Як відкрити літній майданчик
14 березня 2024 Стане у пригоді для: Підприємці
Щоб відкрити літній майданчик для кафе чи ресторану, потрібно отримати дозволи від чиновників, яких вимог дотримуватися — читайте в статті.
Організувати відкритий майданчик для харчування (ДСТУ 4281:2004) можна, якщо у вас ресторан, бар, кафе, закусочна або буфет, а от якщо кафетерій чи їдальня — не можна.
Вид майданчика
Часто літній майданчик — це продовження закладу на прилеглій території.
Майданчики можуть бути:
- літні на відкритому повітрі — веранди, майданчики під тентами, павільйони легкого типу, діють із 1 травня до 31 жовтня;
- сезонні — це вже полегшена тимчасова конструкція, без фундаменту, може функціонувати цілий рік, строк визначається в паспорті прив'язки.
В обох випадках йдеться про одноповерхову тимчасову некапітальну споруду, яку легко демонтувати. Якщо звели складну прибудову — це вже не цілорічний і тим більше не літній майданчик.
Виїзна торгівля: документи, працівники, перевірки
Дозволи
У кожному населеному пункті свої правила розміщення літніх майданчиків.
Ось порядок розміщення майданчиків у Києві — розпорядження КМДА № 2027, його і візьмемо як приклад.
Щоб відкрити, треба отримати довідку про функціональне призначення сезонного майданчика. У Києві її оформляє Департамент промисловості та розвитку підприємництва міськадміністрації. У регіонах цими питаннями займаються міські та районні департаменти або управління містобудування та архітектури.
Але документи ви подаєте в Центр надання адмінпослуг у районі, де розташований об'єкт (п. 2.6 Порядку № 56/5443), якщо у вашому місті такого центру нема, несіть у виконком.
В електронному вигляді через портал Містобудівного кадастру.
Спочатку треба укласти договорі пайової участі, для цього подаєте заяву і пакет документів, у різних містах може відрізнятися, київська влада вимагає:
- дані ФОПФізична особа — підприємець: ПІБ, місце проживання, РНОКППРеєстраційний номер облікової картки платника податків, телефон, номер рахунку, установу й МФО банку; копію паспорта;
- схему місця розташування майданчика: на фрагменті ортофотоплану позначають контур і площу об'єкта із прив'язкою до місцевості. План місцевості надає Департамент;
- фото майданчика з чотирьох сторін на відстані 5-10 м, додатково фото фасаду, на відстані 3-4 м.
Власники й орендарі будинків або приміщень кафе та ресторанів подають також:
- копії свідоцтва про право власності / договору оренди, засвідчені нотаріусом;
- якщо майданчик розміститься на земельній ділянці, яка належить третім особам, потрібна їхня письмова згода;
- якщо майданчик виходить за межі фасаду закладу — письмова згода власників/орендарів сусідніх приміщень.
Ваші документи попадають у Департамент містобудування, там їх розглянуть протягом 10 робочих днів і передадуть у центр адмінпослуг два екземпляри договору про пайову участь.
Ви підписуєте їх і платите 100% розміру пайової участі за період розміщення майданчика — 6 місяців. І повертаєте через центр адмінпослуг один екземпляр договору, і тільки після цього вам видають довідку.
Складають цей договір на сезон із 1 травня до 31 жовтня.
Розмір пайового внеску залежить від місця розташування майданчика, його площі, вартості квадратного метра замели й функціонального призначення ділянки, встановлюють її місцеві органи (ст. 40 ЗУ № 3038).
Для всесезонного майданчика, крім укладення договору про пайову участь, треба одержати в Департаменті містобудування та архітектури паспорт прив'язки, там визначається:
- місце розміщення майданчика на топографо-геодезичній основі М 1:500;
- схема благоустрою прилеглої території (якщо будуть клумби, то де саме, якщо розставите урни, то де і скільки, яке буде дорожнє покриття тощо).
Паспорт прив'язки оформлять після сплати 100% пайового внеску (наказ Мінрегіонрозвитку № 244).
Із заявою подаєте:
- банківську виписку чи платіжку, що підтверджує сплату пайового внеску;
- схему розміщення майданчика;
- ескізи фасадів у кольорі М 1:50 і схему благоустрою прилеглої території. Її готує компанія з ліцензією на виконання проектних робіт або сертифікований архітектор;
- техумови інженерного забезпечення (за наявності), отримані у балансоутримувача відповідних інженерних мереж.
