Чи буде штраф при не оскарженні відмови у реєстрації податкової накладної
13 травня 2024 Стане у пригоді для: Підприємці на ЄП
При отриманні відмови у реєстрації податкової накладної (ПН) платнику податків не обов'язково його оскаржити, щоб уникнути штрафу за відсутність реєстрації.
Що відбувається, якщо не оскаржити відмову:
- Покупець не зможе збільшити свій податковий кредит на суму ПДВ за незареєстрованою ПН.
- Для постачальника відсутність реєстрації ПН не тягне за собою жодних санкцій або штрафів. Процедура оскарження відмови: Якщо платник податків все ж таки бажає оскаржити відмову в реєстрації ПН, йому необхідно:
- Подати адміністративну скаргу до податкового органу, який ухвалив рішення, протягом 10 робочих днів з дати отримання рішення.
- У разі отримання відмови в адміністративній скарзі можна подати позов до суду протягом 6 місяців з дати отримання відмови. Примітка: *Для розблокування ПН документи необхідно подати протягом 365 календарних днів з дати складання ПН/РК.
Думка податкової щодо штрафу за відсутність реєстрації ПН/РК: Податківці наполягають на застосуванні штрафу за відсутність реєстрації податкової накладної (ПН) або розрахунку коригування (РК) у таких випадках:
- Реєстрація ПН/РК була зупинена, і платник податків протягом 365 календарних днів (з урахуванням військового продовження) не зробив жодних дій щодо її розблокування (не подав документи).
- Платник податків отримав рішення про відмову в реєстрації ПН/РК, але не оскаржив його в адміністративному чи судовому порядку. У такому разі до платника податків буде застосовано штраф відповідно до п. 1201.2 Податкового кодексу України (ПКУ), а саме штраф за відсутність реєстрації ПН/РК.
При цьому штраф за несвоєчасну реєстрацію ПН (п. 1201.1 ПКУ) у цій ситуації застосовуватись не може. Таким чином, податкові органи вважають, що для уникнення штрафу за відсутність реєстрації ПН/РК платник має:Неповний робочий час: як оплачується праця та нараховується ЄСВ
- Подати документи на розблокування ПН/РК протягом 365 календарних днів.
- Якщо буде отримано рішення про відмову в реєстрації ПН/РК, оскаржити його в установленому порядку. При цьому результат оскарження (перемога чи поразка платника податків) не має значення.
Строки подання скарги на відмову в реєстрації ПН/РК: Адміністративне оскарження:
- Скарга подається протягом 10 робочих днів з дня отримання рішення про відмову в реєстрації ПН/РК. Судове оскарження:
- Якщо скарга не подавалася в адміністративному порядку, то до суду можна звернутись протягом 6 місяців з дня отримання рішення про відмову в реєстрації ПН/РК.
- Якщо скарга подавалася в адміністративному порядку, то до суду можна звернутись протягом:
- * 3 місяців - якщо отримано рішення за скаргою
- * 6 місяців - якщо рішення щодо скарги податківці не направили у встановлений строк
Примітка:
- Відповідно до п. 56.3 Податкового кодексу України, 10 робочих днів відраховуються з наступного дня за днем одержання рішення, а не ухвалення.
- Проте з 16.06.2024 ця суперечність зникне.Чи можна уникнути штрафу за не зареєстровану "помилкову" ПН? Якщо платник податків виявляє, що заблокована ПН є помилковою (тобто операції, відображеної в ПН, не було), він може надіслати податковим органам повідомлення про це та зареєструвати нову ПН.
Однак цей варіант не гарантує уникнення штрафу, оскільки податківці можуть вважати дії платника податків нелогічними: спочатку він подавав документи, що підтверджують реальність операції, а потім визнав ПН помилковою. До того ж, якщо терміни реєстрації ПН буде перевищено, штраф буде застосовано у будь-якому разі.
Тому надійнішим способом уникнути штрафу є оскарження рішення про відмову в реєстрації ПН в адміністративному та/або судовому порядку.
Рішення «про відновлення реєстрації»
Застосування штрафу за незареєстровану ПН у разі відмови у реєстрації Пункт 1201.2 Податкового кодексу України (ПКУ) передбачає, що штрафні санкції за відсутність реєстрації податкової накладної (ПН) або розрахунку коригування (РК) не застосовуються у таких випадках:
- протягом періоду зупинення реєстрації до ухвалення рішення про поновлення реєстрації таких ПН/РК;
- до моменту винесення рішення про поновлення реєстрації ПН. У цій ситуації реєстрацію ПН було зупинено, і було ухвалено рішення про відмову в її реєстрації. Це означає, що:
- період зупинення реєстрації завершився;
- рішення про відновлення реєстрації ПН не було винесено. Таким чином, формально штраф за відсутність реєстрації ПН може бути застосований. Однак платник податків може спробувати використати такий аргумент:
- оскільки рішення про відновлення реєстрації ПН не було винесено, штраф не може бути застосований до моменту винесення такого рішення. Але, як зазначає автор, цей аргумент навряд чи буде сприйнятий податковими органами.
