Як відкрити літній майданчик

14 березня 2024 Стане у пригоді для: Підприємці

Щоб відкрити літній майданчик для кафе чи ресторану, потрібно отримати дозволи від чиновників, яких вимог дотримуватися — читайте в статті.

Як відкрити літній майданчик

Організувати відкритий майданчик для харчування (ДСТУ 4281:2004) можна, якщо у вас ресторан, бар, кафе, закусочна або буфет, а от якщо кафетерій чи їдальня — не можна.

Вид майданчика

Часто літній майданчик — це продовження закладу на прилеглій території.

Майданчики можуть бути:

  • літні на відкритому повітрі — веранди, майданчики під тентами, павільйони легкого типу, діють із 1 травня до 31 жовтня;
  • сезонні — це вже полегшена тимчасова конструкція, без фундаменту, може функціонувати цілий рік, строк визначається в паспорті прив'язки.

В обох випадках йдеться про одноповерхову тимчасову некапітальну споруду, яку легко демонтувати. Якщо звели складну прибудову — це вже не цілорічний і тим більше не літній майданчик.

Виїзна торгівля: документи, працівники, перевірки

Дозволи

У кожному населеному пункті свої правила розміщення літніх майданчиків.

Ось порядок розміщення майданчиків у Києві — розпорядження КМДА № 2027, його і візьмемо як приклад.

Щоб відкрити, треба отримати довідку про функціональне призначення сезонного майданчика. У Києві її оформляє Департамент промисловості та розвитку підприємництва міськадміністрації. У регіонах цими питаннями займаються міські та районні департаменти або управління містобудування та архітектури.

Але документи ви подаєте в Центр надання адмінпослуг у районі, де розташований об'єкт (п. 2.6 Порядку № 56/5443), якщо у вашому місті такого центру нема, несіть у виконком.

В електронному вигляді через портал Містобудівного кадастру.

Спочатку треба укласти договорі пайової участі, для цього подаєте заяву і пакет документів, у різних містах може відрізнятися, київська влада вимагає:

  • дані ФОПФізична особа — підприємець: ПІБ, місце проживання, РНОКППРеєстраційний номер облікової картки платника податків, телефон, номер рахунку, установу й МФО банку; копію паспорта;
  • схему місця розташування майданчика: на фрагменті ортофотоплану позначають контур і площу об'єкта із прив'язкою до місцевості. План місцевості надає Департамент;
  • фото майданчика з чотирьох сторін на відстані 5-10 м, додатково фото фасаду, на відстані 3-4 м.

Власники й орендарі будинків або приміщень кафе та ресторанів подають також:

  • копії свідоцтва про право власності / договору оренди, засвідчені нотаріусом;
  • якщо майданчик розміститься на земельній ділянці, яка належить третім особам, потрібна їхня письмова згода;
  • якщо майданчик виходить за межі фасаду закладу — письмова згода власників/орендарів сусідніх приміщень.

Ваші документи попадають у Департамент містобудування, там їх розглянуть протягом 10 робочих днів і передадуть у центр адмінпослуг два екземпляри договору про пайову участь.

Ви підписуєте їх і платите 100% розміру пайової участі за період розміщення майданчика — 6 місяців. І повертаєте через центр адмінпослуг один екземпляр договору, і тільки після цього вам видають довідку.

Складають цей договір на сезон із 1 травня до 31 жовтня.

Розмір пайового внеску залежить від місця розташування майданчика, його площі, вартості квадратного метра замели й функціонального призначення ділянки, встановлюють її місцеві органи (ст. 40 ЗУ № 3038).

Для всесезонного майданчика, крім укладення договору про пайову участь, треба одержати в Департаменті містобудування та архітектури паспорт прив'язки, там визначається:

  • місце розміщення майданчика на топографо-геодезичній основі М 1:500;
  • схема благоустрою прилеглої території (якщо будуть клумби, то де саме, якщо розставите урни, то де і скільки, яке буде дорожнє покриття тощо).

Паспорт прив'язки оформлять після сплати 100% пайового внеску (наказ Мінрегіонрозвитку № 244).

Із заявою подаєте:

  • банківську виписку чи платіжку, що підтверджує сплату пайового внеску;
  • схему розміщення майданчика;
  • ескізи фасадів у кольорі М 1:50 і схему благоустрою прилеглої території. Її готує компанія з ліцензією на виконання проектних робіт або сертифікований архітектор;
  • техумови інженерного забезпечення (за наявності), отримані у балансоутримувача відповідних інженерних мереж.