Без допомоги фахівців вам не обійтися, адже паспорт прив'язки — це технічний документ із безліччю схем.
Якщо з документами все гаразд, через 10 днів видають інформаційний талон у вигляді додатка до договору про пайову участь. Розмістіть його на вітрині передньої частини майданчика або на вході до закладу.
Строк дії договору про пайову участь — 3 роки, плату вносять щороку. Строк дії паспорта прив'язки — рік.
Розміщувати майданчик треба згідно з паспортом прив'язки, відхилення не допускаються. Як установите майданчик, протягом 5 днів треба письмово повідомити Департамент містобудування та архітектури Київської міськадміністрації й додати фото місця розміщення майданчика 6×9.
Вимоги
Але перш ніж отримати дозвіл, треба підготується. Ось що треба врахувати (р. V Правил № 198, р. II Порядку № 2027):
- Літній майданчик розміщують у межах фасаду будівлі, обов'язково залишити вільний прохід до воріт будинків. Збільшити розміри можна, але з письмової згоди власника (орендаря) сусіднього приміщення.
- Орендуєте приміщення й хочете запустити майданчик — отримайте письмовий дозвіл у власника.
- Розміщаєтеся на тротуарі — залиште прохід для пішоходів не менше 1,8 м.
- Треба забезпечити доступ відвідувачам з обмеженими можливостями. Конструкція майданчика має бути міцною, стійкою, безпечною та відповідати протипожежним вимогам, легко демонтуватися, наприклад на випадку ремонту.
- На літньому майданчику можна встановити тільки крісла, столики, лавки, світильники, декоративні елементи, парасольки, урни для сміття, квіткові композиції, кондиціонери, обігрівачі, обладнання для охолодження. Допустима огорожа — легка збірно-розбірна конструкція до метра, зі світильниками або квітами. Звести високий і капітальний паркан не можна.
- Якщо майданчик в історико-культурному заповіднику, зоні охорони пам'ятників історії чи культури, не можна закривати деталі декору (колони, мозаїку, ліпнину тощо), навіси від сонця не повинні перекривати декоративні елементи. Та й загалом обов'язково зберегти стиль фасаду будинку.
Якщо дозвіл уже отримали, але є порушення, майданчик можуть демонтувати.
Заборонено розміщати сезонні майданчики:
- на пішохідних доріжках, тротуарах і алеях, якщо це перешкоджає вільному руху пішоходів;
- на проїзній частині вулиць і доріг;
- на зелених насадженнях і газонах;
- у випадку створення небезпеки для життя/здоров'я людей, на штучних спорудах;
- ближче 20 м до перехресть вулиць і 20 м в обидва боки по тротуару від дорожнього знака «зупинка громадського транспорту» і на такій самій відстані від дверей евакуації або з написами «Вхід»/»Вихід»;
- ближче ніж за 100 м до залізничних переїздів.
Не можна на літньому майданчику встановлювати сцену, естраду, танцювальний майданчик, грилі й мангали. А якщо поблизу житлові будинки — використовувати живу музику, магнітофони, програвачі, підсилювачі тощо.
Письмову згоду або дозвіл на майданчик потрібно отримати, якщо земля у власності в третьої особи або поруч проходять інженерні комунікації.
Що підприємцю робити зі сміттям
Санстанція і пожежники
Обладнання літнього майданчика треба погодити із ДСЕС (п. 1.6 Правил № 219).
Вводите в експлуатацію частину приміщення — треба заново подати декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань пожежної безпеки. Вказати в ній відомості і про заклад, і про літній майданчик. Окрему декларацію по майданчику не подають (ч. 2 ст. 57 КЦЗУ, п. 1 Порядку № 440).
Декларацію подають за місцем розташування об'єкта до центру адмінпослуг, до територіального органу ДУНС або через портал адмінпослуг. Зареєструють декларацію безкоштовно протягом 5 робочих днів від дня її надходження і не пізніше наступного робочого дня після реєстрації передадуть підприємцю
Подання 20-ОПП
Літній майданчик — це новий об'єкт оподаткування, тож потрібно подати до ДФС форму 20-ОПП протягом 10 днів після відкриття майданчика, використовуйте код типу об'єкта «323».