Податківці ігнорують заборону застосування штрафу при відмові в реєстрації ПН Аргумент про те, що штраф не може бути застосований до винесення рішення про поновлення реєстрації ПН, виглядає натягнутим, оскільки такого рішення в природі не існує.
Перекази на карту, які не оподатковуються: найпоширеніші види доходів, які не підлягають оподаткуваннюКрім того, податкові органи вже давно ігнорують цю заборону та застосовують штраф до ПН, за якими розблокувальні документи взагалі не подавалися.Формально на такі ПН теж поширюються обидва обмеження (вони перебувають у статусі "реєстрацію зупинено", а рішення про поновлення реєстрації немає).
Таким чином, платникам податків слід бути готовими до того, що податкові органи можуть застосувати штраф за відсутність реєстрації ПН, навіть якщо було ухвалено рішення про відмову в реєстрації.
Право та обов'язок платника податків
Права та обов'язки платника податків при реєстрації ПН З одного боку, згідно з п. 201.1 Податкового кодексу України (ПКУ), платник податків зобов'язаний скласти та зареєструвати податкову накладну (ПН) у встановлені строки.
З іншого боку, реєстрація ПН складається з безлічі послідовних дій, кожна з яких має свої терміни та особливості.
Права платника податків:
- Подати ПН на реєстрацію.
- Отримати рішення податкових органів щодо прийняття/неприйняття або зупинення реєстрації ПН.
- У разі припинення реєстрації подати розблокувальні документи у встановлений термін.
- Отримати рішення податкових органів про реєстрацію чи відмову в реєстрації ПН.
- У разі відмови в реєстрації оскаржити рішення в адміністративному та/або судовому порядку. Обов'язки платника податків:
- Скласти ПН у встановлений термін.
- ареєструвати ПН у встановлений термін (якщо ПН не була заблокована).
- Подати розблокувальні документи у встановлений термін (якщо ПН була заблокована).
- Надати додаткові документи, якщо податкові органи визнають це необхідним для ухвалення рішення про реєстрацію ПН.Таким чином, платник податків має право вчинення певних дій у процесі реєстрації ПН, але зобов'язаний виконати всі дії, передбачені законодавством.
Розблокування та оскарження ПН як права платника податків У разі зупинення реєстрації ПН платник податків має право, а не обов'язок подати документи розблокування (п. 4 Порядку № 520).
Аналогічно, платник податків має право оскаржити рішення про відмову у реєстрації ПН в адміністративному чи судовому порядку (пп. 56.1 та 56.2 ПКУ).
Права платника податків неможливо знайти витлумачені як його обов'язки. Таким чином, платник податків не може бути покараний за невиконання дій, що є його правом, а не обов'язком.
Отже, аргумент про те, що подання розблокувальних документів та оскарження рішення про відмову в реєстрації ПН не є обов'язком платника податків, може бути використаний для захисту від застосування штрафу за відсутність реєстрації ПН.
Суди вважають реєстрацією ПН лише своєчасне подання її на реєстрацію Суди поділяють процедуру реєстрації ПН на дві стадії:
- Надання платником податків ПН на реєстрацію.
- Прийняття/неприйняття ПН та внесення відомостей до ЄРПН. Суди вважають, що обов'язок платника податків щодо реєстрації ПН обмежується першою стадією, тобто своєчасним поданням ПН на реєстрацію. Друга стадія не залежить від дій платника податків та є результатом роботи програмного забезпечення та/або дій співробітників податкових органів.
Отже, штраф за відсутність реєстрації ПН може бути застосований лише у випадку, якщо платник податків не подав ПН на реєстрацію у встановлений термін. Судова практика підтверджує цей висновок.
Суди виносять рішення на користь платників податків у випадках, коли ПН була подана вчасно, але не була зареєстрована через технічні проблеми або інші обставини, що не залежать від платника податків. Передплата через інтернет-еквайринг: коли її слід провести через РРО?
Таким чином, платники податків можуть використати цей аргумент для захисту від застосування штрафу за відсутність реєстрації ПН, навіть якщо вони не подали документи розблокування або не оскаржили рішення про відмову в реєстрації ПН.
Стягнення збитків покупцем через незареєстровану ПН Покупець має право стягнути збитки з постачальника, якщо останній не зареєстрував ПН і покупець не зміг отримати податкового кредиту.
Судова практика господарських судів Господарські суди вважають, що якщо постачальник обмежився лише адміністративним оскарженням рішення про відмову у реєстрації ПН та не звернувся до суду, то він не виконав усіх дій, передбачених ПКУ. У разі суди виносять рішення на користь покупця і стягують з постачальника завдані збитки. Відмінність позиції судів.
Таким чином, позиція господарських судів відрізняється від позиції адміністративних судів, які вважають, що оскарження рішення про відмову в реєстрації ПН є правом, а не обов'язком платника податків. Неясність у судовій практиці. Не у всіх прецедентах, наведених у тексті, зрозуміло, чи була вина постачальника у незареєстрованій ПН.
Наприклад, у постанові ЗС від 10.01.2022 у справі № 910/3338/21 не зазначено, які дії робив постачальник для реєстрації ПН.Ситуація зі стягненням збитків покупцем через незареєстровану ПН є невизначеною через відмінності в позиції судів. Платникам податків слід враховувати цей ризик при ухваленні рішень про оскарження рішень про відмову в реєстрації ПН.
Принцип провини
Концепція провини у ПКУ У Податковий кодекс України (ПКУ) запроваджено концепцію провини для притягнення осіб до фінансової відповідальності за скоєння податкових правопорушень. Визначення вини Вина у скоєнні податкового правопорушення визначається так:
- Платник податків має можливість дотримуватись податкових правил і норм.
- Платник податків не вживає достатніх заходів для їх дотримання.
Достатні заходи щодо дотримання податкових правил Заходи щодо дотримання податкового законодавства вважаються достатніми, якщо податковий орган не доведе, що:
- Дії платника податків були нерозумними чи необачними.
- Платник податків діяв несумлінно. Вина під час несвоєчасної реєстрації податкових накладних Незважаючи на те, що у визначенні податкового правопорушення не вказується прямо на необхідність встановлення провини платника податків, у випадках несвоєчасної реєстрації податкових накладних через неправомірні дії податківців суди підтримують платників податків (Постанова Верховного Суду від 2243). 280/7271/21).
Вина у несвоєчасній реєстрації ПН та відмова податківців у розблокуванні У разі відмови податківців у реєстрації ПН, вина платника податків не встановлюється, оскільки:
- Процес реєстрації ПН залежить не лише від дій платника податків, а й від дій податкових органів.
- Платник податків виконав свій обов'язок щодо подання ПН на реєстрацію.
- Платник податків скористався правом на подання документів на розблокування ПН.Отже, платник податків не може бути покараний за несвоєчасну реєстрацію ПН у зв'язку з відсутністю його вини. Судова практика до запровадження концепції провини Принцип провини використовувався судами ще до його закріплення у ПКУ.
Зокрема, суди застосовували цей принцип у таких випадках:
- невчасне поповнення електронного рахунку при своєчасному поповненні реєстраційного ліміту;
- незаконне припинення договору про визнання електронних документів;
- несвоєчасна реєстрація ПН з вини податкових органів. Значення оскарження відмови та подання розблокувальних документів
- Незважаючи на відсутність вини платника податків, рекомендується оскаржити рішення про відмову в реєстрації ПН та подавати документи на розблокування. Це може допомогти:
- запобігти негативним наслідкам;
- одержати право покупця на відшкодування понесених збитків (підтверджується судовою практикою господарських судів).
У разі відмови податківців у реєстрації ПН платник податків може довести свою невинність у суді, використовуючи такі аргументи:
- відсутність провини у несвоєчасній реєстрації ПН;
- виконання всіх необхідних дій для реєстрації ПН та розблокування;
- судова практика щодо застосування принципу провини у податковому законодавстві.
Висновки
- Податкові органи прагнуть штрафувати платників податків, які не оскаржують рішення про відмову в реєстрації ПН/РК.
- Платник податків зобов'язаний зареєструвати ПН, але не всі етапи реєстрації залежать від його дій.
- Подання документів на розблокування та оскарження рішення про відмову в реєстрації ПН/РК є правом, а не обов'язком платника податків.
- Суди вважають, що обов'язок реєстрації НН/РК зводиться до своєчасної подачі документів на реєстрацію.
- Податкова відповідальність настає лише за наявності вини платника податків.
- Якщо платник податків своєчасно направив ПН/РК на реєстрацію та подав документи на розблокування, а податкові органи винесли рішення про відмову в реєстрації з власної вини, то платник податків не винен у несвоєчасній реєстрації.
Наслідки
Платникам податків рекомендується:Etsy – основні аспекти роботи з платформою та оподаткування отриманих доходів
- оскаржити рішення про відмову в реєстрації ПН/РК, навіть якщо строк для скарги минув;
- подавати документи на розблокування, навіть якщо вони не зобов'язані це робити;
- використовувати у суді аргументи про відсутність провини у несвоєчасній реєстрації ПН/РК, якщо податкові органи винесли неправомірну відмову у реєстрації.