Що підприємець має знати про права покупців

22 серпня 2023 Стане у пригоді для: Підприємці

Права ваших клієнтів і покупців обстоює Закон про захист прав споживачів. Діє він для наземних та інтернет-магазинів, у сфері громадського харчування, побутових послуг і послуг за письмовими договорами.

Що підприємець має знати про права покупців

Продавати якісну продукцію

Якщо ФОПФізична особа — підприємець продає яку-небудь продукцію чи надає послуги, він гарантує, що вони якісні й безпечні. За фактом виявиться, що це не так, — відповідати продавцю.

Тому ваше завдання відстежувати, щоб у продаж не потрапив фальсифікат або прострочені товари. Ви не можете продавати підробки та виправдовуватися тим, що ви непричетні, бо закупили такий товар у постачальника.

Не слід виявляти невдоволення, якщо покупець просить показати йому документи, що підтверджують якість продукції, — це його право (ст. 6 ЗУ № 1023). Просить — зобов'язані показати. Адже не завжди якість товару можна визначити за зовнішнім виглядом.

Ваші послуги за умовчанням мають бути безпечними й якісним, відповідати нормам і технічним регламентам, установленим для сфери, у якій ви працюєте, — торгівлі, громадського харчування, перукарських послуг тощо.

Вимоги до якості, техрегламенти, вимоги щодо безпеки встановлює та контролює держава.

Торгуєте товарами без сертифікатів. Штраф 50% вартості партії такого товару, але не менше 170 грн.

Як оформити повернення

Інформувати споживача

Ще до придбання товару / замовлення послуги особа повинна мати всю інформацію про майбутню покупку — як використовувати, який склад, хто виробник, вартість.

Ось список вичерпної інформації про товар, яку має надати виробник:

  • найменування, назва або знак для товарів і послуг, під яким вони реалізуються;
  • властивості — кількість, вага (маса, об'єм тощо), як використовувати;
  • якщо в складі є шкідливі для здоров'я речовини — застереження щодо застосування продукції (якщо встановлено нормативкою);
  • застереження про наявність у складі ГМО;
  • ціна, умови, правила придбання;
  • дата виготовлення; строк придатності/служби, інформація про те, як діяти споживачу, якщо строки минули, які наслідки можуть бути, якщо не виконати цих дій;
  • інформація про умови зберігання;
  • перелік гарантійних зобов'язань виробників (виконавця — у разі надання послуг);
  • правила й умови використання;
  • найменування й адреса місцезнаходження виробника (виконавця, продавця), адреса, куди споживачу надсилати претензії, адреси підприємств, де проводиться ремонт і техобслуговування;
  • інформація про сертифікацію для продукції, яка підлягає їй.

Де повинна бути інформація

Інформацію про продукцію розміщують на упаковці, етикетці, в інструкції, супровідних документах, маркуванні.

Вона може розміщатися на місці продажу, надаватися на запит, у тому числі дистанційно за згоди споживача (поштою, телефоном).

Якщо торгуєте через інтернет-магазин, в описі кожної позиції потрібно дати вичерпну інформацію: про розмірну сітку й колірну гаму, рекомендації з догляду, використання та зберігання, склад, строк придатності, дані про виробника тощо.

Не забувайте про куточок споживача: інформацію про товари й послуги можна розмістити і там, щоб у покупця не було претензій.

Куточок споживача в салоні краси

Ціна (тариф), умови/правила купівлі. За це відповідаєте ви як продавець. У магазинах і торгових точках у кожного товару має бути цінник, на якому зазначена не лише ціна за штуку/вагу/упаковку, а й обов'язкові відомості.

Якщо виявили недостовірну інформацію, яка шкодить життю, здоров'ю або майну споживача, то виробник (продавець) протягом тижня повинен вилучити цю продукцію з продажу й привести інформацію про неї у відповідність.