Ліцензії
Щоб продавати алкоголь і сигарети, потрібні ліцензії. Ліцензія, яку отримали на заклад, поширюється і на майданчик, якщо розрахунки проводитимете через один касовий апарат.
Підприємець отримує одну ліцензію на право роздрібної торгівлі алкоголем, у додатку до ліцензії зазначена адреса місця торгівлі, перелік касових апаратів, інформація про них. Платити за ліцензію треба за кожен зазначений у ній РРОРеєстратор розрахункових операцій (касовий апарат). (КОРОКнига обліку розрахункових операцій. ), який є на місці торгівлі (консультація в ЗІРЗагальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс податкової, підкатегорія 115.03).
У законодавстві не передбачена роздрібна торгівля алкоголем, у тому числі на розлив, за межами приміщень, це стосується і літніх торговельних майданчиків (ЗУ № 481).
Також не прописано, що можна передати ліцензію на інше приміщення або на інший поверх тощо.
Якщо ліцензії немає, отримати її треба на заклад, а не на літній майданчик.
Як отримати ліцензію на торгівлю алкоголем
Не забувайте про дотримання правил продажу алкоголю й сигарет, й пам'ятайте про заборону продавати їх неповнолітнім до 18 років (ст. 153 ЗУ № 481).
РРО
Проводите розрахунки через РРО. Використовуйте його й для розрахунків на літньому майданчику, додатковий касовий апарат не потрібен.
Вирішите обладнати окреме місце розрахунків для літнього майданчика — реєструйте окремий РРОРеєстратор розрахункових операцій (касовий апарат)..Застосування РРО/ПРРО при інтернет-продажах
Підприємці-єдинники. Працюють без РРОРеєстратор розрахункових операцій (касовий апарат)., якщо обсяг доходу за календарний рік не перебрався за 1 млн грн (п. 296.10 ПКУ). Але якщо торгуєте алкоголем, сигаретами чи пивом, РРО використовувати обов'язково, навіть якщо дохід менше 1 млн.
Підприємці з Переліку № 1336 можуть працювати без РРО, але використовують розрахункові книжки.
Куточок покупця
Куточок покупця один на заклад, окремо для майданчика не оформляєте.
У куточку розміщують інформацію про ФОП, санітарні правила, копії ліцензій, Закон «Про захист прав споживачів» (можна тільки витяги, які стосуються прав споживачів у вашій сфері), а ще адреси й телефони органів захисту прав споживачів.
Режим роботи
ФОП визначає сам. Можете видати наказ, якщо прийдуть із перевіркою захисники прав споживачів і запитають підтвердження інформації про режим роботи, покажете документ.
Погоджувати режим роботи ви не зобов'язані, але місцеві влади можуть ухвалити рішення, що всі заклади в конкретному населеному пункті працюють в одному режимі, або зобов'язати власників кафе й ресторанів погоджувати режим роботи.
Із 22:00 до 8:00 у закладах громадського харчування, розважального бізнесу заборонено голосно слухати музику, співати, запускати феєрверки та будь-як шуміти (ст. 24 ЗУ № 4004). Тому при погодженні режиму роботи можна обумовити, що працювати будете до 02:00, але з 22:00 без музики й шуму.
Табличка з режимом роботи обов'язково має бути на фасаді закладу.
Як оформити персонал
Офіціантів і персоналу на кухні для обслуговування відвідувачів літнього майданчика не вистачає й ви вирішили додатково взяти людей — із ними можна укласти строкові трудові договори, прописати період роботи, а коли він закінчиться, звільнити.
Вимоги до працівників громадського харчування стандартні: оформлення трудового договору, медкнижки, копії паспорту і РНОКППРеєстраційний номер облікової картки платника податків, формений одяг, головні убори й дотримання гігієни.
Як підприємцю оформити працівника
Робота без дозволів
Відкрили літній майданчик без дозволів і погодження з місцевими чиновниками — штраф за таку самоуправство від 850 до 1,7 тис. грн за порушення держстандартів, норм і правил у сфері благоустрою (ст. 152 КпАП).
Також можуть застосувати штраф від 3,4 тис. до 5,1 тис. грн за порушення вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил і затверджених проектних рішень при новому будівництві, реконструкції споруд (ст. 96 КпАП).
Штраф не найгірше: департамент благоустрою може демонтувати ваш майданчик за бюджетний кошт, а вам виставить рахунок на відшкодування витрат.