Як СПД вести спільну діяльність

17 березня 2021 Стане у пригоді для: Підприємці

Дроблять бізнес, щоб зекономити на податках, і податківці в курсі таких схем.

Як це виглядає

Реєструють декілька юросіб і ФОП на родичів, друзів, а то й на підставних осіб.

Усе виглядає як різні бізнеси, а насправді управління йде з одного центру, учасники ділять обов'язки, приміщення, співробітників і спільний заробіток.

Що з цього приводу думають податківці. Кілька компаній працюють на ЄП: ведуть спрощений облік (можна не фіксувати, скільки, чого й кому продано і де взяли товар), платять ЄП замість податку на прибуток, ПДВ тощо. Користуються привілеєм не застосовувати РРО. А бюджет недоотримує податки.

Якщо справа дійде до перевірки, податківці перевірять усе: етапи роботи, контрагентів, фінансові потоки, родинні та дружні зв'язки між учасниками; перевірять, чи є спільні вивіски, сайти й контакти, опитають працівників. Можуть перевірити склади й офісні приміщення, дослідити ділове листування.

Якщо знайдуть ознаки навмисного поділу, оштрафують за весь період порушень, дорахують податки, якщо не доведете, що компаній декілька, це необхідність.

Кілька магазинів чи точок продажу

Вони можуть розташовуватися в різних регіонах, вигідніше зареєструвати їх різним ФОП і управляти через них бізнесом на місцях.

Це може бути мережа однотипних точок, зареєстрованих на різні СПД — чоловіка/дружину або родичів, якими управляє одна людина. Часто так реєструють аптеки, магазини електроніки, одягу та взуття.

Діяльність в одному приміщенні

Декілька ФОП ведуть аналогічну діяльність в одному приміщенні, ділять клієнтів і співробітників. За потреби перепродають або купують один в одного, у них загальні витрати й одна каса. Важливо правильно оформляти операції та документи.

Декілька ФОП в одному приміщенні

Якщо один співробітник працює на двох ФОП, із кожним має бути оформлений трудовий договір. Не можна платити зарплату як заманеться, навіть якщо для вас це виплата з однієї кишені, працівники повинен отримувати гроші від роботодавців пропорційно відпрацьованому часу на кожного

Вести бізнес із ФОП-родичами не заборонено, важливо не змішувати фінансові потоки різних ФОП, а якщо щось купуєте одне в одного, це не повинні бути ваші єдині операції.

Як ФОП оформити родичів, що допомагають у бізнесі

Ось так робити можна: два брати організували бізнес, продають спортивне харчування.

Розділили канали продажів — один приймає замовлення через свого ФОП на сайті, а його партнер продає спортхарчування з острівця в ТРЦ, продажі проводить через свого ФОП. Товар на склад закуповують разом, із загальної виручки, інші витрати теж ділять порівну. Таким чином вони можуть працювати на 2-й групі ЄП і не реєструвати РРО завдяки поділу виручки.

Незаконна схема, коли діяльність ділять між декількома ЮО і ФОП, щоб працювати з різними клієнтами.

Приміром, через ФОП працюють з клієнтами-фізособами: продають й ремонтують дрібну техніку на наземній точці за готівку (можуть навіть чеків не видавати) і не показують уесь дохід. А ЮО продає такий самий товар уже оптовим клієнтам у великі мережі, де розрахунки тільки безготівкові.

Ведуть бізнес через різних ФОП, якщо є нюанси з поставками товару: нелегально завезений, немає документів. Вимога мати документи на товар поширюється на всі без винятку СПД, у тому числі єдинників, багато підприємців нехтують цією вимогою.

Класична схема — коли ресторан чи кафе, у меню якого є алкоголь, оформляють на два СПД:

  • бар — на СПД (ФОП чи ТОВ) на загальній системі, з оформленням ліцензії та продажем алкоголю через обов'язковий РРО;
  • кухня — теж може бути кілька ФОП на ЄП, які змінюють одне одного, коли наближаються до ліміту, після перевищення якого потрібно застосовувати РРО.

Такі СПД підписують договір спільної діяльності, орендують спільне приміщення, а співробітники працюють на них за сумісництвом.

Бізнес пов'язаний із виробництвом. Оформляють на різні СПД єдиний технологічний процес: стадії переробки сировини, пакування готової продукції тощо. Іноді навіть усі ці процеси виконують ті самі працівники.

Як ділити співробітників

Якщо одна людина працює відразу у двох пов'язаних бізнесах, кожен ФОП працевлаштовує собі потрібних фахівців і платить їм зарплату. Для вас це буде виплата з однієї каси та загальні витрати, але оформити треба правильно.

Оформляти краще за сумісництвом, тоді кожен партнер оплачуватиме зарплату відповідно до відпрацьованого часу.

Якщо всі працевлаштовані на одного ФОП, а обслуговують двох — це ризикований варіант, у разі перевірки відносини з одним з роботодавців можуть визнати не оформленими належним чином.

Бізнес із самого початку створений не для ведення госпдіяльності

Реєструється декілька підприємств, виглядає ніби це різні бізнеси — замовляють один в одного послуги, але насправді управляються з одного центру й використовуються для отримання готівки.

Такі схеми податківці називають безтоварними операціями. Це операції, яких фактично не було, але СПД показують у податковій звітності витрати за ними для того, щоб знизити податкове навантаження та вивести готівку.

Наприклад, укладається фіктивний договір про купівлю IT-послуг із фірмою-одноденкою, зареєстрованою на підставну особу. Гроші, які перераховують такій компанії, обліковують як витрати (із цієї суми не платять податки) і потім знімають з рахунків фірми-одноденки (перетворюють на готівку).

Податкова легко вираховує навмисний поділ бізнесу на планових і зустрічних перевірках. Виручку партнерів і контрагентів можуть визнати вашою і донарахувати податки.
У податківців свої критерії перевірки структури бізнесу, і суди часто на їхньому боці.

А фінмоніторинг банку може запідозрити недобре, якщо помітить, що виводите граничні суми на тих самих контрагентів, вам можуть заморозити рахунки. Ще про підозрілі операції банки та незалежні бухгалтери зобов'язані інформувати Держслужбу фінмоніторингу.

Декілька бізнесів в однієї людини

Краще реєструвати кожен бізнес окремо, коли компанія займається різними напрямами, вони різні та не перетинаються. Це не буде поділом одного бізнесу.

Особа продає одяг через інтернет, зареєструвала спортклуб на одну ЮО, а автобізнес — на другу. Якщо діяльність різна, претензій не виникне.

От тільки відмінності потрібно буде довести. У компаній мають бути різними: бізнес-процеси, працівники й штатний розпис; постачальники та клієнтські бази; обладнання; сайти, візитки, вивіски та контакти. Якщо в компаніях той самий директор, в одній він мусить працювати на повній ставці, а в іншій — за сумісництвом.

Суміжна діяльність

У декількох ФОП може бути суміжна діяльність, але майно, постачальники, клієнти, бізнес-процеси, працівники — різні. Це законно.

Ось наочний приклад: подруги відкрили ФОП, одна торгує одягом, друга надає послуги з пошиття та ремонту одягу: підігнати за розміром, перешити ґудзики на речах клієнтів першої подруги, також перешиває вироби від клієнтів з вулиці.

ФОП працюють у сусідніх приміщеннях, кожна має договір оренди. Вони обслуговують спільних клієнтів, але в них різні процеси, матеріали, специфіка діяльності, тобто працювати окремо зручніше.

Тут очевидно, що діяльність у рамках закону, підприємці об'єдналися для досягнення більшого фінансового ефекту, пропонують повний сервіс клієнтам.

Спільна діяльність

Ще один законний варіант організувати партнерський бізнес — вести спільну діяльність.