Немає інформації або вона неповна

Покупець має право повернути товар, розірвати договір і вимагати відшкодувати збитки, якщо ви вчасно не надали йому необхідну інформацію, приховали важливі деталі або взагалі надаєте хибну інформацію (ч. 7 ст. 15 ЗУ № 1023):

  1. Уже після підписання договору з'ясувалася, що продукція не має необхідних властивостей, на які розраховував покупець, а ви не надали йому потрібну інформацію вчасно. Людина має право розірвати договір і вимагати відшкодувати їй збитки.
  2. Продукцію неможливо використати за призначенням. Ви не попередили клієнта, а отже, він має право вимагати надати належну інформацію в короткий строк, і ви на це маєте не більше місяця. Не надасте — споживач має право розірвати договір і вимагати відшкодувати збитки.
  3. Заподіяно шкоду життю, здоров'ю або майну людини, і все через те, що не надали інформацію. Право клієнта — зажадати від вас як продавця або виконавця (виробника) відшкодування збитків, заподіяних природним об'єктам, що йому належать, тощо.

Якщо не подбали про необхідну, доступну, достовірну й своєчасну інформацію про продукцію чи продавця, штраф — 30% вартості партії товару, робіт, послуг, але не менше 85 грн.

Безпека і строк придатності

Право особи на купівлю продукції, безпечної для життя, здоров'я та довкілля, її майна, зафіксовано в ст. 14 ЗУ № 1023.

Товари мають бути безпечні за звичайних умов використання, зберігання і транспортування.

До питання безпеки належить і строк придатності або експлуатації. Використовувати товари (результати робіт) після цього строку небезпечно і шкідливо.

Строки безпечного використання товару виробники вказують на упаковці або етикетці, але за законом ви все одно повинні попередити споживача про ці строки та ризики і про те, що робити, якщо строк минув.

В ідеалі це має працювати так: виробник інформує продавця про спеціальні умови для безпечного використання, зберігання, транспортування та утилізації, а продавець — споживача.

Переклеювання, затирання строків придатності — це порушення закону. Коли клієнт виявить це, він має право повернути товар, забрати гроші й поскаржитися на вас до спецорганів.

Штраф за продаж товару, в якого минув строк придатності, — 200% вартості залишку партії простроченого товару, отриманої для реалізації, але не менше 85 грн.

Виготовили або продали товари, які не відповідають нормам безпеки для життя, здоров'я. Штраф 300% вартості партії такого товару, але не менше 425 грн. Для єдинників розмір цього штрафу 850 грн.

А ще в покупця є право на відшкодування моральної та матеріальної шкоди від придбання неякісного чи бракованого товару (ст. 22 № 1023).

Відстояти свої інтереси, захистити порушені права він може через суд або звернувшись до інших уповноважених органів.Найпоширеніші помилки ФОП у 2023 році

Гарантійне обслуговування

Перелік технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному обслуговуванню або заміні, є в постанові КМУ № 231

Продаєте такі товари — зобов'язані забезпечити техобслуговування та гарантійний ремонт протягом строку служби.

Покупець у період гарантійного строку виявив, що купив неякісний товар, а ви як продавець відмовилися повернути гроші, усунути недоліки або зменшити ціну на такий товар — вас можуть оштрафувати в 10-кратному розмірі вартості продукції виходячи з ціни, що була на момент купівлі товару, але не менше 85 грн.

Збитки ФОП через неякісний товар виробників

Якщо товар неякісний і покупець повертає його, вимагає повернути гроші, компенсувати збиток — відповідає продавець. Так от, якщо продавець зазнав збитків через виробника товару, виробник повинен їх відшкодувати протягом місяця. Навіть якщо цей продавець — імпортер.

Обов'язково пропишіть у договорі, у якому порядку будуть відшкодовувати збитки, які ви понесете через неякісний товар.

 

Вперше швидкі банківські кредити для бізнесу онлайн

Подати заявку

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки