, повна назва, організаційно-правова форма, юридична адреса, код ЄДРПОУ, контактні дані, кількість працівників тощо.
Після проходження верифікації керівник матиме можливість подати списки працівників для бронювання в електронній формі. Як зазначається в проєкті постанови КМУ, такий список складається в довільній формі. Для бронювання працівника потрібно підготувати та подати наступну персональну інформацію:
- прізвище, ім’я та по батькові (за наявності);
- паспортні дані;
- реєстраційний номер облікової картки платника податків;
- склад військовозобов’язаного (рядовий, сержантський, старшинський або офіцерський);
номер військово-облікової спеціальності; - тип військово-облікового документа (серія та номер за наявності);
- відмітка про посаду керівника або заступника керівника підприємства.
Важливо уточнити, що саме керівник відповідатиме за достовірність інформації в документі про єБронювання працівників.
Відмова від єБронювання
Про відмову від бронювання працівника, керівник підприємства дізнається з повідомлення на порталі «Дія», так як при реєстрації підприємства, керівник або уповноважена особа заповнюватиме контактну інформацію.
Для того, щоб процес єБронювання мав позитивний результат потрібно дотримуватися наступних правил:
- успішна реєстрація роботодавця на порталі «Дія»;
- перебування працівника, якого необхідно бронювати, в офіційних трудових відносинах;
- актуальна та оновлена інформація про військовозобов’язаного має бути в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів (далі — реєстр). Якщо дані про працівника в реєстрі взагалі відсутні, то відповідно він не буде заброньований. Ще одна причина — дані, які подає роботодавець частково неточні чи не співпадають з інформацією, що занесена до реєстру.
Щоб бути впевненим в позитивному результаті онлайн бронювання, особа попередньо має оновити та актуалізувати про себе інформацію в реєстрі. Таким чином, зважаючи на законопроект, можна дійти висновку, що подаючи працівника на бронювання, керівник чи уповноважена особа має бути впевнена, що в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів про особу міститься виключно актуальна інформація.
Звертаємо увагу, що перехід держави на єБронювання не передбачає збільшення чи зменшення квоти що кількості заброньованих працівників. Тобто, як і сьогодні, не більше, ніж 50% кількості військовозобов’язаних працівників й можуть бути заброньованими керівником підприємства. Неповний робочий час: як оплачується праця та нараховується ЄСВ
Як отримати підтвердження єБронювання?
Підтвердження, яке отримає військовозобов’язаний працівник, відрізнятиметься від підтвердження до якого звикли сьогодні. В проєкті Постанови КМУ йдеться про нове підтвердження, що формуватиметься в електронному форматі — це витяг. Документ надійде через «Дію», проте з QR-кодом. Після сканування QR-коду можна ознайомитися з текстом витягу та підтвердити факт бронювання військовозобов’язаної особи. Наголошуємо, що в тексті проєкту йдеться про те, що витяг про єБронювання дійсний лише з QR-кодом. Це дає можливість перевіряючій (уповноваженій) особі за допомогою власного пристрою перевірити справжність витягу та ідентифікувати особу.
Юридична особа може забронювати працівника на один місяць чи півроку.
Звертаємо увагу, що текстом проєкту постанови КМУ не передбачена можливість онлайн бронювання фізичних осіб-підприємців (ФОП). Незважаючи на те, що це одна з поширених та проблемних тем, фізична особа-підприємець не зможе бронювати особисто себе.
Автор: Наталія Киріченко,
фахівець з питань трудового законодавства та кадрового діловодства