Декілька підприємців з однієї сфери поєднують свої знання, майно й ділову репутацію та відкривають спільну справу, щоб отримувати більший прибуток.

Запустити спільний бізнес легше, ніж діяти окремо, можна розділити витрати на відкриття магазину/клініки/салону, рекламу, утримання персоналу, оренду приміщень, а ще залучити більше клієнтів і розділити зони відповідальності.

Учасники спільної діяльності не є боржниками чи кредиторами одне одному, кожен виконує свою функцію для спільного результату. Це можуть бути фізособи, ФОП чи юрособи.

Важливо, щоб види діяльності кожного учасника збігалися зі спільною справою.

Щоб організувати СД, учасники підписують договір про спільну діяльність, у якому встановлюють права та обов'язки для всіх учасників (регулює відносини гл. 77 ЦКУ).

Під спільну діяльність окрема юрособа не створюється. Оформити печатку, отримати дозвільні документи (патенти, ліцензії) чи реєструвати РРО, можуть не всі, а один учасник СД, хто саме — залежатиме від домовленостей.

Договір про спільну діяльність без створення юрособи

Щоб у майбутньому договір не визнали недійсним, пропишіть стандартні вимоги (строки, порядок припинення договору тощо) й важливі умови для СД.

Загальну конкретну мету. Партнери діють для досягнення єдиної мети, це може бути одержання прибутку. Її потрібно зазначити, описати кінцевий результат і спосіб досягнення.

Наприклад, якщо підприємці спільно зводять будівлю, один постачає матеріалами, інший — проектувальник, а третій фінансує об'єкт, їхньою єдиною метою спільної діяльності має бути «побудувати будівлю». А якби учасники, наприклад, оплачували проектні роботи третьому, то цілі були б різними: одні хотіли б побудувати будівлю, а інший, проектувальник, — отримати оплату за свої послуги. Це не вписується в концепцію спільної діяльності.

Склад та обов'язки учасників — порядок ведення справ, утримання спільного майна. Хто відповідальний за облік, сплату податків, подання звітності. Яка звітність управлінська складається, хто це робить, у які строки надає учасникам.

Внески учасників (спільне майно) — гроші та інше майно (обладнання, приміщення, транспорт), знання та навички, ділова репутація (п. 1 ст. 1133 ЦКУ). Якщо не провести грошової оцінки внесків, вважається, що вони рівноцінні. Може бути варіант договору СД і без об'єднання внесків учасників, але використовується він рідко.

Порядок розподілу між учасниками витрат, прибутку та збитків СД. Якщо про це не домовилися, кожен учасник відповідає пропорційно вартості його внеску в спільне майно.

Порядок відступлення прав учасниками, це можливо тільки за згодою інших учасників.

Не потрібно реєструвати договір про спільну діяльність у податковій, якщо він підписаний між ЮО і звичайними фізособами або між ФОП.

Договір у податковій реєструють ЮО із прив'язкою до ліміту з ПДВ: при перевищенні за останні 12 місяців ліміту в 1 млн грн договір потрібно зареєструвати.

Що означає поставити договір на облік. Насправді додатково на облік ставиться учасник як платник податків, він відповідатиме за утримання та сплату податків до бюджету, доки діятиме договір.

Що потрібно зробити: у ДПС за основним місцем обліку уповноважена особа подає одночасно з реєстраційною заявою платника ПДВ / заявою про реєстрацію платника акцизного податку документи:

  • заяву за формою № 1-ОПП;
  • копію договору (контракту) про спільну діяльність.

Додаткові документи доведеться подати:

  • якщо до складу учасників договору входить іноземний інвестор — картку держреєстрації договору;
  • копії документів, що підтверджують погодження договору уповноваженим органом, засвідчені, якщо договір передбачає використання нерухомості в держвласності, яка перебуває в господарському віданні або оперативному управлінні учасника договору;
  • копії спецдозволів на користування надрами, якщо їх використання передбачене договором.

Після взяття договору на облік податкова формує довідку про взяття на облік платника податків, відомості щодо якого не підлягають включенню до ЄДР, за формою № 34-ОПП.

Звітність. За результатами СД подається лише звітність із податку на прибуток і ПДВ, окремої спеціальної звітності не передбачено.

Складанням звітності займається уповноважений учасник СД, він веде облік і платить податки та ЄСВ (консультація в ЗІР, підкатегорія 201.01).

Складає:

  • фінансову звітність із СД. На її підставі учасники самостійно сплачують податок на прибуток пропорційно своїм часткам (окрім єдинників);
  • податкову звітність із ПДВ.

Якщо учасники СД — ФОП на ЄП

Для єдинників спільна діяльність є ще одним джерелом доходу, потрібно включати в дохід:

  • виручку від звичайної діяльності як ФОП;
  • частину доходу, отриману від СД (пп. 1 п. 292.1 ПУ).

Щоб чітко зрозуміти, як виглядає формат спільного підприємництва, покажемо на прикладі салону краси.

Майстри — перукар, колорист, бровист, косметолог-естетист, візажист і майстер нігтьового сервісу, у кожного є свої клієнти, розкручені сторінки в соцмережах і перевірені постачальники косметики та матеріалів. Вони можуть працювати окремо, як звичайні ФОП, але, об'єднавшись для спільної діяльності, прибутку отримають більше.

ФОП: колорист, бровист, перукар, майстер манікюру

Учасники підписують договір про спільну діяльність, зазначають мету й умови співпраці:

  • внески кожного з партнерів (право користування обладнанням, матеріали, гроші, бази постачальників і клієнтів тощо);
  • як розподілятимуть витрати й ділитимуть дохід;
  • робочий графік;
  • оренда, зонування робочого приміщення;
  • як розпоряджатися спільним майном, коли припиниться спільна діяльність.

У податковій договір про СД між ФОП реєструвати не потрібно. Кожен учасник перебуває на обліку у своїй ДПС, платить податки й подає звітність — після підписання договору нічого не зміниться.

Види діяльності:

  • КВЕД 96.02 «Надання послуг перукарнями та салонами краси»: у рамках нього можуть працювати перукарі, майстри манікюру, візажисти, косметологи, бровисти;
  • КВЕД 20.42 «Виробництво парфумних і косметичних засобів»;
  • КВЕД 47.75 «Роздрібна торгівля косметичними товарами та туалетними приналежностями в спеціалізованих магазинах»;
  • КВЕД 47.91 «Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу інтернет», якщо, приміром, будете продавати косметичні засоби он-лайн;
  • КВЕД 68.20, якщо будете здавати в суборенду робочі місця в салоні, також зареєструйте;
  • КВЕД 63.99 «Надання інших інформаційних послуг, н.в.і.у.», якщо надумаєте проводити майстер-класи іншим мастерам.

Працюватимуть ФОП зі звичайними фізособами, оплати прийматимуть готівкою та картками.

Група ЄП. На старті можна працювати на 1-й групі ЄП, кожен сплачує фіксований ЄП та ЄСВ сам за себе, також кожен сам веде облік за своїм ФОП, якщо перевищите ліміт доходу, можна буде перейти на 2-у групу.

Працівники. На 2-й групі можна найняти до 10 осіб, на 1-й — не можна жодної.

Оскільки загальний дохід розподіляється на учасників пропорційно внескам, кожен вкладеться в ліміт доходу для 2-ї групи — 5 млн 4 тис. грн на рік.

Витрати від СД учасники теж ділять пропорційно своїм внескам у спільне майно.

Автор: Олександра Джуріло, фінансовий аналітик

Поставте своє запитання

Усі питання

Будьте завжди в курсі

Підпишіться й щотижня отримуйте на пошту свіжі статті про ведення бізнесу
і дайджест з новинами.

Підбірки