Без допомоги фахівців вам не обійтися, адже паспорт прив'язки — це технічний документ із безліччю схем.

Якщо з документами все гаразд, через 10 днів видають інформаційний талон у вигляді додатка до договору про пайову участь. Розмістіть його на вітрині передньої частини майданчика або на вході до закладу.

Строк дії договору про пайову участь — 3 роки, плату вносять щороку. Строк дії паспорта прив'язки — рік.

Розміщувати майданчик треба згідно з паспортом прив'язки, відхилення не допускаються. Як установите майданчик, протягом 5 днів треба письмово повідомити Департамент містобудування та архітектури Київської міськадміністрації й додати фото місця розміщення майданчика 6×9.

Вимоги

Але перш ніж отримати дозвіл, треба підготується. Ось що треба врахувати (р. V Правил № 198, р. II Порядку № 2027):

  1. Літній майданчик розміщують у межах фасаду будівлі, обов'язково залишити вільний прохід до воріт будинків. Збільшити розміри можна, але з письмової згоди власника (орендаря) сусіднього приміщення.
  2. Орендуєте приміщення й хочете запустити майданчик — отримайте письмовий дозвіл у власника.
  3. Розміщаєтеся на тротуарі — залиште прохід для пішоходів не менше 1,8 м.
  4. Треба забезпечити доступ відвідувачам з обмеженими можливостями. Конструкція майданчика має бути міцною, стійкою, безпечною та відповідати протипожежним вимогам, легко демонтуватися, наприклад на випадку ремонту.
  5. На літньому майданчику можна встановити тільки крісла, столики, лавки, світильники, декоративні елементи, парасольки, урни для сміття, квіткові композиції, кондиціонери, обігрівачі, обладнання для охолодження. Допустима огорожа — легка збірно-розбірна конструкція до метра, зі світильниками або квітами. Звести високий і капітальний паркан не можна.
  6. Якщо майданчик в історико-культурному заповіднику, зоні охорони пам'ятників історії чи культури, не можна закривати деталі декору (колони, мозаїку, ліпнину тощо), навіси від сонця не повинні перекривати декоративні елементи. Та й загалом обов'язково зберегти стиль фасаду будинку.

Якщо дозвіл уже отримали, але є порушення, майданчик можуть демонтувати.

Заборонено розміщати сезонні майданчики:

  • на пішохідних доріжках, тротуарах і алеях, якщо це перешкоджає вільному руху пішоходів;
  • на проїзній частині вулиць і доріг;
  • на зелених насадженнях і газонах;
  • у випадку створення небезпеки для життя/здоров'я людей, на штучних спорудах;
  • ближче 20 м до перехресть вулиць і 20 м в обидва боки по тротуару від дорожнього знака «зупинка громадського транспорту» і на такій самій відстані від дверей евакуації або з написами «Вхід»/»Вихід»;
  • ближче ніж за 100 м до залізничних переїздів.

Не можна на літньому майданчику встановлювати сцену, естраду, танцювальний майданчик, грилі й мангали. А якщо поблизу житлові будинки — використовувати живу музику, магнітофони, програвачі, підсилювачі тощо.

Письмову згоду або дозвіл на майданчик потрібно отримати, якщо земля у власності в третьої особи або поруч проходять інженерні комунікації.

Що підприємцю робити зі сміттям

Санстанція і пожежники

Обладнання літнього майданчика треба погодити із ДСЕС (п. 1.6 Правил № 219).

Вводите в експлуатацію частину приміщення — треба заново подати декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань пожежної безпеки. Вказати в ній відомості і про заклад, і про літній майданчик. Окрему декларацію по майданчику не подають (ч. 2 ст. 57 КЦЗУп. 1 Порядку № 440).

Декларацію подають за місцем розташування об'єкта до центру адмінпослуг, до територіального органу ДУНС або через портал адмінпослуг. Зареєструють декларацію безкоштовно протягом 5 робочих днів від дня її надходження і не пізніше наступного робочого дня після реєстрації передадуть підприємцю

Подання 20-ОПП

Літній майданчик — це новий об'єкт оподаткування, тож потрібно подати до ДФС форму 20-ОПП протягом 10 днів після відкриття майданчика, використовуйте код типу об'єкта «323».

