Середній чек
13 травня 2020 Стане у пригоді для: Підприємці
Чому підприємцю важливо знати середній чек свого бізнесу.
Зараз саме час розібратися, який у вас середній чек, якщо ви не рахували його раніше, і розробити план активностей, завдяки яким можете його збільшити.
Що таке середній чек
Часто підприємці плутають середній чек із середньою вартістю товарів у своєму магазині. Але це різні речі.
Середній чек — це сума, яку за раз клієнт витратив у вашому магазині, кафе або замовив послуг. У чеку може бути одна позиція або декілька.
Як порахувати середній чек: виручку за день ділите на кількість чеків, отримана сума — це середній чек за день, у такий же спосіб лічите середній чек за місяць.
А щоб порахувати виручку, треба середній чек на кінець місяця помножити на кількість покупців.
Як ви розумієте, щоб зробити такі підрахунки, треба вести облік. Якщо приймаєте оплати на рахунок — це простіше, а от якщо працюєте в роздрібній торгівлі з готівкою — від вас знадобляться додаткові зусилля.
Управлінський звіт про доходи та витрати
Найпростіше порахувати середній чек бізнесам із невеликим асортиментом і однотипною продукцією чи послугами — магазинам одягу, пекарням, салонам краси, кав'ярням, вебстудіям.
Навіщо знати середній чек
Щоб порахувати виручку і спрогнозувати, скільки заробите, потрібно знати середній чек. Для розрахунку точки беззбитковості теж потрібно знати ці дані.
Якщо середній чек критично низький і ви працюєте в мінус, треба вживати заходів: змусити клієнта витрачати більше, ніж зазвичай.
Для цього проводять акції, розширюють асортимент, якщо раніше приймали тільки готівку — ставлять POS-термінал і починають приймати платіжні картки до оплати.
Коли бариста до кави пропонує тістечко, а продавець взуття до пари — засоби для чищення, це все для збільшення середнього чека. Так працюють великі магазини, і підприємцям варто брати з них приклад.
Щоб вам простіше було порахувати середній чек, потрібно вести облік продажів. Ми писали про видачу розрахункових документів покупцям, так от, копії рахункових чеків і квитанцій допоможуть вам, якщо працюєте з готівкою.
Первинні документи у підприємця
Якщо приймаєте оплати через POS-термінал або підключений інтернет-еквайринг, суми операцій за день можна переглянути у виписці.
Виручка залежить від кількості замовлень і середнього чека. Щоб збільшити кількість замовлень, потрібно збільшити кількість звернень або конверсію.
Знати середній чек потрібно в контексті аналізу ефективності персоналу, для ухвалення управлінських рішень.
Приміром, у вас магазин одягу, у якому працюють два продавці позмінно. Ви порахували, що за решти рівних умов середній чек за дні роботи продавця № 1 завжди вищий, ніж у продавця № 2. Для вас це привід ухвалити рішення: відправити продавця № 2 на навчання, з'ясувати — можливо, він не продає, а просто відпускає товар.
Також середній чек потрібно аналізувати, щоб оцінити ефективність маркетингових заходів.
Запускаєте бізнес
Коли підприємець тільки запускає бізнес, він не може знати середній чек із точністю до гривні, але може прогнозувати виручку, щоб порахувати, коли окупиться бізнес.
Розглянемо на прикладі кав'ярні. ФОП вирішив відкрити кав'ярню, за його розрахунками всі, хто проходитиме повз, — його потенційні клієнти.
Так, якщо за день повз кав'ярню проходить 1 тис. осіб і ви припускаєте, що 6% із них зазирнуть до кав'ярні, а 85% тих, що зазирнув, куплять у вас каву, слойку, паніні та щось ще з вашого асортименту:
6% від 1 тис. осіб — це 60 осіб.
А 85% із цих 60 — це 51 клієнт, який щось купить у вас.
Ви розраховуєте, що середній чек на старті становитиме 45 грн. Хтось купить тільки каву чи воду, хтось напій і паніні. Якщо 51 людина піде від вас із покупкою, за день ваша виручка може бути: 45 × 51 = 2295 грн.
Середній чек може вирости: якщо ви розширюватимете асортимент кавових напоїв, снеків і булочок, готуватимете дорогу каву для цінителів, через півроку після відкриття чек може становити 80 грн.
Коли запуститеся, середній чек може бути нижчим, ніж ви очікували, не 45 грн, а 26 грн, клієнтів може бути менше, ніж розраховували. Тоді варто запускати комбо-пропозиції, розміщати рекламні плакати тощо, але то все питання маркетингу.
Можна порахувати, коли почнете заробляти. Приміром у відкриття бізнесу ви вклали 200 тис. грн, закупили професійну кавову машину, холодильники, стільці, стійку для бариста, зробили ремонт у приміщенні.
Щомісяця несете втрати на оренду, закупівлю інгредієнтів, зарплати й податки.
Ви хочете знати, коли почнете працювати хоча б у нуль і за яких продажів зароблятимете.
Для цього треба порахувати точку беззбитковості в натуральному вираженні.
Як розрахувати точку беззбитковості
Якщо знаєте постійні та змінні витрати на одну одиницю продукції, можете порахувати, скільки потрібно продавати, щоб вийти на точку беззбитковості й отримувати прибуток.
Приміром, змінні витрати на 1 од.: 25 грн — це собівартість продукції, стаканчики для кави, доставка продукції, еквайринг.
Нагадаємо, що до змінних витрат ми відносимо ті витрати, які змінюються слідом за зміною обсягу продажів — чим вище виручка, тим більше розмір змінних витрат компанії: це собівартість товару, у скільки обійшовся, комісія за еквайринг, комісії продавцям і агентам, упаковка і доставка товару.
Постійні витрати — на оренду, зарплату бариста, інтернет, еквайринг, податки та інші витрати — 22 тис. грн на місяць.
Середній чек — 25 грн.
Точка беззбитковості = Постійні витрати ∶ (Ціна – Змінні витрати) = 22000 / (45 − 25) = 1100 од. продукції. Продасте більше — ці гроші вже підуть на відбиття витрат на відкриття точки, і тільки після цього можна говорити прибуток.