Ліцензії

Щоб продавати алкоголь і сигарети, потрібні ліцензії. Ліцензія, яку отримали на заклад, поширюється і на майданчик, якщо розрахунки проводитимете через один касовий апарат.

Підприємець отримує одну ліцензію на право роздрібної торгівлі алкоголем, у додатку до ліцензії зазначена адреса місця торгівлі, перелік касових апаратів, інформація про них. Платити за ліцензію треба за кожен зазначений у ній РРОРеєстратор розрахункових операцій (касовий апарат). (КОРОКнига обліку розрахункових операцій. ), який є на місці торгівлі (консультація в ЗІРЗагальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс податкової, підкатегорія 115.03).

У законодавстві не передбачена роздрібна торгівля алкоголем, у тому числі на розлив, за межами приміщень, це стосується і літніх торговельних майданчиків (ЗУ № 481).

Також не прописано, що можна передати ліцензію на інше приміщення або на інший поверх тощо.

Якщо ліцензії немає, отримати її треба на заклад, а не на літній майданчик.

Як отримати ліцензію на торгівлю алкоголем

Не забувайте про дотримання правил продажу алкоголю й сигарет, й пам'ятайте про заборону продавати їх неповнолітнім до 18 років (ст. 153 ЗУ № 481). 

РРО

Проводите розрахунки через РРО. Використовуйте його й для розрахунків на літньому майданчику, додатковий касовий апарат не потрібен.

Вирішите обладнати окреме місце розрахунків для літнього майданчика — реєструйте окремий РРОРеєстратор розрахункових операцій (касовий апарат)..Застосування РРО/ПРРО при інтернет-продажах

Підприємці-єдинники. Працюють без РРОРеєстратор розрахункових операцій (касовий апарат)., якщо обсяг доходу за календарний рік не перебрався за 1 млн грн (п. 296.10 ПКУ). Але якщо торгуєте алкоголем, сигаретами чи пивом, РРО використовувати обов'язково, навіть якщо дохід менше 1 млн.

Підприємці з Переліку № 1336 можуть працювати без РРО, але використовують розрахункові книжки.

Куточок покупця

Куточок покупця один на заклад, окремо для майданчика не оформляєте.

У куточку розміщують інформацію про ФОП, санітарні правила, копії ліцензій, Закон «Про захист прав споживачів» (можна тільки витяги, які стосуються прав споживачів у вашій сфері), а ще адреси й телефони органів захисту прав споживачів.

Режим роботи

ФОП визначає сам. Можете видати наказ, якщо прийдуть із перевіркою захисники прав споживачів і запитають підтвердження інформації про режим роботи, покажете документ.

Погоджувати режим роботи ви не зобов'язані, але місцеві влади можуть ухвалити рішення, що всі заклади в конкретному населеному пункті працюють в одному режимі, або зобов'язати власників кафе й ресторанів погоджувати режим роботи.

Із 22:00 до 8:00 у закладах громадського харчування, розважального бізнесу заборонено голосно слухати музику, співати, запускати феєрверки та будь-як шуміти (ст. 24 ЗУ № 4004). Тому при погодженні режиму роботи можна обумовити, що працювати будете до 02:00, але з 22:00 без музики й шуму.

Табличка з режимом роботи обов'язково має бути на фасаді закладу.

Як оформити персонал

Офіціантів і персоналу на кухні для обслуговування відвідувачів літнього майданчика не вистачає й ви вирішили додатково взяти людей — із ними можна укласти строкові трудові договори, прописати період роботи, а коли він закінчиться, звільнити.

Вимоги до працівників громадського харчування стандартні: оформлення трудового договору, медкнижки, копії паспорту і РНОКППРеєстраційний номер облікової картки платника податків, формений одяг, головні убори й дотримання гігієни.

Як підприємцю оформити працівника

Робота без дозволів

Відкрили літній майданчик без дозволів і погодження з місцевими чиновниками — штраф за таку самоуправство від 850 до 1,7 тис. грн за порушення держстандартів, норм і правил у сфері благоустрою (ст. 152 КпАП).

Також можуть застосувати штраф від 3,4 тис. до 5,1 тис. грн за порушення вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил і затверджених проектних рішень при новому будівництві, реконструкції споруд (ст. 96 КпАП).

Штраф не найгірше: департамент благоустрою може демонтувати ваш майданчик за бюджетний кошт, а вам виставить рахунок на відшкодування витрат.

 

Вперше швидкі банківські кредити для бізнесу онлайн

Подати заявку

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки